Tänkte åka till Doha för premiären 2017

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänkte äntligen göra slag i saken och se ett race på plats! :)

Jag tänkte åka till Doha för att se det jag hoppas blir den bästa säsongen på länge.
Tom bättre än 2016 (men det är upp till bevis). :)
Helt OK till Qatar priser, och det känns ganska "exotiskt".
Finns bara Grandstand biljetter kvar, men jag antar att man kan höra dem passera iaf. :)

Någon som har varit där och kan tipsa om andra "do's and dont's"?
Ta sig till banan, mat, sevärdheter osv.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Intressant, har själv funderat på Qatar, just Qatar vore kul för det är lite udda, dessutom kan/bör man kombinera detta med Dubai/Abu Dhabi.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej Kratoz (och andra intresserade)!

Jag råkar veta att min kompis Peter (som hjälper mig med supporterresorna till Isle of Man) just nu är i färd med att skissa på bland annat en resa för ett mindre sällskap till Moto GP-premiären i Qatar 2017. Vi pratade nämligen om det så sent som igår men jag tror inte att han hunnit få ut informationen på sin hemsida ännu.

Kanske kan det vara ett alternativ för dig att åka med Peter och hans gäng dit? Jag vet inga detaljer om resan än men om det är av intresse så kan det nog vara lönt att skicka honom ett mail och be om mer uppgifter kring resan.

petersevenemang@gmail.com

Vänliga hälsningar Björn
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Kanske ett tråkigt svar, men ger lite input i alla fall.
Nu har jag visserligen inte varit i Qatar, men var en vecka i Dubai 2012.
Supertråkigt ställe, allt känns väldigt plastigt och jag tyckte inte det fanns något kul att göra alls, om man nu inte gilla shopping i stora lyxiga malls. Det enda som var coolt var att åka upp i Burj Dubai, men man kom inte ens högst upp.

Nu vet jag ju inte hur det är i Qatar, det kanske är nice och beroende på vad du har för intressen och så.
Men jag hade nog lagt mina pengar på en annan MotoGP destination.
MotoGP är riktigt nice att se live, jag har sett det en gång och då på Philip Island, detta kan jag verkligen rekommendera! Här kan man ställa sig var man vill längs banan :)
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Paco, du ska nog inte jämföra Qatar med Arabemiraten. Det är två helt skilda länder. Det är tom väldigt olika inom Arabemiraten. Jag har vart på MotoGP i Qatar 3 gånger och tycker det är helt ok. Bra priser på hotell, men se till att hotellet har alkoholtillstånd annars blir det lätt lite torrt. Åker ni ut och åker cross/4 hjuling i öknen så se upp... det är ryska turistfällor. Jag skulle absolut rekommendera att ta en mellanlandning i Dubai. Tycker man Dubai är tråkigt så har man nog inte riktigt fattat att ha kul. Jag bodde där när vi startade upp Ducati Dubai år 2010, och roligare ställe får man leta efter. Där finns allt att göra och det är ett förhållandevis säkert ställa att vistas på. Överhuvudtaget är det väldigt lite brott riktade mot turister i dom där länderna. Man bör INTE gå ut på stan i fyllan och villan och vråla AIIIIKKKKKKKKKK eller nått åt det håller. Arabiska snutarna har väldigt dåligt med humor och fängelserna är faktiskt inte så trevliga ( har jag hört av en kompis kusins brorsa :D ). Har själv bokat nästa år till Qatar. Over´n Out / Chrisse
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Absolut inte någon av mina favoritbanor, men jag gillar aldrig banor som lika gärna kunde vara konbanor på köpcentrumets parkeringsplats...

Större delen av stan består av "man made islands" fulla med skyskrapor. Exotiskt om man inte har sett det förr, men bra turistmål...? Nja...Stan växer så det knakar och dess norra ytterkant kommer ungefär fem kilometer närmare banan varje gång man är där. Alldeles bredvid banan finns en gigantisk betongfabrik och sist jag var där så räknade vi över tvåhundra betongbilar som köade för betong och sedan gick skytteltrafik till alla byggen inne i stan. Man ska ju ha fotbolls-VM om några år och man är bl.a. i full färd med att bygga tunnelbana. Ryssar överallt. 90% av all personal på hotell och restauranger verkar vara säsongsarbetande ryssar.

Var förberedd på att allt är dyrt så ini helvete, särskilt om du bor på ett hotell som inte är ett råtthål. Pizza, två pilsner och kaffe efter maten går lätt på en femhundring. Hotell med alkoholtillstånd finns, men priserna i restaurangen eller baren är därefter. 137 SEK för en Corona enligt kvittot på min anslagstavla...

Som någon sa, se till att inte begå några brott och framförallt inte alkoholrelaterade brott. Där finns inga fylleceller, däremot tvekar man inte att fängsla folk någon vecka i taget eller att helt enkelt fimpa ett finger eller en hand...Om du kör hyrbil, se till att inte krocka. Lokalbefolkningen färdas oftast i SUV:ar i miljonklassen och de kör sämre än alla taxichaufförer i Stockholm, men om de kör på dig så är det ändå du som får skulden.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Köra Catalunya och något annat race i europa igen är kanske inte så dumt ändå.. :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Absolut inte någon av mina favoritbanor, men jag gillar aldrig banor som lika gärna kunde vara konbanor på köpcentrumets parkeringsplats...

Större delen av stan består av "man made islands" fulla med skyskrapor. Exotiskt om man inte har sett det förr, men bra turistmål...? Nja...Stan växer så det knakar och dess norra ytterkant kommer ungefär fem kilometer närmare banan varje gång man är där. Alldeles bredvid banan finns en gigantisk betongfabrik och sist jag var där så räknade vi över tvåhundra betongbilar som köade för betong och sedan gick skytteltrafik till alla byggen inne i stan. Man ska ju ha fotbolls-VM om några år och man är bl.a. i full färd med att bygga tunnelbana. Ryssar överallt. 90% av all personal på hotell och restauranger verkar vara säsongsarbetande ryssar.

Var förberedd på att allt är dyrt så ini helvete, särskilt om du bor på ett hotell som inte är ett råtthål. Pizza, två pilsner och kaffe efter maten går lätt på en femhundring. Hotell med alkoholtillstånd finns, men priserna i restaurangen eller baren är därefter. 137 SEK för en Corona enligt kvittot på min anslagstavla...

Som någon sa, se till att inte begå några brott och framförallt inte alkoholrelaterade brott. Där finns inga fylleceller, däremot tvekar man inte att fängsla folk någon vecka i taget eller att helt enkelt fimpa ett finger eller en hand...Om du kör hyrbil, se till att inte krocka. Lokalbefolkningen färdas oftast i SUV:ar i miljonklassen och de kör sämre än alla taxichaufförer i Stockholm, men om de kör på dig så är det ändå du som får skulden.

Naturligtvis, hade inte du kommit dit som turist hade dom ju inte fått några skador på sin bil för då hade dom ju inte kunnat köra på dig ! Glasklart.

Och när dom flyttat hit så är det samma resonemang, hade inte du stått där hade jag inte skadat min bil. Begrips !
http://www.gp.se/nyheter/sverige/uppgifter-trafikbråk-bakom-dubbelmordet-1.4021694
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Alldeles bredvid banan finns en gigantisk betongfabrik och sist jag var där så räknade vi över tvåhundra betongbilar som köade för betong och sedan gick skytteltrafik till alla byggen inne i stan...
:va??!! Betongfabrik granne med en MotoGP-bana! Låter ju som himmelriket eller i alla fall paradisets förgårdar enligt mig!:kär:crash
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack för alla tips! :tummenupp
Det uppskattas verkligen! :)

Frun har, medans jag varit borta, bokat resan så jag hann aldrig tipsa om din kompis bg.

Jag har varit i Dubai för några år sedan så jag vet ungefär vad som väntar (tror jag ;) ).
Vi bodde i Sharjah där ingen alkohol alls går att få tag på.
Det funkar väl även om det känns märkligt att gå till poolbaren och beställa...
-"En kaffe." :3freak

Men får jag lite sol vid poolen och äntligen se på MotoGP IRL kan jag lätt stå ut med att bli släpad runt på några shopping-turer. :fakta

vetefaaan hur man skall kunna jobba fram till dess bara. :hihi
 
Last edited:

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
I Sharjah bor bara indier. Bor man i Sharjah så är det grymt enkelt att ta en sväng över till Umm al-Qaywayn. Där har dom ett "systembolag" som har det mesta. Problemet är att det fortfarande är förbjudet att ta med alkoholen in i Sharjah. Har själv bokat Doha 23-28 mars så vi kanske syns där :tummenupp

/ Chrisse
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
OK, ja men hoppas du får en bra resa då! MotoGP är ju hur som helst riktigt kul att se live! :tummenupp

Chrisse6 skrev:
Paco, du ska nog inte jämföra Qatar med Arabemiraten......

Hmm, OK. Ja, jag tyckte nog i alla fall att Dubai var ett av de bedrövligaste ställena jag varit på, tillsammans med Tijuana då. Där vet jag ju iofs att folk kanske kan ha kul...
Men kan du inte specificera vad som är roligt att göra i Dubai då?
Jag är intresserad av vad folk gillar med det stället. Kan ju vara intressant för TS också, om han nu tar en mellanlandning där :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
OK, ja men hoppas du får en bra resa då! MotoGP är ju hur som helst riktigt kul att se live! :tummenupp



Hmm, OK. Ja, jag tyckte nog i alla fall att Dubai var ett av de bedrövligaste ställena jag varit på, tillsammans med Tijuana då. Där vet jag ju iofs att folk kanske kan ha kul...
Men kan du inte specificera vad som är roligt att göra i Dubai då?
Jag är intresserad av vad folk gillar med det stället. Kan ju vara intressant för TS också, om han nu tar en mellanlandning där :)

Sjukt taggad för att äntligen se MotoGP live!!! :banana

TS var i Sharjah/Dubai år 1999.
Antar att en del ändrats sedan dess.
Det jag gillade med resan då var maten, soukerna, stränderna, åka båt på Creek'en och öknen.
Maten för det stora utbudet.
En kväll gå in i ett "hål i väggen" i Sharjah och betala 16 kr för två stuvningar, bröd och två cola.
Nästa dag gå på en "snurrande" restaurang på Regency Hyatt med utsikt i världsklass, buffé och vin för 1200 pix.
Gå runt i guldsoukerna och se alla skyltfönster med kilovis av arbetet guld.
Gå i kryddsouken och känna dofter, smaker och höra sorlet av människor som prutar på sina inköp.
Åka djonk på creek'en för två kronor tillsammans med affärsmän i Armani och några getter var också rätt speciellt. :)
Åka jeep över sanddynerna innan vi såg solnedgången försätta hela öknen i röd brand och sedan äta en fantastisk buffé i ett "beduin-läger" var också oförglömligt.

Kan jag få något liknande denna gång och samtidigt se MotoGP är jag en lycklig man. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top