Kawa 450kxf -06 kylarvatten försvinner vart?

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Har inte sett något yttre läckage, allt ser nytt och fräscht ut vilket kvitton osv styrker då pump slangar och kylare är bytta. Motorn är renoverad för ca 30 timmar sedan.

Kört 5 timmar själv på hojen innan jag ställt undan den inför vintern. Fick fylla kanske 10cl vatten vid 2 tillfällen. Tar man av locket när den är kall syns inte vattnet men så fort man fyller i lite kommer de upp. Klar gul ny vätska.

Den kan även vara tjurig att få igång om man startar den kall och råkar få motorstopp efter någon minut. Oftast är den halvsvår att få igång även varm. Man får verkligen kicka snabbt och hårt. När den verkligen går igång så går den bra!
Har justerat lite smått på förgasaren och den har blivit bättre till en viss gräns.
Inga som helst missljud varken kall eller varm.

Har inte haft tid att kolla stiftet. Men de ska också vara nyligen bytt. Ser helt nytt ut på utsidan iaf :)

Men är mest brydd på vattnet. Vart är de vanligast att det tar vägen? Eller är det normalt att den kanske trycker ur sig till rätt mängd och de är jag som är dum bara?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Utgår ifrån att du inte fyllt på för mycket kylvätska. Hade detta fel på en SAAB för många år sedan. Fick fylla på vatten efter bara några mil. Såg inget läckage, ingenting. Efter att ha behövt stoppa flera ggr gick jag in på en bensinstation och frågade om råd.

Här sade mannen bakom disken, och tog fram ett nytt kylarlock. Problemet löst.

Vad det beträffar startsvårighet, kan jag bara dela med mig av egen erfarenhet av en Opel Rekord 2.0. När den var kall var det inga problem att starta den, men vid varm motor var det nästan hopplöst. Fick tips av en bilhandlare att jag skulle trycka ned gaspedalen ungefär halvvägs. Och mycket riktigt, det fungerade och bilen startade utan problem.

Om jag minns rätt så har din hoj Decomp så detta är något som du får prova fram dig till.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu bor du ju norröver men... Det är inte så att den skjuter ut lite via övertrycksslangen (vid locket)? Svårstartad beror oftast på skitigt filter, dåligt stift eller dags att ställa ventiler.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
ska beställa nytt lock så fort jag kan så provar jag till våren!
Tror isf startsvårigheterna är pga stiftet, eftersom jag inte sett det med egna ögon hur de är där inne. kan ju vara fel avstånd på det bara?

Hur långa intervaller på ventiljustering brukar det vara? och vist är de bara att öppna och mejsla på, om man behöver justera?

uSäkta alla frågor men har inte skruvat så mycket hoj. mest bara bilar varje dag.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Såhär såg stiftet ut. ser det normalt ut eller bör något göras?
DSC_0258_zps7ickfpc5.jpg


Locket byter jag då det bara ser gammalt ut, även om packningar känns mjuka så blir de säkert "dåligt" med tiden iaf antar jag.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
På min DRZ 400 gjorde en otät topplockspackning att förbränningsgaser läckte ut i kylsystemet, vilket i sin tur pressade mer vatten över till expansionskärlet och sedan ut genom avrinningen därifrån. Blir expansionskärlet mer och mer fyllt efter hand?
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
På min DRZ 400 gjorde en otät topplockspackning att förbränningsgaser läckte ut i kylsystemet, vilket i sin tur pressade mer vatten över till expansionskärlet och sedan ut genom avrinningen därifrån. Blir expansionskärlet mer och mer fyllt efter hand?

Finns inget expantionskärl. å har inte öppnat när den är helt varm. men tycker att vattnet ska bli fult om det är det problemet? för det är helt och hållet knallgult som om man köper det på affären direkt. inne i kylaren är flänsarna helt rena också. blankt.
har faktiskt i veckan fått läckage i toppen på en av mina 240:is å vattnet var brunt så fort jag märkte det och fick fylla i lite...

Sir Kurtock: Ser ut som att blandningen vart acceptabel då. har för säkerhets skull öppnat munstycket 1/8 del då den kan ha poffat högt i avgassystemet någon gång när man släppt gasen. annars har de vart lite mullerpoffning typ.

har iaf satt i nytt stift och locket är på plats. men den startade inte när jag provade ca 20 kick. Men de är väll för kallt ute med ca 5-10 minus. ska låta den stå i varmgarage några dygn och prova sen..
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top