Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ger de ökningen per tidsenhet? Vi snackar 50år..
(Nej, precis vad jag skrev alltså. )

Vattenångan är den klart dominerande växthusgasen. C02 har ökat med en promille, från 0,03 procent till 0,04 procent sedan 1950-talet. Historiskt har vi en mycket låg C02 halt. En minskad CO2 halt till strax under 0,02 procent skulle utgöra en uppenbar fara för allt liv på jorden. Människan bidrar med cirka fyra procent av CO2 utsläppen (av de 0,04 procent) och "naturen" (vulkaner, spricker i jordskorpan och haven) med resten cirka 96 procent..

Om du vill snacka lobby-indoktrinering så varsågod och skölj.

Om du kan mäta koncentration per år så får du även ökning per tidsenhet.. Tänk position per tidsenhet, då vet du hastigt om du har minst två mätpunkter. Ju fler mätpunkter desto mer noggrann upplösning på hastigheten.
Jag är mer benägen att tro på forskare hos NASA än t.ex ett internet-troll som Lars Bern..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra fråga, finns både och. Tror (obs tror) att tillverkare som har huvudkvarter i soliga breddgrader väljer direktverkande för det är enklare så.

Även direktverkande teknik har utvecklats och kan utföras på väldigt olika sätt. Tesla 3 har ingen värmepump men mycket intressant lösning!


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om du kan mäta koncentration per år så får du även ökning per tidsenhet.. Tänk position per tidsenhet, då vet du hastigt om du har minst två mätpunkter. Ju fler mätpunkter desto mer noggrann upplösning på hastigheten.
Jag är mer benägen att tro på forskare hos NASA än t.ex ett internet-troll som Lars Bern..

Men vafan. Iskärnorna ger inte noggrannhet på år. Läs själv det du länkar!:rofl

Du får ett snitt på 100-1000år. Så? Om den ökningen skedde på 50 eller 5 eller 500? Den är ju bevisat INTE linjär. Geeez

En bild för barn;

1-3-temp-CO2.gif

Ja, det är NASA-data.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Ok så var i cykeln är vi?
https://www.geocraft.com/WVFossils/PageMill_Images/image277.gif

Har förändringen inte varit exponentiell helt naturligt någon gång tidigare eller vad är problemet?

Finns hur mycket som helt skrivet om att climate change får jordens öknar att grönska.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=deserts+greening+climate+change
https://www.climatedepot.com/2018/04/02/the-sahara-desert-is-growing-even-though-its-wetter-greener/

Ja vi skövlar skog. Det sker inte som effekt av antropogen CO2. Men effekten av klimathysterin lyser iofs igenom även här:https://www.wsj.com/articles/SB10001424127887324082604578485491298208114

Hur stor del av ökningen vi ser är dessutom antropogen? Spelar det någon roll?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vattenångan är den klart dominerande växthusgasen.
Korrekt! KLART dominerande.

C02 har ökat med en promille, från 0,03 procent till 0,04 procent sedan 1950-talet.
Fyfan vad hemskt, förstår folk detta rent matematiskt hur små tal det skriks om?

Historiskt har vi en mycket låg C02 halt.
Korrekt. Världen gick säkert under för längesen egentligen när CO2 var högre.

En minskad CO2 halt till strax under 0,02 procent skulle utgöra en uppenbar fara för allt liv på jorden.
Korrekt. Vet klimatgaphalsarna om detta tro?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om du kan mäta koncentration per år så får du även ökning per tidsenhet.. Tänk position per tidsenhet, då vet du hastigt om du har minst två mätpunkter. Ju fler mätpunkter desto mer noggrann upplösning på hastigheten.
Jag är mer benägen att tro på forskare hos NASA än t.ex ett internet-troll som Lars Bern..

Vad har Lars Bern påstått som inte lirar med data ifrån NASA?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men vafan. Iskärnorna ger inte noggrannhet på år. Läs själv det du länkar!:rofl

Du får ett snitt på 100-1000år. Så? Om den ökningen skedde på 50 eller 5 eller 500? Den är ju bevisat INTE linjär. Geeez

En bild för barn;

View attachment 451599

Ja, det är NASA-data.

Syns att vi eldade mycket fossilt där strax innan Jesu födelse.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förlåt, jag uttryckte mig dåligt. Jag menade deras ekonomiska livslängd, inte den tekniska. Givet hur mycket pengar och tid som helst så kan man hålla liv i vad som helst. Men i verkligheten skrotas bilar som bara gått 15.000 mil. För de kostar för mycket att laga.

Där har du inte helt rätt..
Köper man en bil som har en beräknad livslängd på säg 5år/10000mil så skrotar man den oftast efter den tiden, inte för att en bensin/dieseldriven bil har just den livslängden utan för att just den bilen inte är byggd för att hålla längre, det är lite det man betalar för vid oinköpet i form av ett lågt pris.

Ta en gammal volvo eller merca eller bmw exempelvis(väljer de märkena då jag har personlig erfarenhet) så har du ett helt annat tänk vid bygget och den livslängden är inte 15´mil, ingen jag haft som passerat 30´på annat än service har varit ens nära slut.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ok, låt oss säga att de 10.000+ forskare från 100+ länder som lämnade in en rapport till FN om "global warming" är med i en hemlig sekt och allt är en konspiration. Att Venedig håller på att försvinna är en synvilla och att hotellet i Thailand som jag besökte för lite mer än 10 år sen nu håller på att försvinna under havsnivån också är en synvilla. Det skulle kunna vara så. Jag tror inte på det med det skulle kunna vara så.

Låt oss då istället anta att elda olja och kol är det bästa som hänt sen färdigskivat bröd. Då har jag en utmaning: Vi tar vars ett garage, i dessa sätter vi vars en rullande landsväg. Sen tar jag en av mina elbilar och ni får välja valfri bensin/diesel. Ni får oändligt med bränsle och jag får oändligt med el. Sen stänger vi portarna och börjar köra. Vem vill ställa upp och vem tror ni kommer längst?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja ÖKNINGEN i sig är ju tydlig på det viset.
Precis. Det hela handlar om balans. För 10.000 år sen fanns det säkert 100.000 vargar i Sverige. Betyder det att det är en skitsmart idé att dumpa in 100.000 vargar årligen från tomma intet? Och öka antalet vi dumpar in varje år?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Där har du inte helt rätt..
Köper man en bil som har en beräknad livslängd på säg 5år/10000mil så skrotar man den oftast efter den tiden, inte för att en bensin/dieseldriven bil har just den livslängden utan för att just den bilen inte är byggd för att hålla längre, det är lite det man betalar för vid oinköpet i form av ett lågt pris.

Ta en gammal volvo eller merca eller bmw exempelvis(väljer de märkena då jag har personlig erfarenhet) så har du ett helt annat tänk vid bygget och den livslängden är inte 15´mil, ingen jag haft som passerat 30´på annat än service har varit ens nära slut.
Ja du har säkert rätt att det inte kostar så mycket att laga upp en sån bil så den klarar 30.000 mil till. Men efter 30.000 mil, hur mycket har du då lagt på bensin/diesel på den bilen? Hur stor skillnad hade det varit per mil om du skrotat den bilen och istället köpt en bättre begagnad för typ 100.000 och kört med istället? Om du istället skaffat en splajsans ny elbil för 400.000?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Korrekt! KLART dominerande.

Fyfan vad hemskt, förstår folk detta rent matematiskt hur små tal det skriks om?

Korrekt. Världen gick säkert under för längesen egentligen när CO2 var högre.

Korrekt. Vet klimatgaphalsarna om detta tro?
Världen kommer inte gå under. Världen klarar sig hur bra som helst. Vi kommer att kunna leva här utan problem.
Problemet är de miljarder människor vars bostäder helt plötsligt blir belägna på havsbotten.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Syns att vi eldade mycket fossilt där strax innan Jesu födelse.
Vi har naturligt en variation. Det har ingen sagt något om. Här ser vi variation +-100 ppm med cykler om ca 100.000 år. Vi har ökat med 200 på mindre än ett sekel. Det gäller att titta på skalan också.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja du har säkert rätt att det inte kostar så mycket att laga upp en sån bil så den klarar 30.000 mil till. Men efter 30.000 mil, hur mycket har du då lagt på bensin/diesel på den bilen? Hur stor skillnad hade det varit per mil om du skrotat den bilen och istället köpt en bättre begagnad för typ 100.000 och kört med istället? Om du istället skaffat en splajsans ny elbil för 400.000?

För det första så skrev jag inte reparera, endast service men, nu talade du i sak att en bensin/diesel var skrot efter endast 15´mil för det var för dyrt att hålla liv i de, det var det jag svarade på.

Hur ekonomin ser ut och om man kan räkna hem eller inte har jag inte vägt in, det beror bla. på räckvidd och pris om det ens är aktuellt.

Ska ha en buss men det verkar skita sig då det inte finns någon som tar mig långt nog, märkligt kan man tycka då det borde finnas plats för ett batteri så oavsett så kan jag inte köpa en sådan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top