Yamaha MT-10

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
En blå 2017 har jag köpt :tummenupp
Vad kör du?

Idag kör jag en xsr900 men tanken är att det blir en MT-10 framöver. Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en i år eller vänta tills nästa år och köpa nästa generation.

Såg att försäkringen hade gått ner för 2020. Den låg på runt 7k innan jul och nu när jag kollade så skulle det kosta strax över 5k med helförsäkring hos svedea :tummenupp
 

Syncron

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Östergötland
Hoj
2017 Yamaha MT-10 SP
Idag kör jag en xsr900 men tanken är att det blir en MT-10 framöver. Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en i år eller vänta tills nästa år och köpa nästa generation.

Såg att försäkringen hade gått ner för 2020. Den låg på runt 7k innan jul och nu när jag kollade så skulle det kosta strax över 5k med helförsäkring hos svedea :tummenupp

Är det verifierat att det kommer en uppdatering på modellen nästa år?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Enligt några återförsäljare jag pratat med så lär det komma en uppdatering nästa år om man ska se det rent historiskt.
Dagens modell klarar väl inte ens Euro 5?

Befintliga Euro 4 modeller får säljas 2020 ut. Så till 2021 måste Yamaha uppdatera MT-10:an om den ska få finnas kvar på marknaden. Det kommer nog en lansering senast i höst/vinter...
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Idag kör jag en xsr900 men tanken är att det blir en MT-10 framöver. Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en i år eller vänta tills nästa år och köpa nästa generation.

Såg att försäkringen hade gått ner för 2020. Den låg på runt 7k innan jul och nu när jag kollade så skulle det kosta strax över 5k med helförsäkring hos svedea :tummenupp
Jag kan bekräfta att de har sänkt försäkringen på mt10.an till iår på svedea eftersom jag fick info om det idag.

Helförsäkring 5.4k, 4k självrisk. Södra Sverige 30år

Inte alls farligt då jag jämför mot Ninja1000 sx (som jag skrotade förra året)
4.3k hel.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag kan bekräfta att de har sänkt försäkringen på mt10.an till iår på svedea eftersom jag fick info om det idag.

Helförsäkring 5.4k, 4k självrisk. Södra Sverige 30år

Inte alls farligt då jag jämför mot Ninja1000 sx (som jag skrotade förra året)
4.3k hel.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

det kan ni nog tacka bilsport mc för som hade 2-3 tusen billigare årspremie än Svedea :banana
 

Sir Junior

Gubbräser
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Skåneland
Hoj
-19 Yamaha MT-10
Vilken fantastiskt skön hoj!!
40 mil rätt kalla mil den senaste veckan! Det var länge sen jag gjorde så många spontankörningar och hade sånt flin på läpparna :D
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Vilken fantastiskt skön hoj!!
40 mil rätt kalla mil den senaste veckan! Det var länge sen jag gjorde så många spontankörningar och hade sånt flin på läpparna :D
Hmm, min magkänsla är att jag får se till att provköra en mt10 inom kort... Bara fixa ny utrustning först.

Hade fronten sett annorlundare ut så hade den definitivt varit ett säkert kort. Det är egentligen det enda som bekymrar mig, eller ja, förbrukningssiffrorna också men de kan man säkert leva med.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 

Sir Junior

Gubbräser
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Skåneland
Hoj
-19 Yamaha MT-10
Hmm, min magkänsla är att jag får se till att provköra en mt10 inom kort... Bara fixa ny utrustning först.

Hade fronten sett annorlundare ut så hade den definitivt varit ett säkert kort. Det är egentligen det enda som bekymrar mig, eller ja, förbrukningssiffrorna också men de kan man säkert leva med.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Gå på magkänslan och provkör! :)

Vad gäller fronten så ser du den inte när du kör och då spelar den ingen som helst roll ;) När du väl kör så är det motorn som är huvudrollsinnehavaren och den spelar i högsta ligan. Sen ett chassi och körställning som möjliggör både lugn och fin åkning men också mer inspirerad sådan.
Ja, förbrukningen är inte den bästa men för egen del skiter jag ett långt stycke i det! Går man efter Smiles per gallon så vinner MT-10:an alla dagar i veckan :)
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Och så trillade jag in här igen då. Kul att mitt konto var kvar. :hej

Sjuuuukt sugen på en MT-10 nu efter 15 år utan hoj. Är det en maskin som är såpass lättkörd att en medelålders blekfet snubbe på 190cm och 100kg klarar av den? :)
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Vi kan mäta om så önskas. Omkrets eller vikt?

Någon med ett mer givande svar?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Jag är 191 cm och nu under 90 kg och den är grymt roligt samt trevlig, funkade lika bra när jag vägde 120 kg.
Jag har komfortsadel samt Gilles fotpinnar för bättre sittställning men det får man ofta ändra på alla hojar om man är över 180cm.

Man får skruva endel på fjädringen om man kör bana även fram kan upplevas lite mjuk men går att justera.

Prova en, ger mig ett leende varje gång
50e8b2f1-8d21-4024-9924-21dc3bf81444
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top