Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Precis. Det hela handlar om balans. För 10.000 år sen fanns det säkert 100.000 vargar i Sverige. Betyder det att det är en skitsmart idé att dumpa in 100.000 vargar årligen från tomma intet? Och öka antalet vi dumpar in varje år?

Om den ska hanteras som klimatfrågan så:
Minskade vargarna pga mänskligt handlande så är det väl i klimathysterins anda rätt att återställa antalet till 100000 st.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Världen kommer inte gå under. Världen klarar sig hur bra som helst. Vi kommer att kunna leva här utan problem.
Problemet är de miljarder människor vars bostäder helt plötsligt blir belägna på havsbotten.

Pga antropogen CO2?
Bygg inte hus nära kusterna!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
För det första så skrev jag inte reparera, endast service men, nu talade du i sak att en bensin/diesel var skrot efter endast 15´mil för det var för dyrt att hålla liv i de, det var det jag svarade på.

Hur ekonomin ser ut och om man kan räkna hem eller inte har jag inte vägt in, det beror bla. på räckvidd och pris om det ens är aktuellt.

Ska ha en buss men det verkar skita sig då det inte finns någon som tar mig långt nog, märkligt kan man tycka då det borde finnas plats för ett batteri så oavsett så kan jag inte köpa en sådan.

Ja, Jo, service för att den i förebyggande syfte inte ska haverera versus laga. Men visst, finns rum för tolkning. Om det inte är en raritet så går det nog på skroten om du frågar mig.

Enligt ryktet ska WV göra en reinkarnation på den gamla WV bussen på ID3-plattformen. Kommer säkert inte på ett år eller två, men man kan ju hoppas!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Pga antropogen CO2?
Bygg inte hus nära kusterna!
P.g.a smältande polaris, som smälter för att medeltemperaturen ökar, som beror på..
Som det gamla ordspråket lyder: Det är inte lätt att pissa till kvälls när natten är halvgången. Faktum är att en rätt ansenlig mängd människor faktiskt bor precis vid vattenbrynet.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
P.g.a smältande polaris, som smälter för att medeltemperaturen ökar, som beror på..
Som det gamla ordspråket lyder: Det är inte lätt att pissa till kvälls när natten är halvgången. Faktum är att en rätt ansenlig mängd människor faktiskt bor precis vid vattenbrynet.


Ser skarpt fram emot att min kåk på en höjd får sjötomt. Alla svettiga backslicks kan gärna få sjunka i havet. Drabbar inte mig.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ser skarpt fram emot att min kåk på en höjd får sjötomt. Alla svettiga backslicks kan gärna få sjunka i havet. Drabbar inte mig.
Blir bara lite jobbigt ifall golfströmmen får för sig att ta uppehåll p.g.a det dumpas för mycket iskallt smältvatten i norra Atlanten. Är ju långt ifrån säkert att det händer, men samtidigt inte helt otänkbart. Hände senast för ca 15.000 år sen om jag inte minns fel, när fördämningarna en massiv is-sjö som täckte stora delar av Kanada plötsligt brast och dumpade massiva mängder isvatten rakt ner i norra Atlanten. Går under benämningen "Lilla istiden". Då är det i stort sett skit samma var i Sverige man bor, det blir arktisk tundra för oss.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blir bara lite jobbigt ifall golfströmmen får för sig att ta uppehåll p.g.a det dumpas för mycket iskallt smältvatten i norra Atlanten. Är ju långt ifrån säkert att det händer, men samtidigt inte helt otänkbart. Hände senast för ca 15.000 år sen om jag inte minns fel, när fördämningarna en massiv is-sjö som täckte stora delar av Kanada plötsligt brast och dumpade massiva mängder isvatten rakt ner i norra Atlanten. Går under benämningen "Lilla istiden". Då är det i stort sett skit samma var i Sverige man bor, det blir arktisk tundra för oss.

Förbannade fossilbränslen som vände golfströmmen :tungan
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ok, låt oss säga att de 10.000+ forskare från 100+ länder som lämnade in en rapport till FN om "global warming" är med i en hemlig sekt och allt är en konspiration. Att Venedig håller på att försvinna är en synvilla och att hotellet i Thailand som jag besökte för lite mer än 10 år sen nu håller på att försvinna under havsnivån också är en synvilla. Det skulle kunna vara så. Jag tror inte på det med det skulle kunna vara så.

Låt oss då istället anta att elda olja och kol är det bästa som hänt sen färdigskivat bröd. Då har jag en utmaning: Vi tar vars ett garage, i dessa sätter vi vars en rullande landsväg. Sen tar jag en av mina elbilar och ni får välja valfri bensin/diesel. Ni får oändligt med bränsle och jag får oändligt med el. Sen stänger vi portarna och börjar köra. Vem vill ställa upp och vem tror ni kommer längst?

Om/att Venedig försvinner beror på mänsklig CO2? Inte på landsänkning på motsvarande sätt som Sverige upplever landhöjning. Beror den på mänsklig CO2 den också?
Finns ingen annan förklaring än antropogen CO2?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Förbannade fossilbränslen som vände golfströmmen :tungan
Naturlig uppvärmning smälte isen. Jordens temperatur går i cykler. Vi hade inlandsis här för inte så jättelängesen. Men det är skillnad på att vi får 10.000 år förvaring på att något sånt kommer och 100 år.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Naturlig uppvärmning smälte isen. Jordens temperatur går i cykler. Vi hade inlandsis här för inte så jättelängesen. Men det är skillnad på att vi får 10.000 år förvaring på att något sånt kommer och 100 år.

Snickelisnack. När golfströmmen vänder kommer isarna växa brutalt. Ligg lågt, co2 är inte ett bekymmer.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Naturlig uppvärmning smälte isen. Jordens temperatur går i cykler. Vi hade inlandsis här för inte så jättelängesen. Men det är skillnad på att vi får 10.000 år förvaring på att något sånt kommer och 100 år.

Vi har ju bränt olja i hundra år typ. Lever vi på övertid?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vi har ju bränt olja i hundra år typ. Lever vi på övertid?
Enligt vad jag läst från forskarna så tar det 30 år för ökningen i co2 att ge effekt. Så det vi släpper ut nu kommer märkas år 2050. Höjning av havsnivån nu beror på (som del av, inte bara) utsläppen i början av 90-talet. Om du tittar på diagrammet från NASA med tidsskala om 100.000 år, och sen jämför du de drastiska dipparna i temperatur med när vi hade istid. Sen tittar du var vi ligger i temperatur nu och hur högt vi behöver komma för att trigga fram nästa istid. Återkom om du hittar något intressant.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, Jo, service för att den i förebyggande syfte inte ska haverera versus laga. Men visst, finns rum för tolkning. Om det inte är en raritet så går det nog på skroten om du frågar mig.

Enligt ryktet ska WV göra en reinkarnation på den gamla WV bussen på ID3-plattformen. Kommer säkert inte på ett år eller två, men man kan ju hoppas!

Service räknade jag olja/filter stift i bensinarna osv, resten såsom styrändar, bromsar och hjulupphängning får man väl hoppas även finns på en elbil och behöver väl servas/bytas på samma intervall som en motsvarande petroleum.
Behöver man byta annat så är det feltillverkat eller misshandlat..

Du behöver inte så fanatiskt hacka på annat än det du gillar bara för att motivera ditt val, jag förstår att det finns fördelar med el men än så länge för stora nackdelar för mig och mitt behov.

Servicekostnaden är fickpengar per mil, det som kostar är bränslet, där vinner el överlägset, att börja lista saker som kan gå sönder och kostar är bara fånigt, det kan isf. göra på elbilen med, tänk dig ett motorbyte som inte går på garantin, eller batteribyte! :skrämd
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top