Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag skrev medeleffekt, inte max-effekt ;)

Medeleffekt installerad? Förenklat typ 1 st på 300MW och 1 st på 900 MW?

Eller du menar 600 MW som medelproduktion gissar jag? Skulle väl motsvara typ 2000 MW i installerad effekt?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Medeleffekt installerad? Förenklat typ 1 st på 300MW och 1 st på 900 MW?

Eller du menar som medelproduktion gissar jag? Dvs mindre än hälften av den installerade effekten.
Ja, medelproduktion (som direkt är relaterad till medeleffekt). Om den högen vindsnurror producerar 0MW täcker vatten upp helt och hållet. Producerar snurrorna mer än 600MW så stänger vatten av helt och sparar dessa liter tills vinden mojnar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som en Benz. Tys(k)t, bekvämt, ombonat. Som en GLC, men tystare. Varenda detalj kändes genomtänkt och ett bra förarfokus. Lätt att vänja sig vid ”motorbroms”/regenerering. En känsla av att prislappen motsvarar förväntningarna.
Regenerering är en av de saker jag gillar mest. One-pedal-driving är riktigt sweet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, medelproduktion (som direkt är relaterad till medeleffekt). Om den högen vindsnurror producerar 0MW täcker vatten upp helt och hållet. Producerar snurrorna mer än 600MW så stänger vatten av helt och sparar dessa liter tills vinden mojnar.

Jag tänker att det är vindkraften som behöver backup i form av reglerkraft. Skit i att lägga pengar på vindsnurrorna så kan vi också skita i att lägga pengar på mer reglerkraft. Win-win.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Handlar om man förenklar det till att mata med högre frekvens på växelströmmen gissar jag?
Njae, tror inte det. Är inte bekräftat men det ryktas om att man även ska få längre räckvidd i samband med uppdateringen. De matar alltså inte bara på med mer ström utan kommit på hur man "kör elmotorn" på ett effektivare sätt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tänker att det är vindkraften som behöver backup i form av reglerkraft. Skit i att lägga pengar på vindsnurrorna så kan vi också skita i att lägga pengar på mer reglerkraft. Win-win.
Beror på. Om summan kostnad för regler+vind är billigare än alla andra alternativ tar jag hellre det. Men som fettsnok sa, låt oss fokusera på elbilarna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dessutom verkar EQC faktiskt leverera den räckvidd som hävdas, tror MB kommer med många intressanta modeller inom närmsta åren. Väntar in en sedan/kombi/halvkombi, ingen suv-fantast men att de lyckas köra den på under 2kw/10km är väl ett bra betyg?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dessutom verkar EQC faktiskt leverera den räckvidd som hävdas, tror MB kommer med många intressanta modeller inom närmsta åren. Väntar in en sedan/kombi/halvkombi, ingen suv-fantast men att de lyckas köra den på under 2kw/10km är väl ett bra betyg?
Ja det är skönt med lite mer verklighetsbaserade siffror på räckvidd. Bara för ett år sen eller två var ju Tesla den enda som faktiskt levererade vad de skrev på räckvidden, de andra har inte ens varit på samma bollplan som uppgiven räckvidd...
Tesla har t.o m anklagats för att sätta för liten räckvidd på pappret (!)
2kWh/mil är inte helt fy skam för en fet SUV :tummenupp
Jag ligger lite högre än så för det mesta med X'en, men det beror högst troligt på min medicinska diagnos "klumpfot på höger sida". Frugan kan köra den ner till 1,5-1,6 kWh/mil. Hur fan lyckas man :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En annan sak jag gillar med mercan än är att de anger netto-kapacitet på batteriet. Alla andra anger brutto-kapacitet (vilket är intressant teoretiskt för en tekniknörd som mig) men inte relevant överhuvudtaget för den genomsnittliga bilägaren.
Det är nånting man behöver ha i åtanke som konsument, så man kan jämföra rättvist.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
De verkar ha jobbat med ljudnivån också. Mycket positivt! Oljud som tidigare helt dränktes av motorbrummet kan störa en hel del i en annars tyst elbil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ljudnivå (eller snarare avsaknaden av ljud) har varit lite av Benz paradgren. Bra att de upprätthåller samma även i framtid.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
På tal om vilseledande information till allmänheten så har DN idag inte många rätt.. Jisses, hur kan man koka ihop så många fel på samma gång :va :huvet
5cf550745be69c33e86d0dde06539318.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
På tal om vilseledande information till allmänheten så har DN idag inte många rätt.. Jisses, hur kan man koka ihop så många fel på samma gång :va :huvet
5cf550745be69c33e86d0dde06539318.jpg

Förklara för mig som inget vet... kan man ladda sin elbil på vilken laddstation som helst? Kan jag tex köpa tyskt och använda mig av teslas snabbladdare?

Vad är begränsningarna?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Förklara för mig som inget vet... kan man ladda sin elbil på vilken laddstation som helst? Kan jag tex köpa tyskt och använda mig av teslas snabbladdare?

Vad är begränsningarna?
Enkelt sett, det beror på bilen och laddaren. Det är typ som bensin/diesel. Är det en dieselpump kan du inte tanka bensin och vice versa. Med en twist att det både finns snabb diesel/bensin(likström) och långsam diesel/bensin(växelström).
Diesel/bensin i elbilsfallet beror i stort på om det är "asiatisk" standard eller "europeisk".
Långsam asiatisk heter typ1, snabb asiatisk heter Chademo.
Långsam europeisk heter typ2 och snabb heter CCS.
"Snabbladdar-stationer" (som är motsvarigheten till en hederlig mack) byggda fram tills typ nu har både Chademo, CCS och typ2 kablar. Det börjar dyka upp stationer som är ännu snabbare (Ionity t.ex) som krämar på som fan, men de har bara CCS.
Destinations laddare som man normalt sett har i typ parkeringshus och hemma på uppfarten är nästan uteslutande typ2, och har i de flesta fall inte sladd, utan bara uttag så man får använda egen sladd. Till gamla asiatiska bilar brukar det följa med en typ2->typ1 så trots att det är "fel" uttag kan man fortfarande ladda t.ex min Nissan Leaf.
Tesla är en specialare, där Model S/X har en kontakt som är identisk med typ2, och kan ladda med typ2 överallt men som också kan ladda med snabb likström på Tesla's så kallade superchargers. Vill man Ladda dem på en "mack" med likström (CCS/Chademo) måste man ha en adapter.
Model 3 däremot har CCS och kan därmed ladda överallt utan adapter.
Just nu är Tesla's superchargers låsta till just Tesla bilar så man kan inte ladda något annat bilmärke där.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top