Video Mordförsök på motorcyklist

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Det hade lätt kunnat vara en EU-moppe i väggrenen (där de ju enligt lag ska köra), som susat fram i 45 km/h.
Inte en chans att hinna bromsa när man blir prejad på det viset.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Inte snyggt av bilföraren, även om han bara skulle tillrättavisa honom eller om han hade för avsikt att han skulle ramla, vilket jag inte tror.. Så körde hojåkaren alldeles för fort.

Att han låser framhjulet tyder också på att han inte alls utgick från att varje bil han körde om skulle kunna vingla åt sidan, avsiktligt eller ej.

Detta är tyvärr ett lysande exempel på att om hastigheten hade varit längre skulle detta aldrig hänt.
Många verkar glömma att vems fel det är spelar bara roll när man kör bil och får en plåtskada för att någon byter fil utan avsikt, på MC drabbas man alltid värst ändå.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta är tyvärr ett lysande exempel på att om hastigheten hade varit längre skulle detta aldrig hänt.

Lika lysande exempel på att hade han kört fortare så hade han hunnit förbi utan problem, eller hade han kört med släckt lyse hade ISS-bilen inte sett honom och han hade kunnat swischa förbi som en skugga.

I övrigt har du rätt - ute i vägrenen är man rättslös, och kan man dessutom inte stanna för varje tänkbart hinder så är man grymt fel på det.
Man tjänar så mycket tid på att köra hoj i rusningstrafik, så varför tänja resåren till bristningsgränsen?

Somliga bilister vill verkligen skada en, och andra gör det utan att veta vad dom gör.
Summan är ändå den samma: vi betalar.
Ibland bara med kött och blod, ibland det högsta priset som finns.
Killen i klippet är bara en avbalkning eller evakueringsöppning från att knäcka halskotpelaren, där och då.

Värt det?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Lika lysande exempel på att hade han kört fortare så hade han hunnit förbi utan problem, eller hade han kört med släckt lyse hade ISS-bilen inte sett honom och han hade kunnat swischa förbi som en skugga.

I övrigt har du rätt - ute i vägrenen är man rättslös, och kan man dessutom inte stanna för varje tänkbart hinder så är man grymt fel på det.
Man tjänar så mycket tid på att köra hoj i rusningstrafik, så varför tänja resåren till bristningsgränsen?

Somliga bilister vill verkligen skada en, och andra gör det utan att veta vad dom gör.
Summan är ändå den samma: vi betalar.
Ibland bara med kött och blod, ibland det högsta priset som finns.
Killen i klippet är bara en avbalkning eller evakueringsöppning från att knäcka halskotpelaren, där och då.

Värt det?

Så kan man alltid tänka, OM inte, eller OM jag hade..

Men faktum kvarstår, ska man köra om bilar i köer ska man köra så pass långsamt så man hinner stanna om något oväntat händer. Som du säger så tjänar men ändå så mycket på att köra hoj mot bil i rusningstrafiken.

Dessutom var vägrenen väldigt smutsig och hal.

Försvarar absolut inte bilföraren, men man ska nog alltid utgå från att folk är idioter och kan göra sånt. Även om man kanske hellre blir trängd mot en vägg i en tunnel än ut mot en mötande lastbil så är det fortfarande den "höga" hastigheten som orsakar olyckan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, det var inte meningen att käfta med dig, jag bara hugger reflexmässigt när hastighet framförs som svaret på allt. Det är så mycket som är galet med klippet som visas, och ISS-medarbetaren stänger ju tydligt vägen vid blixtlåspunkten i början av klippet. Jag tror absolut att han ser hojen komma och stänger igen där med, ryggmärgsmässigt utan att ens fundera över vad konsekvensen kan komma att bli.

Så där är det när man försöker ta sig fram i stadstrafik. För jävligt när det händer, men något man måste vara beredd på, och ha en plan för.

Sedan, att köra i vägrenen är som du säger att köra i smuts och dåligt grepp.
Dessutom samlas alla gamla sönderkörda pallar där, tappade spännband, vassa byggbeslag och gudvetvad längs kanten av vägar och leder som numer bara sopas någon enstaka gång per år.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sidospegel eller backspegel.... spelar det någon roll vad den kallas när båda speglarnas syfte är att se bakåt. Du förstod kanske vad jag menade ändå, eller hur?

Som jag skrev, jag tror inte att bilförarens ambition var att orsaka en olycka, hans handling syftade till att stänga dörren och hindra motorcyklisten att passera. Nu blev utgången en annan dock..

Hur mycket servicebil har du kört ?
Det är stor skillnad på synfältet från en backspegel i en personbil och synfältet i en sidospegel på en servicebil.
I en backspegel i många personbilar kan du se fordon över hela vägbanan från vänster sida till högersida som ligger en bit bakom dig.
I sidospeglarna ser du inte alls fordon som ligger nära och bakom dig.
Vad du ser är fordon som ligger till höger och till vänster om dig.

Alla som släppt förbi mig på vänster sida genom att dra ut åt höger har alltså i själva verket försökt preja mig ?
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om hastigheten är under 70 får du passera och det får du göra både på vänster och höger sida.
Däremot får du inte använda vägrenen till färd.
Dvs kör du i vägrenen så gör du fel. På den aktuella platsen är det dessutom heldragen linje vid vägrenen för att vara extra tydlig.

Gör om gör rätt. Omkörning får ske till höger såväl som vänster när hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre, vid hastighetsbegränsning över 70km/h får man endast passera på höger sida om körfälten har olika färdmål, du snurrar till hastighet och begrepp till något felaktigt. Och ja, det är ju klart att man inte får använda vägrenen när den har heldragen linje, är den streckad får man använda den för att underlätta omkörning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så kan man alltid tänka, OM inte, eller OM jag hade..

Men faktum kvarstår, ska man köra om bilar i köer ska man köra så pass långsamt så man hinner stanna om något oväntat händer. Som du säger så tjänar men ändå så mycket på att köra hoj mot bil i rusningstrafiken.

Dessutom var vägrenen väldigt smutsig och hal.

Försvarar absolut inte bilföraren, men man ska nog alltid utgå från att folk är idioter och kan göra sånt. Även om man kanske hellre blir trängd mot en vägg i en tunnel än ut mot en mötande lastbil så är det fortfarande den "höga" hastigheten som orsakar olyckan.

Nej, det är inte den "höga" hastigheten som orsakar olyckan, det är föraren av skåpbilen som tränger som är orsaken. Utan trängning, avsiktlig eller inte, så hade olyckan inte hänt. Oavsett "hög" hastighet.

Men motorcyklisten kunde undvikit olyckan med lägre hastighet och eftersom det dessutom är halt så borde hastigheten varit lägre även utan vägrenskörning.

Men det är nästan alltid motorcyklisten som blir skadad oavsett vem eller vad som orsakade olyckan.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nej, det är inte den "höga" hastigheten som orsakar olyckan, det är föraren av skåpbilen som tränger som är orsaken. Utan trängning, avsiktlig eller inte, så hade olyckan inte hänt. Oavsett "hög" hastighet.

Men motorcyklisten kunde undvikit olyckan med lägre hastighet och eftersom det dessutom är halt så borde hastigheten varit lägre även utan vägrenskörning.

Men det är nästan alltid motorcyklisten som blir skadad oavsett vem eller vad som orsakade olyckan.

Ja eller så kan man säga att det är motorcyklistens fel, för hade han aldrig kört om på vägrenen så hade aldrig bilen trängt honom och då hade han aldrig vurpat.

Jag tycker faktiskt att så fort man kör för fort får man skylla sig själv, att skylla på att någon annan svänger ut framför än, kör ut framför av misstag, osv osv håller inte när man själv kör för fort.

Som sagt, bilföraren är en idiot, oavsett om han kollade sin mobil eller ville markera/preja honom med flit.
Men hade motorcyklisten hållit lägre hastighet eller inte varit i vägrenen överhuvudtaget så hade detta aldrig hänt.

Om man kommer i en korsning där väjningsplikt gäller och hastighetsbegräsningen är 50km/h men du kör 80km/h och en bil svänger ut framför så tycker jag att man får skylla sig själv om man håller 80km/h förbi en sån korsning. Kör man i 50km/h hinner man oftast stanna eller sakta ner så pass mycket att det kvittar i om den andra bilen inte ser dig, för du ser den bilen och hinner stanna.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det här stärker bara min uppfattning om att man ska ta det piano när man kryssar mellan bilarna i rusningen. I det scenariot är det inte den högre farten som gör att du spar tid - det är att du rullar hela tiden som är det.

Du behöver bara köra marginellt fortare än bilarna för att spara enormt med tid, och om bilarna kör i 50 eller snabbare kan du lika gärna skita i att kryssa, för då ökar risken betydligt.

Skuldfrågan här intresserar mig inte så mycket då bara bilföraren vet om det var med flit eller ej. Oavsett vilket så är det alltid, alltid, ALLTID hojåkaren som drar kortaste strået.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ja eller så kan man säga att det är motorcyklistens fel, för hade han aldrig kört om på vägrenen så hade aldrig bilen trängt honom och då hade han aldrig vurpat.

Som sagt, bilföraren är en idiot, oavsett om han kollade sin mobil eller ville markera/preja honom med flit.
Men hade motorcyklisten hållit lägre hastighet eller inte varit i vägrenen överhuvudtaget så hade detta aldrig hänt.
Tagit bort en del text...
Om motorcyklisten inte kört på vägrenen utan kört om på vänster sida och bilen hade prejat så hade han troligtvis vurpat då också och kanske ännu värre frontat mot en bil, lastbil eller buss.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tycker faktiskt att så fort man kör för fort får man skylla sig själv, att skylla på att någon annan svänger ut framför än, kör ut framför av misstag, osv osv håller inte när man själv kör för fort.


Om man kommer i en korsning där väjningsplikt gäller och hastighetsbegräsningen är 50km/h men du kör 80km/h och en bil svänger ut framför så tycker jag att man får skylla sig själv om man håller 80km/h förbi en sån korsning. Kör man i 50km/h hinner man oftast stanna eller sakta ner så pass mycket att det kvittar i om den andra bilen inte ser dig, för du ser den bilen och hinner stanna.

Ja, det där är Trafikverkets doktrin: absolut hastighetslaglydighet så kan inget farligt hända.
Nu vill jag veta:
Hur skall man i efterhand kunna bedöma vållande?

48 km/h = bilistens fel?
52 km/h = motorcyklistens fel?
Vill du att alla fordon skall ha en öppen logg för att kunna visa att det var minsann den andre som gjorde fel?
Det finns många trafiksäkerhetsapostlar som har det som en våt dröm.

Tror du att säkerheten i trafiken skulle bli bättre för oss motorcyklister med en så stram tillämpning av hastighetslaglydigheten?
Det torde betyda att du anser 50km/h som en "säker hastighet" för oss motorcyklister...?

Det som gör ditt resonemang med hastighet vs. bilisters ouppmärksamhet så intressant är det som sker när vi höjer hastigheten; skall bilister ursäktas endast i stadsmiljö, eller gäller samma synsätt även ute på landsvägen?

70-vägar har en myriad av utfarter. Det händer alltför ofta att bilar, traktorer och allt annat som har en motor och skydd omkring sig kör ut rakt framför oss utan att uppmärksamma att vi kommer.
Resonerar du likadant där? Att den som kör fortare än tillåtet har sig själv att skylla?

100-skyltad vajerväg med ingen chans alls att väja undan - lovligt byte?

Det är redan så! Den som bedöms ha kört i en hastighet som betydligt överstiger den skyltade kan dömas som (del)vållande till olyckan. Det finns åtskilliga rättsfall där bilister frikänts från ansvar därför att motorcyklar har antagits ha kört för fort.

En riktig game changer kom 2010/2011 när en förare till en hjulgrävare med mörklagt släp kör ut på gamla E6 och en kvinnlig bilist omkommer. Du kan läsa mer om fallet här:
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/frias-från-ansvar-för-dödsolycka-1.853724

Det som inte står något om här är att inget oberoende vittne såg krocken. Föraren av arbetsfordonet friades delvis på grund av ett vittne som tidigare på morgonen sett en liknande bil som den havererade "köra fort".

Så enkelt sätts alltså väjningsplikten ur spel, och att grävaren med tillkopplad redskapsvagn inte haft föreskriven belysning, och dessutom haft ett uppträdande i trafiken (långsam acceleration)som en vanlig bilist svårligen kunnat förutse så frias föraren från misstanke både om vållande till annans död och vårdslöshet.
Ett vittne hade ju sett en likande bil köra fort någon annanstans tidigare samma morgon...

Denna laissez faire-inställning där så gott som allt kan urskuldas med att någon "kört för fort" är livsfarlig för oss motorcyklister.
Nej, inte för att vi nödvändigtvis kör för fort, utan för att vi är dödligt beroende av uppmärksamma och engagerade medtrafikanter. När bilister isoleras allt mer från konsekvenserna av sin körning och ansvaret för basic grejer som att korsa körfält eller ens köra på rätt sida vägen vältras över på den som kan misstänkas kört fortare än vad skyltarna säger så är vi dead meat, oavsett vilken hastighet vi kör i.

"Säker hastighet" är en lyx som Trafikverket är beredda att garantera redan skyddade bilister.
...på vår bekostnad. För oss är allt som vanligt: gör vi bort oss får vi betala. Gör någon annan bort sig så får vi också betala. Det yttersta priset.

Men inte fan skall en läppspelande Twittrare gå fri för att någon sett en MC köra fort tidigare på dagen?
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det här kan man diskutera i år och dagar..

När jag menar köra för fort menar jsg rejält fort, inte tio km/h över hastigheten.

Tyvärr funkar livet så, motorcyklister drabbas alltid värst och det kvittar vems fel det är om man hamnar i rullstol tex. Det är inte mer eller mindre kul oavsett om det är ens eget fel eller inte.

Man ska kanske inte hävda sig i trafiken och definitivt inte försöka lära folk en läxa, då slutar det ofta illa av olika anledningar.

Jag tänker likadant i trafiken som jag gör tex på stan en kväll, går någon in i mig säger jag sorry och fortsätter gå. Inte börjar jag tjafsa för att någon idiot som söker bråk gått in i mig.

Gällande traktorer och annat som svänger ut framför motorcyklister, sjävklart är det deras fel. Men även där är det mc-föraren som drabbas hårdast.

Det kommer aldrig att gå att ändra svenskars medvetenhet och inställning till motorcyklister. Man får helt enkelt utgå från att ingen ser dig och att alla kommer ut framför en.. Så länge alla mc-förare tänker så, vilket jag tror de flesta gör så klarar man sig lite längre.

Jag ligger tex aldrig bredvid en bil på en motorväg för jag vill inte ligga i döda vinkeln, speciellt inte i en lastbils döda vinkel. Är der kö så kanske man inte kan göra så mycket åt det dock.

Slutsats: bilisten är en idiot, oavsett om han gjorde det med flit eller ej. MEN, står ändå fast vid att mc-föraren borde kört långsammare eller helst av alls inte legat i vägrenen alls.

Sen tycker jag generellt att även mc-förares inställning till sin egen säkerhet är katastrof. När jag gjorde riskettan i somras var jag den enda av 20 pers som alltid kommer köra med hemställ. De flesta skulle köra med jeans och mc jacka. Har många vänner som skaffat hoj i år, jag är den enda som köpt ett skinnställ, och dessutom ett jävligt färgglatt.

Säger inte att man överlever alla olyckor bara för att man har skinnställ på dig. Men jag tror att man klarar sig lite bättre och framför allt så syns man betydligt bättre på en färgglad motorcykel med färgglada kläder.

Förstår inte varför alla envisas om att åka runt på en svart motorcykel med svarta kläder. Även jag tycker ibland det är svårt att se dessa på gatan.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gör om gör rätt. Omkörning får ske till höger såväl som vänster när hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre, vid hastighetsbegränsning över 70km/h får man endast passera på höger sida om körfälten har olika färdmål, du snurrar till hastighet och begrepp till något felaktigt. Och ja, det är ju klart att man inte får använda vägrenen när den har heldragen linje, är den streckad får man använda den för att underlätta omkörning.

Ja. Man får använda vägrenen för att underlätta för annan trafik men det skall bara vara tillfälligtvis. Bilar och motorcyklar skall inte färdas i vägrenen. Dvs du får gå ut i vägrenen för att släppa förbi någon eller ta dig till närmaste korsning om något hänt med bilen eller hojen. Men du skall inte köra i vägrenen.

Omkörning får aldrig ske till höger enligt svensk trafiklagstiftning. Omkörning skall alltid ske till vänster.
Passering däremot får ske både på höger och vänster sida.
Som passering räknas det när hastighetsgränsen är max 70 och det är köbildning alternativt när körfälten har olika mål.

så du har rätt i att man får välja både höger och vänster sida när det är max 70 men det heter då passering och inte omkörning.

Ska du vara petimeter med begreppen så se till att använda dom rätt själv.
Och du får gärna berätta vad som var faktafel i min text som du kommenterade.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, det där är Trafikverkets doktrin: absolut hastighetslaglydighet så kan inget farligt hända.
Nu vill jag veta:
Hur skall man i efterhand kunna bedöma vållande?

48 km/h = bilistens fel?
52 km/h = motorcyklistens fel?
Vill du att alla fordon skall ha en öppen logg för att kunna visa att det var minsann den andre som gjorde fel?
Det finns många trafiksäkerhetsapostlar som har det som en våt dröm.

Tror du att säkerheten i trafiken skulle bli bättre för oss motorcyklister med en så stram tillämpning av hastighetslaglydigheten?
Det torde betyda att du anser 50km/h som en "säker hastighet" för oss motorcyklister...?

Det som gör ditt resonemang med hastighet vs. bilisters ouppmärksamhet så intressant är det som sker när vi höjer hastigheten; skall bilister ursäktas endast i stadsmiljö, eller gäller samma synsätt även ute på landsvägen?

70-vägar har en myriad av utfarter. Det händer alltför ofta att bilar, traktorer och allt annat som har en motor och skydd omkring sig kör ut rakt framför oss utan att uppmärksamma att vi kommer.
Resonerar du likadant där? Att den som kör fortare än tillåtet har sig själv att skylla?

100-skyltad vajerväg med ingen chans alls att väja undan - lovligt byte?

Det är redan så! Den som bedöms ha kört i en hastighet som betydligt överstiger den skyltade kan dömas som (del)vållande till olyckan. Det finns åtskilliga rättsfall där bilister frikänts från ansvar därför att motorcyklar har antagits ha kört för fort.

En riktig game changer kom 2010/2011 när en förare till en hjulgrävare med mörklagt släp kör ut på gamla E6 och en kvinnlig bilist omkommer. Du kan läsa mer om fallet här:
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/frias-från-ansvar-för-dödsolycka-1.853724

Det som inte står något om här är att inget oberoende vittne såg krocken. Föraren av arbetsfordonet friades delvis på grund av ett vittne som tidigare på morgonen sett en liknande bil som den havererade "köra fort".

Så enkelt sätts alltså väjningsplikten ur spel, och att grävaren med tillkopplad redskapsvagn inte haft föreskriven belysning, och dessutom haft ett uppträdande i trafiken (långsam acceleration)som en vanlig bilist svårligen kunnat förutse så frias föraren från misstanke både om vållande till annans död och vårdslöshet.
Ett vittne hade ju sett en likande bil köra fort någon annanstans tidigare samma morgon...

Denna laissez faire-inställning där så gott som allt kan urskuldas med att någon "kört för fort" är livsfarlig för oss motorcyklister.
Nej, inte för att vi nödvändigtvis kör för fort, utan för att vi är dödligt beroende av uppmärksamma och engagerade medtrafikanter. När bilister isoleras allt mer från konsekvenserna av sin körning och ansvaret för basic grejer som att korsa körfält eller ens köra på rätt sida vägen vältras över på den som kan misstänkas kört fortare än vad skyltarna säger så är vi dead meat, oavsett vilken hastighet vi kör i.

"Säker hastighet" är en lyx som Trafikverket är beredda att garantera redan skyddade bilister.
...på vår bekostnad. För oss är allt som vanligt: gör vi bort oss får vi betala. Gör någon annan bort sig så får vi också betala. Det yttersta priset.

Men inte fan skall en läppspelande Twittrare gå fri för att någon sett en MC köra fort tidigare på dagen?

Nej. Så tror jag inte att någon menar.
Däremot är det ju skillnad på vad som är juridiskt korrekt, vad som är moraliskt korrekt och vad som bör vara en vettig motorcyklists attityd.

Kör du i 50 på en 50 sträcka och någon kör ut framför trots väjningsplikt så är det glasklart både juridiskt och moraliskt att den som kör ut framför gör fel.
Kör du i 140 på en 70 sträcka och någon kör ut framför trots väjningsplikt så börjar man vara i en gråzon där det inte är lika glasklart.
Juridiskt så har man visserligen skyldighet att iakkta väjningsplikten men samtidigt så är den hastigheten inget som man kanske rimligen bör kunna förvänta på en sådan sträcka.
Dvs bilisten har i det läget underlåtit att iakkta väjningsplikten. Dock har motorcyklisten i det läget varit utanför dom ramar som man rimligen kan tyckas förvänta.
Där handlar det ur juridiskt hänseende om vem som varit mest oaktsam.

Ligger du i vägrenen på fel sida en heldragen linje så gör du juridiskt fel.
Om en bilist tränger dig så gör även denne juridiskt fel.
Då är frågan återigen vem som är största skurken ur juridiskt hänseende.
rent moraliskt anser jag att bilisten gör mer fel i det läget.

Rent juridiskt så skall man ju alltid hålla sig på rätt sida lagen. Men det är det ju i praktiken ingen som gör. Dom allra flesta bryter i olika grad och frekvens mot delar av trafikreglerna. Exempelvis så var det väl mindre än 10% som alltid höll hastighetsgränserna enligt en undersökning som Trygg Hansa gjorde för några år sedan.
Dom som aldrig någonsin brutit mot en stopplikt när dom sett att det varit helt tomt är nog också relativt få.

Dom flesta anpassar sin tillämpning av reglerna på ett sätt som stämmer överens med deras moral.
Dvs man kör lite för fort när man bedömer att det är lämpligt osv. Kör du 90 på en 70 väg så är det juridiskt fel men i ganska många situationer skulle dom flesta trafikanter anse att rent moraliskt så är det inte direkt fel. det är helt enkelt en rimlig hastighet enligt många. Samtidigt är det enligt vissa en orimlig hastighet eftersom det är olagligt.

Dvs trafikanter kommer alltid i någon grad att bryta mot reglerna inom ramarna för sin moraliska kompass och det medför att folk i vissa lägen kommer att göra saker som är mer eller mindre oväntade.
Olika individer har också olika moralisk kompass.
Lägger man där på att folk faktiskt gör misstag för att dom helt enkelt inte sett eller missbedömt något så blir det ännu lite fler oväntade händelser.

Den attityd man bör ha som motorcyklist är något annat. För min del så spelar det inte störst roll att jag har rätt i alla lägen. Jag har inte råd att hålla på min rätt. Det är viktigare att jag lever och är helskinnad.
Dvs kommer jag till en korsning och det står en bil och väntar så ökar jag min beredskap eftersom jag vet att det finns en liten risk att dom gör något oväntat.
Väljer jag att köra lite över hastighetsgränsen, köra i vägrenen eller på annat sätt går utanför det som är juridiskt korrekt så måste jag vara medveten om att vissa inte förväntar sig det och då måste jag höja min beredskap.
Höjningen av beredskapen bör vara större ju större min avvikelse är.

Anledningen är väldigt enkel.
Händer något så spelar det ingen roll vem som gjort mest fel ur vare sig moraliskt eller juridiskt hänseende. Det är alltid jag som får betala det högsta priset.
Jag riskerar mitt liv och min hälsa om jag försöker hålla på min rätt medan en bilist i samma situation i dom flesta lägen på sin höjd riskerar att få betala en självrisk eller möjligen lite böter.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
den attityd man bör ha som motorcyklist är något annat. För min del så spelar det inte störst roll att jag har rätt i alla lägen. Jag har inte råd att hålla på min rätt. Det är viktigare att jag lever och är helskinnad.
Dvs kommer jag till en korsning och det står en bil och väntar så ökar jag min beredskap eftersom jag vet att det finns en liten risk att dom gör något oväntat.
Väljer jag att köra lite över hastighetsgränsen, köra i vägrenen eller på annat sätt går utanför det som är juridiskt korrekt så måste jag vara medveten om att vissa inte förväntar sig det och då måste jag höja min beredskap.
Höjningen av beredskapen bör vara större ju större min avvikelse är.

Anledningen är väldigt enkel.
Händer något så spelar det ingen roll vem som gjort mest fel ur vare sig moraliskt eller juridiskt hänseende. Det är alltid jag som får betala det högsta priset.
Jag riskerar mitt liv och min hälsa om jag försöker hålla på min rätt medan en bilist i samma situation i dom flesta lägen på sin höjd riskerar att få betala en självrisk eller möjligen lite böter.

amen!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag nämnde tidigare så EU-mopeder framföras i väggrenen.

Jo. Men inte på alla vägrenar.
Dom får inte använda vägrenen på motorväg exempelvis eftersom dom inte ens får vistas där.
Vad gäller vägsträckan i filmklippet här så är det heldragen linje och mig veterligen får inte heller EU mopeder skita i heldragna linjer. Med det sagt så är fortfarande bilföraren en idiot i klippet.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Jo. Men inte på alla vägrenar.
Dom får inte använda vägrenen på motorväg exempelvis eftersom dom inte ens får vistas där.
Vad gäller vägsträckan i filmklippet här så är det heldragen linje och mig veterligen får inte heller EU mopeder skita i heldragna linjer. Med det sagt så är fortfarande bilföraren en idiot i klippet.

Givetvis inte på alla vägrenar, men min poäng är att om man ska vingla ut i väggrenen så bör man kolla backspegeln först. Man kan inte förvänta sig att fordon inte färdas där (ambulanser också till och med?).
Mopeder för färdas i väggrenen även om det är heldraget.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top