Honda vfr800f

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hallå,

Jag tycker jag har sökt och sökt men hittat lite.
Finns det ingen tråd för vfr800f? Såg en samlad för som gamla vfr men den är synnerligen inaktiv och handlar främst om äldre vfr modeller.

Anyways, är extremt sugen på en till våren och har i princip bestämt mig. Vore kul att höra av befintliga ägare av en.

Framförallt nackdelar?
Tycker den verkar perfekt annars.

Tack.

Daniel

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nackdelarna beror nog mest på vad du är ute efter.
Inga direkt a fel på hojen, om man inte vill ha en hoj som är sportig med massor av effekt.
 

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Nackdelarna beror nog mest på vad du är ute efter.
Inga direkt a fel på hojen, om man inte vill ha en hoj som är sportig med massor av effekt.
Ja tänker en hoj som ser bra ut med ok touring egenskaper! Kraften om 800cc är alldels lagom för nu!

Tänker på ev. Produktionssvagheter? Några uppdateringar mellan 14-16?
Rykten om större uppdateringar till nästa år?

Folk verkar generellt klaga på bränsleförbrukningen, input på det?

Ja du vet hur det är när man ska köpa nytt!

Tack!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hade en äldre VFR800, underbar hoj. Lätt att äta mil med. Mycket driftsäker.
Underbar motorgång o ljud. Inte sportig som de värsta roadracinghojjarna R1 tex.
Effekten räcker.
Centralstöd är praktiskt. skitsnygg enkelsving.
Packväskor kan köpas original.
Laddregulatorn sitter under sadeln (eller däromkring, lite osäker på placering på alla modeller) som går varmt på äldre generationer. Bör vara fixat på de ÅM du tittar på men googla!

Saknar min när jag sträcker ut på landsvägen. Motorgången o kåpan var kanon. Lite otymplig istan med kåpa och lite hög vikt jämfört med min lättade streetracer.
Men finns det en bättre tourer om man samtidigt vill ha karaktär och vill köra undan lite? Tror inte det.
Snygg är den med.

Tror 2014-17 är väldigt likartade.
 

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hade en äldre VFR800, underbar hoj. Lätt att äta mil med. Mycket driftsäker.
Underbar motorgång o ljud. Inte sportig som de värsta roadracinghojjarna R1 tex.
Effekten räcker.
Centralstöd är praktiskt. skitsnygg enkelsving.
Packväskor kan köpas original.
Laddregulatorn sitter under sadeln (eller däromkring, lite osäker på placering på alla modeller) som går varmt på äldre generationer. Bör vara fixat på de ÅM du tittar på men googla!

Saknar min när jag sträcker ut på landsvägen. Motorgången o kåpan var kanon. Lite otymplig istan med kåpa och lite hög vikt jämfört med min lättade streetracer.
Men finns det en bättre tourer om man samtidigt vill ha karaktär och vill köra undan lite? Tror inte det.
Snygg är den med.

Tror 2014-17 är väldigt likartade.
Kanon! Tack för svaret!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Vfr-forum.se ska du besöka :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har själv en VFR 800 FA -06.

Jag är supernöjd med den.
Med 110 hk är den kanske inte det vassaste som finns på gatan men den är tillräckligt snabb för att hänga med dom flesta andra hojar. Delvis kanske för att den är något längre än en sportis vilket gör att du får ner kraften bättre i backen. Honda hävdar 0-100 på 2,8s vilket ganska få hojar klår. Det kanske är en optimistisk siffra men hyfsat snabb är den i alla fall.
Stabilt chassi som går att pressa ganska skapligt efter favoritvägen utan att det börjar kännas svampigt.
Den är förvisso ganska tung och inte lika lättsvängd som en sportis men personligen så är det inget som jag lider av.

Man sitter ganska bekvämt även på längre turer. Landsvägstempo på 100-120 innebär ca 4000-4500 rpm. Så vill man köra om med lite fart så får man växla ned. Motorn trivs bäst i VTEC-land vilket innebär ovansidan av 7000 rpm.

Vad gäller bränsleförbrukningen så kan jag nog hålla med om att den ligger lite högt.
Min förra (TDM 850) låg mellan 0,4-0,5 när man tourade i momsad hastighet. VFR:en ligger någonstans på 0,65 vid samma körning.

Tillräckligt sportig för en nöjesrunda. Tillräckligt bekväm för långkörning. Och den låter underbart. Även med originalsystem så ylar den rätt friskt när VTEC:en slår till.
 

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Jag har själv en VFR 800 FA -06.

Jag är supernöjd med den.
Med 110 hk är den kanske inte det vassaste som finns på gatan men den är tillräckligt snabb för att hänga med dom flesta andra hojar. Delvis kanske för att den är något längre än en sportis vilket gör att du får ner kraften bättre i backen. Honda hävdar 0-100 på 2,8s vilket ganska få hojar klår. Det kanske är en optimistisk siffra men hyfsat snabb är den i alla fall.
Stabilt chassi som går att pressa ganska skapligt efter favoritvägen utan att det börjar kännas svampigt.
Den är förvisso ganska tung och inte lika lättsvängd som en sportis men personligen så är det inget som jag lider av.

Man sitter ganska bekvämt även på längre turer. Landsvägstempo på 100-120 innebär ca 4000-4500 rpm. Så vill man köra om med lite fart så får man växla ned. Motorn trivs bäst i VTEC-land vilket innebär ovansidan av 7000 rpm.

Vad gäller bränsleförbrukningen så kan jag nog hålla med om att den ligger lite högt.
Min förra (TDM 850) låg mellan 0,4-0,5 när man tourade i momsad hastighet. VFR:en ligger någonstans på 0,65 vid samma körning.

Tillräckligt sportig för en nöjesrunda. Tillräckligt bekväm för långkörning. Och den låter underbart. Även med originalsystem så ylar den rätt friskt när VTEC:en slår till.
Grymt, tack!!
Precis så jag tänker också, verkar vara en sjukt vettig allround hoj!

Men soppaförbrukningen känns som enda nackdelen just nu. 0,65l....... Det är ju vad en större bil drar idag :-(. Hur momsad var hastigheten? Går det enda köra den runt halv litern om man vill?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Grymt, tack!!
Precis så jag tänker också, verkar vara en sjukt vettig allround hoj!

Men soppaförbrukningen känns som enda nackdelen just nu. 0,65l....... Det är ju vad en större bil drar idag :-(. Hur momsad var hastigheten? Går det enda köra den runt halv litern om man vill?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Jag tror inte att jag får ner den så mycket lägre än så faktiskt.
Den ligger på ungefär det oavsett om jag ligger på motorväg i 140 eller när jag pendlat till jobbet vilket innebär mestadels 80-110.

Jag tycker iofs att den ligger lite lågt i temperatur. Knappt 80 grader på landsvägskörning. Så jag funderar på om termostaten behöver lite kärlek.
På bilen gjorde samma temperatur nästan 0,2 l/mil.

Bränsleförbrukningen är ju också det enda negativa jag ahr att säga om den. Allt annat tycker jag är utmärkt och trots allt så är inte bränsleförbrukningen avgörande för dom flesta. Det finns ganska gott om hojar som ligger minst lika högt i bränsleförbrukning även om jag kanske skulle önska att den borde ligga lägre och anser att den borde kunna dra mindre.

Jag vet inte heller riktigt vad det faktiskt kostar i förbrukning att jag hela tiden vill växla ned och dra på så den får yla med öppen VTEC. Kanske är jag själv en del av orsaken till förbrukningen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ough, vad ligger en sån på? Och intervall?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Vet inte hur det ser ut på gen8 (från 2014 typ) men generationen innan (som logiskt nog heter gen6) ligger ventilkoll på 2400 mil och kostar en 7tusing om jag fattat rätt. Ser jättemycket fram emot den i vår...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Körde min på under halvlitern i 90-100, och 0.65 i 140-150

Då kan det kanske vara så att jag orsakar en del extra för att jag gärna ligger i lite högre hastigheter samt att jag gärna växlar ner och drar på lite för att höra ylandet med öppen VTEC.

Vad har du typiskt för temperatur på kylarvätskan under körning. Jag tror min ligger något under 80 grader för det mesta och jag funderar på om det är så att jag borde byta termostaten. Låg kylarvätsketemp gjorde en hel del på bilen nämligen. där gjorde 90 istället för 70 grader (Termostaten var slut) attt bilen plötsligt drog 0,2l/mil mindre.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Ough, vad ligger en sån på? Och intervall?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Den är bara väldigt dyr om du gör det på märkesverktad vilket man såklart vill så länge garanti finns och det är ett krav men annars är den bara lite halvdyr. Jag servade min på icke märkesverkstad (visserligen en -03 men ändå v-tec) och det var inte så jag chockades. Han behövde bara justera ytterst lite men det borde inte spela nån större roll på priset.
Men om du är ute efter en nyare modell så kanske det är märkes som gäller när jag tänker efter pga garanti (hur länge den nu gäller)..
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Den är bara väldigt dyr om du gör det på märkesverktad vilket man såklart vill så länge garanti finns och det är ett krav men annars är den bara lite halvdyr. Jag servade min på icke märkesverkstad (visserligen en -03 men ändå v-tec) och det var inte så jag chockades. Han behövde bara justera ytterst lite men det borde inte spela nån större roll på priset.
Men om du är ute efter en nyare modell så kanske det är märkes som gäller när jag tänker efter pga garanti (hur länge den nu gäller)..
Det behöver inte vara en märkesverkstad som utför jobbet för att garantin fortfarande ska gälla.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Är det chims på VFR också, eller är det något special iom VTEC?

Det är shims. Varför det är lite dyrt är att man får kolla ventilerna utan vtec och sen simulera att vtec är på. Så det tar längre tid bara. Men med lång vinter så går det hemmapula med det. :)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Kylartempen ligger betydligt högre på nya VFR:en.

Brukar ligga över 95 och sticker gärna över när man stängt av motorn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top