Finns det något "knep" för att få ner ljudnivån i hjälmen?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har du provat ännu?

Ja, men inte på hoj så just vindbrus är oprövat än så länge.

Passformen är riktigt tight på mig och propparna är MYCKET svåra att få på plats ordentligt i mina öron. eftersom en del av proppen är hård gäller det att örat kan anpassa sig. Det funkar hyggligt på mig men jag börjar få lätt värk efter ca 30min. Kanske går att vänja sig.

Dämpningen upplevs som varken bättre eller sämre än de skumproppar jag brukar använda. Jag tror ett par bra, välsittande skumproppar dämpar så pass mycket att den absoluta majoriteten av det upplevda ljudet leds in via skallbenet och då går det helt enkelt inte att förbättra speciellt mycket.

Intressant test och propparna gör sitt jobb men jag ser inga fördelar gentemot de moldex sparkplug jag normalt sett använder.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är ju bara att köpa en xjell kåpa. Tyst som i graven bakom den.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Använder gula skumgummiproppar som jag klipper av innan så de inte tar i hjälmen. Funkar bra förutsatt att man sätter in dom i örat korrekt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag använder Alpine öronproppar för Mc-åkning. De är suveräna. Köpte mig ett par Earplugs med men har inte hunnit testa dom ännu. Jag provade även Noizess earplugs men de var inge bra för mc-åkning.

Fördelen med Alpine över vanliga är att det tar bort det irriterande bruset men man kan fortfarande höra motorn, andra fordon och prat.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Intressant att du säger shoeien brusar, tvärtom för mig vilket visar hur skallamentets utformning spelar roll. Blueridge och shoei = perfect match. Ingen som helst skillnad med proppar utom vid stillastående och låga hastigheter då jag i princip blir döv.

Har en balaklava, helt öppen runt fejjan, den vill jag inte vara utan. Den och halvarssonkragen tar bort bruset från halshållet. Varmt, meckigt när man ska iväg men helt klart värt det efter några timmars körning och jag brukar inte ta några smårundor när jag väl kommer åstad.

Kåpan är en lustig sak. Över en viss hastighet blir det som en bubbla där det jobbiga blåsandet passerar över mig och därinne sitter jag i stiltje. Tyvärr har jag svårt att motivera en sån framfart för i övrigt funkar den inte alls, kåpan alltså. En turbulent tillvaro i rimlig fart. Är kort så jag brukar få turbulens precis i huvudhöjd och föredrar därför nakenhojar av den och fler anledningar vilka inte har med ämnet att göra.

Som många andra sagt bättre och med färre ord, du får prova dig fram.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Jag har nu "äntligen" tagit steget och skaffade riktiga fromgjutna öronproppar. Jag avände Alpines proppar, men tröttnat på dem, då de är svårt att få in stabilt. Händer mycket att de faller ut eller man måste proppa de in hård så det gör ont efter en halvtimme.

Jag pendlar mest till jobbet (30 min enkelresa) och motorväg. Har en "tyst" hjälm (Shoei Air GT) men det räcker inte.


Det gick att välja mellan
Bellman & Symfon ”Drive” 2600:- /par
och
Earsafety Pro ”Road” 2 295:- /par

Jag nöjde mig med Earsafety. Verkar som Bellman har aningen mer linjär dämpning. Bra om man också använder de för att kolla på konsert eller upplevelsen av ljudbild är viktigt.

Jag ville mest ha bra dämpning och kravet att jag ska höra någt av trafiken.

Nu har jag kört några gånge med Earsafety's proppar och jag är verkligen nöjd. De känns inte efter några minuter. De sitter stabila. Man hör fortfarnade omgivingslujd men det är riktigt tyst.

Jag kan rekommendera detta verkligen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Annars kan man följa den nya trenden på Sporthoj. Köra lagligt (gärna lite under) och gnälla på alla som kör för fort, speciellt vid fartkameror. Risken är att du tröttnar på ditt egna gnäll men så länge du inte skriker ut det i hjälmen så blir det tyst i alla fall.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top