REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 99 av 105 FörstaFörsta ... 497493949596979899100101102103104105 SistaSista
Resultat 1 961 till 1 980 av 2093
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Självbärande kaross är naturligtvis billigast. Det går åt minst mängd stål till sånt chassi.
    Ändå har vissa fordon ram, fordon inom vissa kategorier.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Rättelse: Det var billigast.
    Ja precis, för mycket länge sedan innan man lärde sig göra självbärande karosser.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Självbärande kaross är naturligtvis billigast. Det går åt minst mängd stål till sånt chassi.
    Ändå har vissa fordon ram, fordon inom vissa kategorier.
    Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).

Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).

Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...
    Det där har du fantiserat ihop själv.

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM

Scania ringde och var nyfikna på självbärande kaross? Inte? Man bör tänka på att F-150 et al är snuttepickisar i termer av last och dragvikt. F-350 till F-750 bygger på samma sätt som en Scania R-serie på ram. Eller för den delen Tesla Semi.. ooops.

Alltså, grenen är den att F-150 med flera (ram) är det för att man säljer en bra dos med Flatbed-och andra påbyggnader (skåp, ambulans etc etc). En självbärande är svårt låst till sin konstruktion. Härav kommer inte cybertruck bli en craftsmans truck. Kolla hur många som säljs utan flak.. det är som Mercedes sprinter, iveco daily, Fiat ducato.. massa möjligheter till andra skåp och flak. Därför.. ska du bygga skåp, bärgare, vändskiva etc på Cybertruck blir det dyyyyyyyyyyyyrrrrrtt!

Så istället för att bygga en personbilspickis så tar man det redan färdiga iom behöver av varianter enligt ovan. Hade tesla valt ram hade det varit en större marknad, är min högst personliga analys. Nu ska veta att många ”firmabilar” här i USA, framförallt inom infrastruktur, har vita servicebilar, med enkelhytt och öppet flak/skåp. Det är miljoners.
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-12-03 klockan 11:46.
    Stöd samhället, kör svenskt.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Ja absolut är det så. Lastbilar byggs på det viset eftersom det sedan är någon annan som anpassar till tänkt användningsområde.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Av denna artikel att döma kommer det inte vara sparsmakat utbud av pickisar med ordentlig drivlina inom snar framtid: https://www.nyteknik.se/elbilar/till...rtruck-6980531
    Jag tror vi kommer se en uppsjö av nya tillverkare framöver, eftersom det är mycket enklare att sätta ihop ett fordon med elektrisk drivlina än petroleum-driven dito. Tusen hästar är ju en barnlek att få till med ett gäng elmotorer.
    Improvise, adapt, overcome.

Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Om vi tittar på hur priset på elbilar förändrats i förhållande till prestanda så har de blivit rejält billigare.

Cybertruck är dessutom BILLIGARE än motsvarande fossilpickup.

Buy quality, cry once
    Är tusen spänn för ett tuggummi billigt om smaken räcker i 20 år?

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Av denna artikel att döma kommer det inte vara sparsmakat utbud av pickisar med ordentlig drivlina inom snar framtid: https://www.nyteknik.se/elbilar/till...rtruck-6980531
    Jag tror vi kommer se en uppsjö av nya tillverkare framöver, eftersom det är mycket enklare att sätta ihop ett fordon med elektrisk drivlina än petroleum-driven dito. Tusen hästar är ju en barnlek att få till med ett gäng elmotorer.
    Framförallt är ju rambygget ohyggligt tacksamt att stacka batterier emellan. Tänk 1m bredd och 5m lång låda som är 15cm hög. Grymt enkelt och stadigt! En elmotor i varje hörn och en frunk till värmepump och reglersystem.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Är tusen spänn för ett tuggummi billigt om smaken räcker i 20 år?
    Om man tuggar tuggummi hela dagarna och köper tuggummi för 100kr/mån så... absolut.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Om man tuggar tuggummi hela dagarna och köper tuggummi för 100kr/mån så... absolut.

Buy quality, cry once
    Du är inte så bra på matematik va?

3,5L bensintanks avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    Honda VFR800-98
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    och en frunk till värmepump och reglersystem.
    frunk?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	259196_Volvo_XC40_Recharge_P8_AWD_in_Glacier_Silver.jpg
Visningar:	29
Storlek:	33,3 KB
Id:	451668

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Framförallt är ju rambygget ohyggligt tacksamt att stacka batterier emellan. Tänk 1m bredd och 5m lång låda som är 15cm hög. Grymt enkelt och stadigt! En elmotor i varje hörn och en frunk till värmepump och reglersystem.
    Det är ju typ så som Tesla gjort med S/X/3 fast bredare med sin "skateboard". Hela bottenplattan är ett batteri, men gjord som strukturellt bärplan, styvt som själve fan..
    Improvise, adapt, overcome.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Det är ju typ så som Tesla gjort med S/X/3 fast bredare med sin "skateboard". Hela bottenplattan är ett batteri, men gjord som strukturellt bärplan, styvt som själve fan..
    Ja, men nu är det så att man inte vill att terrängbilar, lastbilar mm ska vara styva som fan. I terrängen vill man att chassit ska kunna vrida sig som den där Forden gör.
    Den uppmärksamme ser att den trots tung last inte hänger som en banan utan just bara vrider sig över terrängen.

Men styvt chassi funkar ju alldeles ypperligt till discojeepar med lågprofildäck med förare som tror sig behöva fyrhjulsdrift för att ta sig till slalombacken i Åre.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2019-12-03 klockan 15:51.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar

Elbil eller inte

Den uppmärksamme såg att bilen gick sönder av 1500kg på flaket. Något som min gamla Citroën CX Break hanterade utan att det ens märktes oavsett underlag.

Chassi är en sak, hjulupphängningar en annan. För att öka möjligheterna för stelaxlade bilar att nå ned med hjulen så krävs ofta att man har en flexibilitet i chassit, tex Scania TGB30/40.

Den flexen i en vanlig pickup är snarare en oönskad bieffekt av den traditionella extremt billiga och ålderdomliga konstruktionen.

Snart kommer vi väl att få argumentera kring fördelen med luftfyllda gummihjul istället för järnskodda trähjul.

Kan man lösa flexibilitet i hjulupphängningarna på annat sätt så gör man det.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    Harley, Ducati, Honda, Yamaha

Källa på det ang krockprov?

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Den uppmärksamme såg att bilen gick sönder av 1500kg på flaket. Något som min gamla Citroën CX Break hanterade utan att det ens märktes oavsett underlag.

Chassi är en sak, hjulupphängningar en annan. För att öka möjligheterna för stelaxlade bilar att nå ned med hjulen så krävs ofta att man har en flexibilitet i chassit, tex Scania TGB30/40.

Den flexen i en vanlig pickup är snarare en oönskad bieffekt av den traditionella extremt billiga och ålderdomliga konstruktionen.

Snart kommer vi väl att få argumentera kring fördelen med luftfyllda gummihjul istället för järnskodda trähjul.

Kan man lösa flexibilitet i hjulupphängningarna på annat sätt så gör man det.

Buy quality, cry once
    Släpp nu hyllningssången. Cybertruck är ingen truck. Det är en stor herrgårdsvagn med öppningsbart tak över bagaget. Eller en 6 sitsig skåpbil med öppningsbart tak över lastutrymmet. Pick your poison.
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-12-04 klockan 09:15.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Släpp nu hyllningssången. Cybertruck är ingen truck. Det är en stor herrgårdsvagn med öppningsbart tak över bagaget. Eller en 6 sitsig skåpbil med öppningsbart tak över lastutrymmet. Pick your poison.
    Det är förmodligen sant. Om "truck" definieras som "har stel ram och axlar samt motor av gjutjärn". Får det vara toppventiler?

Jag minns ett reportage om amerikanska truckers i en biltidning på 1970-talet. Peterbilt, MACK osv. Tvåtaktsdieslar på 18 liters slagvolym och rakskurna lådor utan synkronisering. En chaufför i reportaget sade: "Jag skulle aldrig våga köra en lastbil som har bromsar på framhjulen."

Det är ju inte så att den tekniska utvecklingen drivits av amerikanska pickups direkt. Men nu händer det något och det skall bli intressant att se hur marknaden ser ut om låt säga 6-7 år.
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Det är förmodligen sant. Om "truck" definieras som "har stel ram och axlar samt motor av gjutjärn". Får det vara toppventiler?

Jag minns ett reportage om amerikanska truckers i en biltidning på 1970-talet. Peterbilt, MACK osv. Tvåtaktsdieslar på 18 liters slagvolym och rakskurna lådor utan synkronisering. En chaufför i reportaget sade: "Jag skulle aldrig våga köra en lastbil som har bromsar på framhjulen."

Det är ju inte så att den tekniska utvecklingen drivits av amerikanska pickups direkt. Men nu händer det något och det skall bli intressant att se hur marknaden ser ut om låt säga 6-7 år.
    Du förstår fortfarande inte att det krävs modifieringar av ”bibliska” mått för att kunna göra Cybertruck till annat än en eldriven Honda Ridgeline eller Renault Kangoo va?

”Tack vare” självbärande kaross kan du inte ha annat än en toppkåpa (vad man nu skulle ha för nåtts av en sådan med tanke på ”CB-truckens” sidopaneler” på den...
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-12-04 klockan 09:47.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Det återstår nog att se vad man kan och inte...

Under tiden kan du kika på vad man kan göra med vanliga personbilar hos tex Nilssons i Laholm. Utan ram!

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Sidan 99 av 105 FörstaFörsta ... 497493949596979899100101102103104105 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kul läsning. Fan va han fulcampade. Jag sov bara på campingar plus några få hotellnätter. Man blir sugen på att åka. Någon gång runt -82 köpte en [...]

Björn F
Vill du annonsera ovan? Klicka här