Vilken ctek batteriladdare

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har inte kört på en månad nu och batteriet sitter i hojen.
Ska ner och trycka på knappen för att se vilken laddning batteriet indikerar att det har.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Blyladdare...

Sålänge det bara är underhåll man är ute efter behöver det inte vara många ampere alls. Sedan är det mest en fråga om hur bråttom man har, själv tycker jag nog en "rejäl" laddare ska kunna ladda fullt över natten.

Ctek har jag bekantat mig med flera olika, har inga synpunkter - de gör i +95% av fallet ett utmärkt jobb. DEFA har jag också testat, väl så bra som Ctek men börjar med en något högre prislapp.
Testade Biltemas 8A laddare för att jag trodde den kunde vara bra. Slutade med att jag köpte en Ctek till. Fanstyget (Biltema alltså) laddar 5-10min sedan säger den batterifel till som tätt så nästa dag står man med tomt batteri ändå. Samma batteri(er) laddas snällt av både Ctek och Defa. Medelmåttiga klämmor och ganska stor laddare för sin effekt tycker gäller för Biltema...kort sagt, den är inget fynd - man får vad man betalar för.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tänkte detta kunde vara intressant för er med Shido-batterier.
Plockat från deras sida.
8. Can I use a regular battery charger to charge my SHIDO LION battery?

SHIDO LION batteries can be charged with most intelligent Lead-Acid battery chargers. However, there is ONE VERY IMPORTANT RESTRICTION:

Every intelligent Lead-Acid charger has a desulfation mode. And this desulfating mode works different depending on the charger brand or type. Some chargers use a high current pulse to desulfate the Lead-Acid batteries. This is safe for SHIDO Lithium batteries. But others use a high Voltage mode to desulfate Lead-Acid batteries. And this is dangerous for EVERY lithium battery. This high voltage can damage the internal cells of Lithium batteries. As a general rule: check if your charger NEVER goes above 15 Volt, and it can be used properly for Lithium batteries. Chargers that use a high voltage characteristic, must also check the internal resistance of the battery. Some intelligent chargers will recognize that the internal resistance is low in SHIDO LION batteries. That is why they judge that the battery is not sulfated and they will not switch to the high voltage mode. But anyway you must be very careful with this kind of chargers.Another typical fact on SHIDO LION batteries is that they don't like “Trickle Charging”. Trickle charging is the stage where the battery cells lie under constant light over – voltage to compensate the natural self – discharge.

http://www.shido-batteries.com/html/FAQ/#8

Har själv ett Shido i min Daytona.
http://www.mcweb.se/triumph/daytona-675-08/batteri-yt7b-bs-2
Förra veckan skulle jag flytta hojen då vi flyttat och när jag kom ner till hojen var ju självklart batteriet helt tomt.
Detta var på kvällen och det varanades för halka dagen efter.
Vad fan ska man göra?
Gohhlade och hittande Shidos länk ovan.
Har en Ctek laddare, föregångaren till denna.
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0
Läste lite i manualen och kom fram till att den ej smällde på med massa spänning utan att den laborerade med strömmen.
Nöden har ingen lag så lite motvilligt kopplar jag på den till batteriet och kör igång.
Tänkte att va fan ryker batteriet får jag köpa ett nytt.
kan meddela att batteriet laddade så fint och hojen stratde som en klocka en timme senare.
Så ni som har batteri från Shido. Cteks smarta laddare funkar fint till att ladda deras LION-batterier.
Kan dock rekommendera att ni kollar hur den laddar så den inte ökar spänningn istället för strömmen vid behov.
Kanske skiljer sig från modell till modell hos Ctek.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bump

Måste skaffa en CTEK.
Vilken ska man köpa? :va
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
MXS 5,0 alt MXS 5,0 Polar om man vill ha lite bättre kablar.
Då kan man välja Motorcykel eller bil.
Finns några mindre modeller också, men då blir det ren underhållsladdning av mindre batterier.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MXS 5,0 alt MXS 5,0 Polar om man vill ha lite bättre kablar.
Då kan man välja Motorcykel eller bil.
Finns några mindre modeller också, men då blir det ren underhållsladdning av mindre batterier.

Tackar! :tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som vanlig kan jag inte fatta att mina batterier från moppe 4 amp till skördetröskans o grävarens 200 amp batterier har överlevt min dansk byggda 20 år gammla 130 amp dum laddare. Den har lyckats smälta ned sina 6 kvadrat kablar ett flertal gånger när man vrider om starten efter någon minut o plågar igång kalla stora diesel motorer:Bugar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top