Håll koll på ditt MC-batteri med mobilen

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hoppas den funkar bättre än mina indikatorer. Har såna här på mina MC:

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfort Indicator Eyelet M8

De är för känsliga och visar gult bara hojen stått 1-2 dagar (kör nästan dagligen). Ingen skillnad på vilken MC, vilket batteri eller vilken indikator.
Började med dem när jag hade en MC som laddade ur hela tiden men nu tycker jag det är mest stressande att de varnar så tidigt...
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Hoppas den funkar bättre än mina indikatorer. Har såna här på mina MC:

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfort Indicator Eyelet M8

De är för känsliga och visar gult bara hojen stått 1-2 dagar (kör nästan dagligen). Ingen skillnad på vilken MC, vilket batteri eller vilken indikator.
Började med dem när jag hade en MC som laddade ur hela tiden men nu tycker jag det är mest stressande att de varnar så tidigt...

Även jag har den där på 3 hojar och en hembyggd stereo. Tycker de funkar bra. Det är dock en av hojjarna som slår över till gult efter några timmar. Men så länge den startar så gör de ju inget.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Vore det inte bättre att fixa felet?

Det här är ju som att ha en läckande kylare och åtgärda det genom att montera en grej som lamar när nivån blir för låg.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har en så där ctek-sensor i bilen. Funderade på om jag skulle montera den på hojen, men kom fram till att det var i princip meningslöst. I och med att det är bluetooth är räckvidden så kort att jag ändå skulle behöva gå bort till garaget och då funkar ju den vanliga lysdiodsindikatorn som jag har på hojen lika bra. Misstänker också att bluetoothprylen i sig drar mer ström och snabbare dränerar batteriet. En nytta jag ändå ser med den är att den sparar en kurva över batterispänningen över tid, vilket kan vara praktiskt om man vill se hur snabbt batteriet laddas ur.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hoppas den funkar bättre än mina indikatorer. Har såna här på mina MC:

Jag har funderat på dem där sedan jag såg dem för många år sedan. Har aldrig slagit till och har egentligen aldrig haft några batteribekymmer heller. Bruka koppla på en CTEK laddare med jämna mellanrum för att det inte ska uppstå problem. Skulle det vara något problem mellan är det något annat som är problemet och då vill jag hellre gå till källan till problemen.

Vill egentligen inte göra mig lustig på trådskaparens bekostnad. Men tycker det är är lite märkligt att man gör en app till i princip allt som säljs idag. Är det vad dagens konsumenter behöver eller tror sig behöva. Jag vet inte svaret på den frågan. Ibland kan det vara skönt att vara olyckligt ovetandes. Desto färre varningsfunktioner som finns i bilen desto bättre. Vissa av dem har ju ingen som helst funktion för bilen egentligen om vi ska ta det som exempel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har man en hoj som funkar att starta och köra men sedan måste kickas igång så fungerar inte laddningen. Vilket du upptäckte med hjälp av den här prylen. Men sådant kan man ju också se med en Multimeter eller Voltmeter på hojen.
Har också haft problem med laddningen. Det tog lite tid innan jag insåg vad felet var, jag hade en kass laddningsregulator, du hade en kass koppling.
Alla sätt är bra. :)
 

Bifogat

  • GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    104 KB · Visningar: 43
  • Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    30.5 KB · Visningar: 39

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Snabbgallup
Ni som har problem med laddning/batteri, vilken hoj har ni och är batteriet orginal eller ej?

CB1000R 09 med orginalbatteri - inga problem
VFR800 98 med Biltemabatteri - inga problem
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vore det inte bättre att fixa felet?

Det här är ju som att ha en läckande kylare och åtgärda det genom att montera en grej som lamar när nivån blir för låg.

Håller me till 100%... Varför installera ännu en sak som snor ström istället för att fixa problemet...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Vill du se hur jag gick tillväga så kan du läsa om det här https://www.flickr.com/photos/mcskri...57677965779736"

Texten är oskarp, den andra bilden är oläslig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Snabbgallup
Ni som har problem med laddning/batteri, vilken hoj har ni och är batteriet orginal eller ej?

CB1000R 09 med orginalbatteri - inga problem
VFR800 98 med Biltemabatteri - inga problem

Hmm..
Jag har personligen ingen hoj med batteri/laddproblem, men en polare och hans flickvän har råkat ut för det.
Så...
Z1000SX 11 originalbatteri - inga problem.
CBR600F2 ?? biltemabatteri - inga problem.
GSX1250FA 10 originalbatteri - inga problem.
CBR929RR 01 fulbatteri - slut batteri | 2 år gammalt biltemabatteri - inga problem.
Virago 535 ?? fulbatteri/biltemabatteri - sunkig laddregulator/generator. (Man får köra utan lyse för att den ska ladda)
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nuvarande hojar: inga problem
Hade en DR650 -92 som laddade ur på en natt eller två. Bytte regulator 2ggr, testade flera olika batterier i olika prisklasser, "strippade" elsystemet till "the bare necesseties", gjorde i ordning alla jordpunkter - ingen förbättring. Nu av flera skäl skänkt till mekintresserad yngling.
En gåta - och själva orsaken till att jag satte på indikatorerna...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top