Vart vända sig för att köra på bana - med bil

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Snö, kallt och behov av lasta runt en familj har fått mig att titta på ny bil!
Går från en diesel BMW 320, och bestämt mig för att köpa något ekonomiskt, praktiskt – men ändå kul!
Valet landade på en nästan ny Cupra ST 290.

Läste att det var världens snabbaste kombi runt Nurburgring 2015?http://teknikensvarld.se/seat-leon-st-cupra-snabbaste-kombin-runt-nurburgring-183902/
Wow, måste provas på bana. Jag är inte så exotisk, ännu, att jag vågar mig ner till ringen.

Skulle gärna köra på Gelleråsen, Gotland Ring eller Arlanda TT.
Finns det något liknande som SMC för bilar? Organiserade bandagar? Eller är det mer a la Trackdays, någon som vet någon seriös sådan dag isf?

Det jag är rädd för är motpolerna:
- Hamna med budget kombin bland riktiga räcerbilar och vara som en kromsläde på banan

eller

-Hamna med ny bil bland driftande 18 åringar med 240 och noll koll


Tack på förhand!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns arrangörer av bandagar som är organiserade. Jag skulle säga att flertalet är mer som bandagar utanför SMCs regi. Vissa mer seriösa än andra och drar därmed till sig olika klientel. Ett förslag är att kolla in märkesklubbarna om du är trygghetsnarkoman t ex. Alfa Romeo, BMW, Porsche etc. Nu föll ditt bilval utanför dem. Men det finns säkert något där också. Vill du ha något som mer påminner om SMC får du leta efter förarutbildningar.

Utanför märkesklubbarna finns det de som är helt obundna av vad du kör för bil. Jag har kört med något som heter GRC. Där kör man med allt från superbilar till vardagsbilar. http://www.autolife.se/grc/

Vissa återförsäljare har bandagar där kunder och ibland även utomstående kan anmäla sig.

Börjar du titta runt kommer du att hitta massor med olika alternativ.

Tänk på att din försäkring troligtvis inte gäller på bana. Undantag finns där arrangören har lyckats få tillstånd en gällande försäkring. T ex vissa återförsäljarna när de har kunddagar några av märkesklubbarna.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Shit pommes, imponerad av en tid på under 8 minuter runt det gröna helvetet för en kombi (och en vanlig seat mer eller mindre), och att klippet är över 1½ år gammalt :)

Främst ville jag bara kasta in ett uppmuntrande "DO IT!" - köra på bana är både nytta och nöje!
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Surrade av en händelse med en gasglad idag som mena på det att bana med hoj är mer förlåtande, bättre känsla för gränserna o.s.v. medan med bil så blir det lättare snabbare, fortare, fortrare.. bump, fakk, krash mjau.

Bara en heads up =)
 

Snowman89

Guest
Jag hade samma frågeställning som dig i höstas när jag köpte sommarbil.
Svaret jag fick då var att åka till måndagskörningarna på mantorp.
I långsamma gruppen där brukar det tydligen mest vara folk som bara kör soliga dagar och kör finare bilar = folk som är rädda om bilarna och inte kör som idioter.

Sen har jag kollat upp försäkringsbiten och länsförsäkringar har en tilläggsförsäkring som kostar 2000-3000kr och då även täcker bankörningar.
Självrisken är dock 25% av skadebeloppet, men det är ändå bättre än att stå utan ersättning..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top