Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Optiman har 1500 mils intervall på service. Det känns som att man inte hinner hem innan man ska in igen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är precis det hjärndöda, präktiga, kortsiktiga tänket som får mig att avsky och förakta miljökorsriddarna nåt helt fruktansvärt.

Ja med DetgårinteVikaninteVivillinte-mentalitet hade kärnkraften inte varit så säker som den är idag.
Men kärnkraftsmoståndare brukar bara se nackdelar medans förespråkarna bara ser fördelar.
Vanligtvis ligger sanningen någonstans där emellan.

Hur framtiden ska se ut vet vi inte mer än att det inte är svart eller vitt!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja med DetgårinteVikaninteVivillinte-mentalitet hade kärnkraften inte varit så säker som den är idag.
Men kärnkraftsmoståndare brukar bara se nackdelar medans förespråkarna bara ser fördelar.
Vanligtvis ligger sanningen någonstans där emellan.

Hur framtiden ska se ut vet vi inte mer än att det inte är svart eller vitt!

Det är väl också så att förespråkarna ofta har en vetenskaplig roll/bakgrund/utbildning, när motståndarna oftare är av typen man-bun som dricker lattar på söder och tävlar i självutnämnda godhetspoäng.

Ibland kan man undra om allmän rösträtt verkligen kommer leda i positiv riktning...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det här är en anledning till att jag vill ha en elbil.
tank.jpg
Med elbil hade jag haft fulladdat hemma och sluppit åka en omväg för att få glädjen av att stå i kyla och vänta på att en cancerogen, svindyr vätska ska rinna ner i tanken.
Gissningsvis en kvart extra hemifrån.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det här är en anledning till att jag vill ha en elbil.
View attachment 451371
Med elbil hade jag haft fulladdat hemma och sluppit åka en omväg för att få glädjen av att stå i kyla och vänta på att en cancerogen, svindyr vätska ska rinna ner i tanken.
Gissningsvis en kvart extra hemifrån.
Lider med dig. Vakna till en "fulltankad och klar" bil varje morgon borde vara standard..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det här är en anledning till att jag vill ha en elbil.
View attachment 451371
Med elbil hade jag haft fulladdat hemma och sluppit åka en omväg för att få glädjen av att stå i kyla och vänta på att en cancerogen, svindyr vätska ska rinna ner i tanken.
Gissningsvis en kvart extra hemifrån.

Nu kör jag inte så mycket bil men den jag har klarar 50 - 60 mil mellan tankningarna så med liiite planering är det inte ett stort problem. Mindre jobbigt jämfört med att koppla motorvärmare.

På SportHoj klarar jag inte samma sträckor utan tankning. Norrut blir tankstoppen planerade eftersom jag inte har en 40-literstank men med el hade det inte blivit lättare.

Men eftersom jag gillar att köra SportHoj så är jag positivt inställd till det så det upplevs inte som ett problem. Jag kan köra när det regnar också fast det för många är trevligare bakom ratten.

Jag gillar inte att sitta bakom ratten... :hej
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har kommit närmre 350 mil mellan två tankningar på den där bilen, men givetvis ska det fyllas på när vädret är som sämst och när det är vinter blir det oftare.
MC kör jag inte när det är nederbörd. Det är ju obekvämt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har kommit närmre 350 mil mellan två tankningar på den där bilen, men givetvis ska det fyllas på när vädret är som sämst och när det är vinter blir det oftare.
MC kör jag inte när det är nederbörd. Det är ju obekvämt.

Det är märkligt så fort man vänjer sig vid att poppa i el-sladden och ha bilen "tankad" varje morgon. :)

350 mil! :tummenupp
Mitt rekord är ca 240 mil innan jag tankade i ca 40 liter. :)

Edit: Räknade på ovan 240 mil.
Räknat i pengar, med lite närmevärden, blev det ungefär:
Kost bensin: 40l * 15kr = 600kr ( 40l / 0,6l/mil => 67 mil)
Kost el på 240 - 67 = 173mil * 3kr = 519kr
Summa bensin + el: 600+519 = 1119kr
Bara bensin: 240 * 0,6 * 15 = 2160Kr
Diff: 1041kr
Låter mycket har jag tänkt rätt? :va
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är märkligt så fort man vänjer sig vid att poppa i el-sladden och ha bilen "tankad" varje morgon. :)

350 mil! :tummenupp
Mitt rekord är ca 240 mil innan jag tankade i ca 40 liter. :)

Edit: Räknade på ovan 240 mil.
Räknat i pengar, med lite närmevärden, blev det ungefär:
Kost bensin: 40l * 15kr = 600kr ( 40l / 0,6l/mil => 67 mil)
Kost el på 240 - 67 = 173mil * 3kr = 519kr
Summa bensin + el: 600+519 = 1119kr
Bara bensin: 240 * 0,6 * 15 = 2160Kr
Diff: 1041kr
Låter mycket har jag tänkt rätt? :va

Ser ut att vara lite väl högt räknat på elkostnaden, men annars är det väl rimligt.
Snittförbrukningen på min sen inköp är 0,30 liter/mil, dvs hittills ungefär 3000 liter. Med en ren bensinbil hade det väl varit det dubbla. Min hjärna påstår att det blir 45000 kronor kvar att köpa el för.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
1kr och 50öre per kWh inkl _allt_? Elnätsavgifter, skatter, elpris. Jo det är nog rimligt räknat vill jag påstå. Låg i snitt på 1,40kr 2018 enligt SCB.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
1kr och 50öre per kWh inkl _allt_? Elnätsavgifter, skatter, elpris. Jo det är nog rimligt räknat vill jag påstå. Låg i snitt på 1,40kr 2018 enligt SCB.

Jo, men det går inte 2 kWh/mil när värmen skapas av brända dinosaurier. Man kan köra 50 km med en Optima sedan och ha 15-20% kvar av 9,8 kWh stort batteri utan att bensin går åt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag räknar lite slarvigt eller avrundat.
Jag har 11,4 kWh i min Optima (tror jag) och den går 6,1mil (6 har jag kört på sommaren).
Så jag "avrundar" till 2 kWh / mil.
Sedan betalar jag, när jag räknade sist för några månader sedan, 1:38kr/kWh (ink nät, exkl vatten&sopor).
Så det avrundar jag till 1:50 som sedan ggr 2 blir 3kr/mil.
Det är nog mindre precis som L.Mäkinen skriver.
Men den drar inte riktigt 0,6 heller utan lite under så jag har även där rundat lite.

Så det var ett dåligt exakt exempel av mig utan mer ett "överslags-exempel".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man använder ju inte hela batterikapaciteten som bilen har. Min bil slår på bullerklumpen när det är runt 15% kvar. Det innebär rimligen att man inte fyller på hela batteriets mängd. Fast å andra sidan har man väl förluster som kompenserar det mer än väl.
VWn jag hade gick att köra på cirka 1,1 kWh/10 km om man "sörde som en särring". Uppemot 2 gick det bara kalla vinterdagar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nog bra exempel, du har i snitt ca 10% mellan vad du får in på elmätaren till vad som blir påfyllt i batteriet. Det ger väldigt nära 1,50kr/ kWh i batteriet. Såvida det inte är typ modell schuko laddare modell tidiga leaf som hade cirka 50% laddförlust...)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top