Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Yamaha MT-10

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Industristaden
    Hoj
    Yamaha MT-10
    Inlägg
    46

    Yamaha MT-10

    Försökte söka men hittade ingen tråd om denna modell, har jag fel så kan ni ta bort denna.

    Ja, storebror till 09:an, med en Crossplane motor på 160hk, 210 kilo (blöt). Och rätt jävla snygg Slirkoppling, quickshifter, cruisecontroll och lite annat gött. Vad tror ni?
    Den finns även som SP version för dom som har extra cash på kontot, med R1:ans dashboard, Öhlindämpare och lite annat lull-lull.
    Standardversionen kostar 136k, SP modellen 160k om jag inte minns fel.












  2. #2
    Medlem Berget80s avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    z1000sx 2012
    Inlägg
    69
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...-10-och-XSR900

    Kan inte tänka på annat än transformers när jag ser den.

  3. #3
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 511
    Har inte provkört själv men enligt uppgift så tål den lite bus utan att protestera till skillnad mot lillebror.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Industristaden
    Hoj
    Yamaha MT-10
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Berget80 Visa inlägg
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...-10-och-XSR900

    Kan inte tänka på annat än transformers när jag ser den.
    Se där, så bra var man att söka... Admin kan deleta tråden.

    Jag håller med, den ser onekligen ut som Bumblebee Men det är rätt schysst endå kan jag tycka!
    Verkar vara nått som man ska busa med!
    Priset är endå inte toklångt under en BMW s1000r om jag mins rätt, undra vilken av dom som är värd pengarna. Känns som att det är lite mer Kvalité på en BMW när man tittar på bromsar, dämpare osv. Men jag kan ha fel också.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av cAWPer Visa inlägg
    Priset är endå inte toklångt under en BMW s1000r om jag mins rätt, undra vilken av dom som är värd pengarna. Känns som att det är lite mer Kvalité på en BMW när man tittar på bromsar, dämpare osv. Men jag kan ha fel också.
    Någon som kört båda som vill berätta intryck

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Smögen
    Hoj
    2009, Triumph Street Triple R
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av sportbilsentusi Visa inlägg
    Någon som kört båda som vill berätta intryck
    Jag är också intresserad!
    Jag tycker MT-10 verkar vara sjukt trevlig. Synd bara att den ser ut som en leksak, men det är väl så motorcyklar ska se ut idag verkar det som.

    Hej förresten Sportis! Stranne från Faktiskt här...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av jstr Visa inlägg
    Jag är också intresserad!
    Jag tycker MT-10 verkar vara sjukt trevlig. Synd bara att den ser ut som en leksak, men det är väl så motorcyklar ska se ut idag verkar det som.

    Hej förresten Sportis! Stranne från Faktiskt här...
    Hej!
    Jo det är samma Sportis...

    Har kört Bimmer s1000r men fick ingen feeling. Kanske MT-10 skapar begär.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Hoj
    Triumph Street Triple 675R -13
    Inlägg
    188
    Har kört både s1000r och MT-10.
    Priset är rätt långt under s1000r eftersom du vill utrusta s1000r lite och då drar det iväg.
    Men SP är däremot uppe i prisklassen med s1000r o Tuono ktm osv.
    160-170k.

    Men iaf.
    Jag gillade MT-10, jag satt bra på den med mina 185cm och den hade riktigt mycket karaktär.
    Den kändes busig och kunde busa.
    Bra elektronik med körlägen osv.
    Bromsarna kändes lite mesiga men det går att åtgärda med belägg sägs det.
    MT-10 har riktigt go botten med sin crossplane motor och bra balans för att spara på framdäcket.
    Tanken är rätt hög på MT.
    Skulle jag köra mycket gata så tror jag MT-10an är trevligare.
    MT-10 sägs fotpinnarna ta i rätt tidigt om man börjar åka fort på bana (läst på forum) men det går att avhjälpa med eftermarknadspinnar.
    Ingen quickshifter som standard.
    Dock mycket billigare än bmwn om du ska utrusta bmwn något.

    S1000r
    Jag tycker den är lite stel, det är en bra cykel.
    Jättebra cykel.
    Dock en rad 4 med lite annan konfiguration än sporthojen, tycker dock mer vrid på botten hade inte varit en dum ide. .
    Men jag tyckte inte den upplevdes busig, mer seriös och med ett riktigt bra chassi.
    Inte gjort för bus utan noggrannhet, precision.
    Dock är den också bra balanserad så inga problem att spara på framdäcket här heller.
    Jag kan tänka mig att s1000r är mycket vassare på bana, det känns som den ärvt mer av S1000rr än vad MT-10 har ärvt ifrån R1.

    Jag gillar båda cyklarna på olika sätt.
    Men jag kommer inte köpa nån av dom.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Smögen
    Hoj
    2009, Triumph Street Triple R
    Inlägg
    11
    Hej Livinloud!
    Jag ser att du precis som jag kör Triumph Street Triple.
    Jag är nybörjare, tog lappen i våras och har alltså kört en säsong. Jag gillar min STR, men jag har av naturliga skäl inte jämfört med mycket annat. Jag tänkte försöka provköra så många hojar som möjligt under nästa säsong och då ligger iaf MT-10 bra till för provkörning.
    Skulle du säga att det väldigt stor skillnad på MT-10 jämfört med upplevelsen att köra STR? Jag förstår att den har mycket mer pulver tex, men jag lurar på upplevelsen i stort.
    Är du ute efter att byta från STR till nåt annat Livinloud? Och vad ligger isf bra till för dig?

    Jag vet att jag uttrycker mig luddigt, men ni kanske förstår vad jag är ute efter ändå?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av Livinloud Visa inlägg
    S1000r
    Jag tycker den är lite stel, det är en bra cykel.
    Jättebra cykel.
    Dock en rad 4 med lite annan konfiguration än sporthojen, tycker dock mer vrid på botten hade inte varit en dum ide. .
    Men jag tyckte inte den upplevdes busig, mer seriös och med ett riktigt bra chassi.
    Inte gjort för bus utan noggrannhet, precision.
    Yepp, så kände jag med när jag testade den. Lite kall o könlös.

    Tack för återkoppling

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av jstr Visa inlägg
    Hej Livinloud!
    Jag ser att du precis som jag kör Triumph Street Triple.
    Jag är nybörjare, tog lappen i våras och har alltså kört en säsong. Jag gillar min STR, men jag har av naturliga skäl inte jämfört med mycket annat. Jag tänkte försöka provköra så många hojar som möjligt under nästa säsong och då ligger iaf MT-10 bra till för provkörning.
    Gillar du din Street (som jag kört) så skulle jag tippa att Bimmern inte är din smak.
    Din är superbusig.
    Jag skulle testat Touno.

    Men vad söker du? (vad saknar du med din Street)

    Jag älskade Street'ens chassi&känsla men saknade draget i motorn.
    1000cc är det som gäller. Bra drag hala vägen från tomgång.
    Bäst gillade jag Touno och CB1000R och köpte Hondan då jag sparade massa slantar.
    Senast redigerat av sportbilsentusi den 2016-12-20 klockan 14:17.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Industristaden
    Hoj
    Yamaha MT-10
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Livinloud Visa inlägg
    Har kört både s1000r och MT-10.
    Priset är rätt långt under s1000r eftersom du vill utrusta s1000r lite och då drar det iväg.
    Men SP är däremot uppe i prisklassen med s1000r o Tuono ktm osv.
    160-170k.

    Men iaf.
    Jag gillade MT-10, jag satt bra på den med mina 185cm och den hade riktigt mycket karaktär.
    Den kändes busig och kunde busa.
    Bra elektronik med körlägen osv.
    Bromsarna kändes lite mesiga men det går att åtgärda med belägg sägs det.
    MT-10 har riktigt go botten med sin crossplane motor och bra balans för att spara på framdäcket.
    Tanken är rätt hög på MT.
    Skulle jag köra mycket gata så tror jag MT-10an är trevligare.
    MT-10 sägs fotpinnarna ta i rätt tidigt om man börjar åka fort på bana (läst på forum) men det går att avhjälpa med eftermarknadspinnar.
    Ingen quickshifter som standard.
    Dock mycket billigare än bmwn om du ska utrusta bmwn något.

    S1000r
    Jag tycker den är lite stel, det är en bra cykel.
    Jättebra cykel.
    Dock en rad 4 med lite annan konfiguration än sporthojen, tycker dock mer vrid på botten hade inte varit en dum ide. .
    Men jag tyckte inte den upplevdes busig, mer seriös och med ett riktigt bra chassi.
    Inte gjort för bus utan noggrannhet, precision.
    Dock är den också bra balanserad så inga problem att spara på framdäcket här heller.
    Jag kan tänka mig att s1000r är mycket vassare på bana, det känns som den ärvt mer av S1000rr än vad MT-10 har ärvt ifrån R1.

    Jag gillar båda cyklarna på olika sätt.
    Men jag kommer inte köpa nån av dom.
    Tack för input! Bra beskrivning och väl skrivet. Kan dock påpeka att MT-10 kommer med quickshifter standard 2017, Dom har även fått en ny mappning med, för bättre gasrespons genom hela varvtalsregistret.. Såg nu senare att BMW:n var en hel del dyrare.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Hoj
    Triumph Street Triple 675R -13
    Inlägg
    188
    Citat Ursprungligen postat av jstr Visa inlägg
    Hej Livinloud!
    Jag ser att du precis som jag kör Triumph Street Triple.
    Jag är nybörjare, tog lappen i våras och har alltså kört en säsong. Jag gillar min STR, men jag har av naturliga skäl inte jämfört med mycket annat. Jag tänkte försöka provköra så många hojar som möjligt under nästa säsong och då ligger iaf MT-10 bra till för provkörning.
    Skulle du säga att det väldigt stor skillnad på MT-10 jämfört med upplevelsen att köra STR? Jag förstår att den har mycket mer pulver tex, men jag lurar på upplevelsen i stort.
    Är du ute efter att byta från STR till nåt annat Livinloud? Och vad ligger isf bra till för dig?

    Jag vet att jag uttrycker mig luddigt, men ni kanske förstår vad jag är ute efter ändå?
    Jo, det stämmer.
    Min ktm blev lite ledsen och blev trasig så då köpte jag den här Streeten istället.

    Jätte trevlig cykel, väldigt lättkörd och går att åka rätt fort med.
    Men jag känner att om jag ska åka fortare så måste jag stänga av absen (vilket jag gillar att ha på) om det skulle behövas någon gång.
    Den är alldeles för känslig för mig. Min bromsteknik är väl inte den bästa heller.
    Skulle även vilja uppgradera fjädringen på den och det är pengar jag inte vill lägga på denna cykel.
    Men det är en jätte trevlig cykel, en av dom bästa i dens segment.
    Det finns ingen cykel i medel naken klassen som inbjuder till samma bus som ST gör och jag har kört dom flesta.
    Om vi pratar Yamaha så är mt-09 själslös och tråkig medans ST andas själ och karaktär.
    Ruskigt trevlig cykel.

    Men det jag saknar
    Mer motor (man vill inte gå ned i effekt vilket jag gjorde)
    Bättre fjädring
    Bättre abs med justerbarhet


    Jag siktar in mig på en Tuono -17.
    Men jag vill inte betala för en Tuono -17.

    Så jag vet inte!
    Säsong 2017 är oviss.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Hoj
    Triumph Street Triple 675R -13
    Inlägg
    188
    Citat Ursprungligen postat av sportbilsentusi Visa inlägg
    Gillar du din Street (som jag kört) så skulle jag tippa att Bimmern inte är din smak.
    Din är superbusig.
    Jag skulle testat Touno.

    Men vad söker du? (vad saknar du med din Street)

    Jag älskade Street'ens chassi&känsla men saknade draget i motorn.
    1000cc är det som gäller. Bra drag hala vägen från tomgång.
    Bäst gillade jag Touno och CB1000R och köpte Hondan då jag sparade massa slantar.
    Om jag blir tvingad till att välja mellan cb1000 och St, så väljer jag ST varje dag i veckan.
    Jag är så besviken på hondas cb1000 så jag kan inte ens ta i den cykeln.

    Den är trött (för att vara en 1000) den har ingen botten som en nakenhojj ska ha.
    Den har ingen justerbar fjädring.
    Groteskt dåliga bromsar.

    Då har jag kört en standard med orginalpipa och en med pcv och yoshiburk.

    Ne usch!
    Så tråkig cykel.
    Antingen hade jag för höga förväntningar på denna cykel eller så tappade Honda bollen.
    Jag tror Honda tappade bollen.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av Livinloud Visa inlägg
    Antingen hade jag för höga förväntningar på denna cykel eller så tappade Honda bollen.
    Jag tror Honda tappade bollen.
    Märkligt.
    Jag har kört flera olika och alla var kanonbra.
    Kan även ha med körteknik o preferenser att göra.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av Livinloud Visa inlägg
    Jag siktar in mig på en Tuono -17.
    Men jag vill inte betala för en Tuono -17.
    Då så, vill du ha en Touno men vill spara lite, köp en beggad då

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Hoj
    Triumph Street Triple 675R -13
    Inlägg
    188
    Citat Ursprungligen postat av sportbilsentusi Visa inlägg
    Då så, vill du ha en Touno men vill spara lite, köp en beggad då
    Men vad ska jag åka på säsongen 2017 när jag bara kan köpa en Tuono -17 säsong -18?

  18. #18
    Konceptet M|ckes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Vendelsö
    Hoj
    Yamaha MT-10 16 Yamaha R1 05
    Inlägg
    1 655
    Jag köpte en svart, riktigt trevlig.

    Köpte även komfortsadel, fotpinnar, broms+kopplingsgrepp, akra, quickshifter, raisers för att få fram styret, handtagsvärmare.

    Är 191 cm och sadeln gjorde underverk...sen rekomenderas att byta bakre skjutspinnarna till Rizoma eller från MT-09 Tracer, går inte att sitta bak annars.

    Sjukt trevlig att pendla med, köra på bakhjulet med.

    Min R1'a kommer få leva kvar som banhoj men tror att MT-10'an kommer få gå dom flesta dagarna.

    Angående bromsarna så byt belägg så är problemet löst.

    Har ni inte redan gjort så provkör en och ta med den hem
    Streetfighters Stockholm MC

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Industristaden
    Hoj
    Yamaha MT-10
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av M|cke Visa inlägg
    Jag köpte en svart, riktigt trevlig.

    Köpte även komfortsadel, fotpinnar, broms+kopplingsgrepp, akra, quickshifter, raisers för att få fram styret, handtagsvärmare.

    Är 191 cm och sadeln gjorde underverk...sen rekomenderas att byta bakre skjutspinnarna till Rizoma eller från MT-09 Tracer, går inte att sitta bak annars.

    Sjukt trevlig att pendla med, köra på bakhjulet med.

    Min R1'a kommer få leva kvar som banhoj men tror att MT-10'an kommer få gå dom flesta dagarna.

    Angående bromsarna så byt belägg så är problemet löst.

    Har ni inte redan gjort så provkör en och ta med den hem
    Den måste bara låta otroligt gött med Akra Vad kostar ett sånt? Helsystem?

  20. #20
    Konceptet M|ckes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Vendelsö
    Hoj
    Yamaha MT-10 16 Yamaha R1 05
    Inlägg
    1 655
    Jag har faktiskt inte en aning vad det kostade, köpte allt i ett paket

    Köpte bara slip-on, den låter så mycket utan katten, nu låter den lagom
    Streetfighters Stockholm MC

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här