Yamaha MT-10

Freber

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Luleå
Hoj
2016, Yamaha Mt10
Ok, Tack för det, ska efterlysa dessa på firman då :)
Inte mycke till verktyg dock om man behöver stäcka kedjan eller dyligt.
 

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
Tjena MT-10 åkare.

Jag har under en längre tid varit utan hoj, men känner nu att det är dags igen, började med sporthoj och sista hojen var en Superduke 990 -08. Men nu har jag varit och kollat på MT-10 och MT-09. Och vet inte riktigt på vilket ben jag ska stå.

Vad har ni att säga om saken, ska man välja 10:an eller 9:an?
 
Last edited:

Daun

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha MT10 2018
Är det nån som testat att besiktiga hojen med linkpipe monterat? Den låter ju ganska rått och jag är nyfiken på om den skulle gå igenom.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är det nån som testat att besiktiga hojen med linkpipe monterat? Den låter ju ganska rått och jag är nyfiken på om den skulle gå igenom.

Jag torskade på det nyligen och det verkar vara nytt för i år att de slår ner på borttagen kat. Jag hade typ db-killer i och den var tyst så det var alltså inte ljudnivån jag fick anmärkning på. Det här var en R1 men lär vara same same för andra modeller.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag torskade på det nyligen och det verkar vara nytt för i år att de slår ner på borttagen kat. Jag hade typ db-killer i och den var tyst så det var alltså inte ljudnivån jag fick anmärkning på. Det här var en R1 men lär vara same same för andra modeller.
Det var inte bra...
Vad fick du för typ av anmärkning och räckte det med ombesiktning?

Har för mej jag hört om tillfällen då LTG gått på hårt och krävt regbesiktning, fast det kan vara hörsägen...
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Var nog runt 10 år sedan hojarna blev helfordongodkända vilket betyder att man inte får byta ut/ta bort något.
Vanligtvis har tillverkaren egna tillbehör (backspeglar, fotpinnar, ljuddämpare mm) som har registrerats och dessa får man ju förstås använda.

Vill man ändra sitt fordon utöver detta måste det alltså typas om, dvs en registreringsbesiktning.
Är troligen det som besiktningspersonalen noterade.

Har iof fungerat att kontrollbesiktiga med "fel" avgassystem men det beror nog mer på besiktningspersonalen än reglerna.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Var nog runt 10 år sedan hojarna blev helfordongodkända vilket betyder att man inte får byta ut/ta bort något.
Vanligtvis har tillverkaren egna tillbehör (backspeglar, fotpinnar, ljuddämpare mm) som har registrerats och dessa får man ju förstås använda.

Vill man ändra sitt fordon utöver detta måste det alltså typas om, dvs en registreringsbesiktning.
Är troligen det som besiktningspersonalen noterade.

Har iof fungerat att kontrollbesiktiga med "fel" avgassystem men det beror nog mer på besiktningspersonalen än reglerna.
Jo du har rätt, reglerna har varit tydliga och de har antagligen varit snälla fast jag undrar om det gått ut något påbud att de ska kolla "noggrannare" för då är det inte ens ide att åka in utan att montera katten..

Sen är ju frågan vad det får för konsekvenser om det blir anmärkning, dvs räcker det med ombes eller behöver man nya avgasintyg då man uppenbarligen manipulerat avgasreningen?

R1an är visserligen mycket moddad men det synliga är linkpipe, vikbara koppling/bromshandtag och raceväxlade valtermotofotpinneställ.
Den har besiktigats på olika stationer i olika städer utan att någon sagt annat än att den går bra :D

Har för mej det snackades om strängare kontroll av avgas redan inför förra säsongen men då var det inga problem att besiktiga..
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jo du har rätt, reglerna har varit tydliga och de har antagligen varit snälla fast jag undrar om det gått ut något påbud att de ska kolla "noggrannare" för då är det inte ens ide att åka in utan att montera katten..

Sen är ju frågan vad det får för konsekvenser om det blir anmärkning, dvs räcker det med ombes eller behöver man nya avgasintyg då man uppenbarligen manipulerat avgasreningen?

R1an är visserligen mycket moddad men det synliga är linkpipe, vikbara koppling/bromshandtag och raceväxlade valtermotofotpinneställ.
Den har besiktigats på olika stationer i olika städer utan att någon sagt annat än att den går bra :D

Har för mej det snackades om strängare kontroll av avgas redan inför förra säsongen men då var det inga problem att besiktiga..

Ja de har fått påbud uppifrån i år enligt vad bes-mannen sade till mig. Tidigare har borttagen kat gått igenom förutsatt att ljudnivån är ok. Jag fick alltså en tvåa dvs en vanlig ombesiktning.

Vad som kan hända om man blir stoppad på väg vet jag inget om. Ett gäng buller-böter på väg har jag fått under åren och det har alltid blivit ombes på det. Har dock aldrig råkat ut för det med en helfordongodkänd hoj.

_katsaknas.png
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja de har fått påbud uppifrån i år enligt vad bes-mannen sade till mig. Tidigare har borttagen kat gått igenom förutsatt att ljudnivån är ok. Jag fick alltså en tvåa dvs en vanlig ombesiktning.

Vad som kan hända om man blir stoppad på väg vet jag inget om. Ett gäng buller-böter på väg har jag fått under åren och det har alltid blivit ombes på det. Har dock aldrig råkat ut för det med en helfordongodkänd hoj.

View attachment 454084
Okej, skönt det "bara" blev ombesiktning men tack för klargörandet :tummenupp

När jag bänkade hojen första gången blev det brådis så jag plockade ur katalysatorerna ur originalröret, kanske dags att damma av det för att slippa e.v trassel på vägarna..

Kanske även borde sätta dit original AIS plattorna o slangarna på ventilkåpan då det syns rätt tydligt om man vet vad man letar efter?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Okej, skönt det "bara" blev ombesiktning men tack för klargörandet :tummenupp

När jag bänkade hojen första gången blev det brådis så jag plockade ur katalysatorerna ur originalröret, kanske dags att damma av det för att slippa e.v trassel på vägarna..

Kanske även borde sätta dit original AIS plattorna o slangarna på ventilkåpan då det syns rätt tydligt om man vet vad man letar efter?

Jag vet inte hur arrangemanget ser ut på din, men på en R1 2015-2020 är det visuellt väldigt uppenbart när kat saknas eftersom man enkelt ser hela avgassystemet.

Att besiktningen från i år har börjat slå ner på borttagen kat betyder inte att dom slår ner på precis allt som är ändrat. Att tex byta från ett slipon till ett annat går vad jag vet fortfarande bra så länge ljudnivån är ok.
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Halloj!

Jag var och provkörde en mt10.a idag hos den lokala handlaren. Däremot var jag dum nog att inte bekräfta hur full fanken var eller vad trippmätaren stod på vid start.

Det jag vet är att tank mätaren visade fullt men efter säg 10-15min så hoppade den ner en plutt samt att trippmätaren verkar ha varit nollställd innan jag påbörjade körningen.

I så fall kom jag 12,5mil och då var mätaren nere på sista plutten.

Min fråga, hur långt kommer man innan tankning måste göras? Blandad körning.
Jag vet att det är en svår fråga men bör ändå gå att besvara.

Jag söker nåt i stil med att. Man bör tanka efter 15mil. Man kan komma till 20mil men då kvarstår ångor. Reserven klarar ca x antal mil i lugnt takt.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tjena MT-10 åkare.

Jag har under en längre tid varit utan hoj, men känner nu att det är dags igen, började med sporthoj och sista hojen var en Superduke 990 -08. Men nu har jag varit och kollat på MT-10 och MT-09. Och vet inte riktigt på vilket ben jag ska stå.

Vad har ni att säga om saken, ska man välja 10:an eller 9:an?
j

Mt 10 helt klart ,du får en helt ny upplevelse med den motorn
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Halloj!

Jag var och provkörde en mt10.a idag hos den lokala handlaren. Däremot var jag dum nog att inte bekräfta hur full fanken var eller vad trippmätaren stod på vid start.

Det jag vet är att tank mätaren visade fullt men efter säg 10-15min så hoppade den ner en plutt samt att trippmätaren verkar ha varit nollställd innan jag påbörjade körningen.

I så fall kom jag 12,5mil och då var mätaren nere på sista plutten.

Min fråga, hur långt kommer man innan tankning måste göras? Blandad körning.
Jag vet att det är en svår fråga men bör ändå gå att besvara.

Jag söker nåt i stil med att. Man bör tanka efter 15mil. Man kan komma till 20mil men då kvarstår ångor. Reserven klarar ca x antal mil i lugnt takt.
Kollade sist vad min dragit i snitt . 0.74 . Rätt ok iom jag endast nöjes åker .

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Vet inte , tycker inte yamman drar mer soppa än tuono v4 jag hade , lite mer än sd1290r dock . Inget jag reagerat på direkt . Brukar tanka 1 gång då jag är ute .
 
Last edited:

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
ca 25 mil om du inte kör alltför inspirerat.

Se även inlägg #89 i denna tråd....
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top