Finns det något "knep" för att få ner ljudnivån i hjälmen?

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Hej gott folk, jag har varit på några långresor med hoj de sista 3 åren nu, och varje gång man kommit hem efter 250 mil, så säger jag till mig själv att jag måste köpa en tystare kruka. Satans brus.. Sista resan gjorde jag på en Fjr 1300, och det var ju betydligt bättre, men denna gång tänker jag något adventureaktigt eller kåplöst.
Men det känns inte så roligt att lägga de pengarna för en resa om året.
d´Det finns väl inga genvägar, man kanske får köpa en Schubert hjälm och kassera den gamle Shoein.
Tacksam för något matnyttigt.
Hörselpluggar kör jag alltid med för övrigt, Apotekets mjuka..
Med vänlig hälsning Bagarn

:va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Själv tycker jag att bruset ökar med hastigheten.
Så vi skulle väl båda två få det tystare genom att sänka farten :va !?

Det finns hörselkåpor med mikrofoner som "vänder" oväsendet och på det sättet kan få ner oväsendet nägra dB.
Men får dessa plats i en hjälm ?
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du skriver att du brukar använda hörselproppar och de brukar normalt dämpa ljudet alldeles tillräckligt. Så frågan är om du sätter i dem korrekt? Hörselproppar som inte sitter som de ska kan nästan förvärra ljudet genom att skapa en skorrande jobbig ton.

Annars så brukar ljudet i hjälmen komma av turbulens runt öppningen i halsen, så att täta till där brukar hjälpa. Antingen genom nån form av buff (typ halsduk) eller med så kallade "whisper kits" som är gjorda för att sättas fast i hjälmen och täta öppningen.

T ex Shoeis Whisper Kit en bit ner på denna sida. https://www.shoei-europe.com/uk/products/accessories

Sådana kits brukar dock försämra ventilationen i hjälmen och göra att den blir jobbigare att ta av och på.

Turbulensen kan också komma av att vinden från motorcykelns front/vindavvisare träffar precis på halsen på grund av din längd/sittposition. Byt i så fall till en annan ruta, vare sig det är högre eller lägre. Eller sitt annorlunda :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du kanske borde testa andra öronproppar som dämpar bättre? Jag kör med 3M:s orangea variant, tror de heter 1100, och de dämpar nästan för bra. Väldigt stor skillnad jämfört med apotekets mjuka som jag också testat.

Tänk också på att inte återanvända samma öronproppar för många gånger. De förlorar en del av sin dämpande förmåga efter några gångers användning.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
En tripp på 250 mil känns av både här och där.
Kolla var det finns mc-uthyrning och välj platsen
som har de bästa hojvägarna.
Sen bokar du flygbiljett dit
Trevlig semester.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är rätt stora skillnader i ljuddämpning mellan öronproppar. Du kanske inte har provat de bästa ännu ?
http://www.hemhyra.se/tester/oronproppar
Det är också stora skillnader mellan hur hjälmar sitter på huvudet. Ju tajtare det är mot öronen, dessto tystare.
Det är ju så hörselkåpor fungerar. Efter fått min V-Can V190 **** hos sharp, 289kr på Julas vinterrea 2009/2010 stulen så behövde jag en ny hjälm. Jag har rundskalle så Arai och Shoei klämmer och föll bort men Handelsboden hade en KBC som satt någorlunda i butiken.
KBCn är den tystaste hjälm jag provat. Lika bra på min skalle som öronproppar.
Bara ett fel, KBCn klämmer så runt öronen så max 1 timme på huvudet.
Att den bara har ** hos sharp gör att den numera ligger som reserv / passagerarhjälm för enstaka turer.
Men iden från KBCn på mitt huvud, kan man sätta in extra skumplast över öronen i befintlig hjälm så det blir "tätare runt öronen" så kommer det blir tystare !
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1. Nya proppar (det hade du redan)
2. Bra hjälm (tex Schuberth)
3. Halsduk/buff som tätar i halslinningen
4. Kåpa som leder luften rätt (eller ingen kåpa alls, vilket oftast blir tystare).
5. Lägre hastighet...
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Vet inte om någon redan skrivit det men man kan ju gå till en doktor som skapar öronproppar som är perfekta för dina öron. Vet inte vad det kostar men det borde dämpa ljudet bra.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
:D Fan va konstigt, undra vad det beror på:huvet
På samma sätt som bromssträckan ökar vid inbromsning från högre hastiheter ökar samtidigt vindbruset fast omvänt.
Vet inte om någon redan skrivit det men man kan ju gå till en doktor som skapar öronproppar som är perfekta för dina öron. Vet inte vad det kostar men det borde dämpa ljudet bra.
En audionom på rätt humör skapar Dina proppar medan du väntar. Efter ett audiologiskt hörselprov alltså.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har sett en massa reklam för dessa sista tiden. Någon som vet något om dem, är det bara en försäljningsgimmick?
https://www.kickstarter.com/projects/584645150/isolate-switch-off-your-ears

Verkar bra:
https://rideapart.com/articles/flare-audio-isolate-gear-review

Köp, prova, och berätta sen för oss andra :)
Jag vill alltid ha tystare proppar så ett par i titan är beställda. Återkommer med resultat.

Vet inte om någon redan skrivit det men man kan ju gå till en doktor som skapar öronproppar som är perfekta för dina öron. Vet inte vad det kostar men det borde dämpa ljudet bra.
Gjutna proppar har i regel betydligt rakare frekvenskurvor än skumproppar MEN brukar inte dämpa lika mycket som bra skumproppar. Alternativt så dämpar de ganska bra men har lika ojämna kurvor som skumpropparna. Kan vara bra för konserter och arbetsplatser men ingen fördel vid hojåkning.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ta hand om era öron! Jag är 25 bast och har redan hörapparat pga för många hojtimmar utan proppar. :död:hej
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top