Crf 1000 Africa Twin

swedishwiking

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Säter
Hoj
-89 Yamaha xtz 750, Kawazaki zx10 -90
Hallå grabbarna

Jag är en offroadintresserad kille som växt upp med motorcross. Sista 10 åren har jag haft äldre hojar eftersom familjen har tagit mycket tid och pengar, så som det ska vara förstås.
Läget är nu ett annat och jag har så smått börjat fundera över en nyare hoj. Crf 1000 ligger kanske just nu aningen över budget men jag tycker den är så förtvivlat snygg. Däremot är jag förvånad över hur liten effekt de plockat ut ur den.

Missförstå mej rätt, jag vet mycket väl att det är mer än effekten som ger körglädjen, men efter att ha provat Honda Transalp och den gamla African Twin så fastnade jag då för Yamahas Super Teneree eftersom jag tyckte den var betydligt roligare att busköra med.

Min fråga är om någon har haft möjligheten att jämföra den nya African Twin med dagens "värstingar" såsom Triumph Tiger eller Ktm 1050? Framstår Hondan fortfarande som det "förnuftiga" (läs småtråkiga) alternativet...?
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Min fråga är om någon har haft möjligheten att jämföra den nya African Twin med dagens "värstingar" såsom Triumph Tiger eller Ktm 1050? Framstår Hondan fortfarande som det "förnuftiga" (läs småtråkiga) alternativet...?

Tänker du på KTM-1190 med 150 HK ? KTM 1050 har runt 90 Hk med precis som AT:n. Och nya KTM 1090 har 125 HK.

Africa Twin är den mesta offroad hojen i alla tester jag läst om. Det som slår den är rena crosshojar pga vikten.
KTM är snäppet råare än AT:n.
 

swedishwiking

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Säter
Hoj
-89 Yamaha xtz 750, Kawazaki zx10 -90
Hallå! Och där blottade man sin okunskap. Givetvis tänkte jag på Ktm 1090. Riktigt intressanta klipp! Att Bmw:n är populär är lätt att förstå, men den kostar en slant om man vill ha en nyare. Största minuset med den hojen är för mej det rent absurda utseendet. Det mesta ser "medskickat" ut alá biltema vilket inte tilltalar mej. Hondan är snygg, har ett gött avgasljud och tycks vara hyfsat bekväm också. Är det inte härligt att planera och drömma? Det får nog bli lite provkörning i vår. ;)
 

Nacuden

Medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 -2009
Hallo! Jag får väl trigga igång tråden igen! Ni som kör "nya" africa från 2016-nu, kan väl berätta om ni finner några för/nackdelar. Missnöjd på något sätt? Tänkte köpa en sådan nästa år.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top