KTM Freeride E-XC/E-SX/E-SM

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Verkar inte finnas någon tråd på ktm's elhojar.

Drog hem med min E-XC idag. Blev 16km/21minuter på mätaren. Ett par kilometer full gas stumt. Mycket full acc från 0-80. Domen hittils:
*Det var jävligt kallt om fingrarna. Tydligen är det kallt att köra i december..
*Den maxar på ganska exakt 80km/h med en blyga förarvikt av 1,1 deciton. Knappt fjädervikt väl :va
*På läge 3 drar den vad som känns som max vrid upp till ca 60+ km/h, sen börjar den sacka.
*Trippen ovan drog bort två gröna pluppar på batteriet, så hade mellan 40-60% batteri när jag kom hem.
*Fan va läskigt det är att köra automatar-hoj med bakbroms där kopplingen sitter.
*Den låter mer än jag trott. Som rejält insugsljud på öppet filter på 690'n, men utan brummet från stånkan.
*Var helmysko att köra på stigfinnar-terräng, man hörde mycket ljud som annars är dränkt(kedjerassel vid av/på-slag, rassel vid stötig terräng)
*Folk hejar på en när de är ute och går med hund och småbarn på små stigar
*Laddaren är större än jag föreställt mig. Typ tig-svets modell kompakt.

Summa hittills: Kul hoj, som jag kan köra på ställen jag aldrig kunnat köra innan utan att riskera lynchning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det samma fjädring som 250/350 freeride? Funderar på om det är lönt att sätta i tjockis-fjädrar..
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Har inte så mycket att tillägga men är intresserad av hur den är att leva med så fortsätt gärna uppdatera :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Enligt handlaren ska men kunna köra med den i 1 meter djupt vatten utan problem.
Får nog vänta tills det blir lite varmare innan jag provar att vada med den :yoparty
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Freeride å E modellerna delar många chassi delar me 85 cc..
 

Snowman89

Guest
Hade helt missat denna tråd.
Intressant med dina åsikter kring räckvidden, trodde faktiskt den skulle vara sämre om jag ska vara helt ärlig.
Skriv gärna en rapport när du mosat ur batteriet ordentligt någon gång.
Jag har ca 1-1,2mil enkel resa till jobbet och det vore ju fränt ifall man kunde använda en sån där till/från jobbet någon gång.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan absolut köra ett långtest framöver och rapportera, hade ändå tänkt göra det för egen del.
Kan ju vara bra att ha ett hum om hur nära man är till soppatorsk, eller ska man använda begreppet elektrontorsk nu? :va
 

Snowman89

Guest
Kan absolut köra ett långtest framöver och rapportera, hade ändå tänkt göra det för egen del.
Kan ju vara bra att ha ett hum om hur nära man är till soppatorsk, eller ska man använda begreppet elektrontorsk nu? :va

Hur går det med åkandet? Har det blivit några turer?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Och så hade man äntligen ett par timmar ledigt för att ut och rasta kåtten.. Väderstatus: hällregn :huvet:
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hade en timme över idag för att rasta kotten. Totalt stendött 12V-batteri..
Tips verkar vara att koppla loss batteriet när man inte ska köra på en dag eller två. Lyckligtvis är det snorenkelt då det är kabelskor istället för standard skruvar och jävelskap.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu äntligen! Solen sken och familjen borta.

Blev nästan exakt en timmes teknisk körning på mestadels toksmala skogsstigar idag.
Gick alltså hyfsat långsamt, rullade in hojen med "40-60"% kvar på batteriet.

Men satan va kul det var!
Stockar får man knycka till lite mer med handleden istället för att blippa på kopplingen. Det är lätt skumt att bak-bromsa med "kopplingen", muskelminnet var och vevade nere vid fotpinnen ett antal gånger.
Har ju inte kört någon vanlig freeride någon gång men jösses vad smidig denna är jämfört med 501'an.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Provade på att simulera pendling igår, dvs mest 70-väg. Blev nästan 2 mil, kom fram med "20-40%" indikerat. Så vill man kunna pendla blir det nog att hålla sig till milen enkel väg.
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Provade på att simulera pendling igår, dvs mest 70-väg. Blev nästan 2 mil, kom fram med "20-40%" indikerat. Så vill man kunna pendla blir det nog att hålla sig till milen enkel väg.

Orginal drevning?

Jag har nästan 2 mil på 70 sträcka och funderar på om jag måste pendla varannan dag och dra laddaren fram och tillbaka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top