Elbil eller inte?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
P.g.a smältande polaris, som smälter för att medeltemperaturen ökar, som beror på..
Som det gamla ordspråket lyder: Det är inte lätt att pissa till kvälls när natten är halvgången. Faktum är att en rätt ansenlig mängd människor faktiskt bor precis vid vattenbrynet.

Hur hög medeltemp. behöver vi för att glaciärerna i anderna ska smälta bort och det bli tropisk regnskogsväxtlighet istället?
Var så för en 5-6000år sen sådär, ungefär samtidigt en sommarklädd ötzi fick för sig att ge sig upp i alperna en "ovanligt varm sommardag" och frysa in i en glaciär, infrysningen i anderna gick så snabbt att växtligheten finns kvar nu när det börjar smälta fram, i alperna så blev ötzi kvar.

Skulle man kunna anta att klimat och temperatur förändras utan mänsklig inblandning?

Kan man även påstå att en forskares inställning till sitt experiment påverkar utfallet av det?
Om man söker koppling så kommer man finna den?
Som jag gjorde nu alltså, sökte ett samband mellan högre temperatur i vår närtid som inte har koppling till vårt användande av co2, hittade ett samband och nu drar slutsatsen att det varit varmt förut och kommer bli det igen, oavsett oss..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Inställningen/kopplingen kommer sig också av det faktum att man tänker på sin karriär och framtida anslag. Hur mycket pengar slängs inte på klimatforskning, projekt osv?

För forskarna finns här pengar att tjäna, om man håller liket levande sas.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Service räknade jag olja/filter stift i bensinarna osv, resten såsom styrändar, bromsar och hjulupphängning får man väl hoppas även finns på en elbil och behöver väl servas/bytas på samma intervall som en motsvarande petroleum.
Behöver man byta annat så är det feltillverkat eller misshandlat..

Du behöver inte så fanatiskt hacka på annat än det du gillar bara för att motivera ditt val, jag förstår att det finns fördelar med el men än så länge för stora nackdelar för mig och mitt behov.

Servicekostnaden är fickpengar per mil, det som kostar är bränslet, där vinner el överlägset, att börja lista saker som kan gå sönder och kostar är bara fånigt, det kan isf. göra på elbilen med, tänk dig ett motorbyte som inte går på garantin, eller batteribyte! :skrämd

Service kategoriserar jag som saker man måste göra för att drivlinan ska funka. På petroleum är det förhållandevis stort. På elbil nästan obefintligt.
Underhåll kategoriserar jag som saker man behöver göra för att hålla bilen i rullande skick. Bromsar, spolarvätska, etc. Nästan samma där, men lite mindre på elbilen.
Drift, ja där är vi ganska överens om att det blir mycket billigare med el.
Fanatiskt hacka var nytt :D Kanske framgår dåligt i skrift, men om någon exempelvis säger att alla som kör motorcykel antingen är pundare eller medlem i kriminellt mc-gäng kommer jag säga emot. Samma som i de här diskussionerna.
Har jag i något inlägg sagt till någon att inte köra bil/motorcykel drivet av petroleum? Att vi ska skrota bilar som är i drift idag? Att personer som kör något petroleum-drivet är dåliga människor? Jag har dementerat ryktet att elbilar är dåliga för miljön, att de är dyra och att man inte kan köra långt med dem. Men jag har aldrig sagt att de är för alla. Inte än iaf :crash
Som jag skrivit innan, ett motorbyte är sällan ekonomiskt, eftersom den stora driftskostnaden gör att bilen inte är "lönsam" att göra en sån operation på. Det är oftast bättre ekonomi att helt enkelt skrota och köpa bättre begagnat. Ett batteribyte däremot gör att bilen blir "som ny eller ännu bättre" med fortsatt låga driftskostnader, vilket gör det till ett attraktivt alternativ. Både ekonomiskt och för miljön.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Inställningen/kopplingen kommer sig också av det faktum att man tänker på sin karriär och framtida anslag. Hur mycket pengar slängs inte på klimatforskning, projekt osv?

För forskarna finns här pengar att tjäna, om man håller liket levande sas.
Hur hög medeltemp. behöver vi för att glaciärerna i anderna ska smälta bort och det bli tropisk regnskogsväxtlighet istället?
Var så för en 5-6000år sen sådär, ungefär samtidigt en sommarklädd ötzi fick för sig att ge sig upp i alperna en "ovanligt varm sommardag" och frysa in i en glaciär, infrysningen i anderna gick så snabbt att växtligheten finns kvar nu när det börjar smälta fram, i alperna så blev ötzi kvar.

Skulle man kunna anta att klimat och temperatur förändras utan mänsklig inblandning?

Kan man även påstå att en forskares inställning till sitt experiment påverkar utfallet av det?
Om man söker koppling så kommer man finna den?
Som jag gjorde nu alltså, sökte ett samband mellan högre temperatur i vår närtid som inte har koppling till vårt användande av co2, hittade ett samband och nu drar slutsatsen att det varit varmt förut och kommer bli det igen, oavsett oss..
Så kan det såklart vara. Jag tror på det ena, andra tror på motsatsen. Här kan vi nog enas om att vara oense :fyllisar
Däremot, om vi åsidosätter den infekterade co2-frågan och säger att det spelar kvitta. Vem vill ställa upp på garage-utmaningen?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...

Låt oss då istället anta att elda olja och kol är det bästa som hänt sen färdigskivat bröd. Då har jag en utmaning: Vi tar vars ett garage, i dessa sätter vi vars en rullande landsväg. Sen tar jag en av mina elbilar och ni får välja valfri bensin/diesel. Ni får oändligt med bränsle och jag får oändligt med el. Sen stänger vi portarna och börjar köra. Vem vill ställa upp och vem tror ni kommer längst?



Känns som jag missat nått här.
Kan jag vinna något så satsar jag frugan ocv barnen?

Bara livet som insats :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Service kategoriserar jag som saker man måste göra för att drivlinan ska funka. På petroleum är det förhållandevis stort. På elbil nästan obefintligt.
Underhåll kategoriserar jag som saker man behöver göra för att hålla bilen i rullande skick. Bromsar, spolarvätska, etc. Nästan samma där, men lite mindre på elbilen.
Drift, ja där är vi ganska överens om att det blir mycket billigare med el.
Fanatiskt hacka var nytt :D Kanske framgår dåligt i skrift, men om någon exempelvis säger att alla som kör motorcykel antingen är pundare eller medlem i kriminellt mc-gäng kommer jag säga emot. Samma som i de här diskussionerna.
Har jag i något inlägg sagt till någon att inte köra bil/motorcykel drivet av petroleum? Att vi ska skrota bilar som är i drift idag? Att personer som kör något petroleum-drivet är dåliga människor? Jag har dementerat ryktet att elbilar är dåliga för miljön, att de är dyra och att man inte kan köra långt med dem. Men jag har aldrig sagt att de är för alla. Inte än iaf :crash
Som jag skrivit innan, ett motorbyte är sällan ekonomiskt, eftersom den stora driftskostnaden gör att bilen inte är "lönsam" att göra en sån operation på. Det är oftast bättre ekonomi att helt enkelt skrota och köpa bättre begagnat. Ett batteribyte däremot gör att bilen blir "som ny eller ännu bättre" med fortsatt låga driftskostnader, vilket gör det till ett attraktivt alternativ. Både ekonomiskt och för miljön.

Jo, men servicekostnaden för mig de senaste 20´milen har kanske legat på 35öre milen så att räkna det som en besvärande kostnad är ju fånigt, övrigt petroleumbaserat underhåll lika mycket, avgassystem osv.
Resten är ju underhåll som inte ligger på drivmedlet.
Lägger ju nästan mer på fika och glass när jag tankar..

Lådan är nog uppkäkad innan drivlinan havererar så det är inget problem för en fossil bil, det som är ett problem idag är drivmedelskostnader, där är elbilen vinnare och det rejält.

För övrigt, batteriet byter jag varje gång jag tankar..;)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo, men servicekostnaden för mig de senaste 20´milen har kanske legat på 35öre milen så att räkna det som en besvärande kostnad är ju fånigt, övrigt petroleumbaserat underhåll lika mycket, avgassystem osv.
Resten är ju underhåll som inte ligger på drivmedlet.
Lägger ju nästan mer på fika och glass när jag tankar..

Lådan är nog uppkäkad innan drivlinan havererar så det är inget problem för en fossil bil, det som är ett problem idag är drivmedelskostnader, där är elbilen vinnare och det rejält.

För övrigt, batteriet byter jag varje gång jag tankar..;)
Då har du haft tur. Och jag haft otur. Om brorsan inte kunde fixat mina grejer till inköpspris hade jag varit många 10-tusenlappar fattigare. Därmed inte sagt att alla kommer och drabbas av samma sak.
Det jag ville visa på var två faktiskt stora haverier, som jag själv råkat ut för, som inte kan uppstå på en elbil. Båda inträffade runt 15.000 mil.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Mer humor!
35f69e8e714ef384e67f65905473d03f.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad har ni haft för motorrelaterade reparationer på era bilar? Det enda jag kan minnas att jag gjort är byte av olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter. Avgassystem några gånger. Kamrem ibland. På bensinbilar även tändstift och någon gång har jag bytt tändkablar och fördelarlock.
Batterier brukar man ju också få byta med några års mellanrum.

Resten av mina servicar och reparationer är detaljer som även elbilar har.

I motsats till vad elbilsägarna vittnar om så har jag sannerligen aldrig bytt en motor.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har haft ras på en fullservad S80 D5.
Hade gått 16300 mil men Volvo gav mig en som gått 8000 istället. :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad har ni haft för motorrelaterade reparationer på era bilar? Det enda jag kan minnas att jag gjort är byte av olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter. Avgassystem några gånger. Kamrem ibland. På bensinbilar även tändstift och någon gång har jag bytt tändkablar och fördelarlock.
Batterier brukar man ju också få byta med några års mellanrum.

Resten av mina servicar och reparationer är detaljer som även elbilar har.

I motsats till vad elbilsägarna vittnar om så har jag sannerligen aldrig bytt en motor.


Min Dodge Cummins hade väl gått sådär 65000 eller nåt när jag sålde den. Inte ens ACn var renoverad, allt funka. Då var bilen 12år gammal. Kördes med fördel på B100, ett jäkla bra fordon.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min Dodge Cummins hade väl gått sådär 65000 eller nåt när jag sålde den. Inte ens ACn var renoverad, allt funka. Då var bilen 12år gammal. Kördes med fördel på B100, ett jäkla bra fordon.

Ja, min privata bil, VW T4 köpte jag nog 2005 den är uppe i 31000 mil nu, och motorn håller säkert lika mycket till men karossen är sönderrostad. Den är bullrig, obekväm och ful som stryk, men kostnaden att köra den är i princip bara bränsle och skatt. Och den är nog osäljbar så jag kör tills kamremmen havererar eller bilprovningen ger mig spanska flaggan pga rosten.

Har en T4 även som firmabil och den har gått 35000 mil, och den står parkerad som reservbil, avställd men vanligtvis besiktad och körklar. Ingen antydan till att någonting i motorn skulle vara slutkört, men den går bara några hundra mil per år under högsäsong så tids nog har väl kamremmen torkat upp så den brister och jag tänker inte byta den förebyggande på en 20 år gammal bil.

Vågade inte förlita mig på att en så pass gammal bil alltid fungerar så jag ersatte den. Det skulle kunna bli ganska dyrt för firman om jag är utan bil vid fel tillfälle.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Medellivslängden på en personbil i Sverige är cirka 17 år
https://www.aldautomotive.se/nyheter/ArticleID/2420/Så-tycker-svenskarna-om-bilen

I genomsnitt kördes varje personbil 1 211 mil
https://teknikensvarld.se/ny-rapport-vi-kor-allt-mer-bil-622053/

Så följaktligen har den genomsnittliga bilen gått 20000 mil när den skrotas.

Sen kan man ju diskutera vad man eg får fram av ett medelvärde på fordon, det finns veteranbilar som lever åtskilligt mycket längre och det finns bilar som krockas och skrotas långt mycket tidigare.

Samma med körsträckan, veteranbilar går knappt alls samma sak ofta med familjens andrabil. Pendlingsbilar, taxibilar företagsbilar kan gå ganska mycket.

Men om den genomsnittliga bilen skrotas vid 20000 mil, så vill jag i alla fall med ganska stor säkerhet påstå att ganska få motorer i dagens bilar är skrot vid 15000 mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Elmotorn i Tesla kostar ca 750$. Och är designad för 160.000 mil.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top