Blir det något SM i RR 2017?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag läste på Facebook att Jesper Hubner lägger ner och satsar på Speedway istället (fler tävlingar, mer PR och tid för körning verkar som anledningen). Han ger även en känga till Svemo.

Det verkar hur som att endast 5 st deltävlingar 2016 blir 4 st 2017 och ändringar igen på reglementen. Inte heller är norska datum klara. Låter som samma soppa som för 10 år sedan där man inte riktigt visste reglementet alltid förrän första deltävlingen på Anderstorp.

Man kan förstå att från organisatörers håll så är det väl inte så lockande att satsa på en sport som tappar allt fler och inga direkta toppnamn som får PR i någon typ av media. Det har ju gått en trend på FB att lägga upp motorbilder för att få sporten att synas mer.

Neråt-spiralen verkar katastrofal just där både förare och organisatörer ger upp.

Det nämndes i artikeln att även Lukas Bäcklund och Falemo ska lägga ner. Vad är då kvar av fältet?

Mest lite skriverier då man kanske i framtiden tänkte försöka köra igen men som det ser ut så finns inte sporten kvar iaf inte i "SM"-variant om säg 5 år... eller?

:confused:
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Så bedrövligt tråkigt att inte RR kan överleva i Sverige. :(
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
RR Lever o frodas för fullt. Dock kanske inte under Svemoflagg längre.

Kör man med stora aktörer så är det ju full bokat med 200-250 deltagare.
Det är helt enkelt produkten som erbjuds som är under all kritik. Men för dom som bestämmer är det inge fel på produkten utan på användarna :va

Nordiska arrangörer har inga problem att få med sig 200 + deltagare till spanien för ett event mitt i vintern. Men en sm helg har stora problem med att locka 100 deltagare mitt i högsommaren på en helgdag :(
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
RR Lever o frodas för fullt. Dock kanske inte under Svemoflagg längre.

Kör man med stora aktörer så är det ju full bokat med 200-250 deltagare.
Det är helt enkelt produkten som erbjuds som är under all kritik. Men för dom som bestämmer är det inge fel på produkten utan på användarna :va

Nordiska arrangörer har inga problem att få med sig 200 + deltagare till spanien för ett event mitt i vintern. Men en sm helg har stora problem med att locka 100 deltagare mitt i högsommaren på en helgdag :(
Bandagar tänker du då?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag är kvar och kör SM och ska spöa Sandfållan så hårt så han börjar köra i Gentlemen Racing Series istället :tuttar:tuttar:tuttar
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Norska datumen har väl varit klara sedan några veckor eller en månad?

Enda anledningen att det inte blev 5 helger 2017 är för att Mike Luff vill prova ett eget upplägg och det har jag all respekt för. Därmed är ingår inte tävlingarna i Karlskoga i SM. Tråkigt att SM endast är fyra helger men det är väl inte Svemos fel utan för svalt intresse från arrangörer.

Det finns oftast inte bara en bov i dramat utan flera anledningar.

Mediaintresset försvann i princip när Pro Superbike försvann från STCC. Det fanns många anledningar till det men STCC är inte heller där det en gång var.

All motorsport har tappat i intresse i Sverige de senaste 10-15 åren.

Antalet utövare är det nog inga fel på. De flesta bandagsarangörer har fullbokat och det är väl snarare så att utbudet på tävlingar är enorm till nästa år. Det tycker jag är väldigt bra men hoppas att de snabbaste samlas i Superbike SM och Superstock SM.

Några serier att välja på nästa år:

Svenska Mästerskapet (med alla supportklasser)
Svenska Endurance Cupen (inklusive sprintracing)
Scandinavian Open (två helger)
Gentlemen Roadracing Series (byter snart namn)

Utöver ovanstående mästerskap och "cup" så finns det diverse Klubbmästerskap och bandagscuoer, tex Actionpics nya cup och inte minst SMC:s klubbmästerskap som verkar populärt.

Intresset bland deltagarna är nog större än det någonsin varit men det behövs någon som gör något bra av SM, jag kanske är lite konservativ men det vore kul med ett mästerskap som har status.

Vem fan minns vem som vann ett bandagscup om 10 år? Är man Svensk Mästare däremot så..:brynad

Det är bra att det finns många alternativa serier (och bandagar) att hitta tempo i kroppen men slutmålet för de flesta är väl att tävla mot de snabbaste i Sverige och vara snabbast av de alla. Det är kul att tävla men det är roligare att vinna:D:D
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tänker på bandagsarrangörer som erbjuder en Cup med både staffet race,endurance i olika klass indelningar.
Ofta så finns det förare med som skulle sätta toppen i SM på pottkanten.

Pottkanten:rofl
Det tror jag iofs knappast.. det finns många riktigt snabba förare i de olika cuperna men att de skulle sätta förare som Falemo, Bäckström, Pellijeff mfl på pottkanten tror jag knappast på.

Daniel Falemo och Jesper Pellijeff är Svenska Mästare. De andra kan i framtiden däremot säga "hade jag kört SM så hade jag NOG satt de på pottkanten":D:D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har inga konkreta förslag men däremot en fråga - hur i h-vete har man hamnat i denna situation...???

Att skylla på avsaknad av sponsorer och mediaexponering håller ta mej fan inte. Det kanske inte är särskilt bekant för de flesta på detta forum, men de norra delarna av vårat land har ett från Norrköping väldigt föraktat svenskt mästerskap i snöskotercross. Detta mästerskap består av fler deltävlingar och mångdubbelt fler deltagare än allt som kan relateras till svensk roadracing. Trots ännu mindre sponsorer, budget, pengar och framförallt möjlighet till mediaexponering.

Så alla berörda inom svensk roadracing - hur i h-vete svårt kan det vara att dra åt samma håll för att få till stånd ett värdigt svenskt mästerskap när till och med ett antal bönder / lappar / skogsmullar / skoterraggare (kalla dem vad ni vill) på banddrivna fordon kan fixa biffen...?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Släpp in de andra arrangörerna så de också får köra deltävlingar i SM? Sålänge de uppfyller kraven som ställs på arrangemangets säkerhet... Så kan SVEMO ta rollen som inspektör av arrangemangen istället?
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Det är väl helt fritt för "andra" arrangörer att ansluta sig till Svemo och börja arrangera tävlingar. Problemet är väl att dessa "andra" inte är så intresserade till detta, för då måste de följa Svemos och myndigheters hela regelverk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl helt fritt för "andra" arrangörer att ansluta sig till Svemo och börja arrangera tävlingar. Problemet är väl att dessa "andra" inte är så intresserade till detta, för då måste de följa Svemos och myndigheters hela regelverk.

Myndighetskraven för att anordna race bör ju vara fullkomligt agnostiska för om det är en kommersiell arrangör eller en ideell förening som anordnar, så varför myndighetskrav ska stå i vägen för att kommersiella aktörer ska få ställa upp med sina race i SM-serien vet jag öht inte. Kan du visa på exempel med vad skillnaden är på myndighetskraven mellan de båda typerna race?
Om jag nu inte minns fel och/eller blandat ihop saker så har det försökts men inte gått att få till pga ovilja.
Jag är inte vidare påläst på ämnet dock.
Men, vägen framåt tror jag är att SVEMO låter alla som vill och är villiga att uppfylla kraven på organisation/personal anordna SM, och själva bara har uppgift som kontrollerande organ. Och att det sedan inte spelar någon roll alls under vilken flagg som SM organiseras.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har folk frågat sig vad de själva har för roll inom roadracing? Hur tror ni publiken reagerar på att förarna tvunget ska spy galla över alla arrangörer efter att tävlingshelgen är över på facebook, sporthoj, etc? Skapar det en positiv bild av racingen i landet? Lockar det nya förare? Lockar det publik?
Sprid istället de positiva sakerna med racing! Positiv storytelling är det som gäller om vi ska komma nånstans med svensk RR. De negativa sakerna tar man upp ansikte mot ansikte med berörd arrangör när det uppstår, inte på sporthoj i efterhand.
Vi har just nu en tillväxt inom svensk rr som är större än på flera år! I Endurancecupen har vi idag 36 lag anmälda till serien! Förra året vid samma tid hade vi cirka 10 lag! Massor med förare har tagit ut startnummer i rookie och frukostcupen. Alla förutsättningar finns för en bra säsong! Men om alla bara fokuserar på hur dåligt allt är kommer det självklart att bli dåligt!
Att det är för få sm-deltävlingar är tråkigt, men då får vi tillsammans jobba för att det ska bli bättre istället för att bara gnälla och klaga! Kan bandagsarrangörer locka 200 deltagare så kan vi locka lika många till SM, om alla hjälps åt.
En sån här tråd gör inte mycket positivt för rr....
 

Newbie_52

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Bromölla
Hoj
2010 BMW S1000RR
Det går inte att jämföra bandagar med SM.
Tror inte de som kör i de långsamma grupperna vill köra SM direkt.
Fördelen med bandagar är att du kan köra på 1:30 på Karlskoga och ändå passa in men du passar knappast in på ett SM.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har folk frågat sig vad de själva har för roll inom roadracing? Hur tror ni publiken reagerar på att förarna tvunget ska spy galla över alla arrangörer efter att tävlingshelgen är över på facebook, sporthoj, etc? Skapar det en positiv bild av racingen i landet? Lockar det nya förare? Lockar det publik?
Sprid istället de positiva sakerna med racing! Positiv storytelling är det som gäller om vi ska komma nånstans med svensk RR. De negativa sakerna tar man upp ansikte mot ansikte med berörd arrangör när det uppstår, inte på sporthoj i efterhand.
Vi har just nu en tillväxt inom svensk rr som är större än på flera år! I Endurancecupen har vi idag 36 lag anmälda till serien! Förra året vid samma tid hade vi cirka 10 lag! Massor med förare har tagit ut startnummer i rookie och frukostcupen. Alla förutsättningar finns för en bra säsong! Men om alla bara fokuserar på hur dåligt allt är kommer det självklart att bli dåligt!
Att det är för få sm-deltävlingar är tråkigt, men då får vi tillsammans jobba för att det ska bli bättre istället för att bara gnälla och klaga! Kan bandagsarrangörer locka 200 deltagare så kan vi locka lika många till SM, om alla hjälps åt.
En sån här tråd gör inte mycket positivt för rr....

De flesta förare talar redan varmt om sin sport. Jag har heller aldrig hört någon besökare ens nämna någon diskussion som de har läst om eller på annat sätt snappat upp eventuell kritik förare sinsemellan.

Jag finner det tragiskt att vissa försöker tysta ned kritik. Man måste kunna ventilera sig och ge kritik. På ett bra sätt. Görs någonting dåligt så måste det kunna pratas om. Det finns inte en sportmössan att en arrangör skulle bry sig om EN förare kom in och sa "det här behöver förbättras". Jag är övertygad om att arrangöre. Skulle känna att allting kan fortsätta eftersom ingen annan klagar. Enligt viss får man som sagt inte dela med sig och prata om saker som behöver förbättras. Trots att det kanske är en springande punkt huruvida de vill fortsätta att köra RR eller ej.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
De flesta förare talar redan varmt om sin sport. Jag har heller aldrig hört någon besökare ens nämna någon diskussion som de har läst om eller på annat sätt snappat upp eventuell kritik förare sinsemellan.

Jag finner det tragiskt att vissa försöker tysta ned kritik. Man måste kunna ventilera sig och ge kritik. På ett bra sätt. Görs någonting dåligt så måste det kunna pratas om. Det finns inte en sportmössan att en arrangör skulle bry sig om EN förare kom in och sa "det här behöver förbättras". Jag är övertygad om att arrangöre. Skulle känna att allting kan fortsätta eftersom ingen annan klagar. Enligt viss får man som sagt inte dela med sig och prata om saker som behöver förbättras. Trots att det kanske är en springande punkt huruvida de vill fortsätta att köra RR eller ej.

Jag VET att förare som kommit med konstruktiv kritik har haft inflytande. Bl a i SEC, vid flera tillfällen under året. Det är en del av framgången som varit. Man har framfört kritiken till berörd part istället för att kasta ur sig frustrationen via tangentbordet efteråt.

Det är inte att tysta ner kritik, det är att använda kritik konstruktivt.
Jag vet också flera exempel, från icke-insatta bekanta, som undrar vad f-n vi håller på med på SM, eftersom de ser en massa negativa inlägg på facebook efter racen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Klart det blir RR-SM 2017! :tummenupp

Men för Vem SM är och vem det ska vara för nu och i framtiden är kanske det som borde diskuteras.

Ska SM, alltså Topp, Elit, Snabbaste och värsta tävlingsarrangemanget vara ett bandagsrace öppet för alla och envar som bestämmer sig snabbt nog att köpa plats och där "anything goes" så, för all del, lämna över det på någon bandagsarrangör då..

Men, Kanske inte är den väg man ska gå?


Det finns redan de alternativen för de som vill ha det avslappnat i körningen utan press så kan vi möjligen släppa de diskussionerna nu?
I år mer än någonsin med AP och det nya gänget förutom det högt skattade SMC-KM så körtillfällen med vad du vill i avslappnad miljö utan "pekpinnar" är mer än nog mättat nu.

Satsningen på speedster var helt rätt, tillsammans med SMC-KM har det dragit upp RR till en nivå av intresse som inte funnits efter 2010, att lägga ner speedster och låta intresserade ramla in där de hör hemma var helt rätt att göra det med ( en del ska uppåt medan andra ska köra bandagsserier/KM istället.(detta säger jag Helt utan något någon hånfull ton, bara fakta)).

Bandagsserierna kommer fylla en viktig funktion, kanske inte för absoluta toppen utom i några enskilda fall, men för volymen (fyllnadsförarna som visar vad jäkla vassa toppförarna är, såna som mig alltså :D ) då det verkar svårt att enbart fylla upp från juniorer då det är få som börjar numera.

Nu kommer utmaningen framgent vara att samla upp de som vill något med sin racing till SM och låta SM växa till sig på ett naturligt sätt och bli den serie där de Bästa kör och gör upp om titeln "Svensk Mästare", inte nödvändigtvis för de älskar SVEMO eller är shysstaste depågrannen utan för de vill mäta sig med de Bästa och Vinna!

För, "lets face it" RR må vara för alla men landets högsta serie kanske inte behöver vara det..

Och vi Är bra på att plocka fram talanger i sverige tycker jag, med de förutsättningar vi har finns det ändå ett flertal svenskar ute i världen och kör på hög nivå med Duerlund, Bergman och Backlund som lysande stjärnor med stor potential och bra framtidsutsikter, jag tvivlar att ett "bandags-sm" hade fostrat fram de.

Får väl se vilket koncept som känns bäst och funkar efter säsongen, Mike har ju lite nytt att testa och SM-serien har förfinat de vanliga sättet att köra SM, utvärdering, ta ut riktningen och sätt målet sen kör vi vidare efter nästa säsong...och nästa och nästa och nästa.......


Så, visst fan blir det RR-SM 2017! :tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Pottkanten:rofl
Det tror jag iofs knappast.. det finns många riktigt snabba förare i de olika cuperna men att de skulle sätta förare som Falemo, Bäckström, Pellijeff mfl på pottkanten tror jag knappast på.

Daniel Falemo och Jesper Pellijeff är Svenska Mästare. De andra kan i framtiden däremot säga "hade jag kört SM så hade jag NOG satt de på pottkanten":D:D

Jag förstår att du har varit med o sett det mesta och kört event ihop med bla Bikepromotion, Zenergy Racing, Team Trackday och tycker toppen där är allt för långsam :glömdet
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag förstår att du har varit med o sett det mesta och kört event ihop med bla Bikepromotion, Zenergy Racing, Team Trackday och tycker toppen där är allt för långsam :glömdet

Var det inte med Bike promotion nån herre var nere och nosade på varvrekordet på Anderstorp i somras? Nää nivån i topp är inte så hög... :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top