Ännu en fråga om Intercom

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Fästet på hjälmen tar 1 min att skruva fast , man skruvar inte i hjälmen man klämmer den fast .
Högtalarna har Kardborre på baksidan så dom sitter mot inredningen och det fanns med en grej som du kunde klistra i hjälmen med kardborre om du inte hade inredning där .
Klistrade in mina för jag plockade bort dom små skumgummi som satt vid öronen på min hjälm Shoei GT-Air
Tror det är samma på alla märkena även om du köper dyrt , finns ju inte så många andra sätt att fästa dom inuti hjälmen
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Klämma fast enheten på utsidan, ok. Och mikrofonens "sladd" är formbar gissar jag.
Men kardborre på högtalarna? Då måste högtalarna vara platta som ett mynt om de ska få plats i min SHOEI Multitec. Är de så platta?
/H
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Mickens sladd är böjbar/formbar och högtalarna är platta .
Här ser du på ett ungefär : https://www.youtube.com/watch?v=t3NxfyOC4f8
Om du inte tror dessa passar så lär du ha samma problem med alla märken tyvärr :-(
Jag hade inga problem i min Shoei GT-Air och den stunden jag har testat det här hemma så har jag inte känt av att jag har högtalare vid öronen , gör jag duckface eller sticker ut tungan så kan jag nog nå micen tror jag inget jag brukar göra ;-)
Nej nu är det Jul så god jul på er :yoparty
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Ringde min garage kompis idag ifrån hjälmen och kollade om vi kunde jämföra hans intercoms ljud med min och han sa att samtalsljudet var kanon även bättre än det var i hans för den typ bryter/hackar lite typ.
Ljudvolymen var aningen bättre i hans scala g9 men han var klart nöjd med högtalarna och micken som han sa : möjligen bättre än mina original , han hade bytt ut sina högtalare .

Han hade varit på en europaresa med någon som hade denna varianten och dom var nöjda även om dom nu kör med scala pga dom hade problem med att koppla ihop sig med hans scala även om det skulle fungera , har själv inte läst nått om det i min manual eller på nätet .

Fick ett litet tips av honom med som han själv använder och det är ett par muffar ifrån hörlurar som man placerar inuti hjälmen så sluter dom mot öronen och du får mycket bättre ljud och slipper oljud utifrån men inget man köra allt för länge med för det kan klämma lite på öronen då .
Man tar typ ett par gamla headphones och slaktar dom , plockar av stoppningen som ligger runt örat och stoppar det in i hjälmen där högtalarna sitter.

Men som sagt inte testad dom i fart på hojen ännu men det kommer .
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Fick mitt andra paket med V6 1200m idag och dom låg så fint att blinkade när jag öppnade kartongen så standbytiden verkar vara bra :)
Beställde den 5 och fick dom idag .
Inga problem koppla ihop enheterna med varandra och fint ljud , märkte efter en stund att mitt ljud var inte på max så samtidigt som jag vred upp det skrek dottern till i sitt så jag fick ont i öronen.
Hade lite problem att koppla telefonen och enheterna samtidigt men det berodde på handhavandefel ;-)
Funkade klockrent att prata hjälm till hjälm och när telefonen ringde kopplades kontakten med hjälmarna ifrån och när samtalet var över kunde vi fortsätta att prata med hjälmarna :)
Så långt är jag helnöjd , men får bara kolla manualen hur man kopplar telefon och sedan hjälmarna ihop som sagt tog väl 3-5min extra idag pga jag inte orkade kolla :)
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Fick mitt andra paket med V6 1200m idag och dom låg så fint att blinkade när jag öppnade kartongen så standbytiden verkar vara bra :)
Beställde den 5 och fick dom idag .
Inga problem koppla ihop enheterna med varandra och fint ljud , märkte efter en stund att mitt ljud var inte på max så samtidigt som jag vred upp det skrek dottern till i sitt så jag fick ont i öronen.
Hade lite problem att koppla telefonen och enheterna samtidigt men det berodde på handhavandefel ;-)
Funkade klockrent att prata hjälm till hjälm och när telefonen ringde kopplades kontakten med hjälmarna ifrån och när samtalet var över kunde vi fortsätta att prata med hjälmarna :)
Så långt är jag helnöjd , men får bara kolla manualen hur man kopplar telefon och sedan hjälmarna ihop som sagt tog väl 3-5min extra idag pga jag inte orkade kolla :)

Låter fint!
Köpte du på eBay eller vart hittade du dina?
Ska nog beställa ikväll tänkte jag
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Har beställt extra fästen och en mic och högtalare till frugan så får hon på sin hjälm med så slipper jag flytta ifrån dotterns , enklare med bara enheten ..
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Slår ett slag för Sena 20S, pratade med morsan i 180blås på motorvägen o hon trodde inte på att ja körde hoj :yoparty

Funkar jätte bra, kört med den ca 2500mil nu utan några problem, aldrig kört mer än en annan kopplad till den så jag vet inte hur gruppsamtalet är, men ljudet är jätte bra, batteritiden är bra, speciellt om man bara använder den till musik o gps.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Bra pris men som sagt jag fick har ju en laddare och laddkabel extra och dom ligger på ca 50 kr så i slutändan blir det samma om du skal ha en kabel extra :)
Skal ha en hemma och en i hojen så slipper jag flytta och tänka vart jag har kabeln för det är ju en special kabel för laddningen , tyvärr ingen micro usb ..
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Beställt ett st nu så bara vänta och se vad det är för något :tummenupp
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Beställt ett st nu så bara vänta och se vad det är för något :tummenupp

Garanterad bättre än ingenting , hatar när telefonen ringer i fickan när man är ute och kör ;-)
Som regel så är det ju ingenting men ibland kan det ju vara nått samtal man inte vill missa och sedan blir det kul att kunna prata med dottern och frugan när någon av dom är med på tur .
Även om det skulle vara halvtaskit ljud i fart så är det nog garanterad bättre än att släppa gasen öppna visiret vrida på huvudet och skrika och hoppas dom bak hör vad man säger ;-)
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Fick en intercom här om dagen och har ikväll installerat allt och testat lite smått här hemma, bara med musik och ett samtal :musik
Och visst fasiken var det värt pengarna än så länge :tummenupp
Längtar tills man får testa det på vägarna "in action" :tummenupp :tummenupp

Ska kolla lite i manualen bara hur man stänger av att den svarar automatiskt. Ifall man får något oönskat samtal :arsele :smasha
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top