Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man använder ju inte hela batterikapaciteten som bilen har. Min bil slår på bullerklumpen när det är runt 15% kvar. Det innebär rimligen att man inte fyller på hela batteriets mängd. Fast å andra sidan har man väl förluster som kompenserar det mer än väl.
VWn jag hade gick att köra på cirka 1,1 kWh/10 km om man "sörde som en särring". Uppemot 2 gick det bara kalla vinterdagar.

Sant, sällan jag är nere på noll.
Men det verkar bara som värmaren slår på bullerklumpen?
Om jag startar med 6,1 mil på batteri och slår på AC'n så går det till 5,7mil direkt men ingen motor går igång.
Om jag däremot skall värma bilen går motorn igång och verkar dra precis 0,5l/mil enligt färddatorn.
Så på sommaren kör jag utan AC (oftast) och på vintern håller kupén värmen (oftast) från motorvärmare tills jag kommit till/från kontoret.
Jag försöker tävla med mig själv om att ha 0,0 i förbrukning under "hemma-veckor". :)
Ofta gasar jag förbi någon, eller kommer i brant uppförsbacke, och då är motorn igång direkt. :4skrika
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Räknar ni elpris inklusive den fasta avgiften? Har klurat på hur man kan få såna höga elpriser som exemplen här och det känns som om detta är det enda sättet att komma så högt.
Den fasta avgiften har ni ju oavsett om ni har elbil eller inte. Kåken behöver ju ström.. Blir missvisande på mil-kostnaden i detta fallet.
Om ni däremot av någon anledning tvingas säkra upp kåken just p.g.a laddning av bilen bör ju rimligtvis mellanskillnaden slås ut över året.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Elpris 0.62kr.
Elöverföring 0.157kr
Energiskatt 0.434kr
Dessa tre är rörliga. Beroende på får du elpriset från din elleverantör och överföring och skatt från nätleverantör. Kolla?
Allt inkl moms. 1års fastprisavtal hos billigaste leverantören per dagens datum i elområde SE4.
Inga fasta avgifter inkluderade. (Ligger på runt 200kr/mån och ingen uppskärning från 16A)

Totalt 1,211kr/kWh fram till elmätaren. Med 10% laddförlust 1,33kr/kWh påfyllt i batteriet.
Har man ett elavtal från föregående år kan man ligga runt betydligt närmre 1,5kr påfyllt. Man bör inte skarva
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag betalar 2.16 kr/kwh, bensin kostar 16 kr/l a 9 kWh, = 1.78 kr/kwh.

Bortser man från slitage på elverk så lönar sig snart att säga upp elavtalet och börja köra elverket om man tar tillvara på överskottsvärmen.
Tar man dessutom tillvara på kondenseringsenergin från avgaserna så är bensinen nere på 1.66 kr/kWh.

Då kan man ladda elbilen hemma med elverket. :banana
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Han har nån laddhybrid som tar tre timmar att ladda upp det lilla batteriet. Någon viss laddare betalar man då 80 kronor för den laddningen vilket skulle ge en elkostnad på 14 kr per mil.

Han har alltså valt fel bil och fel laddare...
...och fel parkering.
Lite som att jag skulle bli sur för att jag skaffar en <sätt in valfri bil här>, flyttar till Östermalm och blir sur för att jag tvingas betala svindyrt för plats i parkeringshus.
Det finns definitivt företag som passar på att utöva ocker, så lite koll måste man tyvärr skaffa sig i dagsläget.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag betalar 2.16 kr/kwh, bensin kostar 16 kr/l a 9 kWh, = 1.78 kr/kwh.

Bortser man från slitage på elverk så lönar sig snart att säga upp elavtalet och börja köra elverket om man tar tillvara på överskottsvärmen.
Tar man dessutom tillvara på kondenseringsenergin från avgaserna så är bensinen nere på 1.66 kr/kWh.

Då kan man ladda elbilen hemma med elverket. :banana
..med bil som drar 2kWh/mil. Istället för en bil som drar 6-8kWh i "rå" form.
Som visats här innan så går det åt mindre bensin/diesel per mil att ladda en elbil med ett kraftverk på gården än att låta en förbränningsmotor driva fordonet. :fakta
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
..med bil som drar 2kWh/mil. Istället för en bil som drar 6-8kWh i "rå" form.
Som visats här innan så går det åt mindre bensin/diesel per mil att ladda en elbil med ett kraftverk på gården än att låta en förbränningsmotor driva fordonet. :fakta

Absolut borde man kunna omhänderta mer av bränslet. Är dessutom elverket en Atkins blir det ännu bättre. Rent ekonomiskt lär man dock inte tjäna in kombinationen..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det det som visas?


Buy quality, cry once

Ja.
” Andelen som i oktober köpte elbilar uppgick till 35,7 procent. Så låg andel har inte Norge sett på ett halvår .

– Det är oroande att nästan 65 procent av Norges befolkning fortfarande väljer något annat än elbilar, säger Christina Bu”

Alltså, frågan kvarstår. Är det bara elbilar man köper förre av i oktober? Troligen inte.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Eller att majoriteten som nu vill ha elbil skrapar ihop till en tesla istället för en lite billigare <vilken som helst billigare elbil med pyttebatteri>. Tesla tillverkar i batcher, där Europa får leverans i slutet av kvartalet, sen tomrum typ en månad..
Försäljningen av elbilar är dessutom som en hyfsat volatil aktie, den svänger en hel del, men är stadigt på väg uppåt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top