Ännu en fråga om Intercom

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Har varit ute två vändor i veckan med hojen, kunde helt enklet inte hålla mig :yoparty #snartsommar

Och visst fungerar intercomen bra. Ibland så sprakar det till lite när man lyssnar på musik. Som den tappar kontakten men hittar den direkt. Sen att musiken inte startas efter man har avslutat samtalet är lite irriterande.

Högtalarna är lite i klenaste laget. Men med tanke på vad det kostar så är det helt klart godkänt!

Den man pratar med hör inte att man sitter på en hoj i 110 knyck :banana Helt klart förvånad! :3freak

Så för dom ~330:- som jag betalade var det värt varenda öre :tummenupp
Ska beställa en till sen som frugan kan ha när hon åker med
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Jag kör med sena SMH10, har väl haft det i säkert 5 år nu, funkar superbra.
En kompis har sena s20, och det fungerar skit, vet inte om han fått någon måndagsmodell, eller monterat det fel eller vad det kan vara, men den släpper igenom otroligt mycket motorljud och är allmänt dålig ljudkvalitet.
 

Eron

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
boden
Hoj
2015 Yamaha MT-09
jag och dom kompisar som jag kör med har sena SMH10R. Vi är mycket nöjd med dessa, lätt att använda bra ljud/mic, upp till 4 personer, smidig m.m finns mycket info om man googlar så går inte in i detaljer om inte någon vill veta nå specifikt. Kostar ca 2500-3000:- för 2 pack (ebay).
 

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Jag kör med sena SMH10, har väl haft det i säkert 5 år nu, funkar superbra.
En kompis har sena s20, och det fungerar skit, vet inte om han fått någon måndagsmodell, eller monterat det fel eller vad det kan vara, men den släpper igenom otroligt mycket motorljud och är allmänt dålig ljudkvalitet.

Jag har en 20S som jag är riktigt nöje med, skulle tippa på att din kompis monterat dåligt. Kanske sitter den precis vid någon luftinströmning?
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Har varit ute två vändor i veckan med hojen, kunde helt enklet inte hålla mig :yoparty #snartsommar

Och visst fungerar intercomen bra. Ibland så sprakar det till lite när man lyssnar på musik. Som den tappar kontakten men hittar den direkt. Sen att musiken inte startas efter man har avslutat samtalet är lite irriterande.

Högtalarna är lite i klenaste laget. Men med tanke på vad det kostar så är det helt klart godkänt!

Den man pratar med hör inte att man sitter på en hoj i 110 knyck :banana Helt klart förvånad! :3freak

Så för dom ~330:- som jag betalade var det värt varenda öre :tummenupp
Ska beställa en till sen som frugan kan ha när hon åker med

Fan va underbart att höra , när jag testad mina så kopplades musiken ner och upp efter samtal dom 2 gångerna jag provat så långt .
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Jag har mina i integralhjälm utan problem , stoppar sladdar mm bakom inredningen .
Kollar du på youtube så kan du se när dom monterar den i hjälmen .
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Funderar själv på ett par såna. Funkar de med integralhjälm eller är det bara öppen som det lirar med?


Kör också integralhjälm och som Baggen så är alla sladdar under inredningen :tummenupp

Med tanke på priset så är det bara att köra =)
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Nu har jag fått provat mitt V6 1200m lite i trafik mm och jag kan bara säga att det är värt varenda liten kr :)
Första gången tänkte jag vad dåligt ljud det var för vid 70 km/t så hörde jag inte den andra mera pga vindbruset men det visade sig att innan jag tog på mig hjälmen så skulle jag höja volymen och tryckte på upp knappen några gånger men jag tryckte på sänka volymen så jag körde hela turen på minsta volym :mad::mad::huvet
Nästa test så vred jag volymen till max och tog på mig hjälmen men fick sänka till hälften ungefär för det gjorde ju ont i öronen när vi pratade pga hög volym och det var inga problem att prata med den andra mc´n i farter upp till 100-110 km/t , om man skulle köra fortare så får man nog höja volymen lite men det beror nog mest på hur mycket vindbrus din hjälm skapar .
Räckvidden är över förväntning , var ute på och körde 23 mil och ibland blev det rätt så lång avstånd mellan oss utan att ljudet bröts eller stördes så bara positivt att säga än så länge :banana
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag fått provat mitt V6 1200m lite i trafik mm och jag kan bara säga att det är värt varenda liten kr :)
Första gången tänkte jag vad dåligt ljud det var för vid 70 km/t så hörde jag inte den andra mera pga vindbruset men det visade sig att innan jag tog på mig hjälmen så skulle jag höja volymen och tryckte på upp knappen några gånger men jag tryckte på sänka volymen så jag körde hela turen på minsta volym :mad::mad::huvet
Nästa test så vred jag volymen till max och tog på mig hjälmen men fick sänka till hälften ungefär för det gjorde ju ont i öronen när vi pratade pga hög volym och det var inga problem att prata med den andra mc´n i farter upp till 100-110 km/t , om man skulle köra fortare så får man nog höja volymen lite men det beror nog mest på hur mycket vindbrus din hjälm skapar .
Räckvidden är över förväntning , var ute på och körde 23 mil och ibland blev det rätt så lång avstånd mellan oss utan att ljudet bröts eller stördes så bara positivt att säga än så länge :banana

Hur har du monterat högtalarna? Jag testade först att sätta dem direkt i det urfasade hålet för örat men de klämmde på öronen och satt allmänt dåligt. Nu har jag lyft ur kudden och monterat högtalarna direkt i plasten, sen tillbaka med frigolitkudden. Nackdelen är att ljudet är alldeles för lågt. Jag måste kanske skära ur lite material i frigoliten...
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Jag har placerat mina där dom tänkt vara enligt Shoei , fanns dessa 20170412_154934 (1).jpg i min hjälm som jag plockade ut så inga problem med att dom trycker på öronen .
Har en Shoei GT-Air , har tyvärr inte hjälmen hemma så jag kan ta bild på hur det ser ut inuti med högtalarna .
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har någon av er testat att para V6 med Sena 20S eller intercom av något annat märke? Funderar på att köpa en V6 till damen men kör själv med Sena. Hade varit så himla smidigt om det fungerade :)
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Tyvärr inte provat men enligt V6 så skal den vara kompatibel mot allt typ , men man har ju hört om dom som haft problem med att para kända märken mot varandra så ingen garanti .
Synd vi bor så långt ifrån varandra för annars kunde vi ju ha provat :)

Hur du parar sena mot andra märken : https://support.sena.com/hc/en-us/articles/214613006-How-Do-I-Pair-the-20S-to-a-non-Sena-Headset-

Om inte så köper du 2st V6 så har du till dig och frugan billigare än att köpa nytt sena ju :)

V6 manualen http://www.brashimports.com.au/6RidersManual.pdf
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Finns det erfarenheter av V6 vs V8? Är V8:an värt mellanskillnaden?

Jag kör rak 6a i min BMW och det låter gött men en V8a mullrar ju lite mera , skojar bara :D:)
V8 är väl en nyare variant av V6 där du får med en blåtands kontroll som du fäster på styret om jag inte tar helt fel .
Små knappar på V6 så lite svårt att hitta med handskar men det funkar bara du lär dig vart dom små sitter :)

Läste detta om den : "Five-way intercom allows up to 5 people to communicate in full duplex with each other at the same time."
V6 så har du bara full duplex imellan 2 och på V8 så ser det ut som om alla 5 kan prata samtidigt :)
 
Last edited:

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Jag har skaffat två V6 enheter men blir inte riktigt klok på det. I ena hjälmen hör jag mig själv väldigt burkigt och med störande sprak och tjut. I den andra hjälmen hörs jag hyfsat men också med en del störningar. När man pratar i hjälm 2's mikrofon hörs ingenting. Om man däremot pratar i högtalaren så hörs det i hjälm 1, men väldigt dovt och lågt.

Om jag lyssnar på musik är ljudet bra i hjälm 2. I hjälm 1 klipper det var 3e sekund ungefär.

Någon som har någon idé? Är det "bara" högtalar- och mikrofonenheten på BÅDA som är dålig eller är hela intercomenheten kass?
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kolla kontakten , har läst vissa fått slipad av den lite för att få den hela vägen in .
Själv har jag 2 st utan problem och en som jag kör lite med har oxo 2 st utan problem så låter som du haft lite otur .
Testa med vanliga hörlurar med 3,5mm kontakt och funkar dom så är det dom medföljade lurarna som spökar .
Men som sagt kan behöva slipa av så dom kommer helt in
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Kolla kontakten , har läst vissa fått slipad av den lite för att få den hela vägen in .
Själv har jag 2 st utan problem och en som jag kör lite med har oxo 2 st utan problem så låter som du haft lite otur .
Testa med vanliga hörlurar med 3,5mm kontakt och funkar dom så är det dom medföljade lurarna som spökar .
Men som sagt kan behöva slipa av så dom kommer helt in

Provade fram och tillbaka med musik och hörlurar. Plötsligt fungerade allt. Sedan fungerade det inte igen. Nu har jag identifierat ett glapp i ena kontakten, ska prova att slipa lite på den. Tack för tipset!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det brukar ju likt förbannat sluta med att man ändå köper Cardo när man är less på strulet. Då har man betalat för en Cardo PLUS något annat som inte fungerade i längden.:fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top