Behöver Lithium-Ion batteri underhållsladdas?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Skaffade ett Lithium-Ion batteri till hojen i våras då det gamla gav upp. Saknar laddare (har bara en CTEK för blybatterier) så jag laddade det inte när jag fick det utan har bara kört på i sommar (ca 100mil). NU är det ju plötsligt vinter och jag tänkte baxa in hojen i ett hörn i garaget.

Då kommer frågan, vad gör jag med batteriet för att det skall hålla och så att hojen går att starta i vår?

Låter det sitta i?
Lossar batteripolen?
Tar in det i värmen? (garaget håller ca 10C)
Köper en riktig laddare och underhålls/fulladdar det?

Om jag behöver en laddare mottar jag gärna tips!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du lossar en pol så behöver du inte underhållsladda ett sådant under vintern. Då slipper du också explosionsrisken.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
OM detta batteri följer samma rekommendationer som många andra Li-Ion så mår det bäst av att vara urladdat till c:a 70% förvaras svalt. Koppla loss det så inget ligger och drar tjuvström.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
En hastig fundering.
Hur var det nu med en lithium laddare? Kan den användas till bly batterier?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Varför slipper man explosionsrisken om man lossar en pol?

Om man inte lossar en pol behöver batteriet underhållsladdas om det är en hyfsat modern hoj som drar ström i vila. En konstant underhållsladdning innebär i det fallet en viss exposionsrisk som elimineras om man kopplar bort strömförbrukare helt så att man slipper underhållsladda.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast de batterierna verkar ju flyga i luften utan att de är inkopplade.

Ja, eller de får ju inte flyga i luften utan fraktas med båt:gnissla

Nu har jag ingen länk som visar detta tyvärr.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Fast de batterierna verkar ju flyga i luften utan att de är inkopplade.

Ja, eller de får ju inte flyga i luften utan fraktas med båt:gnissla

Nu har jag ingen länk som visar detta tyvärr.

Ja det kan räcka med att tappa ett Lithiumbatteri för att det ska starta upp en kedjereaktion i batteriet så att det börjar brinna mycket intensivt. Har man ett sådant batteri i en hoj så ska man se till att det sitter stabilt och inte kan utsättas för stötar och slag.

Jag undviker helt att ha det i hojar efersom det innebär en viss risk och de kostar extra för att fylla ett behov som inte finns för vanliga hojar. Men de är ju suveräna för eldrivna handverktyg, datorer, mobiltelefoner, kameror och eldrivna handverktyg m.m. där man har nytta av den höga kapaciteten.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
I brist på förmågan att söka reda tråd för min fråga så lyfter jag den här tråden istället.

Jag hade ett Li-Ion batteri i. Installerat i Mars och sen har jag sporadiskt slentriankört lite. Har stått två veckor då och då men alltid startat på tre varv på startmotorn med bra tryck i batteriet.

Nu förra veckan så hade den väl stått två veckor och när jag vred om nyckeln var det helt dött. Verkligen helt avliden. Det var inget klick, ingen antydan till att nåt lyser upp på displayen eller nånting.

Tog ut batteriet och mätte det till ca 0,6V

Första fråga är.... finns det inte skyddselektronik i batterierna så dom inte skall kunna dra ut helt?

Andra frågan är har jag tjuvström som ligger och gnuggar och drar ut batteriet, vad är normalt? Fick ett nytt batteri på garantin och mätte strömmen till 60mA eller 0,06A. I min värld ger det under 1W. Är det normalt? Det borde ta en jävla tid att ladda ur ett batteri med den förbrukningen?

Sista frågan är då om det var fel på batteriet?

Hojen är en Ducati Monster -10 och batteriet ett Biltema Li-Ion
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
60 mA är för mycket, med den förbrukningen kommer batteriet att vara tomt efter 3 dagar.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Hej,

Om det är Biltemas 80-178 så:
Batteriet är på 2000mA och tjuvdrar du 60mA så drar du ur det på ca 33 timmar rent matematiskt.
Har du en multimeter så kan du snabbt kolla om du tjuvdrar ström...koppla loss ena batterikabeln och sätt proberna mellan den lösa kabeln och batteripolen du monterade av kabeln från.



I brist på förmågan att söka reda tråd för min fråga så lyfter jag den här tråden istället.

Jag hade ett Li-Ion batteri i. Installerat i Mars och sen har jag sporadiskt slentriankört lite. Har stått två veckor då och då men alltid startat på tre varv på startmotorn med bra tryck i batteriet.

Nu förra veckan så hade den väl stått två veckor och när jag vred om nyckeln var det helt dött. Verkligen helt avliden. Det var inget klick, ingen antydan till att nåt lyser upp på displayen eller nånting.

Tog ut batteriet och mätte det till ca 0,6V

Första fråga är.... finns det inte skyddselektronik i batterierna så dom inte skall kunna dra ut helt?

Andra frågan är har jag tjuvström som ligger och gnuggar och drar ut batteriet, vad är normalt? Fick ett nytt batteri på garantin och mätte strömmen till 60mA eller 0,06A. I min värld ger det under 1W. Är det normalt? Det borde ta en jävla tid att ladda ur ett batteri med den förbrukningen?

Sista frågan är då om det var fel på batteriet?

Hojen är en Ducati Monster -10 och batteriet ett Biltema Li-Ion
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det tjuvström då?
Inte startspärr som är aktiv ett tag efter du slagit av tändningen och går ner i dvala efter ett tag?

På yamman så blinkar en diod i displayen efter man stängt av men bara ett tag, typ ett dygn eller så, sen går han i dvala och slutar förbruka något mer.

Så du inte letar ett fel som kanske inte finns utan bara haft ett batteri som lagt av.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade ett Li-Ion batteri i. Installerat i Mars och sen har jag sporadiskt slentriankört lite. Har stått två veckor då och då men alltid startat på tre varv på startmotorn med bra tryck i batteriet.

Nu förra veckan så hade den väl stått två veckor och när jag vred om nyckeln var det helt dött. Verkligen helt avliden. Det var inget klick, ingen antydan till att nåt lyser upp på displayen eller nånting.

Tog ut batteriet och mätte det till ca 0,6V

Andra frågan är har jag tjuvström som ligger och gnuggar och drar ut batteriet, vad är normalt?
Fick ett nytt batteri på garantin och mätte strömmen till 60mA eller 0,06A.
Sista frågan är då om det var fel på batteriet?

Hojen är en Ducati Monster -10 och batteriet ett Biltema Li-Ion

1) Citat: Jag hade ett Li-Ion batteri i. Installerat i Mars och sen har jag sporadiskt slentriankört lite. Har stått två veckor då och då men alltid startat på tre varv på startmotorn med bra tryck i batteriet.

Kommentar: Tyder på allt som det ska vara och att hojen stillastående inte drar mycket ström
Som jämförelse
min GSX1300R drar parkerad 0,8mA från batteriet
min Sprint RS (såld) drog parkerad 2,8mA från batteriet.
min SV650S (såld) drog parkerad 0,0 mA från batteriet , förgasarhoj med elektronik som drog noll parkerad.
En kamrats BMW R1200 drog med monterad BMW navigator parkerad ca 30mA. Den hojen gick inte igång efter en månad i garaget.

2) Citat: Andra frågan är har jag tjuvström som ligger och gnuggar och drar ut batteriet, vad är normalt?
Fick ett nytt batteri på garantin och mätte strömmen till 60mA eller 0,06A.

Kommentar: Tyder på att nått har hänt eftersom 0,06A blir på ett dygn 0,06A x 24h = ca 1,4 Ah
dvs 1,4Ah / dygn. Tom ett 14Ah blybatteri lär ju vara stendött på mindre än 2 veckor med den strömmen 60mA från batteriet till den parkerade hojen.

Eftersom det gått bra förut med att hojen stått ett par veckor, startat lätt, verkar det som det hänt nått i Duccen.
Duccen drar mycket mer ström nu
än den gjort
parkerad förut.

Hur mäter du strömmen på den parkerade hojen förresten ?
Mäter du strömmen mellan batteriets Minus (-) pol och Jordkabeln som är lossad från Minuspolen ?
Och du har väl inte av misstag mätt med tänt parkeringsljus ?
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
1) Citat: Jag hade ett Li-Ion batteri i. Installerat i Mars och sen har jag sporadiskt slentriankört lite. Har stått två veckor då och då men alltid startat på tre varv på startmotorn med bra tryck i batteriet.

Kommentar: Tyder på allt som det ska vara och att hojen stillastående inte drar mycket ström
Som jämförelse
min GSX1300R drar parkerad 0,8mA från batteriet
min Sprint RS (såld) drog parkerad 2,8mA från batteriet.
min SV650S (såld) drog parkerad 0,0 mA från batteriet , förgasarhoj med elektronik som drog noll parkerad.
En kamrats BMW R1200 drog med monterad BMW navigator parkerad ca 30mA. Den hojen gick inte igång efter en månad i garaget.

2) Citat: Andra frågan är har jag tjuvström som ligger och gnuggar och drar ut batteriet, vad är normalt?
Fick ett nytt batteri på garantin och mätte strömmen till 60mA eller 0,06A.

Kommentar: Tyder på att nått har hänt eftersom 0,06A blir på ett dygn 0,06A x 24h = ca 1,4 Ah
dvs 1,4Ah / dygn. Tom ett 14Ah blybatteri lär ju vara stendött på mindre än 2 veckor med den strömmen 60mA från batteriet till den parkerade hojen.

Eftersom det gått bra förut med att hojen stått ett par veckor, startat lätt, verkar det som det hänt nått i Duccen.
Duccen drar mycket mer ström nu
än den gjort
parkerad förut.

Hur mäter du strömmen på den parkerade hojen förresten ?
Mäter du strömmen mellan batteriets Minus (-) pol och Jordkabeln som är lossad från Minuspolen ?
Och du har väl inte av misstag mätt med tänt parkeringsljus ?



Jag kopplade loss + pol och mätte mellan + på batteriet och på + kabeln. Nej, parkeringsljuset var inte på, mätte med det på också och fick 128mA. Jag har ett eftermarknadslarm monterat med som jag starkt misstänkte och kopplat bort det med men det är ingen skillnad, fortfarande 60mA.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja felsöka. Luigi var ju aspackad när han placerade batteriet på Monster med. Sitter under tanken och alla jävla dekorplast på tanken måste bort innan tanken går att lyfta så det är fippel på 25-30 minuter att koppla bort batteriet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hej,

Om det är Biltemas 80-178 så:
Batteriet är på 2000mA och tjuvdrar du 60mA så drar du ur det på ca 33 timmar rent matematiskt.
Har du en multimeter så kan du snabbt kolla om du tjuvdrar ström...koppla loss ena batterikabeln och sätt proberna mellan den lösa kabeln och batteripolen du monterade av kabeln från.

Det är ju precis det jag har mätt.... Det är fö 80-177 och det är på 5Ah
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är det tjuvström då?
Inte startspärr som är aktiv ett tag efter du slagit av tändningen och går ner i dvala efter ett tag?

På yamman så blinkar en diod i displayen efter man stängt av men bara ett tag, typ ett dygn eller så, sen går han i dvala och slutar förbruka något mer.

Så du inte letar ett fel som kanske inte finns utan bara haft ett batteri som lagt av.

Jag har startspärr och en diod som blinkar. Men om det är effekt nog för att dra ut batteriet på några dar så hoppas jag att den lägger ner fortare än efter ett dygn. Varför skulle en startspärr dra så mycket?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill man vara säker på att hojen "inte märker fibblandet vid strömmätning" så kan man koppla ihop polkabeln med batteripolen med
"en sladd med krokodilklämmor i ändarna".
Seadan koppla loss polkabeln från batteriet, koppla in multimeter mellan polkabel och batteripolen.
Och sedan lätta på "en sladd med krokodilklämmor i ändarna". För att mäta strömmen med Multimetern.
Jag har gjort så för jag märkt att när polkabeln varit bortkopplad från batteriet och sedan multimeter anslutits så är "startströmmen" till hojens elektronik mycket större än vad den parkerade GSX1300R drar från batteriet några sekunder efter multimetern anslutits.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254
https://www.kjell.com/se/produkter/...tsladdar/matsladdar-60-v-10-pack-25-mm-p39502
Jag har köpt mina på Kjell och sladden är så tunn så jag har lött in 1,5mm2 sladd på några för att få ner motståndet.....

Är det sedan så att den parkerade hojen drar fortfarande 60mA så verkar ju något ha hänt i hojen eftersom hojen i Mars och några månader framåt till Juli klarade att stå 2 veckor utan startproblem. Men nu i Augusti är det kört om hojen stått 2 veckor. Dött batteri.
Och med 60mA, svs ca 1,4 Ah/dygn så bör ju 5Ah batteriet vara helt tömt på 4 dygn = 5,6Ah med 60mA ström.
Så felsökning.
Och det enda förslag jag har är att dra ut och stoppa i säkringarna, en efter en, för att kolla hur mycket varje säkring påverkar strömmen från batteriet till hojen.
Och på så sätt kanske hitta den komponent som börjat dra massor med ström.
Eller är det isoleringen på någon kabel som skavts av ?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top