Elbil eller inte?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är lite nyfiken på vad han baserar det på.
Detta av flera anledningar.
Idag står kärnkraften för 40-50% av vår elkraftsproduktion.
Trots en hyfsat massiv utbyggnad under ganska många år så står solel och vindkraft för ca 10% tillsammans. Det betyder att hans påstående är att vi på 2 år ska bygga vindkraft motsvarande minst 5 ggr vad vi byggt under 20 år fram till nu.
Det framstår som hyfsat orimligt.
Den andra är att eftersom vindkraft producerar el när det blåser och inte när vi behöver elen som mest så krävs reglerkraft för att balansera upp och jämna ut kraftproduktionen vilket vi då inte har i tillräckligt stor utsträckning. Ju mer oreglerad kraft desto mer reglerbar kraft krävs för att få till en stabil elproduktion.

Sen har vi ju det lilla abret att vindkraft redan med dagens utbyggnad faktiskt påverkar ekologiska system som att vissa fågelarter störs och försvinner ur faunan eftersom vi stör deras miljöer som dom behöver för att leva och fortplanta sig. Exempelvis Lommen har redan idag problem.
Men det är klart. För miljövännerna spelar det ju ingen roll om man utrotar lite fåglar och andra djurarter
Det är precis det hjärndöda, präktiga, kortsiktiga tänket som får mig att avsky och förakta miljökorsriddarna nåt helt fruktansvärt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Såg för någon vecka sen, tydligaste tecknet på att det kommer komma ett gäng elbilar från tillverkarna och det till ett säljbart pris.
Undrar om det påverkar andrahandsvärdet på nuvarande bilar och därmed kalkylen..

Köper nog beggad bensinare ett tag till jag.
Borde rimligen öka efterfrågan på icke-tesla bilar (då dessa redan har tillgång till alla Tesla Superchargers som i stort täcker hela Västeuropa utan att man behöver planera). Samtidigt som utbudet fortfarande är lågt, milt sagt.Enligt standard ekonomisk teori om utbud/efterfrågan bör andrahandsvärdet på elbilar därmed fortsätta vara högre. Större yt-täckning/ökat antal laddstolpar för ju dessutom med sig att bilar med mindre batterier med lite större säkerhet kan användas för lite längre resor än pendling. Vilket ökar efterfrågan än mer.
Jag hade personligen inte räknat med speciellt bra kalkyl på en ny bensin/diesel framöver..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns nu bilar för halva priset som sniffar på 40+ mil:

https://mobil.blocket.se/annonser/hela_sverige?ag=1&q=Kona electric 64
https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Så det där med "alla elbilar som kommer längre än till närmaste affär kostar en miljon" stämmer faktiskt inte.
Efter 6 månader får du dessutom en utbetalning på 60.000:- (bonus) som betalas av de som köpt en splitter ny bensin/diesel (malus).

Ja. Det börjar komma bilar ja. Men för min egen del så faller en del av dom bort. En Tesla Model 3 kommer jag inte att köpa baserat på att det redan inom 1 år efter introduktionen dök upp ganska många fall som börjat rosta redan då pga att lacken är undermånlig. Dom har förvisso säkert bättrat sig men det är ju tyvärr så att ett lackskikt på 70my istället för dom 150 som är normalt är ett bra recept för snabb rost på en bil.
Dessutom är det ju så att enligt rostskyddsgarantierna så täcks inte rost som kommer från utsidan. Den täcker bara rost som kommer inifrån. Kommer det rost från utsidan så har man som fordonsägare en skyldighet att själv åtgärda det innan det blir problem. Dvs du måste själv bekosta att lacka om bilen om du inte vill att den ska rosta sönder.
Det anser jag är en av många faktorer som tyder på rätt stora kvalitetsproblem.
Hur ser den ut undertill. Kommer undersidan att se ut som kex efter 3-4 år. Om dom snålar så på lacken hur stor är då sannolikheten att dom rostskyddat den tillräckligt undertill där man inte ser????

Hyundai är jag skeptisk till. Dom som jag suttit i har jag inte upplevt som direkt trevliga bilar. Nu är det ju förvisso några år sedan jag satt i en så det kan tänkas att dom bättrat sig.

Den andra stora delen för min del är att eftersom jag inte kör så enormt mycket så anser jag att en ny bil med det tappet inte är värt det. Jag köper hellre en några år beggad bil som gjort det värsta värdetappet. Och i det segmentet så finns det i nuläget inte några eldrivna alternativ med hyfsad räckvidd.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag betalar 4.300kr/år i försäkring inkl hyrbil osv samt helt ny bil om totalskada inom 2 år.

Ingen årlig service som sagt. De där uppgifterna är bara en anka.


Dissa gärna och säg att ni inte har en aning eller är osäkra osv. Helt förståeligt.

Men jag förstår inte varför man skall sprida rena falsarier.
Ursäkta, det var ju du som inte visste vad du skrev samt hade helt fel om restvärdesberäkningarna?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Såklart bra att möjlighet till laddning utökas.

Hoppas de får tag på effekt bara, sen kan man fundera på hur lång fram i tid detta är tänkt.
Jag har inga uppgifter på tidshorisont, men en anställd på OKQ8 reggade sig på svenska tesla-forumet för att fråga vad som dessa erfarna elbilister/forum-medlemmar ansåg vara de viktigaste punkterna för deras lansering. I min bok låter det iaf som att de tar det hela seriöst.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inga uppgifter på tidshorisont, men en anställd på OKQ8 reggade sig på svenska tesla-forumet för att fråga vad som dessa erfarna elbilister/forum-medlemmar ansåg vara de viktigaste punkterna för deras lansering. I min bok låter det iaf som att de tar det hela seriöst.

Det var väl gulligt av dom.

Seriöst vore att bekosta en ordentlig undersökning med intervjuer av ägare till elbilar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör numera laddhybrid. Räckvidden på el är bara 30-35 kilometer, men jag kör nästan bara runt med den hemmavid. Tror jag ligger på en snittförbrukning på 0,5 dl/mil eller nåt :banana

Fick möjligheten att låna nya feta X5an några dagar, med stor diesel. Skitnajs bil, men inte el.
Känns lite ur tiden på något sätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Driftskostnad hittills för 630 mil: 1525 kr varav jag betalat cirka 1100 kr själv, resten laddat gratis. :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såklart bra att möjlighet till laddning utökas.

Hoppas de får tag på effekt bara, sen kan man fundera på hur lång fram i tid detta är tänkt.

Det OK menar med "snabbladdare" är inte >150 kW utan snarare 50 kW. Fyra sådana på en mack är tex ett bra komplement till några bränslepumpar. Pengarna tjänar man på att folk kommer in och handlar - dvs den service som ju faktiskt är mackarnas affärsidé idag.

En halvtimme på en 50 kW-laddare ger ändå ca 10-15 mils ytterligare räckvidd och om man ändå tänkte äta/kissa/dricka kaffe så är det ju ingen extra tid som går åt. McDonald's har också investerat i laddare just av den anledningen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det går inte tillräckligt fort. Jag vill kunna bestämma mig för en tjänstepulka som går på el i slutet av mars och få ut den senast 1:a april. Laddhybriden har rullat över 10000 mil nu.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
https://www.dn.se/nyheter/sverige/varannan-buss-i-goteborg-gar-pa-el-om-ett-ar/

Om ett år går varannan buss i Göteborg på el. Spårvagnarna får man förmoda blir kvar.

Utvecklingen går fort nu.

Goda nyheter! Mindre lokal förorening inne i städer ser jag per idag som den största miljövinsten med eldrivna fordon. Hoppas de äldre diesel och bensinfordonen får leva ut sin livslängd utanför städerna, med relativt humana bränslepriser. Det borde vara det bästa ur miljösynpunkt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det var väl gulligt av dom.

Seriöst vore att bekosta en ordentlig undersökning med intervjuer av ägare till elbilar.
Det ena utesluter väl inte det andra? Har man inte den blekaste aning om ämnet i fråga kan det ju vara en idé att först fiska en omgång innan man går ut med bredare förfrågan.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
https://www.dn.se/nyheter/sverige/varannan-buss-i-goteborg-gar-pa-el-om-ett-ar/

Om ett år går varannan buss i Göteborg på el. Spårvagnarna får man förmoda blir kvar.

Utvecklingen går fort nu.
Umeå har kört ett gäng elbussar i något år nu. Verkar funka hyffsat ur resenärssynpunkt. Själv uppskattar jag den tysta gången som gör att man skiter ner sej varenda gång de smyger upp på en, men saknar lite lukten av parkbänksalkoholist som de gamla etanolbussarna gav.

Hörde också några förare prata om elbussarna och de var inte lika nöjda. Tydligen svårt att få ihop tillräckligt med laddtid på ändstationerna. Förarna levde med konstant räckviddsångest.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Driftskostnad hittills för 630 mil: 1525 kr varav jag betalat cirka 1100 kr själv, resten laddat gratis. :tummenupp

Borde rimligen öka efterfrågan på icke-tesla bilar (då dessa redan har tillgång till alla Tesla Superchargers som i stort täcker hela Västeuropa utan att man behöver planera). Samtidigt som utbudet fortfarande är lågt, milt sagt.Enligt standard ekonomisk teori om utbud/efterfrågan bör andrahandsvärdet på elbilar därmed fortsätta vara högre. Större yt-täckning/ökat antal laddstolpar för ju dessutom med sig att bilar med mindre batterier med lite större säkerhet kan användas för lite längre resor än pendling. Vilket ökar efterfrågan än mer.
Jag hade personligen inte räknat med speciellt bra kalkyl på en ny bensin/diesel framöver..

Möjligt lite beroende på hur många som köper tesla och hur många som bara köper elbil med räckvidd(andrahansmarknaden kanske..)
Är andelen elbilsköpare stor(även om det endast är andrahandsmarknaden de tar)så ser det ju mörkare ut för teslas andrahandsvärde..

Skitsamma, min förra beggade fossil landar idag in på ca:27:-/milen, hade jag handlat nytt då så hade den kostat 46 istället räknat på samma underhåll/rep, vad motsvarande el gått på vet jag inte då den inte fanns då men idag är det ungefär 12:-/mil på samma uträkning som ovan men då försvinner det istället bortåt 20 i bränsle/underhåll istället så kan jag "tanka" och underhålla elen för under ca:8:- milen så är det ju lugnt förutsatt jag handlar nytt och klarar mig på räckvidden(kan jag sen lära mig köra lugnt så sjunker bränslekostnaden med ungefär 3:- milen enligt tillverkaren med, då blir det en femma det får kosta att driva elen) sen verkar räckvidden vara lite kass på en el-vito med.

Räknat på 20´mil/10år, noll restvärde men ingen ränta så bara inköpssumman, nytt tog jag lägsta listpris som jämförelse el-fossil för att få tillägget för el.

Detta min vito som rullar runt 2000mil/år, tjejens bil som endast rullar en 5-600 om året blir ju lite besvärligare att räkna hem, i synnerhet som 30mil vintertid är ett krav.

Snabbt i huvudet så viss reservation för missar och räknefel. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kör numera laddhybrid. Räckvidden på el är bara 30-35 kilometer, men jag kör nästan bara runt med den hemmavid. Tror jag ligger på en snittförbrukning på 0,5 dl/mil eller nåt :banana

Fick möjligheten att låna nya feta X5an några dagar, med stor diesel. Skitnajs bil, men inte el.
Känns lite ur tiden på något sätt.
Tacka vet jag Greta

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag kör numera laddhybrid. Räckvidden på el är bara 30-35 kilometer, men jag kör nästan bara runt med den hemmavid. Tror jag ligger på en snittförbrukning på 0,5 dl/mil eller nåt :banana

Fick möjligheten att låna nya feta X5an några dagar, med stor diesel. Skitnajs bil, men inte el.
Känns lite ur tiden på något sätt.
..men oavsett hur många mil du kör med ren el så måste du serva förbränningsmotorn enligt intervall.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Skulle vilja serva en sådan rätt frekvent, det blir många kallstarter och få tillfällen med riktig värme att rensa ur oljan med....
Precis! En förbränningsmotor i en hybrid behöver typ servas mer ofta än en förbränningsmotor i en traditionell bil. Just p.g.a den högre förslitningen av kallstarter
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top