Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Magiskt ändå att intresseorganisationen inte fattar det.
Samma i staterna. Var tredje månad typ som klockverk rapporteras vitt och brett att försäljningen av teslor minskar. De väljer konsekvent att blunda för att den månaden producerades enbart bilar till Europa..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Märk väl att det ingenstans står om den totala försäljningen minskade, eller hur försäljningen av icke-elbilar såg ut..
Procentsats är just procentsats, så ökade försäljningen av icke-elbilar eller hur såg den ut?
Lite väl mycket plocka-russinen-ur-kakan med såna "nyheter" för min smak :fakta
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Var och en får själv läsa tidningen precis som de själva behagar.

Men lite jämförelser; Oktober 18 vs oktober 19. Duger det?

Elbilsförs minskar. Diesel och hybrid ökar. Men Tesla kanske levererade andra månader då så därför såg det annorlunda ut... nej.

Mest sålda enskilda bilmodell oktober -19? Audi e-Tron.
Fortfarande; -16,7% mot 2018. Medan bilförs totalt ”bara” backa med 10,1% (det inkl elbilar alltså) samma månad ett år emellan.

Norge alltså.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
https://svenska.yle.fi/artikel/2019...ten-av-de-bilar-som-saldes-i-juni-var-elbilar

Eftersom Tesla har så stor andel kommer deras kvartalsleveranser att påverka mycket. I oktober levererades knappt någon - nästa batch kommer före jul.

Är man intresserad av hur det FAKTISKT ser ut (och inte går på TV-s antielbilskorståg) så är det lätt att googla fram hur kurvorna ser ut i tex Norge och jämföra över tid.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det var bannemig på tiden :fakta
Tänk er själva att få en jättehög med bilar som ska levereras denna månaden, sen knappt inga alls nästa. Det är inte hälsosamt alls varken för kunder eller medarbetare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det hälsosammaste hade varit att totalförbjuda koboltbrytning i afrika tills arbetarna får betalt. Samt totalförbjuda tillverkning av teslabatterier tills de har fungerande återvinning. Hade inte gjort mig nåt alls om tesla kursade brutalt för jag är så sjukt trött på alla elbilsidioter som tror dom gör nåt bra för miljön.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det hälsosammaste hade varit att totalförbjuda koboltbrytning i afrika tills arbetarna får betalt. Samt totalförbjuda tillverkning av teslabatterier tills de har fungerande återvinning. Hade inte gjort mig nåt alls om tesla kursade brutalt för jag är så sjukt trött på alla elbilsidioter som tror dom gör nåt bra för miljön.

Så kan man väl inte göra? :va
Med den inställningen hade vi inte haft kärnkraft eftersom man ännu inte löst problemet med återvinningen av avfallet. :7peta
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det hälsosammaste hade varit att totalförbjuda koboltbrytning i afrika tills arbetarna får betalt. Samt totalförbjuda tillverkning av teslabatterier tills de har fungerande återvinning. Hade inte gjort mig nåt alls om tesla kursade brutalt för jag är så sjukt trött på alla elbilsidioter som tror dom gör nåt bra för miljön.

Varför just bara Tesla?
Toyota? VW? Porsche? Volvo/Polestar? Mercedes? Audi? Alla bilmärken har elbilar med litiumjon-batterier, åtminstonde i sina pipelines.
För att inte snacka om Apple, Samsung m.fl. med miljarder smartphones med litiumjon-batterier och miljarder laptops med litiumjon-batterier.

Blir inte så mycket kvar av vår västerländska civilisation om allt med litiumjon-batterier måste utrotas...

Men visst, Tesla är all världens ondska :rofl
Och Twintorsk använder såklart inget som har ett litiumjon-batteri i sig...

P.S nästa generation batteriet från Panasonic/Tesla kommer vara 100% kobolt-fria.

PP.S snyggt ignorerat hur det politiska läget, arbetsmiljön osv. är i Kongo. Återigen är allt såklart Teslas fel (och kanske Apple och Samsung!?...), och det finns säkerligen inga problem med övriga naturtillgångar i Kongo, så som koppar, diamanter, guld, kadmium, petroleum, silver, zink, mangan, tenn, germanium, uran, radium, bauxit, järnmalm och kol samt timmer, ädelträ, palmolja och kautschuk som utvinns ur landets skogstillgångarna...

Fy Tesla, FY!


Är det något Tesla, Apple, Samsung m.fl. gjort som Twintorsk inte gjort är det att forska och utveckla vidare och att lösa problem, något de kommer fortsätta med :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, men Musk sekten runt Tesla/Musk kan man ju ha en hel del åsikter om, även om jag inte skulle välja ordet ondska för att beskriva någon av dem.

Om alla företag som har någonting som kan liknas vid en sekt och utnyttjar för att tjäna pengar skulle försvinna och de som inte hade devisen For life without poverty, for everyone, for good. skulle det inte bli många kvar... :tungan

Ska företag bara jobba som hjälporganisationer för att hjälpa världen?
I en marknadsekonomi är vinsten i pengar det som kommer först! :fakta
Sedan kan man ha åsikter om det ska finnas regleringar...

https://www.oxfam.org.uk/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om alla företag som har någonting som kan liknas vid en sekt och utnyttjar för att tjäna pengar skulle försvinna och de som inte hade devisen For life without poverty, for everyone, for good. skulle det inte bli många kvar... :tungan

Ska företag bara jobba som hjälporganisationer för att hjälpa världen?
I en marknadsekonomi är vinsten i pengar det som kommer först! :fakta
Sedan kan man ha åsikter om det ska finnas regleringar...

https://www.oxfam.org.uk/

Blanda inte ihop sekten med företaget nu.

Inte ens Musk ska blandas ihop med företaget även om han ofta med all rätt representerar företaget.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bara från Kanada?
Var stort rabalder för ett tag sen om att företaget som Tesla köpte av eventuellt hade kunnat få in lite kobol från Cuba som skulle till en annan kund. Så ja, i praktiken. Med tanke på att den aktien är den mest blankade i världshistorien så är sannolikheten dessutom hög att om utifall det finns någon negativ sak överhuvudtaget någonstans, så kommer det blåsas upp i veckor av den samlade pressen. Titta bara på "rostproblemet" och "försäljningsdippen"
Kobol har brutits i flera decennier i stora kvantiteter. Någon mer än jag som tycker det är konstigt att det som av en händelse bara just nu dras upp som ett av världshistoriens värsta problem? Även om det initiala syftet med detta enligt min mening bara var till för att klanka ner på elbilar tycker jag det är bra att det kommer upp till ytan, så det kan lösas. Men då ska resten av industrin också lösa problemet, inte bara biltillverkarna.

Varenda person som kört med dubbdäck någonsin i sitt liv har bidragit mer till problematiken om tveksam gruvdrift än teslas samlade produktion av elbilar :fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varenda person som kört med dubbdäck någonsin i sitt liv har bidragit mer till problematiken om tveksam gruvdrift än teslas samlade produktion av elbilar :fakta

Där har du en poäng! :tummenupp

Det beror på hur vi dör. En blodig död i trafiken är viktigare att rädda än den inte lika blodiga döden till följd av partiklarna. Noll Vision!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Var stort rabalder för ett tag sen om att företaget som Tesla köpte av eventuellt hade kunnat få in lite kobol från Cuba som skulle till en annan kund. Så ja, i praktiken. Med tanke på att den aktien är den mest blankade i världshistorien så är sannolikheten dessutom hög att om utifall det finns någon negativ sak överhuvudtaget någonstans, så kommer det blåsas upp i veckor av den samlade pressen. Titta bara på "rostproblemet" och "försäljningsdippen"
Kobol har brutits i flera decennier i stora kvantiteter. Någon mer än jag som tycker det är konstigt att det som av en händelse bara just nu dras upp som ett av världshistoriens värsta problem? Även om det initiala syftet med detta enligt min mening bara var till för att klanka ner på elbilar tycker jag det är bra att det kommer upp till ytan, så det kan lösas. Men då ska resten av industrin också lösa problemet, inte bara biltillverkarna.

Varenda person som kört med dubbdäck någonsin i sitt liv har bidragit mer till problematiken om tveksam gruvdrift än teslas samlade produktion av elbilar :fakta

Dåliga googleskills kanske men jag hittar inget från officiellt håll om detta, har du någon referens?

Ja konstigt men samtidigt inte. Folk letar ju alltid efter saker som kan kritiseras oavsett hur stor del i den större bilden saken i sig har.

Jag ser det som en vara som alla andra varor som liksom är vad den är. Det är inte råvarans fel om ett företag har dålig eller bra arbetsmiljö.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med den inställningen hade vi inte haft kärnkraft eftersom man ännu inte löst problemet med återvinningen av avfallet. :7peta

Typ, med Gen-4 av the nucular <tm homer> - finns det inte förhoppningar om 400 år av "gratis" energi - samtidigt som vi slipper förvara nucular skräp i miljontals år. "Det finns vissa saker som världen inte är mogen för än!" <tm Oppfinnar-Jocke>
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
I klippet nedan sträckkör personen 1963 miles (316 mil), ca 30 timmar, i sin Model 3.

Total laddtid för körningen blev 7 timmar och 50 minuter.

Min diesel som jag kommer över 100 mil per tank hade krävt max fyra tankstopp, en tankning tar ca 2 minuter så 8 minuter totalt, om jag hade behövt göra sista tankstoppet. Annars 6 minuter.

Hyffsad skillnad. :) :crash

 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top