Blir det något SM i RR 2017?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag förstår att du har varit med o sett det mesta och kört event ihop med bla Bikepromotion, Zenergy Racing, Team Trackday och tycker toppen där är allt för långsam :glömdet

Jag säger inte att toppförarna i de serier/cuper du nämner är långsamma, men att de skulle sätta de på "pottkanten"..?:D
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Att det bara är 4 tävlingar är ju dels för att Karlskoga kör sin egna grej i år, och banägarna vill inte ha SM av olika anledningar. Problem med ljudet är en av dem, pengar en annan. Jag tror vi behöver exponering och tillgänglighet. Att förare själva kör livesändningar på facebook är självklart bra, men så länge 97-98% av landets befolkning måste åka 20+ mil för att se en tävling så kommer vi bara få de mest hängivna åskådarna, att kolla på svensk roadracing är ett jävla projekt helt enkelt, så publiken saknas, och därmed saknas även intäkter vilket försvårar, på alla sätt. Hade vi en hög stålar vi kunde muta grannar med för att få dem att skita i att det låter lite 2 dagar om året så hade det gett oss en bana till att köra på och en extra tävlingshelg, hade någon orkat skapa en MC-sektion på Mantorp och styra o ställa lite där hade vi fått ytterligare en bana. Mittsverigebanan har jag ingen aning om hur den ser ut, men även där borde det väl gå att få till ett race om man bara ville.

Regeländringar har skett, en klass har tagits bort och det har blivit lite bökigt, men det tror jag att det måste få vara. 2017 kanske inte kommer bli det bästa året någonsin för SM, men att nu Karlskoga får testa sitt koncept, vi har fått ett reglemente som (av vad jag förstått) verkar vara till det bättre, Mikael har hunnit köra in sig lite på sin sida och borde få till den bättre och bättre efter förra årets erfarenheter (superbike.se) tror jag kommer att göra att det går framåt för sporten, kanske inte 2017, men 2018, med lite tur.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
4 deltävlingar på en säsong på tre banor låter mer likt min dotters knattefotboll än ett SM....pinsamt är bara förnamnet.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det går inte att jämföra bandagar med SM.
Tror inte de som kör i de långsamma grupperna vill köra SM direkt.
Fördelen med bandagar är att du kan köra på 1:30 på Karlskoga och ändå passa in men du passar knappast in på ett SM.

det är bara en illusion att man INTE passar in på ett SM i Rookieklasserna med de tiderna.
Man utvecklas betydligt snabbare genom att tävla än att köra trackdays, jag tror man håller sig till trackdays för att det är bekvämt och många kompisar kör också.
De flesta "tävlar" på trackdays oberoende vilken fart man har så jämför nog de flesta varvtiderna med varandra och "tävlar" mot varandra.

För att köra Rookie måste man inte vara snabb redan innan liksom.. tanken är att man ska bli.

Tänk att omsätta det tänket på andra saker, jag ska nog inte ta körkort för jag klarar inte teoriprovet på mer än 20 minuter och man KAN göra det på 10 minuter och vissa gör det på 8a, så det är nog inte värt att prova för tänk om jag inte gör det på 8:a minuter då är jag inte bäst från början :död

De som kör enbart trackdays vill nog helt enkelt inte tävla av någon anledning, man tror man är för långsam (vilket man garanterat INTE är), man tror att det är nån sorts press på sig för att tävla, "om jag inte har värsta depåprylarna och 10000 andra onödiga grejjer kan jag inte tävla".
Tävling är absolut bästa träning oberoende nivå så vill man köra snabbare, börja tävla! :fyllisar

Den där "tron" att man måste va bäst för att börja tävla i Rookie är en mycket dålig ursäkt, alla kan börja tävla i Rookie.:kär

Man kan tycka att trackdayarrangörerna "tar" förare från RR, men de som vill börja tävla gör det och de andra som av nån anledning inte vill tävla gör inte det helt enkelt.:confused:

Alla som kör bana är inte intresserade av tävling och det gör i sig ingenting men kom inte o säg att man måste köra viss varvtid för att tävla, isåfall hade jag ALDRIG börjat tävla för 11 år sen.:död
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag k?r mycket bandagar och sporadiska rookierace. En del bandagsarrang?rer har race i sina evenmang och i m?nga fall ?r det absolut inte fel p? den farten, kolla vad tiderna ligger p? f?r Zenergys A-klass p? Knutstorp och de svarta racen med Bike Promotion p? Anderstorp. Alex Schacht k?rde t?mligen hyfsade tider i ?r p? Torpet. Anledningen till att jag personligen k?r med dessa arrang?rer har inte med jag enbart vill k?ra med polarna, utan att jag f?r mycket bandtid OCH k?ra race. S?ledes g?ra det jag tycker ?r roligt.

Tycker det ?r skitkul som det ?r nu n?r SEC startats upp av Humlan och company....f?r d? f?r jag k?ra race, med polarna och mycket tid p? banan.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag k?r mycket bandagar och sporadiska rookierace. En del bandagsarrang?rer har race i sina evenmang och i m?nga fall ?r det absolut inte fel p? den farten, kolla vad tiderna ligger p? f?r Zenergys A-klass p? Knutstorp och de svarta racen med Bike Promotion p? Anderstorp. Alex Schacht k?rde t?mligen hyfsade tider i ?r p? Torpet. Anledningen till att jag personligen k?r med dessa arrang?rer har inte med jag enbart vill k?ra med polarna, utan att jag f?r mycket bandtid OCH k?ra race. S?ledes g?ra det jag tycker ?r roligt.

Tycker det ?r skitkul som det ?r nu n?r SEC startats upp av Humlan och company....f?r d? f?r jag k?ra race, med polarna och mycket tid p? banan.

Schacht är ju tidigare Svensk Mästare och har även erfarenheter från Supersport VM mm. Det är en kille som bevisat sin fart.

Jag tycker inte att det var något fel på Bike Promotions satsning med prispengar, absolut inte! Men merparten av cuperna har inte förare som kan ställa SM-förarna på pottkanten. I det racern ställde ju även Falemo mfl upp. Tråkigt att det blev som det blev med så få deltagare, men det är historia nu.

Jag tycker fortfarande att SM är SM:tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Denna tråd var inte menad som att göra saker mer negativt, mer ta upp frågan i en samlad tråd. Tycker ju det är lite synd att det dyngas på både SM och Svemo hela tiden (jag har varit delaktig förr, men jag tror de verkligen försöker göra vad de kan men det är svårt med så många åsikter att göra sig till lags med).

Man vill ju att SM ska vara "kungaklassen" dit man strävar att nå som rookie. Som någon sa, vem minns en som vann en cup-serie ihop med en bandag. SM är SM. Så minns jag det var 2004 när jag startade med RR. Man ville till SM-klasserna.

Sen vet jag SMC gör ju ett gediget jobb att fylla på med RR-intresserade banåkare, tidigare gatåkare. Tror det pratats om 200 licenser har genererats via SMC School. Tror inte någon annan aktör varit så konkret från ide till handling och som skapat underlag för att sporten lever kvar.

Kanske är det så att Superbike (som jag ser som "SM") bör stöpas om i en form som är mer attraktiv? Kanske till och med minska "prestigen" av att man måste bete sig på ett visst sätt för att köra SM i Superbike. Förr var ju snacket mycket om att man kom med sin ratbike till Superbike och man visserligen körde skiten ur andra, men det gav ju inte så bra PR för sporten kanske. Nu istället kanske man bara ska se till att fylla klasserna igen.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Inte mycket till prestige i en sport utan publik.
Man måste få publik till tävlingarna. Mike Luff verkar ha fattat grejen och gör tävlingarna i sommar till jippon som kan dra folk, både gatåkare, motorintresserade och vanligt folk vad det verkar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Inte mycket till prestige i en sport utan publik.
Man måste få publik till tävlingarna. Mike Luff verkar ha fattat grejen och gör tävlingarna i sommar till jippon som kan dra folk, både gatåkare, motorintresserade och vanligt folk vad det verkar.

Han skall eloge för att han orkar och försöker nya grejer. Till slut träffar han förhoppningsvis rätt!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Han skall eloge för att han orkar och försöker nya grejer. Till slut träffar han förhoppningsvis rätt!

Tyckte sprintcupen vart kul att både köra och kolla, intensivt och snabbt!
Synd den inte fick fortsätta, kanske var för kul! :D

Finns ju potential i de nya nu, lite GP-stuk och med tydlig huvudklass (SBK) kan jag tänka det skulle funka som SM-upplägg framgent men vi får väl utvärdera i augusti. :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Denna tråd var inte menad som att göra saker mer negativt, mer ta upp frågan i en samlad tråd. Tycker ju det är lite synd att det dyngas på både SM och Svemo hela tiden (jag har varit delaktig förr, men jag tror de verkligen försöker göra vad de kan men det är svårt med så många åsikter att göra sig till lags med).

Man vill ju att SM ska vara "kungaklassen" dit man strävar att nå som rookie. Som någon sa, vem minns en som vann en cup-serie ihop med en bandag. SM är SM. Så minns jag det var 2004 när jag startade med RR. Man ville till SM-klasserna.

Sen vet jag SMC gör ju ett gediget jobb att fylla på med RR-intresserade banåkare, tidigare gatåkare. Tror det pratats om 200 licenser har genererats via SMC School. Tror inte någon annan aktör varit så konkret från ide till handling och som skapat underlag för att sporten lever kvar.

Kanske är det så att Superbike (som jag ser som "SM") bör stöpas om i en form som är mer attraktiv? Kanske till och med minska "prestigen" av att man måste bete sig på ett visst sätt för att köra SM i Superbike. Förr var ju snacket mycket om att man kom med sin ratbike till Superbike och man visserligen körde skiten ur andra, men det gav ju inte så bra PR för sporten kanske. Nu istället kanske man bara ska se till att fylla klasserna igen.

Vill bara påpeka att Fiver utbildade cirka 750 licensierade förare på de 6 år vi hade licenskurser.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vill bara påpeka att Fiver utbildade cirka 750 licensierade förare på de 6 år vi hade licenskurser.

Inte att förminska så klart. Kände inte till det faktiskt :) Bra jobbat. Det känns som det då finns många "vilande" RR-förare... inkl mig själv som kanske hittar åter någon dag.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vill bara påpeka att Fiver utbildade cirka 750 licensierade förare på de 6 år vi hade licenskurser.


Skulle gissa att sammantaget utbildas runt 3-400a per år, vart de sen tar vägen vet jag inte riktigt :-(




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Lite "off topic" men ändå...

Dirt Track vore kanske något att satsa på i Sverige, en slags gyllene mellanväg för RR-förare som inte får tävla tillräckligt. Kanske inte det optimala, men ett alternativ hur som helst. Steget från Speedway kan ju inte vara alltför långt. Dessutom verkar många asfaltsracers ha det som träningsform och säkert mycket för att förbättra sin cykelkontroll. Verkar ju vara populärt i de länder som är ledande inom RR, så varför inte här? Vi har ju förutsättningarna för att det skulle kunna lyckas. Deltagarlistan till helgens Superprestigio är iallafall enligt mig imponerande.

(Ursäkta den långa listan)

Superprestigio Category:

1 KYLE SMITH GBR HONDA
2 JESKO RAFFIN SUI YAMAHA
8 JORGE MARTIN ESP HONDA
11 VINCENT PHILIPPE FRA SUZUKI
12 XAVI FORÉS ESP SUZUKI
15 DANI RIBALTA ESP HONDA
18 NICO TEROL ESP SUZUKI
19 XAVIER SIMEON BEL SUZUKI
21 F, DI GIANNANTONIO ITA HONDA
23 MARCEL SCHROTTER GER SUZUKI
24 TONI ELIAS ESP SUZUKI
29 RAUL FERNANDEZ ESP HUSQVARNA
31 CARMELO MORALES ESP YAMAHA
36 JOAN MIR ESP HONDA
42 MARCOS RAMIREZ ESP HONDA
60 JULIAN SIMON ESP YAMAHA
73 ALEX MARQUEZ ESP HONDA
75 ALBERT ARENAS ESP KTM
81 JORDI TORRES ESP HONDA
88 RICKY CARDUS ESP SUZUKI
93 MARC MARQUEZ ESP HONDA
97 XAVI VIERGE ESP TECH3
111 RUBEN XAUS AND PURSANG


Open Category:

4 THOMAS CHAREYRE FRA TM
6 BRAD BAKER USA HONDA
10 FRANCESCO CECCHINI ITA TM
17 GERARD BAILO ESP SUZUKI
20 TOBY HALES GBR HUSQVARNA
30 ALAN BIRTWISTLE GBR HONDA
34 JORDI CASAS ESP HONDA
38 GEORGE PICKERING GBR KTM
48 EMANUELE MARZOTTO ITA YAMAHA
64 SYLVAIN BIDART FRA HONDA
66 FREDRIK LINDGREN SWE HONDA
70 MASATOSHI OHMORI JAP SUZUKI
72 GENIS GELADA ESP HONDA
77 FERRAN CARDUS ESP SUZUKI
79 JOSEP PIEDRA ESP HUSQVARNA
87 ORIOL MENA ESP HONDA
121 JOAN NOGUERA ESP YAMAHA
124 OLIVER BRINDLEY GBR KAWASAKI
179 GUILLERMO CANO ESP HONDA
181 GIANNI BORGIOTTI ITA SUZUKI
213 JAUME GAYA ESP HONDA
215 FERRAN SASTRE ESP KAWASAKI
971 TOM EDWARDS AUS SUZUKI
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
[FONT=Arial, sans-serif]Brinner du för MC sport och har du de kvalifikationer som krävs för att driva MC-sporten framåt globalt? Då är kanske detta något för dig! FIM söker en Sports Director med placering på huvudkontoret i Mies, Switzerland.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Istället för att bara klaga - gör nått ;)[/FONT]

LÄNK
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Lite "off topic" men ändå...

Dirt Track vore kanske något att satsa på i Sverige, en slags gyllene mellanväg för RR-förare som inte får tävla tillräckligt. Kanske inte det optimala, men ett alternativ hur som helst. Steget från Speedway kan ju inte vara alltför långt. Dessutom verkar många asfaltsracers ha det som träningsform och säkert mycket för att förbättra sin cykelkontroll. Verkar ju vara populärt i de länder som är ledande inom RR, så varför inte här? Vi har ju förutsättningarna för att det skulle kunna lyckas. Deltagarlistan till helgens Superprestigio är iallafall enligt mig imponerande.

(Ursäkta den långa listan)

Superprestigio Category:

1 KYLE SMITH GBR HONDA
2 JESKO RAFFIN SUI YAMAHA
8 JORGE MARTIN ESP HONDA
11 VINCENT PHILIPPE FRA SUZUKI
12 XAVI FORÉS ESP SUZUKI
15 DANI RIBALTA ESP HONDA
18 NICO TEROL ESP SUZUKI
19 XAVIER SIMEON BEL SUZUKI
21 F, DI GIANNANTONIO ITA HONDA
23 MARCEL SCHROTTER GER SUZUKI
24 TONI ELIAS ESP SUZUKI
29 RAUL FERNANDEZ ESP HUSQVARNA
31 CARMELO MORALES ESP YAMAHA
36 JOAN MIR ESP HONDA
42 MARCOS RAMIREZ ESP HONDA
60 JULIAN SIMON ESP YAMAHA
73 ALEX MARQUEZ ESP HONDA
75 ALBERT ARENAS ESP KTM
81 JORDI TORRES ESP HONDA
88 RICKY CARDUS ESP SUZUKI
93 MARC MARQUEZ ESP HONDA
97 XAVI VIERGE ESP TECH3
111 RUBEN XAUS AND PURSANG


Open Category:

4 THOMAS CHAREYRE FRA TM
6 BRAD BAKER USA HONDA
10 FRANCESCO CECCHINI ITA TM
17 GERARD BAILO ESP SUZUKI
20 TOBY HALES GBR HUSQVARNA
30 ALAN BIRTWISTLE GBR HONDA
34 JORDI CASAS ESP HONDA
38 GEORGE PICKERING GBR KTM
48 EMANUELE MARZOTTO ITA YAMAHA
64 SYLVAIN BIDART FRA HONDA
66 FREDRIK LINDGREN SWE HONDA
70 MASATOSHI OHMORI JAP SUZUKI
72 GENIS GELADA ESP HONDA
77 FERRAN CARDUS ESP SUZUKI
79 JOSEP PIEDRA ESP HUSQVARNA
87 ORIOL MENA ESP HONDA
121 JOAN NOGUERA ESP YAMAHA
124 OLIVER BRINDLEY GBR KAWASAKI
179 GUILLERMO CANO ESP HONDA
181 GIANNI BORGIOTTI ITA SUZUKI
213 JAUME GAYA ESP HONDA
215 FERRAN SASTRE ESP KAWASAKI
971 TOM EDWARDS AUS SUZUKI

Supermoto verkar ju ha problem att överleva i Sverige i dagsläget, jag vet inte om skillnaden mot dirttrack och speedway är så stor att det skulle bli en hit i svedala
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
[FONT=Arial, sans-serif]Brinner du för MC sport och har du de kvalifikationer som krävs för att driva MC-sporten framåt globalt? Då är kanske detta något för dig! FIM söker en Sports Director med placering på huvudkontoret i Mies, Switzerland.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Istället för att bara klaga - gör nått ;)[/FONT]

LÄNK


Franskan är ett problem för mig, annars hade det varit kul att åtminstone söka jobbet för att se lite mer vad det handlade om


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Franskan är ett problem för mig, annars hade det varit kul att åtminstone söka jobbet för att se lite mer vad det handlade om
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tyckte du förfrågan i länken var skriven på franska så har du rätt i att språket kan bli ett problem.
Men för en skolkamrat som hamnade på CERN löste sig språket med en fransk hustru som lärarinna.
 

Täppas

Guest
Tyckte du förfrågan i länken var skriven på franska så har du rätt i att språket kan bli ett problem.
Men för en skolkamrat som hamnade på CERN löste sig språket med en fransk hustru som lärarinna.

"Fluency in French and English is essential" ...fast man måste fixa engelska för att förstå att franska är viktigt...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Supermoto verkar ju ha problem att överleva i Sverige i dagsläget, jag vet inte om skillnaden mot dirttrack och speedway är så stor att det skulle bli en hit i svedala

Ett stort problem med supermoto är stora encylindriga fyrtaktatere på 450- 690 cc. Dessa motorer skapar bullerproblem som gör dom ovälkomna på många gokartbanor.

Jag anser att supermoto sektionen bör skrotas. Supermoto , minimoto och roadracing sammanförs istället till en asfaltbane sektion. Genom att verksamheten ofta utnyttjar samma banor finns mycket att vinna med en sådan åtgärd. Skillnaden mellan en mini gp hoj och en liten motard är hårfin. Även vissa Ä2 hojar har stora likheter.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top