Elbil eller inte?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jörgen på forumet kvar sin Mercedes kombi? Visst var det en diesel dessutom?

Kör man inte så mycket skulle man kunna ha en sådan. Obefintlig värdeminskning där man ligger lite före i förebyggande syfte på service och underhåll. Skattebefriad och troligtvis låg försäkring.

Hade hellre lagt pengar på att vårda något välbyggt än att se tusenlapparna flyga iväg i värdeminskning på en ny modern bil oavsett om det är en elbil eller bensinbil.

Den kalkylen går ju att göra om man nu verkligen inte kör mycket men vill ha tillgång till en egen bil. Det lilla utsläpp en gammal diesel gör sett till den lilla användningsgraden om man kör extremt lite lär ändå vara mycket mindre än om samma person köpte en helt ny bil.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja min Volvo 240 från 1984 dvs Skattebefriad. Kostar 170kr i månade i helförsäkring. Övriga utgifter på den bilenr 4 liter olja och ett filter årligen. Sen går det en hel del bakdäck. Men det är lätt hänt när man har typ 400hk.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi vet redan att bäst är att köpa en bil som ökar i värde.

Vet en som köpte en Koenigsegg 2009 för 8,1. Såldes 2019 för 12.
Miljoner.

Inga problem att tjäna pengar på bilar om arslet är fullt..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad jag ville belysa med Jörgens bil var att det inte var någon exklusiv bil. Något som var användbart. Som han visserligen har lagt ner arbete för att hålla fin.

Det har inte krävts superbilar i miljonklassen för att värdena har ökat senaste 10- 15 åren. Många har gått att använda som vardagsbilar i princip året runt om man har tagit hand om dem förutsatt att man har använt dem sparsamt och vårdat dem eller kanske t om lyft skicket genom renoveringar.


Detta innebär ju ett annan typ av bilägande och intresse samt tur med konjunkturen.

Troligtvis är den resan över för den här gången för de som vill göra en exit på toppen eller för de som har klivit på sent. Många kommer att bränna sig precis som under efter 80- talets konjunkturtopp. De som har köpt bilarna tidigt och har dem i bra skick kan ju strunta i om värdena minskar framöver precis som då. Om allt varit luftpengar skapade av det ekonomiska läget som byggt upp bubblor i vissa tillgångaslag. Det är ju baksidan av åren som varit. Inget varar för evigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi som inte hade råd med S får 5% men det är ändå nästan 25 hk... plus lite längre räckvidd på det.

Tackar!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jörgen på forumet kvar sin Mercedes kombi? Visst var det en diesel dessutom?

Kör man inte så mycket skulle man kunna ha en sådan. Obefintlig värdeminskning där man ligger lite före i förebyggande syfte på service och underhåll. Skattebefriad och troligtvis låg försäkring.

Hade hellre lagt pengar på att vårda något välbyggt än att se tusenlapparna flyga iväg i värdeminskning på en ny modern bil oavsett om det är en elbil eller bensinbil.

Den kalkylen går ju att göra om man nu verkligen inte kör mycket men vill ha tillgång till en egen bil. Det lilla utsläpp en gammal diesel gör sett till den lilla användningsgraden om man kör extremt lite lär ändå vara mycket mindre än om samma person köpte en helt ny bil.
Problemet med jörgens gedigna kassaskåp är att det är alldeles för fint för att köras i den vedervärdiga saltslushen (som för övrigt borde förbjudas helt). Man vill ju ha en bil med syrafast rostfritt underrede som vinterbil. Har säkert bytt flera hundra kilo rutten bilkaross genom åren pga att människor som bor i ett land med vinterväglag större delen av året inte kan lära sig köra i halka..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet med jörgens gedigna kassaskåp är att det är alldeles för fint för att köras i den vedervärdiga saltslushen (som för övrigt borde förbjudas helt). Man vill ju ha en bil med syrafast rostfritt underrede som vinterbil. Har säkert bytt flera hundra kilo rutten bilkaross genom åren pga att människor som bor i ett land med vinterväglag större delen av året inte kan lära sig köra i halka..

Plus en jäkla massa spolarvätska för att få bort saltet från rutan.

I dessa tider där allt kretsar kring miljön undrar jag hur miljövänligt det är? Etanol, är säkert ingen större fara med men hur miljövänligt är isopropanol? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Problemet med jörgens gedigna kassaskåp är att det är alldeles för fint för att köras i den vedervärdiga saltslushen (som för övrigt borde förbjudas helt). Man vill ju ha en bil med syrafast rostfritt underrede som vinterbil. Har säkert bytt flera hundra kilo rutten bilkaross genom åren pga att människor som bor i ett land med vinterväglag större delen av året inte kan lära sig köra i halka..

Jag är med på vad du säger till hundra procent. Sporadiskt använd tror jag inte att ens Jörgens bils skick hade försämrats nämnvärt med körning i saltslask med rätt underhåll och översyn. Man hade fått tidigarelägga vissa åtgärder i förebyggande syfte bara. Det kräver en del av sin ägare. Jörgen hade fixat det galant om han så önskade.

Sedan finns det ju fortfarande många pensionärsägda pedant skötta som har stått i varmgarage större delen av tiden. Tyvärr oftast mindre roliga bilar som är i fint skick som man hade kunnat vinterköra många år. Det är rätt befriande att ha något som man inte behöver vara så rädd om ibland.

Man märker att många människor har rätt stora egon. De tycker inte att det är viktigt med status och ändå måste de åka runt i en hyfsat ny bil som är godkänd av omgivningen. Det är först när det blir lite sämre tider som man släpper på det.

För egen del hoppas jag att man i framtiden ska kunna köra både gammalt och nytt. Man blir glad av att se en gammal Fiat 500 i trafik i Italien eller andra äldre bilar parkerade på gator och torg på samma sätt som man blir glad av att se äldre bebyggelse och byggnader från förr som en påminnelse om var man kommer ifrån.

Tids nog kommer bilflottan att bytas ut på naturlig väg. Äldre bilarna slits ut och blir inte ekonomiska att hålla igång och skrotas bort. Att sätta kategoriska gränser som man sedan inte kommer att kunna hålla skapar ju bara en osäkerhet bland människor. Om man står i fasen att köpa en ny bil 2019. Vad ska man då köpa när alternativen är så många, men retoriken hög i andra ändan eftersom vi står vid ett teknikskifte. Jag tror omställningen kommer att ta längre tid än vad man tror även om man kommer ut med allt billigare elbilar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Plus en jäkla massa spolarvätska för att få bort saltet från rutan.

I dessa tider där allt kretsar kring miljön undrar jag hur miljövänligt det är? Etanol, är säkert ingen större fara med men hur miljövänligt är isopropanol? :va
Usch, påminn mig inte om det.. snart är skiten här igen.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Min gamla diesel är väl kanske inte så miljövänlig, men själv är jag numera etanolkonverterad och producerar
även mängder av biogas.:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag synar flera saker i din kalkyl.

Dels en blandad förbrukning av 0,8 l/mil.
Dels att den har en nollkostnad på service.

Inga reklamsiffror nu. Vilken Subaru handlar det om? 2,5 turbo eller 3,6 bensin? Ingen av dem kör du på 0,8 blandat...


Buy quality, cry once

Jag skrev inte att jag har nollkostnad på service. Jag skrev att jag hittills har snittat på 3000kr/år för vanliga servicear. Du missade nog att läsa hela min post verkar det som.
Däremot har jag inte behövt göra några reparationer. Det kommer säkerligen att komma sådana. Det betvivlar jag inte men jag har lite svårt att göra en vettig värdering av exakt hur mycket det blir baserat på att jag inte har några reparationskostnader att utgå ifrån.

Min körning är nästan uteslutande landsväg eller lite längre sträckor. Jag kör väldigt lite stadstrafik. Ren landsväg går min Outback 3,6R på 0,75l/mil. Med dom få kortare körningar eller körning i stadstrafik jag gör så hamnar jag på 0,8-0,85l/mil i snitt räknat på hur mycket jag behöver tanka som också stämmer väldigt väl med vad färddatorn i bilen säger att jag förbrukat.

Skulle jag köra med stadstrafik så är jag väl medveten om att den skulle dra mer men med den körning jag gör så hamnar jag inte högre än så. På lugn landsvägskörning (dvs mestadels 90 vägar i nästan laglig takt) så hamnar jag på 0,7 i förbrukning med den. Men det kräver att jag faktiskt håller igen lite vilket jag sällan gör så mestadels hamnar jag på 0,75.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag läste i går att vattenfalls VD talade om att innom 2 år kommer vattenfall ha hunnit bygga ut vindkraften så mycket att det kompenserar nedstängningen till 100 % av kärnkraften.

Jag är lite nyfiken på vad han baserar det på.
Detta av flera anledningar.
Idag står kärnkraften för 40-50% av vår elkraftsproduktion.
Trots en hyfsat massiv utbyggnad under ganska många år så står solel och vindkraft för ca 10% tillsammans. Det betyder att hans påstående är att vi på 2 år ska bygga vindkraft motsvarande minst 5 ggr vad vi byggt under 20 år fram till nu.
Det framstår som hyfsat orimligt.
Den andra är att eftersom vindkraft producerar el när det blåser och inte när vi behöver elen som mest så krävs reglerkraft för att balansera upp och jämna ut kraftproduktionen vilket vi då inte har i tillräckligt stor utsträckning. Ju mer oreglerad kraft desto mer reglerbar kraft krävs för att få till en stabil elproduktion.

Sen har vi ju det lilla abret att vindkraft redan med dagens utbyggnad faktiskt påverkar ekologiska system som att vissa fågelarter störs och försvinner ur faunan eftersom vi stör deras miljöer som dom behöver för att leva och fortplanta sig. Exempelvis Lommen har redan idag problem.
Men det är klart. För miljövännerna spelar det ju ingen roll om man utrotar lite fåglar och andra djurarter
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite så det ser ut med elbil även när jag kollar på det, enda anledningen jag kan komma på som motiverar är "jag vill".

Sen har vi de eviga "andrahandsvärdet" och "tillgängligheten av laddning kommer bli bra när antalet bilar ökar", ingen som ser problemet med de påståendena tillsammans?

Ökande volymer kommer först när det finns elbilar som levererar mil till ett säljbart pris..hoppsan, vad händer då med andrahandsvärdet när det plötsligt finns billiga nya bilar som gör samma jobb fast billigare?

Men, det finns många sportbilsägare med som aldrig ens har brutit en hastighetsbegränsning och än mindre har tagit ut den på bana så det finns helt klart folk med tillräckligt behov av image och inget fel i det.

Andrahandsvärdet för elbilar tror jag faktiskt inte är någon större skillnad jämfört med en ungefär lika dyr bensinbil på läng sikt. Det som tar merparten av alla bilar är ju rost skulle jag säga.
Däremot blir ju andrahansvärdet ett större problem för en dyrare bil eftersom samma procentuella väretapp blir större för en bil för 1 miljon än för en bil för 300 000 och i nuläget så är det ju tyvär så att dom elbilar som har en räckvidd på 40+ mil kostar en miljon.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en elbil även om den var något dyrare i ägande än motsvarande bensinbil. Dels för att det har fördelen att man kan tanka bilen hemma och slipper åka till macken och dels för att det blir en väldigt tyst drivkälla men i nuläget så blir en elbil lite för dyr eftersom det blir en så dyr elbil för att uppfylla mina krav.

Hade jag situationen att jag körde avsevärt mer så skulle ju kalkylen se fördelaktigare ut för elbilen eftersom värdeminskningen blir nästan lika stor även om man kör längre medan driftskostnaden för en bensin eller dieselbil stiger rätt ordentligt när man kör längre sträckor.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Däremot blir ju andrahansvärdet ett större problem för en dyrare bil eftersom samma procentuella väretapp blir större för en bil för 1 miljon än för en bil för 300 000 och i nuläget så är det ju tyvär så att dom elbilar som har en räckvidd på 40+ mil kostar en miljon.

Det finns nu bilar för halva priset som sniffar på 40+ mil:

https://mobil.blocket.se/annonser/hela_sverige?ag=1&q=Kona electric 64
https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Så det där med "alla elbilar som kommer längre än till närmaste affär kostar en miljon" stämmer faktiskt inte.
Efter 6 månader får du dessutom en utbetalning på 60.000:- (bonus) som betalas av de som köpt en splitter ny bensin/diesel (malus).
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top