Elbil eller inte?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det finns allt från 0 till 5kr/kWh i Europa(kanske dyrare?!). Beror på var du är och så vidare. Destinationsladdare (som vid hotell osv medför att du(beroende på hur många mil du ska köra med mera) kan surfa runt i Europa på en betal-laddning per dag. Såklart beroende på vad för dagsetapper man avser. Snabbladdare (100kWh+) är nog vanligare mot betalning jft med långsammare (20kWh+).

Men! Det finns ett alternativ som verkar riktigt prisvärt och har bra kräm i kontakten. Om det är så, är det intressant av flera anledningar. Ionity, de tar 80kr/laddning, ingen kWh-taxa alltså. De finns i många länder i Europa och har en smidig app. Tror det är de stora europeiska biltillverkarna som ligger bakom?

Har inte gjort djupare efterforskningar än så, i mina ”studier” kring att byta till eldrift. Ingen direkt brist på stationer iaf.

Ok, så om man räknar på 5 SEK / kWh och EQC’n drar 22.2kWh/100km, så blir det 11kr/mil?

Har jag räknat fel, eller kan man isf lika gärna köra en snål diesel Europa runt?

Tanken här var givetvis att man skulle kunna räkna sig fram till att spara in en stor del av värdeminskningen genom att köra ”gratis” touring...
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det beror till största del vilken bil du väljer och hur du laddar.
Om vi tar mercan, och du laddar
på Ionity där det enligt uppgift kostar 80 per gång oavsett (och du alltid laddar tomt till fullt, 0-80 kWh) så kostar det 2kr/mil. Laddar du sen hälften gratis på hotell/camping för laddning ingår i parkering kommer du då ner på 1kr/mil.
Köper du en tesla med gratis Supercharging och uteslutande laddar på Supercharger så blir milkostnaden 0.
Bara lite räkneexempel, för att påvisa hur otroligt mycket det kan slå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kör man elbil istället för diesel så blir man inte lika trött av att mata mil. Den där skramlande och brummande klumpen under huven märks mer än man tror på långa resor.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte min Audi A4 2017, tämligen tyst inne i bilen.

Prova att stänga av motorn i 110 km/h och se om du märker nån skillnad. Jag tror du gör det och det lilla gör skillnad på ett antal timmar. Det är inte bara volym som räknas. Tiden man utsätts för buller påverkar också. Nu har jag inte kört nån A4 2017 sen just 2017 och nog hördes motorn i den.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kör man elbil istället för diesel så blir man inte lika trött av att mata mil. Den där skramlande och brummande klumpen under huven märks mer än man tror på långa resor.

Nja. Det är betydligt mer tröttande med vägljud. Där har ett antal elbilar en lång resa att göra.
EQC var tyst. Övriga elbilar jag provat (vilket inneburit hastighet över 90km/h) not so much.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nja. Det är betydligt mer tröttande med vägljud. Där har ett antal elbilar en lång resa att göra.
EQC var tyst. Övriga elbilar jag provat (vilket inneburit hastighet över 90km/h) not so much.

Tycker som snoken, vägljud låter mer än motorn o lägg till sedan vinterdäck på det. Det väsnas.
Men har precis lagt min beställning på en Volvo S60 T8 med leverans till våren så jag kommer väl efter bytet kanske ändra mig. Kan hålla med om vid ren eldrift när jag testade T8:an i låg hastighet så är det knäpptyst. Men uppåt i hastighet vet jag inte om det vart så tyst. I hastighet som 100 och jag slog om så motorn gick igång kunde jag inte höra knappt någon skillnad. Nu är just den jämförelsen apdålig då det är bensinare som spinner igång. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok, så om man räknar på 5 SEK / kWh och EQC’n drar 22.2kWh/100km, så blir det 11kr/mil?

Har jag räknat fel, eller kan man isf lika gärna köra en snål diesel Europa runt?

Tanken här var givetvis att man skulle kunna räkna sig fram till att spara in en stor del av värde minskningen genom att köra ”gratis” touring...

Det går alldeles utmärkt att köra gratis touring, man kan ruttplanera efter fria laddstationer och behöver inte ta de dyraste alternativen (oftare i stadskärnor).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nja. Det är betydligt mer tröttande med vägljud. Där har ett antal elbilar en lång resa att göra.
EQC var tyst. Övriga elbilar jag provat (vilket inneburit hastighet över 90km/h) not so much.

Fast det där är ju en korkad jämförelse. Att vissa elbilar är sämre ljudisolerade har inte med drivsättet att göra. I jämförbara bilar är elbilen tystare. Jag har också kört elbilar där hjulen låter som om de är av stål och inte gummi, men surprise, surprise, avgasvarianten av samma bil lät inte mindre.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De behöver inte nödvändigtvis vara sämre isolerade. Bara det att vägljudet till viss del maskeras av motorljudet.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan bara inflika att med en tyst elbil är det än viktigare att ta bort störande ljud. Vägljud som förstärks av hjulupphängning, s saker som gnisslar mot varandra, etc. För de märks mer tydligt..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Milkostnad med elbil är mycket beroende på var och hur du laddar.

Teslas - som jag av naturliga orsaker känner till bäst själv - ligger kring 2 kr per mil i genomsnitt. Min egen laddningskostnad är exakt 1275:65 kr för de 5328 km jag kört sedan 20 september. På Teslas Supercharger betalar man mellan 2:35 och 2:56 kr/kWh, hemma betalar jag 0,97 kr/kWh.
Förutsägbarheten och tillgängligheten i detta är halva grejen tycker jag.

Övriga laddnätverk är inte på banan ännu men en gissning är att man tex kommer att behöva teckna långa kontrakt med Ionity för att få tillgång till hyfsat låga priser. Deras 80kr/session (oklart hur mycket man får) är under en begränsad uppbyggnadstid. Ionity är väl det som närmast kan jämföras med Teslas Superchargernätverk, då de har en relativt hög hastighet.

Elbil i stort bygger på att du laddar hemma till största delen, sedan använder du dig av snabbladdare när du reser. Och om du planerar resan i www.abetterrouteplanner.com så ser du ju kostnaden direkt...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast det där är ju en korkad jämförelse. Att vissa elbilar är sämre ljudisolerade har inte med drivsättet att göra. I jämförbara bilar är elbilen tystare. Jag har också kört elbilar där hjulen låter som om de är av stål och inte gummi, men surprise, surprise, avgasvarianten av samma bil lät inte mindre.

Så vilka dieselbilar finns även som elbilar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet är väl att de inte är gjorda för att vara elbilar vilket innebär saftiga kompromisser.

Fördelen är att de är som "vanliga" bilar i allt utom framdrivningssättet. Nackdelen onödigt trånga osv.

BMW i3
Nissan Leaf
Renault Zoe
Tesla

är elbilar från början och utifrån pris, räckvidd och prestanda levererar de betydligt mer. BMW i3 verkar vara skoj att köra, välbyggd och modern stadsbil. Leaf en fungerande familjebil till relativt lågt pris och Zoe en utmärkt stadspendlare.

e-Niro och Kona är ju uppe och nosar på 500'-strecket och då kan man ju lika gärna gå på Tesla 3 som slår dem i alla grenar med hästlängder. Och Audi etron, MB ECQ osv kostar massor och har kort räckvidd (dvs dyra i3-or egentligen). Men får dra tyngre släp än de mindre bilarna. Kostar dock uppåt sjusiffrigt med utrustning och då är väl Tesla X mer än överlägsen...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag skulle vilja att det fanns billigare elbilar med kortare räckvidd.
Låter konstigt men skulle vilja ha en polo-stor hel-elbil med 5-6 mils räckvidd.
Det skulle funka utmärkt som andra bil för oss.
Typ ta el-drivlinan från min Optima, skippa bensinmotorn, och sätta den i en små-bil.
Borde få ner priset rejält(?) och få en räckvidd på kanske 8 mil.
Skulle funka perfekt för dagliga kortresor.
När vi ska längre kan vi ta Phev'n.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle vilja att det fanns billigare elbilar med kortare räckvidd.
Låter konstigt men skulle vilja ha en polo-stor hel-elbil med 5-6 mils räckvidd.
Det skulle funka utmärkt som andra bil för oss.
Typ ta el-drivlinan från min Optima, skippa bensinmotorn, och sätta den i en små-bil.
Borde få ner priset rejält(?) och få en räckvidd på kanske 8 mil.
Skulle funka perfekt för dagliga kortresor.
När vi ska länge kan vi ta Phev'n.

VW e-up är ju perfekt till det då...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top