MC-Mässa Älvsjö 2017! (26-27-28-29 jan)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:banana Den 26 januari öppnas portarna för hojmässan i Älvsjö. :banana Därmed är det dags att, traditionsenligt på juldagen, sparka igång mäss-tråden 2017. Mässans upplägg blir detsamma som 2015, alltså ”MC-mässan med powersports” och innebar då ATV:s, Quads och t.o.m. vattenskotrar som Kawasaki hade med sig.

I år skulle det va kul om Ducati har råd att ta med sig en Superleggera att dregla över. BMWs nya 1200 Rallye och deras avknoppningar på RnineT ser kul ut. Nya R6:an ska jag titta på i allafall, och så förstås kopplet med nya 1000-klubbor. :fyllisar

Men man vill ju inte missa nåt, så hjälp mig att gallra ut det hetaste. Alltså; vilka är dina tips?

http://mcmassan.se/

Teaser:
https://www.youtube.com/watch?v=5a-KfJ-n5q0


:banana Pippis Sporthojsfest 28/1 2017 :banana
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281958-Sporthojsfest-28-1-2017&highlight=
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Det Finns ju minst en superleggera i Stockholm så det borde ju inte vara omöjligt. Privatister går ju med på att ställa ut sina hojar? (Toyman)

Hade domnte en leggera förra året?? :va :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det Finns ju minst en superleggera i Stockholm så det borde ju inte vara omöjligt. Privatister går ju med på att ställa ut sina hojar? (Toyman)

Hade domnte en leggera förra året?? :va :)

Du menar i Göteborg? Tror inte det, men kanske missade den.

Det är sånt som är så störande, man kommer på vad man missat först när man sitter hemma med broschyrerna. :huvet
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Tänkte jag skulle handlat skinnställ, men verkar inte vara så många av de större handlarna som ska dit. Någon som hittar någon i utställningslistan som säljer alpinestars?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Detta med Toyman är sorgligt, en riktig favorit som tyvärr försvinner i år. Hoppas han tar nya tag till Götet

Eller drar till finska mässan och visar upp sin fina samling. Tror det skulle uppskattas.

Jag brukar själv åka till finska mässan, mest för alla häftiga byggen som visas på Petrol Circus. Nya hojar kan man ju kika sen i butiken :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Eller drar till finska mässan och visar upp sin fina samling. Tror det skulle uppskattas.

Jag brukar själv åka till finska mässan, mest för alla häftiga byggen som visas på Petrol Circus. Nya hojar kan man ju kika sen i butiken :)

Självklart skulle finnarna gilla hans hojar, och vill man dit som publik kan man ju passa på att öla på vägen dit: http://www.svmc.se/club/Hoj-X/ :fyllisar:öl

För övrigt skulle Toymans hojar dra fulla hus om han drog på turné bland europas mässor! Köln och Milano, vilka finns det mer? Bra idé, eller hur? Kom ihåg var ni läste det först! :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har läst i gamla tidningslägg att den första hojmässan var 1975, så mässan har anor! Skulle vara kul att veta om det finns nån på SH som var där då, bland alla kylflänsar och ekerfälgar? :)

Vem av oss har förresten varit på äldsta hojmässan?
För egen del vacklar jag mellan -82 eller -83, kan inte bestämma mig om jag första gången såg en XT 550 på mässan eller i nån hojbutik. :gnissla


Vore också intressant att höra intrycken från din första mässa, oavsett om det är -95 eller -15.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Har läst i gamla tidningslägg att den första hojmässan var 1975, så mässan har anor! Skulle vara kul att veta om det finns nån på SH som var där då, bland alla kylflänsar och ekerfälgar? :)

Vem av oss har förresten varit på äldsta hojmässan?
För egen del vacklar jag mellan -82 eller -83, kan inte bestämma mig om jag första gången såg en XT 550 på mässan eller i nån hojbutik. :gnissla


Vore också intressant att höra intrycken från din första mässa, oavsett om det är -95 eller -15.
Jag var säkert där :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag var säkert där :)

Du menar att du var där 1975? Fräänt isf! Marmorhallarna, var inte det nån bilfirmas tillhåll eller nåt? Aja, få höra hur det var nu då! :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du menar att du var där 1975? Fräänt isf! Marmorhallarna, var inte det nån bilfirmas tillhåll eller nåt? Aja, få höra hur det var nu då! :)
I Marmorhallarna hade man en årlig mässa, bilar mest.
På senare år hade man rullskridskoåkning där, jag åkte rullskridskor i drygt tio år både där, i Allmäna Gränd på Djurgården och på gatan.
Kul som fan, en gång uppträdde vi på Tyrol på Gröna Lund, jävlar va cool man var :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I Marmorhallarna hade man en årlig mässa, bilar mest.
På senare år hade man rullskridskoåkning där, jag åkte rullskridskor i drygt tio år både där, i Allmäna Gränd på Djurgården och på gatan.
Kul som fan, en gång uppträdde vi på Tyrol på Gröna Lund, jävlar va cool man var :tummenupp

Jaja, nu är vi inte på Sportrullskridskor.com, även om det låter spännande.;) Få höra om hojmässan -75 nudå, kunde man tänka sig att det kommer hojar som GSX-R 750 bara tio år senare?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jaja, nu är vi inte på Sportrullskridskor.com, även om det låter spännande.;) Få höra om hojmässan -75 nudå, kunde man tänka sig att det kommer hojar som GSX-R 750 bara tio år senare?
Mitt minne sträcker sig till förra veckan min vän.
Bare with me :krama
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I Marmorhallarna hade man en årlig mässa, bilar mest.
På senare år hade man rullskridskoåkning där, jag åkte rullskridskor i drygt tio år både där, i Allmäna Gränd på Djurgården och på gatan.
Kul som fan, en gång uppträdde vi på Tyrol på Gröna Lund, jävlar va cool man var :tummenupp

Nu pratar vi "rullskridskor" där hjulen satt parvis i truckar, som på skateboard.
Cute!

Fanns dom verkligen i annan färg än pastell...?:7peta
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att den var en "motormässa" i marmorhallarna.
kan ha varit där typ 75-76 :va
Bosse S köpte "flake" som han skulle måla sin moppe med (det blev sådär ....)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har läst i gamla tidningslägg att den första hojmässan var 1975, så mässan har anor! Skulle vara kul att veta om det finns nån på SH som var där då, bland alla kylflänsar och ekerfälgar? :)

Vem av oss har förresten varit på äldsta hojmässan?
För egen del vacklar jag mellan -82 eller -83, kan inte bestämma mig om jag första gången såg en XT 550 på mässan eller i nån hojbutik. :gnissla


Vore också intressant att höra intrycken från din första mässa, oavsett om det är -95 eller -15.

Om vi reser blicken från Stockholmsperspektivet så är MC-mässor en gammal fin tradition i Sverige:
diHFPMb.jpg


Äsch, ärligt talat så tror jag mässan alternerade mellan städerna redan då, och jag tror också den pausades under de åren på 60-talet när motorcykeln var död.
Arrangören är samma som idag, om man ser brett på det. Heritage!

Kuriosa: på Älvsjömässan hänger alla de gamla affischerna uppe inom glas och ram!
Dom hänger i ett slags semipublikt område.
Det är intetänkt att allmänheten skall ta sig dit för det är lite trångt där, men den som vill få en nostalgikick av Guds nåde kan söka sig upp för trappan mot utställarmatsalen, och sedan vika av längs entresolen mot utställarservice.
En fantastisk kavalkad! ...och som sagt: möjlig att nå utan att vålda sig förbi några spärrar, även man inte egentligen skall vara där som vanlig besökare.
Enjoy!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top