Vilken ctek batteriladdare

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag har två C-tek, en till bilen och en till mc:n. En var dyr och en var mindre dyr. Bägge är gamla och har fungerat ypperligt. Slutsats: köp den billigaste.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den funkar bra. Även Zafir 45 går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

/Jörgen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tar en Ctek Zafir 45 och fortsätter med underhålls laddning när spänningen kommer tillbaka efter ett 230Volt strömavbrott ?

Jag har haft billiga (200kr) laddare med två möjligheter MC och Bil och efter strömavbrott så har dom väntat på EN "knapptryckning" för att påbörja MC-laddning.
(TVÅ knapptryckningar för att påbörja BIL- batteriladdning.)

Därför är mitt spontana val Ctek 0,8 som eftersom den saknar val och förhoppningsvis återstartar utan problem efter strömavbrott.

Men kollar man batterispänningen nån gång i månaden så kan man ju återstarta laddare som hängt sig efter 230V avbrott.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tar en Ctek Zafir 45 och fortsätter med underhålls laddning när spänningen kommer tillbaka efter ett 230Volt strömavbrott ?

Jag har haft billiga (200kr) laddare med två möjligheter MC och Bil och efter strömavbrott så har dom väntat på EN "knapptryckning" för att påbörja MC-laddning.
(TVÅ knapptryckningar för att påbörja BIL- batteriladdning.)

Därför är mitt spontana val Ctek 0,8 som eftersom den saknar val och förhoppningsvis återstartar utan problem efter strömavbrott.

Men kollar man batterispänningen nån gång i månaden så kan man ju återstarta laddare som hängt sig efter 230V avbrott.

Ctek återstartar efter strömavbrott, hamnar ej i standby.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag köpte en Zafir 45 på Jula tidigare i veckan och den funkar fortfarande felfritt. Verkar vara bra kvalisort:). Det som är gött är att man får med en comfortkontakt i paketet så jag kan sätta den på den andra hojen. Visst, man sparar bara ett par sekunder. Men det kan vara viktiga sekunder...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
http://www.ctek.se/de/sv/chargers/MXS 5.0 POLAR

Jag köpte denna särskilt vinteranpassade modellen.

- Mjukare och grövre kablar som är följsammare i minusgrader
- Orange, i fall man behöver hitta den i snön :)
- Laddar allt från minsta MC-batteriet till stora diesel/V8-morotar
- Kan BÅDE underhållsladda och snabbladda

Om du vill ladda urdragna bilbatterier duger inte den du länkar till, för lite ström ur den. Lägg ett par hundralappar till så får du en du kan använda till allt.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
http://www.ctek.se/de/sv/chargers/MXS 5.0 POLAR

Jag köpte denna särskilt vinteranpassade modellen.

- Mjukare och grövre kablar som är följsammare i minusgrader
- Orange, i fall man behöver hitta den i snön :)
- Laddar allt från minsta MC-batteriet till stora diesel/V8-morotar
- Kan BÅDE underhållsladda och snabbladda

Om du vill ladda urdragna bilbatterier duger inte den du länkar till, för lite ström ur den. Lägg ett par hundralappar till så får du en du kan använda till allt.

Som skåning (likt TS) kan jag meddela att den där är onödig :7peta

Snö vet vi inte vad det är och minusgrader har vi i frysen.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Helvete! Batteriet är urladdat och jag måste till jobbet så fort som möjligt.:huvet:huvet:huvet
JA, då är det 10A laddare som gäller till bilen. :yoparty

Annars spelar inte 5-7-10A någon som helst roll.
Det är en ytters begränsad tid som laddaren ger full ström. 0,5-3 timmar kanske. Sedan reduceras strömmen ner för att spänningen inte ska bli för hög.
Ska man ha en BRA laddare som fungerar till det mesta, från MC till traktor, alltså batterivård. Då är det en Ctek 5,0 som gäller.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Den där kräver väl en särskild sort av laddare, om jag inte är helt fel ute. Kolla upp det noga innan du testar. Enligt vissa kan en vanlig laddare ta kål på Lithium Ion-batterier. Rätt eller fel - har vi någon batteriexpert på SH?

(Riktigt expert, alltså! :) Inte bara "det borde nog funka tror jag...")

Är jag inte helt felinformerad så är det en helt vanlig dumladdare som gäller. Dvs ingen smartladdar med underhållsladdning osv...

Denna borde funka va?
http://ctek.se/se/sv/chargers/LITHIUM%20XS
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Är jag inte helt felinformerad så är det en helt vanlig dumladdare som gäller. Dvs ingen smartladdar med underhållsladdning osv...

Denna borde funka va?
http://ctek.se/se/sv/chargers/LITHIUM%20XS
Enligt vad jag kunnat läsa så är det en sådan laddare som skall användas, ja.
Jag "har också läst" (fast man skall inte tro allt man läser... ;) ) att en dumladdare funkar.

Jag ser helst att jag får det bekräftat (det med dumladdaren alltså) innan jag köper ett sådant "finbatteri". Har redan två ctek, en klen dumladdare och en gammal billaddare. Är inte så sugen på att köpa en femte laddare.

Nu säger man ju att Lithioum-Ion knappt tappar någon laddning alls efter en vinter i garaget. Men man behöver ju fortfarande ta höjd för att man kan glömma ljuset på, eller något annat dumt. Så jag vill ändå ha en laddare hemma - om det skulle ske.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top