Det här med skinnställ

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Väcker en rätt modern tråd :)
Kikar på skinnkläder nu till hösten och provade ett par Lindstands Cornet stl 52som de i affären tyckte satt bra (tight som sjutton). Min fundering är om hur man gör med ryggskydd. Jag kör på ett Dainese Manis nu och det skulle gå ner i byxorna, känns lite spontant som det inte skulle göra det men...

/R
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Väcker en rätt modern tråd :)
Kikar på skinnkläder nu till hösten och provade ett par Lindstands Cornet stl 52som de i affären tyckte satt bra (tight som sjutton). Min fundering är om hur man gör med ryggskydd. Jag kör på ett Dainese Manis nu och det skulle gå ner i byxorna, känns lite spontant som det inte skulle göra det men...

/R

Vad är din fråga?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, det är ju faktiskt inte så lätt att se när jag läser igenom det där inlägget.
Ungefär såhär, skall man eventuellt gå upp en storlek i byxor om man inte kan använda ryggskyddet jag har alternativt skall man köpa Lindstrands ryggskydd till jacka istället? Är det vettigt att ha ett ryggskydd-i-jacka om det är en skinnjacka som trots allt sitter rätt tight eller är det en dålig idé?

/R
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, det är ju faktiskt inte så lätt att se när jag läser igenom det där inlägget.
Ungefär såhär, skall man eventuellt gå upp en storlek i byxor om man inte kan använda ryggskyddet jag har alternativt skall man köpa Lindstrands ryggskydd till jacka istället? Är det vettigt att ha ett ryggskydd-i-jacka om det är en skinnjacka som trots allt sitter rätt tight eller är det en dålig idé?

/R

Inbyggda ryggskydd är oftast av enklare modell och skyddar därmed sämre än lösa, dock uppnår Halvarssons nya variant level 2 så det bör vara helt OK.
Problem nr 2 med inbyggda brukar vara att de inte skyddar lika stor del av ryggen och där kan jag inte uttala mig om just detta skydd då jag inte sett och provat det i verkliga livet men om det är långt nog för att skydda svanskotan så borde det ge samma problem som ditt gamla skydd vad gäller byxstorleken och om det inte täcker svanskotan så är det för kort.

Du måste helt enkelt prova stället med de skydd du tänker använda för att se vad som funkar bäst.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Sen är det väl lättare för ett inbyggt skydd att hamna "fel" då hela jackan kan röra sig vid krasch och därmed inte skydda ryggen lika bra som ett separat skydd som sitter mer fastspänt?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jo, det är ju det jag tänkte också.. Känns bättre att ha ett ryggskydd som sitter på mig

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen är det väl lättare för ett inbyggt skydd att hamna "fel" då hela jackan kan röra sig vid krasch och därmed inte skydda ryggen lika bra som ett separat skydd som sitter mer fastspänt?
Inbyggda ryggskydd är en quickfix för dom som inte orkar ta på sig ett riktigt, och helt korrekt så skyddar det sämre än ett normalt ryggskydd. Godkänd betyder bara att det uppfyller vissa kriterier man mäter i laboratorier, det innebär inte att alla dom skydden fungerar på exakt samma sätt. En Nissan Micra från 87 och en Volvo XC90 från i år går båda igenom Bilprovningen, men vilken krockar du helst med en älg i?
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Jag tog med mitt Manis till butiken när jag testade ställ. Mitt tips är att du gör samma. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sen är det väl lättare för ett inbyggt skydd att hamna "fel" då hela jackan kan röra sig vid krasch och därmed inte skydda ryggen lika bra som ett separat skydd som sitter mer fastspänt?

Så djäkla mycket ska inte ett inbyggt ryggskydd kunna flytta på sig. Det finns ju en begränsning i att du har armar som ska ut genom ärmarna. så länge som inte jackan rasar i bitar helt eller dina armar flyttar väldigt mycket på sig i sina fästen så ska inte ryggskyddet kunna flytta sig särskilt mycket.

Däremot håller dom flesta inbyggda ryggskydd en lägre nivå på skyddet. Dels för att dom oftast inte täcker hela vägen ner i svanken. Dels för att dom inte är lika bra på att ta upp smällar som dom bättre ryggskydden och därför har en lägre klassning på skyddet.

Så ett inbyggd ryggskydd är i 99 fall av 100 sämre än ett separat ryggskydd men det är snarare relaterat till att dom faktiskt skyddar sämre än att dom skulle flytta på sig särskillt mycket. Under förutsättning att du inte gått rejält vilse när du valt storlek vill säga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inbyggda ryggskydd är en quickfix för dom som inte orkar ta på sig ett riktigt, och helt korrekt så skyddar det sämre än ett normalt ryggskydd. Godkänd betyder bara att det uppfyller vissa kriterier man mäter i laboratorier, det innebär inte att alla dom skydden fungerar på exakt samma sätt. En Nissan Micra från 87 och en Volvo XC90 från i år går båda igenom Bilprovningen, men vilken krockar du helst med en älg i?

Nu är det ju visserligen så att bilprovningen inte på något sätt provkrockar bilarna och just Nissan Micra av dom årgångarna låg i botten-3 i folksams statistik över bilars krocksäkerhet. Om jag inte minns fel så var den i paritet med VW 1303 och Ford Fiesta. Inga bilar var sämre än dom. Dvs krocksäkerhet som ett medelstort akvarium. Som jämförelse så har ju den gamla bubblan en konstruktion som medför bensintanken i knät och motorn som trycker på bakifrån. Knappast optimalt vid en frontalkrock även om man bortser från att det väl var lite si och så med konstruktion av deformationszoner på den tiden.

just krock med älg är ju också ett dåligt exempel eftersom en älg är så hög att man bara klipper benen och den kommer över huven och drar rätt genom rutan och en vindruta på en bil är ett mycket dåligt skydd när det kommer 500 kg älg i 50 knyck farande. Alldeles oavsett poäng i Euro NCAP.

Däremot är ju din poäng korrekt. Ett Separat ryggskydd är generellt sett bättre eftersom det dels oftast täcker hela ryggraden när till svanskotan och dels i dom flesta fall har högre klassning på skyddeffekten.

Ett separat ryggskydd är ett bättre skydd än ett inbyggt så kör man med inbyggt så ska man vara medveten om att det är en liten kompromiss med säkerheten.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Blev ett snäpp större än jag provade for att komma i med ryggskydd och förra modellen lindstrand sportjacka, nu så!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top