Slirande koppling, normalt slitage vid race ?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Mors!

Jag behöver en kopplings guru som kan lära mig lite ang kopplingar på en hoj!

Misstänker att det är skit bakom styret, för dåligt spel på vajern och en lätt övertänd grabb som inte hittar rätt i startögonblicket.. Kopplingen slirade på SM finalen i år, på rakan.

Inte mer med det, bara bita ihop och köra fastän det inte gick mer än 150 på raksträckan.

Tog isär kopplingen igår,

¤ lamellerna ligger långt ifrån angivet minimum slitage, dock tendens till blåanlöpt.
¤ Kopplingsfjädrarna lika så 80 mm, minimum 78mm

Däremot var vissa stålskivorna blåanlöpta.

Åtgärder;
Hade en reservmotor som jag kollade över dennes koppling.

¤Lameller såg nytt ut, lika mycket friktions yta som gamla.
¤Kopplingsfjädrar var lite friskare, 81mm så dom tog jag också.
¤Stålskivorna såg nya ut, men vad som skiljde dom åt mot dom gamla var att dessa hade som porer, ja ni ser på bilden om ni zoomar lite

Är detta någon annan typ av stålskiva som ska kyla/greppa bättre ?
eller är mina gamla helt enkelt helt nedslitna ? Var visserligen inte lika tjocka.. men jag vill lägga upp frågan. Kanske finns fler som funderar på samma sak :lol

Eller är det normalt att det ser ut så här efter en racehelg ??
Kör på Castrol Power1 Racing helsyntet 10w-50
Simon

Övre raden dom som satt i, och nedre raden dom "nya"
15300555_10211087003032611_2005790310_n.jpg
Gamla skivorna, punktvis blå anlöpt
15319484_10211087001272567_592884726_n.jpg
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
De gamla är ju skeva och har slagit sig något överjävligt...
Du har inte bara minimimått på paket, lameller, skivor och fjädrar, utan även krav på planhet på skivorna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det du kallar porer, är bearbetningsmärken. För så där femtio år sen började man göra dom för att minska risken för att lamellerna skulle bli skeva. Som syns tydligt på din bild har lamellerna kroknat. Är dom tillräckligt skeva brukar kopplingen slira och inte frikoppla, utan vara halvslirande oberoende av kopplingshandtaget.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
De gamla är ju skeva och har slagit sig något överjävligt...
Du har inte bara minimimått på paket, lameller, skivor och fjädrar, utan även krav på planhet på skivorna.

Det du kallar porer, är bearbetningsmärken. För så där femtio år sen började man göra dom för att minska risken för att lamellerna skulle bli skeva. Som syns tydligt på din bild har lamellerna kroknat. Är dom tillräckligt skeva brukar kopplingen slira och inte frikoppla, utan vara halvslirande oberoende av kopplingshandtaget.

Wow, hatten av! Hur minskas risken med bearbetningsmärken

Vilken kunskap, hur kan ni se det? Är det mina blå anlöpningar punktvis som avslöjar det ? Försökte mäta skivorna med bladmått, men jag mitt betyg G- i CPmatte..tog nog fel på matematiken här. För jag kom inte fram till något vettigt.:)

Är det vanligt i racemotorer att det är den typen av stålskivor ?
Motorn som hänger i är en helt orginal från en gathoj.

Det gick utmärkt att frikoppla.. men när hastigheterna började komma och man la i 6an och ville mer så börja den slira. Så det kanske precis började krokna ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tyvärr fick jag aldrig nån riktigt trovärdig förklaring men jag tror att det var något slags verktyg som slog in märkena.
Har också hört att en del tror att dom skulle förbättra friktionen. Sett att en del dragit över stållamellerna med grovt sandpapper. Har t.o.m. sett speedwayåkare som gnidit lamellerna i gruset mellan heaten.
Kolla planheten kan t.ex. göras med en planskiva och märkfärg. En vanlig glasskiva kan ibland duga.
Annars är det som du säger att fläckvisa anlöpningar är ett tecken på att lamellerna slagit sig.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Wow, hatten av! Hur minskas risken med bearbetningsmärken

Vilken kunskap, hur kan ni se det? Är det mina blå anlöpningar punktvis som avslöjar det ? Försökte mäta skivorna med bladmått, men jag mitt betyg G- i CPmatte..tog nog fel på matematiken här. För jag kom inte fram till något vettigt.:)

Är det vanligt i racemotorer att det är den typen av stålskivor ?
Motorn som hänger i är en helt orginal från en gathoj.

Det gick utmärkt att frikoppla.. men när hastigheterna började komma och man la i 6an och ville mer så börja den slira. Så det kanske precis började krokna ?

Nu gissar jag, men min uppfatting är att om du hade helt släta skivor så kan dom suga fast ordentligt i friktionsmaterialet. Därav märkena, eller "porerna"
Dock en rätt kvalificerad gissning..
Det är normalt med sådana lamellpaket. Ser i princip likadant ut i en racehoj, som en gathoj. Möjligen har man annorlunda friktionsmaterial och hårdare fjädrar, annars är det sammalika..
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Blå anlöpta = släng så du inte använder dom igen !
...eller så har du en fin plan hård bänkskiva och fuskrenoverar dom med 1000papper och smörjlar dom som nya igen :D

Jag hade ju slit som du kanske läste, men jag köpte nytt, dock lade jag alla gamla bå på plan bänk, och mätte skevheten med bladmått.
Det dom hade gjort var att dom blev konkava, inre cirkel hade "kalvat" så att säga... dom kasta jag direkt. Dom som va OK gjorde jag snygga och ligger i en reservlåda ihop med kanske 30st likadana nu :D

Om du åker Ninja... så är det inte så dyrt med nya faktiskt...tror jag betala typ 70:-/st .... och till Ninja6R -98 är det billigare :D
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Blå anlöpta = släng så du inte använder dom igen !
...eller så har du en fin plan hård bänkskiva och fuskrenoverar dom med 1000papper och smörjlar dom som nya igen :D

Jag hade ju slit som du kanske läste, men jag köpte nytt, dock lade jag alla gamla bå på plan bänk, och mätte skevheten med bladmått.
Det dom hade gjort var att dom blev konkava, inre cirkel hade "kalvat" så att säga... dom kasta jag direkt. Dom som va OK gjorde jag snygga och ligger i en reservlåda ihop med kanske 30st likadana nu :D

Om du åker Ninja... så är det inte så dyrt med nya faktiskt...tror jag betala typ 70:-/st .... och till Ninja6R -98 är det billigare :D

Nu hade jag turen att det fäljde ju med en reservmotor när jag köpte cykeln, och även en extra koppling så det är = två kopplingar!

Så jag har sluppit köpa ännu mer..tråkigt ! :glömdet

Ska "renovera" dom gamla stålskivorna då för dem är inte mycket slagna alls !
Men tillräckligt =)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu hade jag turen att det fäljde ju med en reservmotor när jag köpte cykeln, och även en extra koppling så det är = två kopplingar!

Så jag har sluppit köpa ännu mer..tråkigt ! :glömdet

Ska "renovera" dom gamla stålskivorna då för dem är inte mycket slagna alls !
Men tillräckligt =)

Krokiga stålskivor renoverar man inte de slänger man i metallåtervinningen. Anledningen är att när de blir varma nästa gång så kommer de att fortsätta slå sig. Har de väl börjat krokna så slutas det aldrig.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Krokiga stålskivor renoverar man inte de slänger man i metallåtervinningen. Anledningen är att när de blir varma nästa gång så kommer de att fortsätta slå sig. Har de väl börjat krokna så slutas det aldrig.

Precis, är dom krokiga så duger dom bara till grytunderlägg, kreoler-örhängen eller återvinning. :D
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hello vad gäller oljan så är det allmänt känt att Castrol har nån tillsats som gör att det inte är ovanligt med kopplingslir, har själv råkat ut för det och fick byta olja så fungerade det bra. Sen kan det som nämnt tidigare att stålskivor och lameller kan vara slitna.
//Björne
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top