Impulsköp

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Råkade lite halvt impulsköpa en gammal TZR 125. Brorsan behöver nåt att övningsköra med till hösten och det var lite snålt med tvåtaktare i garaget.
Det mesta verkar vara i ordning på den (förutom det hemmahaxade luftfiltret som syns). YPVS servot verkar tom vara helt fungerande :yoparty

Dock har vi stött på ett problem, lagersätet i bakhjulet på drevsidan är 1-2mm större än lagert. Jag gissar på att ett lager har skurit och roterat i fälgen och svarvat upp den.

Då detta kommer bli ett budget bygge utan dess like så undrar jag vad den billigaste lösningen kan vara för att få rätt på detta?

* köpa en begagnad fälg? :huvet
* Svarva upp sätet och sätta i ett större lager? eller hylsa med samma lager?
* klippa till lite ölburkar varvat med kemisk metall och bygga upp sätet med? :va

Har även en annan fråga, ska de va så lite motstånd i kicken så man lätt kan dra igång den med handen? Har en DTR125 i garaget med som även den går att starta med handen och den känns så pigg som den ska va...

Nedan följer lite bilder på pärlan för gått mått.

tzr1.jpgtzr2.jpgtzr3.jpg
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har aldrig ägt just en sån men minns att en original RD 350 kunde man kicka med handen och det verkar gälla dom flesta landsvägs-2t
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Gott shit, den startar extremt lätt. Så då behöver man kanske inte oroa sig för att motorn är tokslut än.
På tal om att starta lätt, den starta utan förgasaren när jag hade den avplockad, skulle bara dra runt motorn lite.... :hihi
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Aldrig fel med en extra tvåtaktare i garaget. :tummenupp
Då har man ju nåt att syssla med. :D
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Härligt köp :tummenupp
Min gamla TZR var lättkickad men hade ändå motstånd så det var foten som gällde vad jag kommer ihåg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Personligen skulle jag svarva lagerläget och tillverka en bussning som förankras med Loctite 270. Men det ställer lite krav på precision eftersom det ska vara presspassning mot lagret sedan.

Din idé med att bygga upp med alu-plåt och en bra kemisk metall som t.ex. JB Weld är inte lika tokig som det kanske kan låta om du vill minimera kostnaden och gör det åt dig själv som en nödösning. Då kan du använda det gamla lagret för att fixera med under tiden det tar för JW Weld att härda. Men någon lösning att känna sig stolt över blir det inte för lagerpassningen blir inte vad den borde vara och lagret kan säkert hamna lite på sniskan.

Det ser ut att vara för lite material i navet för att kunna ta upp hålet och få dit ett standardlager med större ytterdiameter.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kul hoj. Hade en -91 som köptes för att ta motorn till en minihoj. Den motorn gick bra, startade i princip alltid på första kicken, även direkt ur en industriell tvättmussla!

Jag hade köpt en ny begagnad fälg för under tusingen, eller satt i lagret med massa kladdigt lagerlim.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Hade samma problem en gång med ett lagersäte till hjulet och tog en väldigt tunn kopparplåt runt lagret och knackade sen in det, det blev bra och väldigt budget:D
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag vet var det finns såna fälgar, typ 150:-/st
Inte alltför långt om du kör från Malmötrakten.
 

Hegge_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Yamha XT500 -78, DKW NZ350 -39, Yamaha WR450 -06
Köp en blsdmåttssats typ på Biltema och linda lämplig dimension runt lagret. Funkar fint på gamla moppar där man vill byta från koniska lager med konstiga yttetmått till standard spårkullager.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
tzr.jpg

Till sist kom den ihop. Blev ett begagnat bakhjul från Ebay. Riktigt mysig att varva runt med på 70 vägar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top