Däck för bana?

Henrik4

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2016
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha R6 -01
Tänker ta licens till våren. Men inte för tävla. Utan bara åka på träningar o bandagar.

Vilka tillverkare är bäst?
Slicks eller lite mönster?
Soft förmodar jag är det som gäller?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Välkommen in i däcksdjungeln!

Över lag verkar pirelli vara de som hyllas mest, det är bara o välja, vraka, testa o känna sig fram.
Slicks eller lite mönster spelar ingen jätteroll, men om det börjar gå undan lite så duger inte bandagsdäcken till speciellt mycket (fråga "Brutale" här på forumet). Gummiblandning väljs oftast efter asfaltstemperatur.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej, soft är inte automatiskt det som gäller. Däremot är mönstrade däck oftast billigare än rena slicks, typ Pirelli Supercorsa eller Bridgestone R10. Tillverkare har mer att göra med vilka egenskaper du föredrar eller vad du får tag på. Dunlop, Pirelli, Michelin, Bridgestone är väl vanligast att folk kör. Förekommer även lite Conti och Metzeler här och var.
Begagnade racedäck är standardtipset annars, d har sällan gått speciellt mycket och räcker bra om man inte tänker ta ut det yttersta.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag köper alltid på mig lite för många när jag köper begagnat, vill du köpa ett set som duger till mig så kan du åtminstone börja bilda dig en uppfattning utan att det blir svindyrt (så länge du inte kasar omkull förstås).

Bridgestone R10 är det vi pratar om. Hatade av somliga, uppskattade av andra.
Jag är för långsam för att ha någon egentlig uppfattning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min erfarenhet är att Pirelli och Metzeler är snällare, dom har ett ganska långt område mellan totalt släpp och maxgrepp, så du hinner känna när det börjar drifta och justera situationen. Baksidan är kanske lite mindre område med maxgrepp. Conti däremot har ett väldigt litet område mellan maxgrepp och vad-fan-hände,varför-ligger-jag-i-sandfållan? Visst, bättre grepp längre, men noll förvarning.

Så mitt tips är att börja med Pirelli/Metzeler och vänj dig vid tempo, spårval mm innan du börjar prova dig fram efter just ditt favoritdäck.
 

Henrik4

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2016
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha R6 -01
Tack så mycket för bra och ambisösa svar!

Jag har fått tips om Bridgestone R10 av en polare som tävla i Superbike (Tobias Hallengren). Så lutar väl åt att prova det!

Tack igen!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns det bandäck som klarar sig utan värmare nuförtiden? Alltså däck som inte går under trots att de blir utsatta för många värmecykler?
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Finns det bandäck som klarar sig utan värmare nuförtiden? Alltså däck som inte går under trots att de blir utsatta för många värmecykler?

Tror att man måste välja vad man prioriterar högst när det gäller däck.
Jag kör på Bridgestone RS10 i snabb grupp med EMSE.
Behöver 2 varv innan jag (vågar) komma upp i fart men körde förra året 8 bandagar på samma däck.
Kör RS10 då jag även kör lite gata samt till banan.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Varör inte Pirelli Supercorsa SP.
Går att använda på gatan och funkar på bana. Du slipper problem med kallrivning etc.
Köp ett par bra däck svärmar från början. Kör du i licensgrupp så panga alla på från början, så glöm det där med att ta det lugnt de första varven. Bit i det sura äpplet och köp ett par riktigt bra värmare från början, dvs sådana där det bara är några millimeter mellan värmeslingorna. Det spar däck och du slipper onödiga krascher. Även Supercorsa SP mår bra av däcksvärmare. Efter en tid kommer du vilja köra slicks och då måste du ha däcksvärmare. Kolla med Bactor eller Grevens.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tror att man måste välja vad man prioriterar högst när det gäller däck.
Jag kör på Bridgestone RS10 i snabb grupp med EMSE.
Behöver 2 varv innan jag (vågar) komma upp i fart men körde förra året 8 bandagar på samma däck.
Kör RS10 då jag även kör lite gata samt till banan.

Okej, men du kör utan värmare då? Och du lägger anständiga tider trots frånvaro av bil o släp med stöd och värmare? :)
Var lite det jag undrade, om folk ännu kör hojen till banan och då har däck man slipper sköta som ett lindebarn.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Okej, men du kör utan värmare då? Och du lägger anständiga tider trots frånvaro av bil o släp med stöd och värmare? :)
Var lite det jag undrade, om folk ännu kör hojen till banan och då har däck man slipper sköta som ett lindebarn.

Ja, så gör jag och det fungerar riktigt bra (ingen bil, inget släp och inga värmare).
Att "alla" kör fullt från början är inget problem, bara att starta lite längre bak när vi kör ut.
Att jag tar två lite lugnare varv betyder ju inte att de som startar först kommer ifatt mig innan jag får upp fart.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ska du köra licensträningar är det antagligen krav på båt och inga lyktor. Då blir det svårare att köra hojen till banan, och sidostöd kanske inte heller godkänns (om det inte är najat i alla fall) plus att stödet ska passa att ha monterat när du har racekåpor/båt vilket brukar vara problematiskt.

Ang däck så köp begagnade racedäck säger jag. Går att få vääldigt fina begagnade däck för en bråkdel av nypriset. Fördelaktigt att hålla sig till ett fabrikat för då lär du dig vilka tryck som passar för dig och hur däcket slits och känns. Många säger att det är väldigt olika känsla med olika däcksfabrikat också, men det tror jag inte är något att bry sig om som "amatör". Väldigt mycket åsikter överhuvudtaget om vad man kan och inte kan, och en del är värt att lyssna på då det är allvarligt att köra hoj på det sättet vi gör på bana. Men en del är också hokus pokus och överdrivet, tex om vilken hoj eller vilka komponenter på hojen man behöver.

Edit: Kommentar apropå inlägget ovan. Vilka tider du kör på har inget med om hojen kommer till banan på släp eller rullandes för egen maskin, det har heller inget att göra med om du har däckvärmare eller depåstöd och häftig kringutrustning. Även om många verkar tro det. :D
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har fraktat hem köratillbananåkare som kasat hål i motorn.
Att traila grejorna är oslagbart, fy farao att köra 30 mil hem efter två dar på mantorp....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, så gör jag och det fungerar riktigt bra (ingen bil, inget släp och inga värmare).
Att "alla" kör fullt från början är inget problem, bara att starta lite längre bak när vi kör ut.
Att jag tar två lite lugnare varv betyder ju inte att de som startar först kommer ifatt mig innan jag får upp fart.

Det är riktigt, man ska inte ta det på så stort allvar sålänge det inte är träning inför race. :tummenupp Körde också den stilen när jag höll på.

Ska du köra licensträningar är det antagligen krav på båt och inga lyktor. Då blir det svårare att köra hojen till banan, och sidostöd kanske inte heller godkänns (om det inte är najat i alla fall) plus att stödet ska passa att ha monterat när du har racekåpor/båt vilket brukar vara problematiskt.

Ang däck så köp begagnade racedäck säger jag. Går att få vääldigt fina begagnade däck för en bråkdel av nypriset. Fördelaktigt att hålla sig till ett fabrikat för då lär du dig vilka tryck som passar för dig och hur däcket slits och känns. Många säger att det är väldigt olika känsla med olika däcksfabrikat också, men det tror jag inte är något att bry sig om som "amatör". Väldigt mycket åsikter överhuvudtaget om vad man kan och inte kan, och en del är värt att lyssna på då det är allvarligt att köra hoj på det sättet vi gör på bana. Men en del är också hokus pokus och överdrivet, tex om vilken hoj eller vilka komponenter på hojen man behöver.

Edit: Kommentar apropå inlägget ovan. Vilka tider du kör på har inget med om hojen kommer till banan på släp eller rullandes för egen maskin, det har heller inget att göra med om du har däckvärmare eller depåstöd och häftig kringutrustning. Även om många verkar tro det. :D

Misstänker att det är mig du svarat

Nu när jag redan har spammat sönder tråden så...

"På min tid" var hojen nedan mitt vapen både på och till banorna. Hann förnedra rätt många som kommit till banan med hojen på släp, kul! Gängade bort backspeglar, bakblinkers och regplåt, sen var det bara att ge sig ut bland räserkillarna. Just det - silvertejp på lysena också. :)

Körde beggade racedäck innan jag upptäckte Sportec M3, och det är det som gör att jag undrar hur det ser ut på bandagarna idag. Gissar att det finns fler däck i gränslandet mellan gata och bana. Nackdelen är ju som Wallin säger, de där två varven för värmning.

IMG_0042.jpg
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Du kommer att köra sönder ngt, klota eller så regnar det. Köp släp eller van så kommer du oftast hem. Eller en kompis som har. Trevligt och praktiskt. Även om man själv blivit tilltufsad så kan man oftast köra hem, speciellt om man har automat i bilen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
(Suck! Varför raderas mitt inlägg när jag ska redigera? ????? )

Nåväl.. Guy martin körde Metzeler rr 7 mönster däck på Isle of Man 2014.Tror de eller liknande funkar kanon för dig.

Annars är ju "20min" däck riktigt bra lösning. Släng på värmare och gå ut och slipp oro för tempen..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top