Yamaha MT-10

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Tjena. Funderar på ny hoj nån gång i vinter/vår. Är mest sugen på MT10 eller Superduke 1290 R. Är inte lika sugen på Tuono eller BMW s1000 R. Tycker KTM är snyggast och mest åtråvärd men MT10 mest prisvärd och praktisk. En sak jag funderar mycket på är bristen på vindskydd. Super Duke är väl nästintill obefintlig av vad man kan se. Men hur är det med mt10? Ni som äger en: är det ok skydd mot vind eller krävs en ruta? Hur tycker ni den är till vardags i övrigt?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag behöver ingen ruta. Jag är 173 och det påverkar förstås. MT09:an jag hade tidigare behövde det mer.
Älskar min 10:a!! Ful/snygg/rå/tuff/brutal, kalla det vad du vill, bästa hojen enligt mig. Och ljudet och vridet!!:tummenupp
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag köpte en MT10 tourer och där får man med en högre ruta komfortsadel vindskydd för händerna värmehandtag acra slipon väskor mm men man får även med allt original så som en vanlig MT10a är och på sommaren tog jag bort den höga vindrutan o körde med den låga utan större problem och blir det för kallt kan man ju sätta på den höga om man vill ! "hostkanvatillsaluhost"
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har läst en del och sett videos om folk som klagar över den bristfälliga gasresponsen. Att det liksom laggar efter när man gasar på. Jag har aldrig upplevt något sådant på någon av mina förra hojar. Är sugen på en MT10 men blir inte alls lika sugen när jag hör något sånt.

Är det någon som upplevt något sånt problem?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Jag har läst en del och sett videos om folk som klagar över den bristfälliga gasresponsen. Att det liksom laggar efter när man gasar på. Jag har aldrig upplevt något sådant på någon av mina förra hojar. Är sugen på en MT10 men blir inte alls lika sugen när jag hör något sånt.

Är det någon som upplevt något sånt problem?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Jag har också sett dessa klipp men det är inget jag känt eller lagt märke till. Kör mest på läge 2, ej flashad ecu. Mt10 sp. Läge 1 känns alltid för ettrigt för min smak samt för lojt på läge 3.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har också sett dessa klipp men det är inget jag känt eller lagt märke till. Kör mest på läge 2, ej flashad ecu. Mt10 sp. Läge 1 känns alltid för ettrigt för min smak samt för lojt på läge 3.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Vad innebär de olika lägena? Är det just gasrespons som regleras eller vad?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Ok. Och vad står de olika lägena för? Är det som sport, street, rain på KTM?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Mja, de står för gasrespons helt enkelt.

Se 4.3 och 4.4 i manualen, alternativt sök på D-mode eller driving mode.
https://www.manualslib.com/manual/1287441/Yamaha-Mt-10.html?page=20

Som hjälp har detta diskuterats tidigare i denna tråd eller på fz10.org.

För att göra det ännu snurrigare så har SP modellen 1,2,3,4 medans den vanliga har lägena std, a, b

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05 BMW S1000XR
Jag har en MT-10 årsmodell 2016. Idag damp detta ner i lådan.
Har reagerat på att farthållaren inte alltid fungerat.
MTBromsKontakt.jpg
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hur kommer det sig att MT10 är i stort sett oförändrad sen den kom 2016 medans MT07 och MT09 nu är inne på generation 3?
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Jag har en MT-10 årsmodell 2016. Idag damp detta ner i lådan.
Har reagerat på att farthållaren inte alltid fungerat.
View attachment 457670

I samband med service i våras på min MT-10SP nämnde jag att farthållaren inte alltid funkar. Lampan blinkar men det går inte att ställa in hastigheten.
Vi vet vad det är, bromsljuskontakten för handbromsen är dålig, utsliten eller skadad, vi byter ut den på garantin sa de.
Noterade även att att bromsljuset inte alltid slocknade när handtaget släppts. Det var samma fel på min vanliga MT-10:a.
Har inte fått brevet (ännu).
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Hej!
Här kommer några rookiefrågor.
Är det några som har tips på snygga bar-end mirrors? Rizoma har ju några och jag gillar deras "Reverse retro".
Men finns det fler liknande?
Gärna några som sitter fast och inte vrider sig. På eBay finns ju massor med kopior. Men hur är det med dem?
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Tjena. Funderar på ny hoj nån gång i vinter/vår. Är mest sugen på MT10 eller Superduke 1290 R. Är inte lika sugen på Tuono eller BMW s1000 R. Tycker KTM är snyggast och mest åtråvärd men MT10 mest prisvärd och praktisk. En sak jag funderar mycket på är bristen på vindskydd. Super Duke är väl nästintill obefintlig av vad man kan se. Men hur är det med mt10? Ni som äger en: är det ok skydd mot vind eller krävs en ruta? Hur tycker ni den är till vardags i övrigt?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Kör utan extra ruta. Är 190 cm så fångar en del luft. Från 250 och uppåt blåser det fan illa.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har läst en del och sett videos om folk som klagar över den bristfälliga gasresponsen. Att det liksom laggar efter när man gasar på. Jag har aldrig upplevt något sådant på någon av mina förra hojar. Är sugen på en MT10 men blir inte alls lika sugen när jag hör något sånt.

Är det någon som upplevt något sånt problem?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Det kan vara att folk har hemmatrimmat med diverse ingrepp i avgas eller luftburk, då kan du få såna effekter. Jag har inte det på min(a}
 

Bifogat

  • IMG_20210123_183433.jpg
    IMG_20210123_183433.jpg
    4.8 MB · Visningar: 25

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hej!
Här kommer några rookiefrågor.
Är det några som har tips på snygga bar-end mirrors? Rizoma har ju några och jag gillar deras "Reverse retro".
Men finns det fler liknande?
Gärna några som sitter fast och inte vrider sig. På eBay finns ju massor med kopior. Men hur är det med dem?
Kan vara hur bra som helst på ebay. Köpte ett set justerbara handtag till min förra hoj för 150 spänn. Hur bra kvalitet som helst. Kolla barracudamoto.it också
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Kan vara hur bra som helst på ebay. Köpte ett set justerbara handtag till min förra hoj för 150 spänn. Hur bra kvalitet som helst. Kolla barracudamoto.it också
Jag har sett videos där de får vrida och rätta till speglarna mest hela tiden. Och det vill man ju slippa. Men är det såna pengar kan det vara värt att chansa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top