Behöver Lithium-Ion batteri underhållsladdas?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har startspärr och en diod som blinkar. Men om det är effekt nog för att dra ut batteriet på några dar så hoppas jag att den lägger ner fortare än efter ett dygn. Varför skulle en startspärr dra så mycket?

Det är ju exakt det jag menar, förbrukningen du mäter upp är tillräcklig att dra ur batteriet om du har den förbrukningen konstant men det kan ju vara så att hojen går ner i dvala efter en kort tid så mät upp förbrukningen vid fler tillfällen än endast direkt du stängt av hojen eller monterat batteriet.
Det kan ju vara så att du bara haft otur och batteriet lagt ner och inga fel finns på hojen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ju exakt det jag menar, förbrukningen du mäter upp är tillräcklig att dra ur batteriet om du har den förbrukningen konstant men det kan ju vara så att hojen går ner i dvala efter en kort tid så mät upp förbrukningen vid fler tillfällen än endast direkt du stängt av hojen eller monterat batteriet.
Det kan ju vara så att du bara haft otur och batteriet lagt ner och inga fel finns på hojen.


Lokaliserade strömmen till säkringen ”ecu”. Mätte under längre tid och mycket riktigt så går den ner från runt 60mA till 1-2mA efter ca 10 minuter eller nåt sånt. Batterihelvetet sitter som sagt avigt till under tanken men jag har kopplat in allt nu och har dragit ut en laddkabel till min nya laddare (en Noco Genius 5). Mäter spänningen 2ggr per dygn och efter ett dygn så har jag fortfarande 13,2V.

Sen är det väl så att när spänningen når en viss lägsta nivå så borde batteriets elektronik stänga ner det eller? Så de 0,7V jag mätte upp på det gamla borde betyda att det gick sönder och inte att det laddade ur?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Lokaliserade strömmen till säkringen ”ecu”. Mätte under längre tid och mycket riktigt så går den ner från runt 60mA till 1-2mA efter ca 10 minuter eller nåt sånt. Batterihelvetet sitter som sagt avigt till under tanken men jag har kopplat in allt nu och har dragit ut en laddkabel till min nya laddare (en Noco Genius 5). Mäter spänningen 2ggr per dygn och efter ett dygn så har jag fortfarande 13,2V.

Sen är det väl så att när spänningen når en viss lägsta nivå så borde batteriets elektronik stänga ner det eller? Så de 0,7V jag mätte upp på det gamla borde betyda att det gick sönder och inte att det laddade ur?

Om det är 80-178, har den verkligen skyddselektronik? Ser bara ut som att det finns en laddningsindikator.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lokaliserade strömmen till säkringen ”ecu”. Mätte under längre tid och mycket riktigt så går den ner från runt 60mA till 1-2mA efter ca 10 minuter eller nåt sånt. Batterihelvetet sitter som sagt avigt till under tanken men jag har kopplat in allt nu och har dragit ut en laddkabel till min nya laddare (en Noco Genius 5). Mäter spänningen 2ggr per dygn och efter ett dygn så har jag fortfarande 13,2V.

Sen är det väl så att när spänningen når en viss lägsta nivå så borde batteriets elektronik stänga ner det eller? Så de 0,7V jag mätte upp på det gamla borde betyda att det gick sönder och inte att det laddade ur?

Enligt manualen
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/80-177_man.pdf
motsvarar 13,2 Volt att batteriet är laddat till 75% vilket om jag fattat rätt är idealet för lång livslängd.
Lithiumbatterier mår tydligen bäst om de förvaras som jag fattat det med 50 till 75% laddning. #
(nån här på SH har säkert en länk)


Med 60mA under 10 min = 0,16h=0,0096Ah plus
2 veckor = 0,002A*24h*14dygn=0,672Ah => Totalt Summa 0,68 Ah vilket tom ett Li-batteri klarar, och vilket stämmer med dina erfarenhet i början: Hojen startar utan problem efter 2 veckor i garaget.
Så drar jag slutsatsen, Li-batteriet var dött pga kort livslängd den gången när hojen inte startade .
Om detta är normalt för en viss % av leveranserna av Biltema 80-177 5Ah ?
Eller om det var ett sällsynt "fel" på just det batteriet ?



# I motsatts till blybatterier som ska förvaras 100 % laddade och bäst underhållsladdas med konstantspänning 13,7 Volt.
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
Sidan 6 av 7 Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
Laddar hojarna med hembyggd laddare och ca 13,7V. Det verkar fungera, Yuasa batteriet i GSX1300R är originalbatteriet och hojen in registrerades i Sverige hösten 2007.
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Det är 80-177. Och jag trodde fö att alla MC LiFePO4 hade skyddselektronik.

Tittar jag i manualen så står det inget om skyddselektronik. Det ju inte helt trivialt att bygga in en sådan i en så litet batteri.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tittar jag i manualen så står det inget om skyddselektronik. Det ju inte helt trivialt att bygga in en sådan i en så liten batteri.

Nej, ska batteriet användas som startbatteri med strömmar upp mot 200A
så ska elektroniken
dels klara strömmar på upp mot 200 A,
dels ha förmåga slå av 200 A brytaren vid ca 13 Volt batterispänning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top