Yamaha MT-10

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Försökte söka men hittade ingen tråd om denna modell, har jag fel så kan ni ta bort denna.

Ja, storebror till 09:an, med en Crossplane motor på 160hk, 210 kilo (blöt). Och rätt jävla snygg :brynad Slirkoppling, quickshifter, cruisecontroll och lite annat gött. Vad tror ni? :)
Den finns även som SP version för dom som har extra cash på kontot, med R1:ans dashboard, Öhlindämpare och lite annat lull-lull.
Standardversionen kostar 136k, SP modellen 160k om jag inte minns fel.



2mxllhi.jpg


68ekvt.jpg


2qb7n9i.jpg


2eprdx2.jpg


14muahj.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har inte provkört själv men enligt uppgift så tål den lite bus utan att protestera till skillnad mot lillebror. :)
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10

Se där, så bra var man att söka... Admin kan deleta tråden.

Jag håller med, den ser onekligen ut som Bumblebee :hihi Men det är rätt schysst endå kan jag tycka!
Verkar vara nått som man ska busa med!
Priset är endå inte toklångt under en BMW s1000r om jag mins rätt, undra vilken av dom som är värd pengarna. Känns som att det är lite mer Kvalité på en BMW när man tittar på bromsar, dämpare osv. Men jag kan ha fel också.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Priset är endå inte toklångt under en BMW s1000r om jag mins rätt, undra vilken av dom som är värd pengarna. Känns som att det är lite mer Kvalité på en BMW när man tittar på bromsar, dämpare osv. Men jag kan ha fel också.
Någon som kört båda som vill berätta intryck
 

jstr

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2016
Ort
Smögen
Hoj
2014, Ducati Hyperstrada
Någon som kört båda som vill berätta intryck

Jag är också intresserad!
Jag tycker MT-10 verkar vara sjukt trevlig. Synd bara att den ser ut som en leksak, men det är väl så motorcyklar ska se ut idag verkar det som.

Hej förresten Sportis! Stranne från Faktiskt här...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag är också intresserad!
Jag tycker MT-10 verkar vara sjukt trevlig. Synd bara att den ser ut som en leksak, men det är väl så motorcyklar ska se ut idag verkar det som.

Hej förresten Sportis! Stranne från Faktiskt här...
Hej!
Jo det är samma Sportis...:yoparty

Har kört Bimmer s1000r men fick ingen feeling. Kanske MT-10 skapar begär.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Har kört både s1000r och MT-10.
Priset är rätt långt under s1000r eftersom du vill utrusta s1000r lite och då drar det iväg.
Men SP är däremot uppe i prisklassen med s1000r o Tuono ktm osv.
160-170k.

Men iaf.
Jag gillade MT-10, jag satt bra på den med mina 185cm och den hade riktigt mycket karaktär.
Den kändes busig och kunde busa.
Bra elektronik med körlägen osv.
Bromsarna kändes lite mesiga men det går att åtgärda med belägg sägs det.
MT-10 har riktigt go botten med sin crossplane motor och bra balans för att spara på framdäcket.
Tanken är rätt hög på MT.
Skulle jag köra mycket gata så tror jag MT-10an är trevligare.
MT-10 sägs fotpinnarna ta i rätt tidigt om man börjar åka fort på bana (läst på forum) men det går att avhjälpa med eftermarknadspinnar.
Ingen quickshifter som standard.
Dock mycket billigare än bmwn om du ska utrusta bmwn något.

S1000r
Jag tycker den är lite stel, det är en bra cykel.
Jättebra cykel.
Dock en rad 4 med lite annan konfiguration än sporthojen, tycker dock mer vrid på botten hade inte varit en dum ide. :).
Men jag tyckte inte den upplevdes busig, mer seriös och med ett riktigt bra chassi.
Inte gjort för bus utan noggrannhet, precision.
Dock är den också bra balanserad så inga problem att spara på framdäcket här heller.
Jag kan tänka mig att s1000r är mycket vassare på bana, det känns som den ärvt mer av S1000rr än vad MT-10 har ärvt ifrån R1.

Jag gillar båda cyklarna på olika sätt.
Men jag kommer inte köpa nån av dom.
 

jstr

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2016
Ort
Smögen
Hoj
2014, Ducati Hyperstrada
Hej Livinloud!
Jag ser att du precis som jag kör Triumph Street Triple.
Jag är nybörjare, tog lappen i våras och har alltså kört en säsong. Jag gillar min STR, men jag har av naturliga skäl inte jämfört med mycket annat. Jag tänkte försöka provköra så många hojar som möjligt under nästa säsong och då ligger iaf MT-10 bra till för provkörning.
Skulle du säga att det väldigt stor skillnad på MT-10 jämfört med upplevelsen att köra STR? Jag förstår att den har mycket mer pulver tex, men jag lurar på upplevelsen i stort.
Är du ute efter att byta från STR till nåt annat Livinloud? Och vad ligger isf bra till för dig?

Jag vet att jag uttrycker mig luddigt, men ni kanske förstår vad jag är ute efter ändå?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
S1000r
Jag tycker den är lite stel, det är en bra cykel.
Jättebra cykel.
Dock en rad 4 med lite annan konfiguration än sporthojen, tycker dock mer vrid på botten hade inte varit en dum ide. :).
Men jag tyckte inte den upplevdes busig, mer seriös och med ett riktigt bra chassi.
Inte gjort för bus utan noggrannhet, precision.
Yepp, så kände jag med när jag testade den. Lite kall o könlös.

Tack för återkoppling
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hej Livinloud!
Jag ser att du precis som jag kör Triumph Street Triple.
Jag är nybörjare, tog lappen i våras och har alltså kört en säsong. Jag gillar min STR, men jag har av naturliga skäl inte jämfört med mycket annat. Jag tänkte försöka provköra så många hojar som möjligt under nästa säsong och då ligger iaf MT-10 bra till för provkörning.
Gillar du din Street (som jag kört) så skulle jag tippa att Bimmern inte är din smak.
Din är superbusig.
Jag skulle testat Touno.

Men vad söker du? (vad saknar du med din Street)

Jag älskade Street'ens chassi&känsla men saknade draget i motorn.
1000cc är det som gäller. Bra drag hala vägen från tomgång.
Bäst gillade jag Touno och CB1000R och köpte Hondan då jag sparade massa slantar.
 
Last edited:

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Har kört både s1000r och MT-10.
Priset är rätt långt under s1000r eftersom du vill utrusta s1000r lite och då drar det iväg.
Men SP är däremot uppe i prisklassen med s1000r o Tuono ktm osv.
160-170k.

Men iaf.
Jag gillade MT-10, jag satt bra på den med mina 185cm och den hade riktigt mycket karaktär.
Den kändes busig och kunde busa.
Bra elektronik med körlägen osv.
Bromsarna kändes lite mesiga men det går att åtgärda med belägg sägs det.
MT-10 har riktigt go botten med sin crossplane motor och bra balans för att spara på framdäcket.
Tanken är rätt hög på MT.
Skulle jag köra mycket gata så tror jag MT-10an är trevligare.
MT-10 sägs fotpinnarna ta i rätt tidigt om man börjar åka fort på bana (läst på forum) men det går att avhjälpa med eftermarknadspinnar.
Ingen quickshifter som standard.
Dock mycket billigare än bmwn om du ska utrusta bmwn något.

S1000r
Jag tycker den är lite stel, det är en bra cykel.
Jättebra cykel.
Dock en rad 4 med lite annan konfiguration än sporthojen, tycker dock mer vrid på botten hade inte varit en dum ide. :).
Men jag tyckte inte den upplevdes busig, mer seriös och med ett riktigt bra chassi.
Inte gjort för bus utan noggrannhet, precision.
Dock är den också bra balanserad så inga problem att spara på framdäcket här heller.
Jag kan tänka mig att s1000r är mycket vassare på bana, det känns som den ärvt mer av S1000rr än vad MT-10 har ärvt ifrån R1.

Jag gillar båda cyklarna på olika sätt.
Men jag kommer inte köpa nån av dom.

Tack för input! Bra beskrivning och väl skrivet. Kan dock påpeka att MT-10 kommer med quickshifter standard 2017, Dom har även fått en ny mappning med, för bättre gasrespons genom hela varvtalsregistret.:fakta. Såg nu senare att BMW:n var en hel del dyrare.:glömdet
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Hej Livinloud!
Jag ser att du precis som jag kör Triumph Street Triple.
Jag är nybörjare, tog lappen i våras och har alltså kört en säsong. Jag gillar min STR, men jag har av naturliga skäl inte jämfört med mycket annat. Jag tänkte försöka provköra så många hojar som möjligt under nästa säsong och då ligger iaf MT-10 bra till för provkörning.
Skulle du säga att det väldigt stor skillnad på MT-10 jämfört med upplevelsen att köra STR? Jag förstår att den har mycket mer pulver tex, men jag lurar på upplevelsen i stort.
Är du ute efter att byta från STR till nåt annat Livinloud? Och vad ligger isf bra till för dig?

Jag vet att jag uttrycker mig luddigt, men ni kanske förstår vad jag är ute efter ändå?

Jo, det stämmer.
Min ktm blev lite ledsen och blev trasig så då köpte jag den här Streeten istället.

Jätte trevlig cykel, väldigt lättkörd och går att åka rätt fort med.
Men jag känner att om jag ska åka fortare så måste jag stänga av absen (vilket jag gillar att ha på) om det skulle behövas någon gång.
Den är alldeles för känslig för mig. Min bromsteknik är väl inte den bästa heller.
Skulle även vilja uppgradera fjädringen på den och det är pengar jag inte vill lägga på denna cykel.
Men det är en jätte trevlig cykel, en av dom bästa i dens segment.
Det finns ingen cykel i medel naken klassen som inbjuder till samma bus som ST gör och jag har kört dom flesta.
Om vi pratar Yamaha så är mt-09 själslös och tråkig medans ST andas själ och karaktär.
Ruskigt trevlig cykel.

Men det jag saknar
Mer motor (man vill inte gå ned i effekt vilket jag gjorde)
Bättre fjädring
Bättre abs med justerbarhet


Jag siktar in mig på en Tuono -17.
Men jag vill inte betala för en Tuono -17. :D

Så jag vet inte!
Säsong 2017 är oviss.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Gillar du din Street (som jag kört) så skulle jag tippa att Bimmern inte är din smak.
Din är superbusig.
Jag skulle testat Touno.

Men vad söker du? (vad saknar du med din Street)

Jag älskade Street'ens chassi&känsla men saknade draget i motorn.
1000cc är det som gäller. Bra drag hala vägen från tomgång.
Bäst gillade jag Touno och CB1000R och köpte Hondan då jag sparade massa slantar.

Om jag blir tvingad till att välja mellan cb1000 och St, så väljer jag ST varje dag i veckan.
Jag är så besviken på hondas cb1000 så jag kan inte ens ta i den cykeln.

Den är trött (för att vara en 1000) den har ingen botten som en nakenhojj ska ha.
Den har ingen justerbar fjädring.
Groteskt dåliga bromsar.

Då har jag kört en standard med orginalpipa och en med pcv och yoshiburk.

Ne usch!
Så tråkig cykel.
Antingen hade jag för höga förväntningar på denna cykel eller så tappade Honda bollen.
Jag tror Honda tappade bollen. :D
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Antingen hade jag för höga förväntningar på denna cykel eller så tappade Honda bollen.
Jag tror Honda tappade bollen. :D
Märkligt.
Jag har kört flera olika och alla var kanonbra.
Kan även ha med körteknik o preferenser att göra.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Jag köpte en svart, riktigt trevlig.

Köpte även komfortsadel, fotpinnar, broms+kopplingsgrepp, akra, quickshifter, raisers för att få fram styret, handtagsvärmare.

Är 191 cm och sadeln gjorde underverk...sen rekomenderas att byta bakre skjutspinnarna till Rizoma eller från MT-09 Tracer, går inte att sitta bak annars.

Sjukt trevlig att pendla med, köra på bakhjulet med.

Min R1'a kommer få leva kvar som banhoj men tror att MT-10'an kommer få gå dom flesta dagarna.

Angående bromsarna så byt belägg så är problemet löst.

Har ni inte redan gjort så provkör en och ta med den hem :crash
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Jag köpte en svart, riktigt trevlig.

Köpte även komfortsadel, fotpinnar, broms+kopplingsgrepp, akra, quickshifter, raisers för att få fram styret, handtagsvärmare.

Är 191 cm och sadeln gjorde underverk...sen rekomenderas att byta bakre skjutspinnarna till Rizoma eller från MT-09 Tracer, går inte att sitta bak annars.

Sjukt trevlig att pendla med, köra på bakhjulet med.

Min R1'a kommer få leva kvar som banhoj men tror att MT-10'an kommer få gå dom flesta dagarna.

Angående bromsarna så byt belägg så är problemet löst.

Har ni inte redan gjort så provkör en och ta med den hem :crash

Den måste bara låta otroligt gött med Akra :yoparty Vad kostar ett sånt? Helsystem?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Jag har faktiskt inte en aning vad det kostade, köpte allt i ett paket :)

Köpte bara slip-on, den låter så mycket utan katten, nu låter den lagom :kär
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top