2017, hur vill ni ha SH forumet? Tankar och idéer

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tja lite småsnack här inför 2017 på SH! :)

Till vardags är jag programmerare / utvecklare av hemsidor o följare av tech i social media likt många av er t.ex följer MC och vad som är nytt.

I rätt många år har det sagts att Facebook dödar vanliga hemsidor och communitys (i alla kategorier, inte bara MC). Hemsidor blir lite som ett papper man bara läser om man måste, sen förhåller man sig till social media / appar för att se det senaste och trendigaste. Men basen är ändå en hemsida som oftast som man går till för mer info. Där ligger texter, media (bilder/videos). Så hemsidor kan ju inte dö i sin helhet utan måste ju finnas kvar då inget alternativ finns där.

Sporthoj.com har så klart varit påverkat senaste åren av fler anledningar än det vilket lett till mindre aktivitet, men det är även så att intresset runt MC (sporthojar) dalat rätt ordentligt i med försäkringspremier (självförvållat eller ej sen åren av "badass körningar" på YouTube...). Folk tappar intresse mm.

Men jag tror marknaden börjar återhämta sig och en nisch mellan den rena sporthojen och mer vardagliga hojar börjar sätta sig och att vad som förr kallades Sporthoj idag är en bredare nisch. Har jag rätt? :näsblod

Men någonstans behöver SH såklart satsa på content.

"Fråga" 1
Detta är egentligen bara lite tankar jag haft och undrar om ni kan bekräfta att Sporthoj som sajt är en OK sajt även får hojar som man kanske förr inte kallade för sporthojar utan möjligheten "nakna hojar", fighters och lok av olika sportigare karaktär? (ja det var en fråga, typ)

Själv sitter man o kör en rätt fjantig hoj, men go på sitt sätt och jag kör väl kanske sportigare än andra med den... Men den fyller sitt syfte (billig att bara stå i garaget okörd med veckor mellan).

För 2017, söker jag se om det inte skulle på något sätt få fler intresserade av att hänga på Sporthoj.com och se fler anledningar att göra så.

Och jag undrar då vad ni känner saknas på sajten för att det ska ske?

Fråga 2: Vad skulle ni vilja se mer av i forumet?

Mitt förslag som jag kan lösa är fler automatiserade trådar som skapas via externa källor. T.ex nyheter från SMC (som oftast har relevanta nyheter som rör oss alla MC-åkare).

Tanken är att automatiserade sådana trådar ska skapa mer aktivitet och önskan av er som läsare att svara, diskutera osv aktuella ämnen.

Och tanken är att dessa skall läggas här i Allmänna diskussioner-forumet.

Idag så skapas redan nyheter från Motorrad (vissa har tyvärr haft spoilers i sig, vilket kommer bättras snart när de byter hemsida med bättre kategorisering av nyheter).

Så lite kontentan av allt är..., ser ni det rimligt att trådar skapas automatiskt av systemet runt ämnen som rör MC (nyheter, videos eventuellt) i just syftet att göra jobbet åt er? Jag tror många sitter på ämnen som kan vara heta att diskutera, men man orkar inte skapa en tråd. Eller att man inte vill stå som TS (trådskapare) av ämnet och ev. få på nöten för att man är budbärare så att säga.

Jag vill se ett mer aktivt forum 2017, och jag vill då göra det på ett sätt som alla tycker är OK (fråga först...).

Reaktioner på detta? :gnissla
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
1. Forumet har väl under flera år varit befolkat av en blandad mix av filurer. Jag tycker det är helt ok så länge forumet fortfarande andas sport i grunden. Att någon i dagsläget bara rullar runt på en Elektra Glide betyder ju inte att personen är ointresserad av sporthojar för det.

2. Att pusha in nyhetstrådar över relevanta ämnen kan vara ett bra sätt att skapa diskussioner om dessa ämnen. Men det måste vara just relevanta för SH/MC generellt. En annan viktig del är att det blir lagom med sådana trådar. De får inte kväva de egenskapade trådarna. Och de måste ju vara snabba nog att inte skapa dubbletter av något som andra användare redan startat.

Sen tycker jag säkert nåt mer om nåt annat relaterat, men jag är för förskyld för att komma på nåt nu. :näsblod
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så lite kontentan av allt är..., ser ni det rimligt att trådar skapas automatiskt av systemet runt ämnen som rör MC (nyheter, videos eventuellt) i just syftet att göra jobbet åt er? Jag tror många sitter på ämnen som kan vara heta att diskutera, men man orkar inte skapa en tråd. Eller att man inte vill stå som TS (trådskapare) av ämnet och ev. få på nöten för att man är budbärare så att säga.

Jag vill se ett mer aktivt forum 2017, och jag vill då göra det på ett sätt som alla tycker är OK (fråga först...).

Reaktioner på detta? :gnissla

Det som idag presenteras som nyhet på förstasidan www.sporthoj.com blir vidaredirigering till forumet om man vill läsa mer.
Vill man läsa ändåmer så länkas iväg till annan sida:

http://www.motorrad.se/?nid=2454

och som sedan kan kommenteras tillbaka i Sporthojmiljön/forumet:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?282067

...men utan att det kommer upp bland aktuella ämnen i forumet.

Hattigt!


Jämför även https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?282050



Detta är inte bra - det finns många viktiga och brännande ämnen som inte kommer upp till debatt eftersom dom inte syns under "aktuella ämnen".

Där borde dom finnas. Är det ingen som vill kommentera så sjunker dom bara undan, tycker någon annan att det behöver stötas och blötas vidare så åker dom upp igen.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det som idag presenteras som nyhet på förstasidan www.sporthoj.com blir vidaredirigering till forumet om man vill läsa mer.
Vill man läsa ändåmer så länkas iväg till annan sida:

http://www.motorrad.se/?nid=2454

och som sedan kan kommenteras tillbaka i Sporthojmiljön/forumet:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?282067

...men utan att det kommer upp bland aktuella ämnen i forumet.

Hattigt!


Jämför även https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?282050



Detta är inte bra - det finns många viktiga och brännande ämnen som inte kommer upp till debatt eftersom dom inte syns under "aktuella ämnen".

Där borde dom finnas. Är det ingen som vill kommentera så sjunker dom bara undan, tycker någon annan att det behöver stötas och blötas vidare så åker dom upp igen.

När du säger Aktuella ämnen, du menar "Senast trådarna" på startsidan? Eller det kanske finns ett annat ställe... ?

Men absolut, nyheterna bör ju listas på startsidan men jag tror de lite försvinner i "mängden" då Senaste är just Senaste. Många nyheter skrivs på morgonen av nyhetsbyråer och de kan ju relativt fort försvinna då.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När du säger Aktuella ämnen, du menar "Senast trådarna" på startsidan? Eller det kanske finns ett annat ställe... ?

Men absolut, nyheterna bör ju listas på startsidan men jag tror de lite försvinner i "mängden" då Senaste är just Senaste. Många nyheter skrivs på morgonen av nyhetsbyråer och de kan ju relativt fort försvinna då.

Avser det som (inte) syns under

Diskussioner & Nytt i forumet
Slumpade trådar från senaste dygnet


Inget av det som kommenteras / diskuteras under de automatgenererade trådarna finner sin väg dit, varför dom går ner som en blyzeppelinare.

(Samma) edit: Liknande glappiga upplägg återfinns även på SMCs forum, där man dessutom kan hitta 3 olika varianter på "senaste trådar" beroende på var man tittar.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sporthoj är väll upp till den som kör hojen.. Jag har ju en lång tråd där jag frågar varför sporthojar kör så långsamt.. När till o med hd,s kör ifrån plastraketer på små krokiga vägar. Så rent krasst måste ju vissa hd,s vara sporthojar o vissa sporthojar vara handikappfordon.

Måste ju finnas mängder med filmer från RR, enduro, cross osv osv att länka till från utube så att säga hilights. Sedan om detta är ok rent juridiskt vet ej jag..

Mvh
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att Sporthoj är det enda bra hojforumet och där märket och modellen är oviktig (offroad- och customhojar har väl andra forum).

Det gör att man får inspiration till att tänka nytt, vilja utvecklas i sin körning och nå lite längre in i motorcykelkörningens väsen eller idé.
Lite humor och attityd på det och det blir dessutom skoj. Forumet blir vad användarna gör det till. Facebook är nåt helt annat och har sina bra sidor men ersätter inte på något sätt ett forum.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
"Sporthoj.com har så klart varit påverkat senaste åren av fler anledningar än det vilket lett till mindre aktivitet, men det är även så att intresset runt MC (sporthojar) dalat rätt ordentligt i med försäkringspremier (självförvållat eller ej sen åren av "badass körningar" på YouTube...)"



Intressant att du tar upp just detta, badasskörningar är det enda jag saknar plus alla andra tokiga typer som fastnat i sporthojsträsket och delade med sig av sina sjuka tankegångar. Inget ont om SMC:s forum men vill man ha det mer seriöst kan man ju hänga där. På Sporthoj skall det vara extremt högt i tak och spåra ur emellanåt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Facebook är egentligen rätt värdelöst för forum, det är hopplöst att hitta inlägg man läste för någon vecka sedan så SH har absolut en plats.

Bottinlägg...
Inlägget är kort. Läs mer kommer oftast två gånger om jag minns rätt? Lite segt.
 
Last edited:

Täppas

Guest
Gillar:
- "original" som gör annorlunda saker irl som sedan skapar dynamiska trådar här, vill ha högt i tak och mycket "slänga käft".

- teknikkunniga (eller bara empirisk kunskap) som delar med sig / hjälper till i trådarna.

Det som fått mig att surfa mindre på SH är inte Fejjan (ogillar) eller andra forum utan reklamdyngan som infördes av Bonniers (bättre nu men det tar tid att få tillbaka lusten) men framförallt all jävla politik (som inte är direkt MC-relaterad) som ska blandas in så fort chansen ges. Borde fan vara banning på politik och religionssnack på SH, det skulle definitivt bidra till forumets överlevnad!!

Flashback och andra ställen är ypperligt för sånt dryftande och där hittas andra som tycker sånt är intressant.

Så du kan få två stora "INTEN" att jobba bort 2017 för att stärka SH, politik och religion !

:fakta
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Lägg i en uppdelning i forumdtrådarna och arbeta mer aktivt med event ev till sammans med smc eller actionpics. Lägga ut mycket bilder och videomaterial som gör fler intresserade av forumet. Sedan jobba med "rewards" typ dom torrentssidorna på tidigt 2000 tal gjorde med olika raknings för lojala användare m.m
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag vill ha en oneliner. Som den på www.pouet.net längst upp. Alltid nåt nytt skrivet och ofta nåt skoj.

Jag gillar det, jag har fucking ingen aning vad det betyder men jag kan ana och det är problemet. Swedie, vi börjar bli för gamla, vi måste ta in dom unga, helt galna ungdomar. Locka dom med pengar, det har funkat i alla tider. Problemet med dig Swedie, stavas det så? Skit i det nu. Men jag har bara 3 frågor:
1. Håller du fortfarande på bara för pengarna?
2. Dom senaste åren har du bara kört en massa skit, gamla motorcycklar, men allvarligt talat?
3. Vi tar det här på allvar men du skiter i forumet och nu är du på humör att skriva i forumet?

Sen kan jag be om ursäkt Swedie (stavas det så?) Jag vet att du har gjort oerhört mk jobb innan vi kom hit. Gratulerar Swedie, det är du värd. Hatten av. Men inte fan är du nöjd? Kan vi inte skruva till den här sidan vad den skall vara: Galen, inga gränser, massa moderatorer som håller ordning? Vad kan gå fel:D
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Facebook i all sin ära men det är värdelöst i att tråda

Lite mer bombrepor och svinhugg. Det blir bra
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Kommer icke att ske på förekommen anledning :smasha:crash:krama

Det innebär att du inte kommer ändra undertext pga det jag skrev, eller hur? Och hur i helvete skall jag förklara det för att tjugoåringar? Bara ordet Fettsnok gör ju i helvete att dom inte kan ha sex längre?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag skulle nog vilja säga att ju hårdar modererat Sporthoj har blivit, ju mer ointressant har det varit att läsa.

trådar spårar inte ut på samma vis längre .... jag röstar därför på mindre PK, allvar och mer vilda västern :):yoparty
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag skulle nog vilja säga att ju hårdar modererat Sporthoj har blivit, ju mer ointressant har det varit att läsa.

trådar spårar inte ut på samma vis längre .... jag röstar därför på mindre PK, allvar och mer vilda västern :):yoparty

Är det verkligen hårt modererat?
Jag tycker inte jag ser speciellt många åtgärder längre, har du en annan uppfattning?

Moderatorer är lite som lapplisor, dom finns för att det behövs, inte för att det är kul.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gillar:
- "original" som gör annorlunda saker irl som sedan skapar dynamiska trådar här, vill ha högt i tak och mycket "slänga käft".

- teknikkunniga (eller bara empirisk kunskap) som delar med sig / hjälper till i trådarna.

Det som fått mig att surfa mindre på SH är inte Fejjan (ogillar) eller andra forum utan reklamdyngan som infördes av Bonniers (bättre nu men det tar tid att få tillbaka lusten) men framförallt all jävla politik (som inte är direkt MC-relaterad) som ska blandas in så fort chansen ges. Borde fan vara banning på politik och religionssnack på SH, det skulle definitivt bidra till forumets överlevnad!!

Flashback och andra ställen är ypperligt för sånt dryftande och där hittas andra som tycker sånt är intressant.

Så du kan få två stora "INTEN" att jobba bort 2017 för att stärka SH, politik och religion !

:fakta

Politik och religion...?
Var letar du upp det? I OT2?
Skyll dig själv isf.

Övriga SH upplever då jag som fritt från sådant.
Diskutera aktuell partipolitik är meningslöst och trist, medans trafikpolitik är hyperintressant och viktigt för oss ute på marginalen.

Historisk politik är något mer intressant eftersom det kan visa på varför vi befinner oss i olika sorts klämmor idag - men eftersom de flesta tycker bäst om att gå blint in pelare hela tiden så brukar det aldrig bli någon direkt diskussion om sådant.


Är det verkligen hårt modererat?
Jag tycker inte jag ser speciellt många åtgärder längre, har du en annan uppfattning?

Moderatorer är lite som lapplisor, dom finns för att det behövs, inte för att det är kul.

Jag upplever en tydlig skillnad på modnivån idag mot tidigare.
Förr kunde saker strypas från start för att det fanns en risk att något kunde ta en snedstuds framigenom.
Idag stängs det när alla och envar kan se att man kommit till vägs ände.
Bättre så, imho.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top