Trafikverket släpper statistik om årets körkortstagningar

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
"De sista körproven för motorcykel är genomförda och Trafikverket presenterar statistik för körkortstagare för perioden januari-november. Den visar att antalet körkortstagare minskat med 191 personer jämfört med föregående år. Minskningen rör alla tre körkortsklasser, A1, A2 och A.
Både antalet och andelen tjejer som tar körkort fortsätter att minska och är nu nere på 13,4 procent av alla körkortstagare. Det är den lägsta andelen på 17 år. 2003 var tjejerna över en femtedel (21,3 procent) av alla MC-körkortstagare.
Så här ser statistiken ut för 2015-2016."

(Från SMC:s hemsida)

Informationen från Trafikverkets sida verkar äldre än den SMC uppger, men det kanske är Trafikverket som är långsamma på att uppdatera sin sida.

Jag är överlag nyfiken på er som nyss tagit körkort. Klarade ni det direkt och vad kostade det?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Klarade på första försöket, både teori och uppkörning, dock kostade körkortet runt 34000 tror jag. Hade aldrig suttit på en motorcykel iprincip och det tog två månader med typ fyra veckor väntan då jag inte körde något.

Det jag gjorde var detta:

Risk 1 & 2 3000:-
Gårdslektioner: typ 12-13 st 11000:-
Intensivkurs fem dagar (trafik) 12995:-
Gillingerundan 3000:-
Teori 325:-
Uppkörning (3600kr, varav 2000 till skolan och 1600kr till trafikverker.

Svindyrt, men nu har jag kortet, hade ingen hoj att övningsköra med då och inga kläder heller.
Öva krypkörningen var väl det som var svårast tycker jag.

Dock känner jag faktiskt att jag har lärt mig väldigt mycket nyttiga saker.

PS. tog kortet 6 oktober, då åkte vi dit fyra pers för A och två för A2, ena tjejen på A2 klarade det vet jag, sen vet jag även att två kuggade på A på manöverdelen. Vet inte hur det gick för den andra på A och A2.
 
Last edited:

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Klarade också både teori och uppkörning på första.
Hade fruktansvärt svårt att höra vad han sa i intercomen, hade envägs.
Fick även ett hjärnsläpp, han sa kör mot västerås.
Västerås var tredje avfarten i rondellen, jag tog den första avfarten. :)
Trodde det skulle vara kört då, tog dock första högersvängen och drog vidare mot västerås.
Klarade det med motiveringen, jag ger dig godkänt men det är verkligen inget höjdhopp över.
Var sjukt nervös hela dagen, körde lågfart med ben som skakade.
Kom till flygfältet 08:00 och fick göra trafikkörningen 14:30.

Tror att det landade på 17000:-.
3 körningar trafik/landsväg och ett helt gäng på manöverbanorna.

Vi var 6 st som gjorde det samtidigt.
En föll bort på manöverbanorna, han fick dock 2 försök på lågfarten.
Rev två koner på högfarten, fick ny chans och rev två till sen fick han packa.
Vi andra 5 klarade kortet allihop.
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Allt som allt skulle jag tro 13000-15000 med alla avgifter, klarade allt på första försöket.
Övningskörde väldigt mycket med svärfar och det hjälpte, tog bara nån enstaka extra lektion med körskolan eftersom jag hade deras hoj under uppkörningen (min är en A2, jag tog A)

Under uppkörningen var det 2 i min grupp som blev kuggade. En fick inte ihop lågfartsbanan, det var nerverna som fällde honom, och den andra hade missat en väjningsplikt och överlag kört klantigt..

I teoriklassen var vi ca 20 som började, 2 var tjejer. Vet inte om de fullföljde för jag varken såg eller hörde nåt om dem efter det.
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
Klarade teori och uppkörning på första gångerna.


Körkortstillstånd: 150:-
Testlektion: ca 500:-
2 lektioner på bana i Stockholm, ca 1400:-
Riskettan: 600:- (x2 för mig då jag missade första)
Risktvåan: 2500:-
Prov teori: 325:-
Foto vid teori: 80:-
Tillverkning av körkort: 150:-
3 dagars intensiv 8800:-
Uppkörning: 1600:-

Så kostnad på det landar på cirka 16000:- och då kändes det ändå som jag snålade in jämfört med andra. Sedan har jag nog säkert missat något eller tagit för liten summa.

Räknar man sedan 20t.kr för MC, 10t.kr för utrustning och annat kring så har jag nog lagt ner 55-60 t.kr för att ta MC kort denna sommar. Fy fan vilken ångest såhär i efterhand om jag inte klarat av de....
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
Sedan vill jag säga att den första åtgärden trafikverket borde göra om man verkligen vill se till att mer tar MC kort är att man borde få möjlighet att köra upp på en MC som trafikverket har precis som när man tar b-kort. Det är löjligt dyrt att köra upp om man inte har egen mc som är godkänd för A-kort.

Minst 4000-5000 för en uppkörning då man nästan alltid måste ta lektioner om man ska hyra av skolor och mc-uthyrningar är i princip lika dyra.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sedan vill jag säga att den första åtgärden trafikverket borde göra om man verkligen vill se till att mer tar MC kort är att man borde få möjlighet att köra upp på en MC som trafikverket har precis som när man tar b-kort. Det är löjligt dyrt att köra upp om man inte har egen mc som är godkänd för A-kort.

Minst 4000-5000 för en uppkörning då man nästan alltid måste ta lektioner om man ska hyra av skolor och mc-uthyrningar är i princip lika dyra.

Hej!
Fint tänkt, men den situationen vi befinner oss i nu idag beror på att bland andra Trafikverket arbetar aktivt för att få bort oss från vägarna sedan 2 decennier tillbaka.

...och med "arbetar aktivt" menar jag både strypa tillflödet av nya men även rent fysiskt gallra i leden bland redan utbildade motorcyklister. Hej dödsräcke...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tog mitt kort 1976 och det kostade 700:-....... Körde mest privat. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressant att folk kommer oförberedda till teoriprovet och att bara 60% klarar det. Är det curlinggenerationerna som börjar synas? :va Man ska inte behöva anstränga sig, någon annan brukar ju fixa så att det funkar ändå, annars blir man kränkt och startar en fejangrupp och tycker synd om sig själv :huvet

Jag klarade båda teoriproven på första försöket (A + B) och satte hojuppkörningen på första försöket. Bil blev två rundor, eftersom jag inte släppte gasen före varje korsning (jag körde på huvudled) och inte stängde av motorn när jag hade parkerat, alltså hade jag aldrig parkerat och därmed blev jag underkänd :huvet Privatist? Javisst!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Körkortsprovet är den första riktiga prövningen som curlinggenrationen stöter på:näsblod
I skolan verkar man klara sig oavsett hur det presteras:mad:
 

Krutpojken

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2014
Ort
Skellefteå & Fredrika
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Klarade teorin och körningen på första försöket. Vet inte hur man kan misslyckas med teorin om man inte har läs & skriv svårigheter alt full. Nått fel eller tankevurpa brukar man få men inte så det gör något. :crash

14 körlektioner á 60 min: 11 600:-
Risk1: 800:-
Risk2: 3500:-
Uppkörning: 1650:-
Uppvärmning och lån av mc: 1400:-
Teoriprov: 325:-
Körkortstillstånd: 150:-
Foto vid teori: 80:-
Tillverkning av körkort: 150:-
Tot:~19 655:-

Lånade all utrustning av skolan. Hade endast kört moped innan och sedan bil, ingen annan mc erfarenhet och all mc körning blev på skola. :)
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har noll koll på exakta summor, men det känns som att det är i det häradet som du har ovan som gällde även för mig. Förutom då att det bara blev 4 lektioner i stället för 14. Men många mil moppe innan (pendlade till jobbet på en trimmad moppe, kom upp i ca 1000 mil under två år) och det var det som gjorde att jag äntligen kom till skott att skaffa A-kort.

Alltså hela ditt inlägg stämmer in på mig förutom antalet körlektioner.
 

Langelus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
Söderort
Hoj
Su zuuuu kii GSR750
Tog Körkort i våras, blev relativt billigt ändå:

Körkortstillstånd 150:-
Risk 1 600:-
Risk 2 2200:-
2 * Teori + foto 730:-
Uppkörning helg 2145:-
Tillv. körkort 150:-

Så totalt 5975 kr :banana
 

bloom

Guest
Klara på första.

2013 kostade runt 7000. Åkt crosscykel sen barnsben. kollade säkerhetskontroll på youtube och läste i boken om placering på väg osv. En dubbel lektion innan uppkörning så man fick prova på manöverbanorna.
 
Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gjorde risk 1 och risk 2 på hösten. Köpte sedan en gammal hoj som jag renoverade. Övningskörde med polarna i ca 350 mil. En lektion för att lära mig manöverbanan och säkerhetskontroll. Pluggade två kvällar teori. Tog kortet före midsommar med extra guldstjärna för bromsprovet. Körde 800 mil till, köpte en annan hoj. 1200 mil med den, köpte en tredje hoj. Sålde den första med förtjänst lika mycket som kortet kostat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TOVi

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R
Körkortstillstånd: 150:-
Mc-boken: 200:-
Riskettan: 590:-
Risktvåan: 2650:-
Prov teori: 325:-
Foto vid teori: 80:-
Tillverkning av körkort: 150:-
Uppkörning: 1600:-

Totalt: 5745:-
 

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Intressant att folk kommer oförberedda till teoriprovet och att bara 60% klarar det.

Jag förstår inte riktigt heller. Teoriprovet är ju den lätta delen på det sättet att bara man övat tillräckligt så kommer man att klara det. Uppkörningen är lättare att begå misstag vid.

Mitt A-körkort kostade ca 11 000 kr då jag hade A1 sedan tidigare och därmed slapp teoriprovet men behövde göra riskkurserna och låna hoj till uppkörningen. Det är som andra skrivit trist att man inte kan låna hoj av Trafikverket. Körskolornas priser för att låna hoj till uppkörningen är höga. I och för sig är de något förståeliga eftersom handledaren måste vara med vid uppkörningen.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Intressant att folk kommer oförberedda till teoriprovet och att bara 60% klarar det.

Tål att belysas. Personligen tror jag det till stor del beror på fel fokus från första början. Läser man mellan raderna i alla forumtrådar liknande denna, kombinerat med råd (naturligtvis i välmening), av en del folk i sin omgivning som någorlunda nyligen tagit kortet tycker jag mig ana två mönster i huvudsak:

1. Det är en ganska lätt och billig historia att ta a-kort. Detta kan ju iofs stämma på individnivå, men jag törs hävda att majoriteten inte upplever det så.

2. Om nu något faktiskt är svårt med det hela så är det (fortfarande), manöverbanorna. Nu är ju faktiskt dessa banor också en källa till mycket frustration hos de flesta, men med många timmars nötande brukar det nästintill undantagslöst snygga till sig till slut. Hur ofta hör man däremot någon erkänna att denne kuggade teorin; trots att det s a s rent statistiskt sett har en ganska hög sannolikhet?

Tror inte det hela egentligen är konstigare än att folk underskattar svårighetsgraden på teorin å det grövsta. Man tror antagligen i många fall att det är mer likt b-kortsteorin än vad det faktiskt är, alternativt att det mest handlar om "sunt förnuft". Teoriprovet är inte svårt om man faktiskt kan köra hoj, det är sant. Desto större anledning till att faktiskt lägga lika mycket fokus där som vid manöverbanorna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top