Kallad på besiktning - mitt i vintern!

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Skit också! Hur gör jag? Min hoj blir fyra år nu till våren så jag visste att det var dags för första besiktning någon gång framöver, men fan inte att sista besiktningsdatum skulle bli 28 februari!
Hojen vinterförvaras på ett varmt ställe och tanken var att den skulle stå där fram till april ungefär. Hur gör jag nu? Jag har inte tillgång till varken bil med dragkrok eller spikdubbade däck att slänga på hojen.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Är väl bara att vänta att besiktiga den tills att det är dags att plocka ut den i vår?
Gör ju ingenting om det är körförbud på den om den ändå bara står i garaget.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, avvakta och boka in en tid i vår istället. För om du besiktigar den nu i februari så får den en ny besiktningsperiod 24 månader längre fram, i februari 2019. Samma problem då med!

Men om du istället gör besiktningen t ex i mars 2017 så får du ny period mars 2019. April 2017, april 2019. Osv!

Jag tyckte jag var smart häromåret och besiktigade min hoj en solig dag i mars, så att den skulle vara klar när de go'a aprildagarna kommer. Det var bra tänkt, då. Men mars två år senare var snöig och j*vlig, frost på gatorna och allmän sk*tväder. Då var jag inte lika nöjd med mitt val av mars som period... :(
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Borde bli 26månader va? +/- 2mån gäller väl även på hoj för perioden?


Föredrar att besiktiga på vintern. Släp dit. Släp hem. Slipper att nån "yrkesförare" lägger cykeln för de vågar inte köra i vinterväglag ändå.
Besiktiga fruns hoj och då var provaren nära att lägga hojen med en stoppie...

"Oj, vilka bromsar". Alldeles blek och darrig
-"Ja, den har bromsar..". Måttligt impad..
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Borde bli 26månader va? +/- 2mån gäller väl även på hoj för perioden?


Föredrar att besiktiga på vintern. Släp dit. Släp hem. Slipper att nån "yrkesförare" lägger cykeln för de vågar inte köra i vinterväglag ändå.
Besiktiga fruns hoj och då var provaren nära att lägga hojen med en stoppie...

"Oj, vilka bromsar". Alldeles blek och darrig
-"Ja, den har bromsar..". Måttligt impad..

Det är inte +/- 2 månader på hojar.
Jag hade sista besiktning i April i år.
Eftersom jag kom på det lite sent så var det lite kärvt att få tag på besiktningstid.
Jag kommenterade det för besiktningsmannen medan vi småpratade under besiktningen.
Han tipsade om att istället kan man se till att besiktiga på hösten innan det förfaller. Då får man sista besiktning i exempelvis September istället. Det är ju mycket mer praktiskt än att ha det i Mars.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur gör jag?

Tycker du ska ställa av hojen. Inget skäl betala vägskatt när du ändå inte planerar köra förrän i April.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/
Själv kör jag med avställning med dator med hjälp av Kontrollnumret (=Identifiera mig) hos Transportstyrelsen. Kontrollnumret står på Del 1 av registreringsbeviset.
Tänk på att om du har flera registreringsbevis, t.ex. från tidigare ägare , så är det registreringsbeviset där du står som Registreringsbevisets innehavare du ska ta Kontrollnumret från.
Sedan när det är dags ta fram hojen så tar du
och bokar tid för besiktning
sedan försäkrar du hojen, minst trafikförsäkring. Från besiktningsdagen.
Eller försäkrar från nån dag / några dagar tidigare om du vill kontrollera att allt fungerar innan besiktning.
Om du inte redan har haft hojen trafikförsäkrad över vintern.
När försäkringen är klar, då ställer du på hojen.
Den dag försäkring börjar gälla.
Det går inte att gå in t.ex. 20170401 och ställa på 20170412.
Börjar försäkring gälla 20170412, då måste du gå in 20170412 eller senare och ställa på. För när du ställer på så sker det samma dag.
Och då, den dag du ställer på, måste hojen vara minst trafikförsäkrad annars är dyrt bara förnamnet.
När Trafikförsäkringsföreningen upptäcker du har ett påställt men inte trafikförsäkrat fordon.
https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringsavgift/
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag måste besiktiga min före 31/12 :yoparty
förra gången besiktigade jag den typ 5/12
Det är två år och inom den månaden som man besiktigade.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fast.....det gäller att det inte snöar den dan man besiktar :-(

http://forum.svmc.se/showthread.php?9593-Bilprovningen-m%C3%A4rklig-ny-regel-ang-bromsprov

120425b3.jpg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Föredrar att besiktiga på vintern. Släp dit. Släp hem. Slipper att nån "yrkesförare" lägger cykeln för de vågar inte köra i vinterväglag ändå.

Sådär gjorde jag också förr fast Någon sa att man inte kan det längre?!?
Typ att ifall provkörning inte kan genomföras så är den inte godkänd.

Nån som vet?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Äh, så som någon sa gör jag ibland om det är för kallt att köra.

Jag bara låter den stå och få körförbud, sen tar jag en drop-in tid när det blir väder till det.

Du får lov att köra den till besiktningen (eller verkstad).
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Sådär gjorde jag också förr fast Någon sa att man inte kan det längre?!?
Typ att ifall provkörning inte kan genomföras så är den inte godkänd.

Nån som vet?

Läs min länk(SMC) ovanför din?

Det är ju bromsprovet dom måste göra
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Sist jag besiktigade var det underkylt regn och is över allt. Det gick knappt att gå eller få upp den på släpet.
Den blev godkänd utan provkörning , -inga problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag måste besiktiga min före 31/12 :yoparty
förra gången besiktigade jag den typ 5/12
Det är två år och inom den månaden som man besiktigade.

Det enda som händer om du inte besiktigar före 31 dec är att du får körförbud från Januari 2017.
Tills du besiktigar hojen. Och tänker du ändå inte köra hojen förrän till våren så är det inga problem.

Vill du inte besiktiga nu eller kan inte hitta nån besiktningsstation som vill ta en MC-besiktning nu i december och vill köra under vintern.
Ja då har det kanske varit brist i planeringen. Det var ju inga problem besiktiga tidigare i höst.

Själv besiktigade jag en hoj i Februari 2015, en fin vårdag i Göteborg, den skulle inte in förrän några månader senare men lika bra få det gjort innan säsongen tyckte jag.
Men tanken på körförbud 1 mars 2017 gjorde att jag beslöt att inte chansa på våren 2017
utan besiktigade hojen 2016 i september. Man måste inte vänta till sista månaden.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Läst. Blev inte helt klok, kan de vägra göra bromsprovet på lösa boliner?
Kan de på eget bevåg godkänna hojen ändå?

Nja, det står väl klart och tydligt?
Går det inte att provköra med bromsprov så kör dom inte.

- - - Updated - - -

Sist jag besiktigade var det underkylt regn och is över allt. Det gick knappt att gå eller få upp den på släpet.
Den blev godkänd utan provkörning , -inga problem.


När var detta och vilken station?
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nu har jag inte läst hela tråden, men låt det bli körförbud och besiktiga till våren?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top