Elbil eller inte?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En elbil har typ.... 40 rörliga delar. En fossilbil har cirka 4000. Det är snarare DÄR skillnaderna ligger och det avspeglar servicebehov och underhåll rent allmänt.

En fossilbil ligger i service på ungefär 2-4 kronor per mil i ren servicekostnad. Tillkommer övrigt underhåll och reparationer där de första 10.000 milen brukar vara hyfsade men sedan drar det iväg om man börjar räkna ihop det.

Att laga saker själv på en 40.000-milare kan man göra oavsett om det är el eller förbränningsmotor men bara avgasreningssystemet på en modern diesel kan kosta över 100.000 kr och när de sakerna går sönder så är det färdigkört om man inte byter ut felaktiga komponenter. Ett partikelfilter kan kosta 30.000kr, en växellåda 70.000 osv osv. Titta hur många automatlådor Volvo bytt tex. VAG... Det är helt enkelt så att elbilen är så otroligt enkel och det är delvis det som gör den så billig även i längden.

Men det som kostar i underhåll efter en 10-15´mil är ju mest hjulupphänging, bromsar och liknande, inte motor/drivlineservice, bör ju vara samma på en ebil..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tesla har helt klart gjort något bra här - de har skapat ett intresse, vilket i sin tur blivit ett incitament för andra tillverkare att satsa på utveckling av elbilar.

Däremot är 3:an för spartansk för min smak. Finns Toyota som är sexigare idag...

Då ska man alltså upp på de dyrare modellerna och då landar man runt millen. I den prisklassen så väntar jag personligen hellre på att Mercas nya modeller (QEC är inte dålig, men en uppenbar genväg för att få fram något snabbt - intressantare modeller torde komma)

Annars är elbil helt rätt. Min prognos är att de kommer bli billigare i inköpspris när a) volymerna stiger, b) begagnat finns tillgängligt i större utsträckning, c) japanerna får fram konkurrenskraftiga modeller, och d) vänstern fått upp bensinpriset till 20 kr/l.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som tidigare förklarat i tråden så är inköpspris en sak, totalkostnad inkl drift en helt annan och det är ju den man skall jämföra.

Jag tycker att elbilen även är billig i inköp, med tanke på att fossilbilar med motsvarande prestanda är mycket dyrare i inköp OCH kostar massor i både bränsle och service.

Det skulle tex vara roligt att se en TCO på en betydligt slöare BMW M5 sett över 20.000 mil...


Buy quality, cry once
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
uhhg47m.jpg


Tesla CyberTuk :rock
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som tidigare förklarat i tråden så är inköpspris en sak, totalkostnad inkl drift en helt annan och det är ju den man skall jämföra.

Jag tycker att elbilen även är billig i inköp, med tanke på att fossilbilar med motsvarande prestanda är mycket dyrare i inköp OCH kostar massor i både bränsle och service.

Det skulle tex vara roligt att se en TCO på en betydligt slöare BMW M5 sett över 20.000 mil...


Buy quality, cry once

Jo, men nu gällde kommentaren just inköpspris. Tillverkningskostnaden är troligen lägre när man väl skrivit av utvecklingskostnaderna.

Endast en observation när det gäller försäljningspris kontra tillverkningskostnad. Nu sätts givetvis priserna utefter vad marknaden tål och inte enligt en cost-plus modell, men det är ändå intressent, ffa som en förlängning av kostnad vs pris på reservdelar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om vi tittar på hur priset på elbilar förändrats i förhållande till prestanda så har de blivit rejält billigare.

Cybertruck är dessutom BILLIGARE än motsvarande fossilpickup.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo, men nu gällde kommentaren just inköpspris. Tillverkningskostnaden är troligen lägre när man väl skrivit av utvecklingskostnaderna.

Endast en observation när det gäller försäljningspris kontra tillverkningskostnad. Nu sätts givetvis priserna utefter vad marknaden tål och inte enligt en cost-plus modell, men det är ändå intressent, ffa som en förlängning av kostnad vs pris på reservdelar.
Inköpspris kommer så småningom högst troligt gå under priset för motsvarande petroleumbil, inom hyfsat få antal år. Det behövs massproduktion för att få ner styckpriset. Fabrikerna är så sakteliga på väg att byggas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför tror du att terrängbilar, lastbilar och riktiga SUV har ram som den där Forden?

För att det är billigast, man har gjort så sedan 1910-talet, det ger stor flexibilitet och det är billigast.

Varför tror du att amerikanska vans i lång version har en skarv mitt på sidan som börjar rosta efter några år? Kromade kofångare...

Konstruerar man nytt utan att behöva ta hänsyn till existerande modellprogram kan man tänka utifrån andra principer, ungefär som när Citroën lanserade DS 1955 när övriga märken med få undantag i princip var moderniserade trettiotalskonstruktioner.

Sa jag att det är billigast?


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
För att det är billigast, man har gjort så sedan 1910-talet, det ger stor flexibilitet och det är billigast.

Varför tror du att amerikanska vans i lång version har en skarv mitt på sidan som börjar rosta efter några år? Kromade kofångare...

Konstruerar man nytt utan att behöva ta hänsyn till existerande modellprogram kan man tänka utifrån andra principer, ungefär som när Citroën lanserade DS 1955 när övriga märken med få undantag i princip var moderniserade trettiotalskonstruktioner.

Sa jag att det är billigast?


Buy quality, cry once
Rättelse: Det var billigast. :fakta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mm, nej. Det finns fog för den kritiken. Är man dock sådan som går igång på dansk minimalism så förstår jag att man gillar M3 skarpt.

Det var mest påståendet om Sexig och Toyota jag reagerade på.
Jag föredrar förstås minimalism framför knapphysteri som i en Corolla eller en DS7.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top