Yamaha MT-10

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
E det nån här som har problem med sprickor i lyktorna ? Jag har en massa som ser ut mt-10-headlamp_2_n.jpgmt-10_headlamp_1_n.jpg
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Är det inte stenskott? :va

Har inte haft några sprickor på lyktorna varken på den förra hojen eller nuvarande.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Är det någon som kört Tourer edition av MT-10?
Jag kör både bandagar, 30-mila nöjeskörningar på kurviga vägar och semestrar, så en maskin som är bra på allt det och som dessutom klarar av att skjutsa på (och då menar jag att den duger att sitta bak på så klart) är vad jag tittar efter.
Tester i tidningar är en sak men jag tycker ofta de är så jäkla positiva till allt, jag tror nästan de är oroliga för att inte få låna hojar om de inte är inställsamma.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Är det någon som kört Tourer edition av MT-10?
Jag kör både bandagar, 30-mila nöjeskörningar på kurviga vägar och semestrar, så en maskin som är bra på allt det och som dessutom klarar av att skjutsa på (och då menar jag att den duger att sitta bak på så klart) är vad jag tittar efter.
Tester i tidningar är en sak men jag tycker ofta de är så jäkla positiva till allt, jag tror nästan de är oroliga för att inte få låna hojar om de inte är inställsamma.

Mt-10 är en sporthoj med rakt styre. Gillar du inte framhjulslyft ska du leta efter något annat. Tourer är precis samma hoj fast med en skärm och två väskor. Jag tyckte också att den var lite för lovprisad, men nu inser jag att i verkligheten är den mycket bättre än vad du kan läsa dig till. Det enda tråkiga är att du inte kommer så långt på en tank. Typ 17 mil
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Mt-10 är en sporthoj med rakt styre. Gillar du inte framhjulslyft ska du leta efter något annat. Tourer är precis samma hoj fast med en skärm och två väskor. Jag tyckte också att den var lite för lovprisad, men nu inser jag att i verkligheten är den mycket bättre än vad du kan läsa dig till. Det enda tråkiga är att du inte kommer så långt på en tank. Typ 17 mil

Ja 17 mil är inte så långt mellan tankningarna förstås.
Men hur är den att åka en stund på? Har läst mig till att sadeln på vanliga MT och framförallt på Sp är rätt hård, men att den på tourer är mycket bättre.
Sadeln på min nuvarande hoj är ok även vid lite längre turer, i alla fall om man kör.
Att den vill halvera däckskostnaden kan väl aldrig vara något negativt!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
4-5h är inga större problem. Sadeln är hård i början men kanterna som man upplever som vassa i början mjuknar efter några månader, så det är inget problem längre. Komfortsadeln på tourern är mycket högre, så den blir jobbig att köra aktivt med. Jag skulle nog satsa på att köpa en begagnad sadel och få den omstoppad med nåt bättre.
Halvera däckskosnaden kan du glömma. Ett bridgestone T30 håller runt 600 mil, men då kör jag mycket till jobbet, så det slits i mitten. Har hört att man kan få ut 8-900 mil på ett Pirelli Angel GT, men vanliga sport-touring däck har en tendens att släppa lite under hårt pådrag vid nedlägg, typ bankörning eller liknande . TC räddade hittills alla mina släpp, så jag fortsätter med BT T30 bak, och S21 fram (supersport)

Ja 17 mil är inte så långt mellan tankningarna förstås.
Men hur är den att åka en stund på? Har läst mig till att sadeln på vanliga MT och framförallt på Sp är rätt hård, men att den på tourer är mycket bättre.
Sadeln på min nuvarande hoj är ok även vid lite längre turer, i alla fall om man kör.
Att den vill halvera däckskostnaden kan väl aldrig vara något negativt!



Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
4-5h är inga större problem. Sadeln är hård i början men kanterna som man upplever som vassa i början mjuknar efter några månader, så det är inget problem längre. Komfortsadeln på tourern är mycket högre, så den blir jobbig att köra aktivt med. Jag skulle nog satsa på att köpa en begagnad sadel och få den omstoppad med nåt bättre.
Halvera däckskosnaden kan du glömma. Ett bridgestone T30 håller runt 600 mil, men då kör jag mycket till jobbet, så det slits i mitten. Har hört att man kan få ut 8-900 mil på ett Pirelli Angel GT, men vanliga sport-touring däck har en tendens att släppa lite under hårt pådrag vid nedlägg, typ bankörning eller liknande . TC räddade hittills alla mina släpp, så jag fortsätter med BT T30 bak, och S21 fram (supersport)


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Tack för svar! :tummenupp
Jag tänkte närmast på att framdäcket verkar ha en tendens att vara ovanför snarare än på asfalten när jag nämnde halverad däckskostnad.
Att jaga mil på däcken har aldrig varit en prioriterad fråga, det viktiga är hur de levererar grepp fram tills de är slut. Mina däck tenderar att ta slut efter 600-700 mil och då är det sidorna som ger upp, inte mönstret i mitten.

Bra tips med sadeln, får nog titta på modellen på mässan. Kanske ska man byta märke en stund.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Snart ny säsong.
Vad era planer med hojen?

Finns det något knep på att få framhjulet att stanna kvar på marken. Mitt sticker bara till väders. Börjar bli en ful (grym) ovana

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Snart ny säsong.
Vad era planer med hojen?

Finns det något knep på att få framhjulet att stanna kvar på marken. Mitt sticker bara till väders. Börjar bli en ful (grym) ovana

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Dreva ner bak. Då får du längre hjulbas och mindre vrid

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Snart ny säsong.
Vad era planer med hojen?

Finns det något knep på att få framhjulet att stanna kvar på marken. Mitt sticker bara till väders. Börjar bli en ful (grym) ovana

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Är väl det denna hoj är gjord för :banana
 

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Hej! Är de någon här som har QS både upp och ner? Och om de finns någon, var de svårt att installera?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top