Rookie 600/1000 2017 funderingar.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SR 6.5.2, tillåtet att repa hoj efter rödflagg genom att hämta in delar till ban-depån alternativt ta in en annan hoj man besiktat in om klassregler tillåter och inget annat står i TR.

Men... då måste man ju i rimlighetens namn starta sist? Eftersom man ska rejsa på den hoj man kvalat på... Eller?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Men... då måste man ju i rimlighetens namn starta sist? Eftersom man ska rejsa på den hoj man kvalat på... Eller?

SÅ borde det vara, iaf den erfarenheten jag har från Bilsporten och TL så borde det vara så.
Det är lite lustigt, för i dessa fallen så är det fordonen som kvalar, inte föraren :/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men... då måste man ju i rimlighetens namn starta sist? Eftersom man ska rejsa på den hoj man kvalat på... Eller?

Anser jag med men inte reglerna.

Har bestämt för mig att det inte stod så i SR när jag tog licensen utan man skulle ha reservhoj i ban-depån men är inte säker och hittar inte boken heller, helt säker är jag iaf. på att värmarna även skulle av reservhojen när 3-min skylten kom upp och hur kontrollerar man det om hojen står i ett tält någonstans?

Nå, inte intressant nu då reglerna tydligt säger att det ä tillåtet, om det nu inte blir ändrat i nya upplagan då.
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Tänkte köpa en 600 banhoj på blocket för runt 20 000kr så den har säkert inte vad som krävs för att få tävla i rookie 600 och jag har tummet mitt i handen när det gäller att mecka mc. Bor i Göteborgstrackten någon som vet vart man kan lämna den så den är tävlingsklar och vad skulle det kosta?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tänkte köpa en 600 banhoj på blocket för runt 20 000kr så den har säkert inte vad som krävs för att få tävla i rookie 600 och jag har tummet mitt i handen när det gäller att mecka mc. Bor i Göteborgstrackten någon som vet vart man kan lämna den så den är tävlingsklar och vad skulle det kosta?

I Rookie är allt tillåtet förutom kolfiberfälgar tydligen.
Dock ska den vara reglementsenlig vilket är busenkelt.
Sök i forat och du kommer hitta massa info.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Behöver nya dojjor. Sidi Vortice. Nån med erfarenhet?

8 säsonger, över 20 avåkningar, en 3-4st med hojen över foten ut till bankant, inga skador.
Pjucken har hållt med, bytte förra säsongen till nya enbart för de började se lite slitna ut och det var kampanj på dom. Köp säger jag, om dina fötter gillar modellen då. :)

Ed. kan ju fan inte räkna, var ju 8 säsonger...
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
8 säsonger, över 20 avåkningar, en 3-4st med hojen över foten ut till bankant, inga skador.
Pjucken har hållt med, bytte förra säsongen till nya enbart för de började se lite slitna ut och det var kampanj på dom. Köp säger jag, om dina fötter gillar modellen då. :)

Ed. kan ju fan inte räkna, var ju 8 säsonger...

Hur är dom i storleken?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur är dom i storleken?

Tja.... Svårt att säga, skulle säga 43 är 43 men smala och låga och platta, passar inte alla fötter, hårda med, men det är ju en del av skyddet så jag skulle inte vilja ha de mjukare, vilket gör att om de trycker någonstans så kommer det ta en låååång jävla evighet innan de (om alls) formar sig efter dina fötter.

Tycker de är riktigt jobbiga att gå i och får faktiskt ont i fötterna om jag går omkring för mycket men, när man sitter på hojen vilket de är tillverkade för, så är de perfekta och när man gör fel är de (fel att säga sköna men... :D ) helrätt.

Har inte i någon av avåkningarna ens fått någon känning i fötterna, inga blåmärken eller sträckningar, inte något, känns som jag legat i solstolen när jag rest mig, bra skit! :)

Det är alltså ingen promenadsko utan en rr-stövel, om man har den till det den är avsedd till är den perfekt men det är ju inga kompromisser när den är tillverkad, den är gjord som racingskydd och allt annat har fått stå åt sidan.

Gammal konstruktion, köpte min första -09, tror den var helt ny då, att den inte är ändrad på någon avgörande punkt sen dess tycker jag är ett bra betyg, körd i moto-gp av Capirossi när han körde och han var ju en som siktade på de säkraste skydden.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Tänkte köpa en 600 banhoj på blocket för runt 20 000kr så den har säkert inte vad som krävs för att få tävla i rookie 600 och jag har tummet mitt i handen när det gäller att mecka mc. Bor i Göteborgstrackten någon som vet vart man kan lämna den så den är tävlingsklar och vad skulle det kosta?

Kostnad beror på hur rejspreppad hojen är vid köpet...

Vill du inte skuva själv rekommenderar jag:
Johan Forsman till att preppa hojen, han vet exakt vad som behöver göras. Kanske fel sida Göteborg med tanke på att du bor i Onsala...

http://personer.eniro.se/resultat/Johan+Forsman+J+Forsman+Mark+O+Motor
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tänker införskaffa en reservhjälm. Kollat i svemo regelverket 2017 o är det så att man måste ha en hjälm med dubbla D-ringar som lås? Hitta inget specifikt om krav på dubbel D ringar men har det inbankat i bakhuvudet att det vart som krav tidigare, därför jag e lite osäker.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Tänker införskaffa en reservhjälm. Kollat i svemo regelverket 2017 o är det så att man måste ha en hjälm med dubbla D-ringar som lås? Hitta inget specifikt om krav på dubbel D ringar men har det inbankat i bakhuvudet att det vart som krav tidigare, därför jag e lite osäker.

Hittade bara nåt om märkning i hjälmen. Inte helt tydligt. Hoppas min duger :)

Hur har ni fäst era regnlampor? Finns det krav på var den måste sitta? Och vad gäller för balansvikter på fälgar? Får man ha det?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hittade bara nåt om märkning i hjälmen. Inte helt tydligt. Hoppas min duger :)

Hur har ni fäst era regnlampor? Finns det krav på var den måste sitta? Och vad gäller för balansvikter på fälgar? Får man ha det?

Regnlampan har jag satt under cutsen/bakramen; synligt och skyddat = bra tänker jag.
Balansvikter är ok.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hittade bara nåt om märkning i hjälmen. Inte helt tydligt. Hoppas min duger :)

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_10493/cf_44/Skyddshj-lmar.PDF

Hur har ni fäst era regnlampor? Finns det krav på var den måste sitta? Och vad gäller för balansvikter på fälgar? Får man ha det?

"* 3.1.25 Bakljus
Alla motorcyklar måste vara försedda med ett fungerande rött bakljus. Ljuset ska slås på
vid förklarat Wet race eller på order av tävlingsledningen. Ljuset riktning måste vara i
motorcykelns längdriktning och ska vara bra synligt snett bakom från båda sidor, och rakt
bakifrån. Det ska vara fast strömmatning med strömbrytare till ljuset, eftersom det har
varit problem med batteridrivna bakljus. Ljusstyrka skall vara ekvivalent med 10-15W vid
icke LED, vid LED 3-5 W. Ljuset ska vara konstant, inga blinkande lampor är tillåtna."

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_12767/cf_44/SR-Roadracing_Svemo_2017-2018.PDF
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_10493/cf_44/Skyddshj-lmar.PDF



"* 3.1.25 Bakljus
Alla motorcyklar måste vara försedda med ett fungerande rött bakljus. Ljuset ska slås på
vid förklarat Wet race eller på order av tävlingsledningen. Ljuset riktning måste vara i
motorcykelns längdriktning och ska vara bra synligt snett bakom från båda sidor, och rakt
bakifrån. Det ska vara fast strömmatning med strömbrytare till ljuset, eftersom det har
varit problem med batteridrivna bakljus. Ljusstyrka skall vara ekvivalent med 10-15W vid
icke LED, vid LED 3-5 W. Ljuset ska vara konstant, inga blinkande lampor är tillåtna."

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_12767/cf_44/SR-Roadracing_Svemo_2017-2018.PDF

Glasklart! :tummenupp

Men....problem. Min Schuberth SR1 är godkänd enligt europanormen men CE lappen har fanimej trillat bort. Är det kört med den hjälmen nu? Hur nitiska är dom?
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Glasklart! :tummenupp

Men....problem. Min Schuberth SR1 är godkänd enligt europanormen men CE lappen har fanimej trillat bort. Är det kört med den hjälmen nu? Hur nitiska är dom?

Det är ju helt upp till kontrollanterna. De har aldrig kollat CE-lappen i min hjälm utan de har nöjt sig med att kolla att den är hel och ren utan skador och att den sitter bra på mitt huvud. Men de har ju rätt att neka dig att använda hjälmen om de är på det humöret.

Om man skall vara krass är det alltid bra med en reservhjälm. Plötsligt slänger sig hjälmen i backen och får en skada...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top