Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Totalt sett ger ju en tyngre bil mer energi att ta hand om vid en smäll. Att man tar sig vinnande ur en krock kanske inte är lika kul om motståndaren blev platt.
Dessutom är en tyngre bil svårare att ändra hastighet och riktning på än en lättare. Det är ren fysik.
Man skapar dessutom en massa andra faror med ett tyngre fordon pga vägslitage, bromsbeläggsdamm, tillverkning av större hjul osv osv...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kör 70 mil per dag också? Hur många i Sverige gör det dagligen? Vette fan om jag inte skulle fundera på att flytta om jag var tvungen att pendla 35 mil enkel resa..
Det du normalt sett behöver ladda är det du gjort av med under dagen, inte extremfall som bensinbilister envist verkar vilja göra. Hela tiden. Varje dag. Gärna flera gånger om dagen om man kan, det är ju nästan ett måste när jag tänker efter..

Tar på mig jobb inom ca 35 mils radie, så jag bor redan mitt i smeten.
Åker jag 35 mil på jobb så åker jag inte hem samma dag, 18 mil är nog det längsta jag åkt hem över natten och då var eg grundplanen att sova men blev lite ändring.

Inte vanligen men det händer, för nåt år sedan började jag varje semester med att köra 160 mil från Skåne till Norrbotten, och avslutade semestern med 160 mil tillbaka. Har även bott i Stockholm och då körde jag upp lite oftare än en gång per år.

Men oavsett m jag är extrem så vill man ju ha en bil som även klarar de där semesterresorna eller resorna till idrottsevenemang, hundutställningar, fiskeresan etc

Det är väl snarare så att dessa resor är viktigare då det brukar vara lättare att åka kollektivt till arbetsplatsen än racingbanan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Googlade lite. En ICE-motor väger tydligen in på mellan 100-300kg (typ 1-liters upp till v8'or+) sen får man lägga till hela drivlinan utöver det, säg 100kg till kanske? (koppling, växellåda, kardanaxel, etc).
Motorn i teslan väger lite under 40kg. Har inte hittat vad den väger i leafen, men jag gissar mer än Tesla. Dock mindre än motsvarande ICE.
Teslas 90kWh batterier inklusive all styrelektronik och hela kånkarången väger in på lite över 500kg, batteri-packet i min 30kWh Leaf ligger på ca 250kg.
Så just nu är skillnaden en eller två passagerare med lite pondus, beroende på vilken storleksklass av bil man jämför med.

På teslan har du ju riktig deformationszon fram, ingen massivt järnklump som du får i knät vid krock. Både Tesla och Leaf har väldigt hög säkerhetsklassning om jag inte minns fel. Batterierna sprider du ju ut längs hela golvet i bilen.

Varför väger då en Tesla drygt 2 ton och en S80 drygt 1.5 ton?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Där skulle jag min 12 år gamla Saab om jag skulle tvingats köra, eftersom det tar över 8 timmar att köra för mig.
Alternativt skiter jag i sälen och flyger jag ner till alperna för bensinpengarna jag dagligen sparar plus de 1500:- bara den resan skulle kostat mig i rent drivmedel.

Dock teoretiskt i mitt fall eftersom jag inte åker skidor. After ski kan jag gå med på dock! :fyllisar:

Ska du hålla två bilar i drift så kan du nog glömma att spara dom där 1500 kronorna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Uppenbarligen fungerar ju Teslas snabbladdningar redan idag både hemma och på resorna.
Men ju längre batterierna räcker, destå mindre behov finns av snabbladdare på resor :hej

Och teknikutvecklingen tenderar vara snabbare än beräknat.

Dom snabbladdar väl inte om det står bilar på alla stolpar har jag för mig att jag har läst, matningen är inte dimensionerad för det eller hur det var.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Varför väger då en Tesla drygt 2 ton och en S80 drygt 1.5 ton?
Varför väger en Audi A8 (som är mer jämförbar med teslan) 2+ ton och inte 1,5 som en Volvo?
Tar du en S80 med nästan samma hästkrafter som en Tesla är du uppe på 1,86 ton. Se t.ex https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80 Börjar du förstå vikten (pun intended) av hur mycket en hyfsat presterande ICE-motor väger? På volvon ovan skiljer det 300kg från en liten 2.0 till v8.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ska du hålla två bilar i drift så kan du nog glömma att spara dom där 1500 kronorna.
Jag, i mitt fall, måste ha två bilar i dagsläget. Saaben går dagligen mellan hemmet, dagis och tågstationen. Några kilometer. Dvs ingen större daglig bensinkostnad. Det vore hål i huvudet att ersätta den med elbil i dagsläget. Kostar tyvärr mycket mer än det smakar inom överskådlig framtid.

Mina 1500:- sparar jag in genom att inte köra till sälen, resten sparar jag varje dag när jag pendlar 10 mil till/från jobbet. Vad exakt är det nu igen jag ska glömma?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Du får gärna vidareutveckla varför tyngre fordon är mindre säkra.
Krockenergin är ju större!
Även den aktiva säkerheten påverkas negativt. (dvs förmågan att undvika olyckor) som även L. Mäkinen redovisat.

Vill ni inte ha en så lätt/agil båge som möjligt eller är jag på fel forum? :rock
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Dom snabbladdar väl inte om det står bilar på alla stolpar har jag för mig att jag har läst, matningen är inte dimensionerad för det eller hur det var.
Ingen aning. Men ville bara visa att det faktiskt funkar tekniskt idag att snabbladda på långkörningar. Samt ladda över natten hemma. Detta trots stora batterier i Tesla. Så det funkar visst.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Varför väger en Audi A8 (som är mer jämförbar med teslan) 2+ ton och inte 1,5 som en Volvo?
Tar du en S80 med nästan samma hästkrafter som en Tesla är du uppe på 1,86 ton. Se t.ex https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80 Börjar du förstå vikten (pun intended) av hur mycket en hyfsat presterande ICE-motor väger? På volvon ovan skiljer det 300kg från en liten 2.0 till v8.
Ska man jämföra så föreslår jag att man tar en modern bensinbil, inte en gammal konstruktion som S80
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Krockenergin är ju större!
Även den aktiva säkerheten påverkas negativt. (dvs förmågan att undvika olyckor) som även L. Mäkinen redovisat.

Vill ni inte ha en så lätt/agil båge som möjligt eller är jag på fel forum? :rock

Mjo. Den totala krockenergin blir ju större med tyngre bil men det är inte det som har betydelse för krocksäkerheten.
Det som avgör krocksäkerheten är hur väl bilens deformationszoner kan ta upp och avleda krockenergin utan att kupéutrymmet deformeras och utan att krockvåldet på förare och passagerare blir för stort.

Ur det hänseendet så är en större bil alltid bättre än en mindre. Deformationszonerna är större vilket medför att en större bil kan ta upp mer energi med samma G-krafter efterssom deformationssträckan är större.

Det är av precis den anledningen som man inte rakt av jämför olika storleksklasser sinsemellan i Euro NCAP.
Där har man olika krav för olika storleksklasser.
Om jag inte minns fel så är en 5 stjärnig mellanstor bil ungefär lika krocksäker som en 3 stjärnig stor bil.

Ur krocksäkerhetshänseende så är en större bil alltid bättre. I alla fall för dig som sitter i den.
Däremot är det dåligt för omgivningen. Sitter man i en liten bil och krockar med en stor så ligger man illa till.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dom snabbladdar väl inte om det står bilar på alla stolpar har jag för mig att jag har läst, matningen är inte dimensionerad för det eller hur det var.
Står man flera bilar på samma stolpe så delar man effekt i dagsläget om jag inte minns fel.
Inom snar framtid tror jag mer på bensinmack-lösningen för snabbladdare. Dvs man har en fete-tank nergrävd som kan leverera mycket kapacitet vid peak-consumption, och som fylls på regelbundet.

I laddarfallet då en batteribank lik den som Tesla redan levererar, soltak över laddplatserna för kontinuerlig gratis påfyllnad i långsam takt och inkopplad på stamnätet för balansering (fylla på när solen inte skiner, mer ut än in osv). På så sätt behöver man inte ha miltals med decimeter-tjocka koppartrådar för matning som någon skrev tidigare..
Soltak över laddplatserna har jag redan sett bl.a i Kristianstad på parkeringen vid tågstationen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag, i mitt fall, måste ha två bilar i dagsläget. Saaben går dagligen mellan hemmet, dagis och tågstationen. Några kilometer. Dvs ingen större daglig bensinkostnad. Det vore hål i huvudet att ersätta den med elbil i dagsläget. Kostar tyvärr mycket mer än det smakar inom överskådlig framtid.

Mina 1500:- sparar jag in genom att inte köra till sälen, resten sparar jag varje dag när jag pendlar 10 mil till/från jobbet. Vad exakt är det nu igen jag ska glömma?

Hur ska du ha det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Krockenergin är ju större!
Även den aktiva säkerheten påverkas negativt. (dvs förmågan att undvika olyckor) som även L. Mäkinen redovisat.

Vill ni inte ha en så lätt/agil båge som möjligt eller är jag på fel forum? :rock
Med större fordon har man iofs större mängd material att absorbera kollisioner med också, så att man har större massa behöver nödvändigtvis inte innebära sämre säkerhet.
Och, när jag fraktar arslet i en bil skiter jag lite i om den är smidig, min feta suv är allt annat än lätt på foten, men jag kan köra som en vilde i den och hamna där jag vill ändå. Bilar är alltid tråkig skit ändå, så då kan man lika gärna lägga på några kg för att få mer komfort.
Hojar är en helt annan varelse för min del, där jag får ett klart försämrat hävstångsförhållande med ökad vikt i maskinen, bilen är jag bara dödvikt i, så där är det mest bara av tekniklösningsmässiga nackdelar. Tyngre as kräver tyngre bromsar och tyngre fjädring vilket ger större ofjädrad vikt och således sämre följsamhet med asfaltsytan osv. Men någon direkt skillnad i förmågan att undvika att skrota aset gör det inte på allmän väg. Där mina bilar håller till hela tiden. (Hade iofs gärna haft möjlighet att pendla till jobbet på bana, men det verkar svårt att få till)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur ska du ha det?
Läs igen. Jag sparar pengar för att jag kör elbil på min relativt långa dagliga pendling. Vid extremfall såsom en sälenresa har jag möjlighet att låna en fossilbil som klarar det hela, nämligen min frus bil. Inget större problem då vi sällan (aldrig) åker långväga med bil till två olika ställen.
Min fru sparar pengar jämfört med en ny elbil genom att köra en billig fossilbil, för att det helt enkelt inte finns en 12 år gammal elbil att köpa. En ny eller två-tre år gammal elbil kostar för mycket i värdeminskning jämfört med bränsle-besparingarna på de kilometerna hon kör om dagen.
Du hävdade att jag inte kan spara pengar genom skaffa elbil, och kunna köra till sälen om jag vill. Motsatsen bevisad ovan.


Om nu någon mot förmodan fått för sig att jag förespråkar att alla i Sverige måste skaffa sig en elbil imorgon så kan jag slå ner det här och nu. Det är absolut inte vettigt för alla.

* Kör du bara några mil om året så är det ännu inte intressant ekonomiskt: Finns Inga begagnade prisvärda bilar (ett fåtal tiotusenlappar) så värdeminskningen kostar mycket mer än bränsle-besparingarna.
* Kör du 35 mil enkel resa om dagen, och måste köra hem direkt igen utan ett par timmars laddning under natten, och inte kan/vill stanna på en snabbladdare är det inte intressant: Finns inga elbilar på marknaden som klarar det, inte ens den fetaste Teslan.
* Har du enstaka långresor på 10h i sträck och inte vill/kan stanna varannan timme för att ladda, alternativt låna/hyra en fossilbil, alternativt åka tåg/flyg och inte vill ha två bilar i hushållet är det inte ett alternativ.
* Har du varken möjlighet att ladda hemma eller på jobbet så är det antagligen inte ett alternativ. _Då_ måste man nämligen "åka iväg och tanka" hela tiden.


_Men_ om du som jag, pendlar ~10mil om dagen, och har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet så är det förutom ekonomiskt försvarbart även en trevlig körupplevelse. OBS! Min personliga åsikt att det är trevligt:
* Jag gillar att kunna slå igång ac'n m.h.a app i nallen när bilen stått i solen på sommaren, så jag kan sätta mig i en redan sval bil.
* Jag gillar att kunna värma bilen på vintern på samma sätt, var och när jag vill, utan att behöva koppla in en motorvärmarkabel. (Dieselvärmare går bort, vägrar köra traktor)
* Jag gillar att kunna vara uppe i 60km/h+ från stillastående i ett rödljus, tills jag passerat rödljus-stolpen på andra sidan korsningen. Helt ljudlöst. Trots att bilen på pappret bara har strax över 100 hästar.
* Jag har inga problem att behöva planera in ett lunchstopp eller liknande för att kunna skvätta i några elektroner om jag ska köra långt med elbilen.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kuskar som sagt själv 8mil om dagen.. så jag är nästan i samma sits som dig Irish. Fördelarna har inte avtagit. Var och kollade in i3 nyss. Men nähej vad de envisas med att fucka upp en bil bara för el..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top