Hojval vs att ha barn...

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
Körde senast enduro men då det blev mer mecka än åka så tröttnade jag(och frugan) så jag sålde den och står nu sedan 2012 utan hoj men med två småttingar.
Nu för att ha något litet ljus i tillvaron mellan bebisblöjor och allmänt uppassande samt jobb som tar all energin så har jag börjat kika på att 2018 köpa en hoj( jag vet att det är långt bort men föräldraledighet med en kraftigt reducerad lön halva 2017 gör att jag inser att min lott i livet just nu är att vara en familjerobot som byter blöjor jobbar och sedan leker med barnen.
Men 2018, då ska allt om det går enligt planerna resultera i en ny hoj. Därför finns det nu tid för analys vilket är halva nöjet:)

Så, ni med småbarn och som har barnen på heltid med sambo/partner, hur mycket hinner ni åka? Jag har ju tänkt att kör man typ en GS 1200 adv kan man köra hela året eller i varje fall tidig vår och sen höst men jag gillar ju egentligen mer looken på en sporthoj som monster eller hayabusa/zzr1400. Men att lägga 100K på en hoj som man kanske använder skitlite kan ju kännas bittert för vem som helst.
Så hur mycket får ni åka som har småttingar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du behöver inte skaffa dig en äventyrshoj för att kunna köra hela eller större delen av året, jag brukar köra sporthoj från mars till december. Snön är lite jobbig, kladdig och kall så då gör jag uppehåll. :hihi

Köp dig det som passar dig i smaken och som passar plånboken. Du kan ju köpa en billig, gammal monster som inte gör så mycket om den får stå en del, men som iaf finns där när planeterna ställer sig i rätt konstellationer för att ge dig en kvart, tjugo minuter på hojen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har i år fått nytt på två fronter. Blev i maj husse åt en husqvarna 701 SM och för 11 dagar sedan far åt en liten tös. Hur säsongen 17 blir får vi se, men då jag har lyxen att ha en sambo med hoj så ser prognosen god ut.

Visserligen kommer kanske tids- och pengakontot inte tillåta 10-talet dagar på bana per säsong utöver gatåkat... Hursomhelst får man väl ta hojen till och från jobbet i större utsträckning än tidigare och förlänga hemresan med några mil.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min kollega (och vän) och hans fru har gett varandra en timme egentid om dagen att göra vad de än önskar. Kan det vara en idé, om inte en timme om dagen så en eller ett par timmar i veckan?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag har en 4 åring och en 7 åring. Blir inte mycket tid över! Dock brukar jag unna mig en riktig långresa varannat år.
Till Bilprovningen!
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Har själv en 6-åring och en 2-åring hemma, om något år blir det återfall. Just nu finns det för lite tid. När det blir dax tror jag det blir nån 600 sporthoj för 20-25 tusen. Mer skulle inte jag lägga då man inte kommer att ha lika mycket tid som innan man hade barn.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det blev nästan inget åka när grabben var liten, lite jobbpendling på sin höjd.
Satsade på bana sedan, lättare med en inramad tidsrymd av någon anledning.

För många faktorer för generella råd men jag hade satsat på något billigt som är roligt att ta korta svängar på.
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Har 2 grabbar på 1 och 3år. Blir inte så mycket kört numera, men fick ändå ihop drygt 150 mil. Körde 4-5 gånger på bana och kanske lika många gånger på vägen.
Som sagt lättare att planera in bandagarna än spontanturerna på gata.
Jag hade tänkt att ta ett par mellanår utan hoj, men klarade inte av att garaget var tomt. Handlade en sv650, som är nästan gratis att äga. Faktiskt förvånansvärt rolig att köra även om det inte är någon wheelande " herre jösses" maskin. Klart att jag saknar min superduke och aprillia (framförallt på bana), men denna får nog hänga kvar tills jag känner att man får suget "läs tid och pengar" att satsa ordentligt igen...
 

Ducati Danne

"Starta aldrig en kall motor..."
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Viskafors (Öland)
Hoj
Ducati-99, Ducati-13, Honda-97
När sambon o jag insåg att det va ett plus i graviditets testet, så tittade vi på varandra o sa i kör "Sidovagn va?". Grabben i född i dec 2014. Sommaren 2015 åkte han ca 600mil i sidovagnen. Hur mycket jag körde minns jag inte. Pendling till jobbet mm gjorde att det blev hyfsat många mil. I år har vi inte åkt riktigt lika mycket. Men han har iaf myst 400mil i vagnen. Jag har kört mer. Sambon har en egen hoj oxå. Sidovagnshojen delar vi på. Men det e klart, det krävs ju att sambon har ett visst hojjintresse.:tungan:banana
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Been there done that. Klart att det inte går att köra 2500 mil per säsong som jag gör nu när barnen är vuxna och tanten är utslängd:D. Men va faan, minns inte att man var fastkedjad 24/7. Klart att man ska prioritera sin familj och ffa barnen, men akta er. Ensamstående förälder är en sak, men kan man inte ge varandra några timmar egentid per vecka så gör man något fel:fakta.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag och frun var väl barn själv när vi fick första ungen. I o m det så har det sen blivit att köra en kull till, så totalt har det då blivit 5 ungar.
Började väl också mer eller mindre köra hoj när jag fick den första. Vi har väl aldrig varit sån där familj "allt måste göras tillsammans dygnet runt", utan vi har haft våra intressen på olika håll. Man ska ju förhoppningsvis glo på varandra i typ femtio år så........

En period körde jag också sidovagn med dom äldsta grabbarna. Lite(...eller ganska ofta) helgresor med tältande etc. Tror det har uppskattats och den äldsta berättade för nåt år sedan -"minns nästan bara det från när jag var liten".
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Man kan inte räkna nöje o hobby i pengar.

Sedan handlar det mycket om planering och framförhållning.

Snubblade över din tråd SOE och kanske 2 hjuliga fordon inte är riktigt din grej?
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Snott bilden från någon annan tråd här på SH, men den passar bättre här

aee7b6c400e82372be80536f7d8d2868.jpg
 

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
Sandfållan, kan mycket väl vara så....eller så har jag gjort fel när jag köpt och köpt med hjärnan och inte hjärtat...

Min första hoj var en husa fe400 enduro som jag köpte då det var för dyrt med en R6 som jag egentligen ville ha...så det blev enduro.
Sedan skulle jag köpa en sporthoj men plånboken sa något annat och jag köpte en Triumph Speed Four som ju var helt fel, hade den en sommar o sålde den.
Sedan 2005 tänkte jag köpa en sporthoj till slut men efter mycket begagnatletande och en missad R1 som gick framför näsan på mig så blev det en ny KTM smc 660, även detta ett plånboksköp som egentligen inte var vad jag ville ha...
Sedan blev det ett uppehåll till 2012 då jag sedan 2010 längtat efter en ny hoj men med bebis på gång kändes det farligt att köra på vägen plus att frugan inte var superglad så då köpte jag en 2012 ktm exc 300, men efter en säsong insåg jag att enduro verkligen inte funkar för mig...det var skitdyrt och mycket mecka....plus att det är skitsvårt och jag blev skraj när jag vurpade...
Så nej egentligen är nog hoj inte för mig.....men det är ju så förbannat kul med hojar..så även om det nu inte är för mig så är det nog det ändå...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För min del så tycker jag att den minskade möjligheten att köra gör att jag verkligen vill ha ut maximalt av den tiden jag kör så för mig är det ännu mer självklart att det är crosshojen som ska prioriteras.

En sväng på gatan är iofs trevligt men det känns mer lojt urvattnat och ger mig inte samma känsla av intensitet.
Gathojen har fördelen att man ibland kan ta för den enstaka ärenden men där blir problemet att oftast så ska man då ha med sig mer inköpta varor etc än vad som får plats i ryggsäcken så då tvingas man ändå välja bilen.
 

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
Det är nog lite så som jag misstänker det kan bli, med hus sommarstuga och båt och familjen så blir de där turerna man får till relativt få. Kanske man kan köra till och från jobbet. Hmmm man kanske ska börja med att hyra hoj? Så får man känna om det känns så kul som man kom ihåg det. Bra tips från er alla! Även sandfållan:)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Här är mina fem pence !

Familj/Jobb/Bostad är en sak..........Fritidssysselsättningar som Fallskärmshoppning/sportdykning/Hojåkning en annan.

Familj/Jobb/Bostad kommer ALLTID före nöjen och fritidsaktiviteter, man ska inte tro att man kan ha det ena utan att försaka det andra. I en viss livssituation är det bara att ställa in hojen i garaget......då tiden helt enkelt inte räcker till, man är i vissa situationer tvungen att prioritera.

I mitt fall var det hojåkningen som fick stå tillbaka under perioden med nyköpt hus 1994-1996 då jag la all ledig tid på att totalrenovera huset. 1997 damp det ner en liten knodd som jag tog med mig hem från BB....Ahhh så underbart tänkte jag, det ska jag fira med ett fallskärmshopp. Tog hojen till klubben, satt på mig fallskärmen (som jag gjort 100-tals gånger innan) och gick in i planet med alla de andra...........men det gick inte, gick ur planet innan liften gick och har inte hoppat sedan dess. Varför ? Ja det kändes inte rätt helt enkelt - Faaan jag hade ju blivit FARSA !!! Det var ju någon som behövde mig, dags att sluta upp att vara adrenalinjunkie, dags att växa upp och ta ansvar ! (ungefär så snurrade tankarna i skallen). Sportdykningen hade jag gett upp några år innan, nu var det fallskärmshoppningen som fick ge vika.

MEN.....Jag hade hojen kvar :)

Tror ni jag använde den ? Nepp ! - Eller rättare sagt, det blev 50-100 mil om året !

Åren gick, grabben växte upp..... och har nu flyttat hemifrån till annan stad och högskolestudier. Jag investerade när grabben kom in i tonåren i en flångans ny CrossplaneRetta och började köra lite bana igen, huset behöver så här 20 år senare en "renovering 2.0" - Men den får vänta.......

Nu ska jag och frugan njuta av hojåkning, resor (många resor) och bara njuta av livet !

Sensmoralen - Hojåkning blir aldrig omodernt, det finns motorcyklar för alla livets faser, men ibland har man själv inte tid för hojen.

Dock, R1:an (eller vilken annan hoj som helst) finns alltid där när man vill......och är alltid redo för äventyr.:kär
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nog lite så som jag misstänker det kan bli, med hus sommarstuga och båt och familjen så blir de där turerna man får till relativt få. Kanske man kan köra till och från jobbet. Hmmm man kanske ska börja med att hyra hoj? Så får man känna om det känns så kul som man kom ihåg det. Bra tips från er alla! Även sandfållan:)

det är i princip billgare att köpa en hoj och ha den stående än att hyra en hoj några dagar om året. :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top