Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det gör det säkert men jag tog med avsikt ett batteri från en elbil i rimlig prisklass inkl kringutrustning som väger lite extra utöver själva batteriet.
Tesla som någon nämnde ligger liksom i fel prisklass för att vara intressant...

100$/kWh nära förestående. Eller runt 150000kr för ett batteri på 150kWh.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tesla som någon nämnde ligger liksom i fel prisklass för att vara intressant...

Fast Model 3 för $35k tycker jag är relativt mycket bil för pengarna. Nu har jag givetvis inte sett den i verkligheten, men man får intrycket av att det är en premiumbil med vettig prislapp.

Får man dessutom det federala standardavdraget på $7.5k, så börjar den iaf i bilens förlovade land bli riktgt intressant.

Vet man vad priset kommer bli Sverige?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En Tesla går längre på en laddning i 5minus än 15 plus. Det med full bekvämlighet.
När det är kallt går det inte åt massa energi att kyla batterier mm. Vet inte men man kanske även kör upp den värmen i kupén.
Nu är inte de flesta elbilar lika ineffektiva som Tesla när det gäller effekt bara för att flytta bilen och en gubbe eller två. Det kostar att flytta två ton istället för ett.

Igår lanserades ett konsortium med europeiska biltillverkare som tänker montera "stolpar" med 350kW DC på 400 platser. Fords högsta höns på elektrifiering menar att 150 kW kommer vara det normala inom snar framtid.

Elbilar är inte lösningen för alla transporter, men det är inte dieslar heller.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast Model 3 för $35k tycker jag är relativt mycket bil för pengarna. Nu har jag givetvis inte sett den i verkligheten, men man får intrycket av att det är en premiumbil med vettig prislapp.

Får man dessutom det federala standardavdraget på $7.5k, så börjar den iaf i bilens förlovade land bli riktgt intressant.

Vet man vad priset kommer bli Sverige?

Inte direkt. Men gissningarna säger 350k plus moms minus 40k...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Precis som avgasrör, drivaxlar och kardan. Eller hur. Men du är rätt på det att vissa ytor skulle kunna ersättas av batteri i karossen. Men då blir bsttteriet såklart tyngre men det finns ändå en besparing i det.
Varför gör man inte det?
Är du ett geni?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
150 kWh i batteriet, jag har trefasuttag a 16A så jag har väl tillgång till drygt 6 kW hemma och då tar det väl ganska precis ett dygn att ladda det där batteriet.

Ska de där batteriet snabbladdas på en timme så krävs det nästan 400 ampere 3-fas, antag att bensinmacken betjänar 30 bilar i timmen då behöver den där snabbmacken 11000 Ampere, och kabeln till macken behöver väl då ligga runt 10000 mm^2 = 90 kg/meter. Vilken guldgruva för koppartjuvar...

Du kör 70 mil per dag också? Hur många i Sverige gör det dagligen? Vette fan om jag inte skulle fundera på att flytta om jag var tvungen att pendla 35 mil enkel resa..
Det du normalt sett behöver ladda är det du gjort av med under dagen, inte extremfall som bensinbilister envist verkar vilja göra. Hela tiden. Varje dag. Gärna flera gånger om dagen om man kan, det är ju nästan ett måste när jag tänker efter..
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Igår lanserades ett konsortium med europeiska biltillverkare som tänker montera "stolpar" med 350kW DC på 400 platser. Fords högsta höns på elektrifiering menar att 150 kW kommer vara det normala inom snar framtid.
Trevligt, även han räknar alltså på energin i 50l bensin.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur många kg plåt ersätts av hur många kg batterier?
Hur fungerar de som deformationszon?
Googlade lite. En ICE-motor väger tydligen in på mellan 100-300kg (typ 1-liters upp till v8'or+) sen får man lägga till hela drivlinan utöver det, säg 100kg till kanske? (koppling, växellåda, kardanaxel, etc).
Motorn i teslan väger lite under 40kg. Har inte hittat vad den väger i leafen, men jag gissar mer än Tesla. Dock mindre än motsvarande ICE.
Teslas 90kWh batterier inklusive all styrelektronik och hela kånkarången väger in på lite över 500kg, batteri-packet i min 30kWh Leaf ligger på ca 250kg.
Så just nu är skillnaden en eller två passagerare med lite pondus, beroende på vilken storleksklass av bil man jämför med.

På teslan har du ju riktig deformationszon fram, ingen massivt järnklump som du får i knät vid krock. Både Tesla och Leaf har väldigt hög säkerhetsklassning om jag inte minns fel. Batterierna sprider du ju ut längs hela golvet i bilen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Och sen till helgen är det dags för skidresan till Sälen. :näsblod
Där skulle jag min 12 år gamla Saab om jag skulle tvingats köra, eftersom det tar över 8 timmar att köra för mig.
Alternativt skiter jag i sälen och flyger jag ner till alperna för bensinpengarna jag dagligen sparar plus de 1500:- bara den resan skulle kostat mig i rent drivmedel.

Dock teoretiskt i mitt fall eftersom jag inte åker skidor. After ski kan jag gå med på dock! :fyllisar:
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
100$/kWh nära förestående. Eller runt 150000kr för ett batteri på 150kWh.
Bara som ett exempel skulle ett sådant batteri i min bil klara 75 mil i motorvägsfart på en laddning. Det är lite mer än 60 mil mellan malmö och Stockholm och skulle ta 6,5 timme. Jag hade nog oavsett bil valt att stanna till minst en gång på en sån sträcka för att käka och gå på dass. Alltså behöver jag ett 75kWh batteri för min extremresa jag max gör en gång om året. Helt plötsligt kostar batterierna 75,000. Avbetalar sig på 10,000mil eller 5 år, sen kör jag jämförelsevis "gratis".
Eller väljer jag att stanna varannan timme, så har batterierna betalat sig efter 6,666 mil. Dvs på knappa 4 år med mitt körmönster.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast Model 3 för $35k tycker jag är relativt mycket bil för pengarna. Nu har jag givetvis inte sett den i verkligheten, men man får intrycket av att det är en premiumbil med vettig prislapp.

Får man dessutom det federala standardavdraget på $7.5k, så börjar den iaf i bilens förlovade land bli riktgt intressant.

Vet man vad priset kommer bli Sverige?

Som jämförelse kostar Nissan Leaf Tekna årsmodell -16 $37.000 innan avdrag i USA och ca 390.000kr från handlare i Sverige. Så under 400k om man jämför så.
Dock har ju dollarn gått upp den senaste tiden, men i den häraden iaf.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag ändrar min utsaga från tidigare. Igår hade jag nämligen en släng av räckviddsångest. Jag råkade befinna mig 21 km hemifrån med 18 km räckvidd i batteriet så jag fegade ur och tryckte i lite ström. Ungefär fem minuter behövde jag ladda för att vara säker på att ta mig hem utan att stänga av värmen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top