Hojval vs att ha barn...

Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
En 125cc är väll ganska tråkig om du jämför med en Kawasaki H2r men för en familjefar som vill åka lite hoj så är det en ekonomisk hoj och min Yamaha yzf r125 klarar 140 km/h så man kan ändå ha kul med den och för en pappa ska ändå inte ligga i 200 km/h och köra ihjäl sig (min åsikt). Vet att många vuxna köper en 125cc då den är billig att pendla till jobbet med. Så jag skulle rekomdera en Yamaha yzf r 125. Vill du ha snabbare så kan du ju bara ta r3 eller r6.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På vilket vis hänger innehav av MC ihop med förekomst av barn?

Avställningsbar försäkring och kör de få tillfällen du har tid. 300mil på ett år är ungefär en 4h lång runda i månaden och så mycket klarar wife and kidz av att vara själv.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
En 125cc är väll ganska tråkig om du jämför med en Kawasaki H2r men för en familjefar som vill åka lite hoj så är det en ekonomisk hoj och min Yamaha yzf r125 klarar 140 km/h så man kan ändå ha kul med den och för en pappa ska ändå inte ligga i 200 km/h och köra ihjäl sig (min åsikt). Vet att många vuxna köper en 125cc då den är billig att pendla till jobbet med. Så jag skulle rekomdera en Yamaha yzf r 125. Vill du ha snabbare så kan du ju bara ta r3 eller r6.

Problemet med mindre hojar jämfört med större är sällan brist på toppfart. Det är istället t ex billigare fjädringskompontenter, upplevt vridmoment, förmågan att frakta både gods och passagare, samt kanske framförallt körställningen som gör att det i praktiken brukar vara svårt för äldre och fullvuxna förarare att "byta ner sig" en klass eller två. Har man en gång vant sig vid fullstora hojar är det helt enkelt svårt att bryta mönstret.

Samtidigt har du poänger. Är man i en sådan position i livet att man måste prioritera sina intressen på ett sådant sätt att det kanske slutar med att man helt enkelt inte kan utföra allt på en sådan nivå att det känns meningsfullt, ja, då kan det vara läge att vara ärligt mot sig själv på riktigt. Hellre en billig/mindre hoj än ingen alls enligt min mening. Innebär det att man sedan kör mellanklassare för pendlingsbruk kan det vara helt OK periodvis. Åtminstone för mig. För andra dödar det oundvikligen hojintresset helt.
 

rixx

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha TDM 850 -91
På vilket vis hänger innehav av MC ihop med förekomst av barn?

Avställningsbar försäkring och kör de få tillfällen du har tid. 300mil på ett år är ungefär en 4h lång runda i månaden och så mycket klarar wife and kidz av att vara själv.

Håller med helt!
Inte tusan kan man väl vara så fast-fjättrad vid hemmet?

Jag tar hojen till och från jobbet flera gånger varje sommar.. hinner med turer på helgen, både MED och utan min 8-åring :)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Luktar mycket toffla om den här tråden. Eller så har jag tur som har en tjej som uppmanar mig till att köra mc när jag funderar på att sluta?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
125.or körs vanligen av moppefuckon och lider därför av dyra försäkringar. Då är det mycket bättre att köpa en liten men ändå tung MC. Typ CB400, XR250 eller liknande är antagligen ett mer ekonomiskt alternativ än 125.
 

Ducati Danne

"Starta aldrig en kall motor..."
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Viskafors (Öland)
Hoj
Ducati-99, Ducati-13, Honda-97
Attans! Så råkade jag somna på rygg igen ;-) Tvåan e beräknad till 26 juni.
Vårat största bekymmer just nu är hur vi får plats med en barnstol OCH ett babyskydd i vagnen. Men det ska gå! Sen hotar hon med att lägga beslag på min hoj när magen blir för stor. Ja ja, jag kan leva med det, jag tar hennes hoj i utbyte :tungan
För mig är det lycka att kunna kombinera familj och MC intresset :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bah, när det ska knullas så förbannat.

Nej, häcksax åt gubbarna och en tub lim & tät åt kärringarna så skulle det vara lugnare på staden.

:nicka
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Blir första säsongen med både knodd och egen hoj nu. Har en jäkligt vettig sambo, så det bör inte vara några bekymmer att hitta luckor. En bandag och en kortare hojsemester är iaf bokat!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mina grabbar är 6 & 7 nu, så sakta börjat tiden återvända.

En vecka om året lämnar vi bort kidsen till svärisarna och sen sticker vi åt varsitt håll. Jag tar hojen och kör nånstans (senast Lofoten). Hon drog till San Fransisco för att kolla in stan.

Ett alldeles utmärkt upplägg, man behöver egentid ibland.
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Jag har en på 2 och 6 men åker varje dag när det är fint väder en sväng helger blir det längre turer. Min fru är snäll
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Den trafikskolelärareT jag hade gav en lekktion för oss nyfrälsta Ahojare; hur blir man en snyggare mcpilot?
Hen replikerade själv; avla avkomma och förstå din eXistens i detta nu.
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Har själv en dotter på 15 månader och en grabb på 7 år.
Grabben har åkte med sen han var 6 år.
Har kört ca 500 mil /år, både nöjeskör och till jobbet så länge det går.
I år körde jag från april till mitten på november.

Kör nu en Triumph Daytona 955i, men har beställt en 2017 Aprilia Tuono Factory.
Så näe, barn är inget hinder för att åka. :tummenupp

2016-07-22 14.55.16.jpg
2016-09-11 19.03.00.jpg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om man känner sig osäker går det ju att fråga hustrun vad man helst vill göra :crash
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Barnen mår bättre om mamma och pappa är glada och harmoniska, det blir man om man åker MC eller gör något annat som man tycker om :tummenupp

Arga och frustrerade föräldrar är inte kul för något barn. :huvet

Sedan kanske man blir mer riskmedveten om man har barn , vilket inte är helt fel :rock
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Luktar mycket toffla om den här tråden. Eller så har jag tur som har en tjej som uppmanar mig till att köra mc när jag funderar på att sluta?

Jag har en sån också.
Vi väntar just nu på vår första unge och tittar på att köpa hus. Hon är okej med att sälja sin hoj men hävdar bestämt att min ska stå kvar i garaget för att jag ska kunna köra när jag får lust :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en sån också.
Vi väntar just nu på vår första unge och tittar på att köpa hus. Hon är okej med att sälja sin hoj men hävdar bestämt att min ska stå kvar i garaget för att jag ska kunna köra när jag får lust :)

Tror du ja ...:Bugar
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Som det stod någonstans tidigare i tråden, köp en äldre r6 som du vill/ville ha och ha den bara påställd de gångerna du kan köra. Du blir nöjd och kan njuta lite extra :yoparty

Eller ta hojen till golfbanan för att få köra lite extra...:7peta

Åka hoj med golfklubborna på ryggen är inget jag rekommenderar... :7peta Dom jäklarna sitter inte fast i bagen plus bollar och annan lös skit. Så när du kommer till en skarpare kurva, lägger ner cykeln DÅ kommer helt plötsligt en herrans massa kilons skjutandes. Det kan sluta med en ändelse med förskräckelse ;) Ben there done that...:crash
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Tror mitt hojintresse ledde till vår skilsmässa. Hon hade ingen som helst förståelse för hur man kunde sätta sig på en "dödsmaskin". Men det ledde till att jag och min son nu bor ihop och håller på att titta på moppar till honom. Han fyller 15 i september. Sen vill han ha lätt kort nästa år
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top