Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hej!

Förstår att du frågar åt en kompis.

Du kan alltid tjuvladda gratis på tex Lidl och på andra publika laddare (ofta mot betalning) som du hittar på www.uppladdning.nu

Beroende på ditt körmönster och bil så behöver du oftast bara ladda några kilowattimmar varje natt, hyresvärden kanske kan anvisa ett vanligt 220V-uttag på bakgården som du kan få använda mot ersättning för strömmen, dvs några kronor per dygn om du laddar varje natt.

Pendlar ca 10 mil om dagen.
Nu har jag inte frågat men det finns egentligen ingen möjlighet att parkera speciellt nära fasaden till huset. Den tryggheten att "veta" att jag har tillgång till laddning önskar jag nog mig innan köp av elbil blir aktuellt. Rationellt eller inte men det är känslan jag har just nu.

Har tänkt på det med att ladda när man handlar. Det förutsätter mlm att de laddplatser som finns vid tex ICA är lediga. Om jag jämför med att tanka diesel på macken så finns det i princip alltid en pump ledig och gör det inte det så handlar det om max ett par minuters väntan innan någon blir ledig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pendlar ca 10 mil om dagen.
Nu har jag inte frågat men det finns egentligen ingen möjlighet att parkera speciellt nära fasaden till huset. Den tryggheten att "veta" att jag har tillgång till laddning önskar jag nog mig innan köp av elbil blir aktuellt. Rationellt eller inte men det är känslan jag har just nu.

Har tänkt på det med att ladda när man handlar. Det förutsätter mlm att de laddplatser som finns vid tex ICA är lediga. Om jag jämför med att tanka diesel på macken så finns det i princip alltid en pump ledig och gör det inte det så handlar det om max ett par minuters väntan innan någon blir ledig.

Var bor du?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hej Bullen.

Jag vill ha en elbil men då jag bor i hyresrätt med fickparkering utmed gatan har jag ingenstans att ladda.
Hjälp mig!

Koppla in en laddare i närmaste lyktstolpe och ladda under natten, finns ju ingen kräm under dagen när stolpen är släckt ;)

Lagligt? nej, men om jag inte minns fel är det vanligaste straffet för olovlig kraftavledning att du får betala för elen du uppskattas ha stulit, vilket ändå blir avsevärt billigare än att ladda bilen på en bensinmack med el-station
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Pendlar ca 10 mil om dagen.
Nu har jag inte frågat men det finns egentligen ingen möjlighet att parkera speciellt nära fasaden till huset. Den tryggheten att "veta" att jag har tillgång till laddning önskar jag nog mig innan köp av elbil blir aktuellt. Rationellt eller inte men det är känslan jag har just nu.

Har tänkt på det med att ladda när man handlar. Det förutsätter mlm att de laddplatser som finns vid tex ICA är lediga. Om jag jämför med att tanka diesel på macken så finns det i princip alltid en pump ledig och gör det inte det så handlar det om max ett par minuters väntan innan någon blir ledig.
Det finns ingen möjlighet att fixa laddning på jobbet? Beroende på hur det fixas får du eventuellt förmånsbeskattning på elen du nallar där, men det blir fortfarande extremt mycket billigare än att köpa bensin/diesel.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det finns ingen möjlighet att fixa laddning på jobbet? Beroende på hur det fixas får du eventuellt förmånsbeskattning på elen du nallar där, men det blir fortfarande extremt mycket billigare än att köpa bensin/diesel.

Det är pågång kan man säga.
Finns några stolpar idag men dels är de till för besökare och dels är det inte alltid en stolpe ledig när man kör förbi på morgonen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
483092_1920.jpg


https://feber.se/bil/mazda-presenterar-elbilen-mx-30/403549/

Intressant, 35,5 kWh och 20 mil enligt WLTP för 350k.

Funkar såklart inte för alla, men tror den kan väcka intresse hos ganska många människor.
Mig själv t.ex. då jag mest kör 1-4 mil per dag, nästan så en Renault Zoe skulle vara mer utav intresse, om de kunde släppa det där med att man leasar batteripaketet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
483092_1920.jpg


https://feber.se/bil/mazda-presenterar-elbilen-mx-30/403549/

Intressant, 35,5 kWh och 20 mil enligt WLTP för 350k.

Funkar såklart inte för alla, men tror den kan väcka intresse hos ganska många människor.
Mig själv t.ex. då jag mest kör 1-4 mil per dag, nästan så en Renault Zoe skulle vara mer utav intresse, om de kunde släppa det där med att man leasar batteripaketet.

Det slutade de kräva för ett par år sen. Jag hade dock hellre köpt nya e-up.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Undrar fortfarande om hur gruvbrytningen och miljöpåverkan från när man plockar upp kobolt mfl ämnen, påverkar människor och miljö.
Tillverkningen av batterier, hur ser den processen ut?
Vem äger dessa gruvor? Kina är stora på det här.
Vart tar utslitna batterier vägen om 20 år?
Finns en del aspekter att fundera över när det gäller el-fordon, inte emot dom alls, men man kan ju fundera iaf.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Undrar fortfarande om hur gruvbrytningen och miljöpåverkan från när man plockar upp kobolt mfl ämnen, påverkar människor och miljö.
Tillverkningen av batterier, hur ser den processen ut?
Vem äger dessa gruvor? Kina är stora på det här.
Vart tar utslitna batterier vägen om 20 år?
Finns en del aspekter att fundera över när det gäller el-fordon, inte emot dom alls, men man kan ju fundera iaf.

Svar på dessa frågor finns en googling bort. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Undrar fortfarande om hur gruvbrytningen och miljöpåverkan från när man plockar upp kobolt mfl ämnen, påverkar människor och miljö.
Tillverkningen av batterier, hur ser den processen ut?
Vem äger dessa gruvor? Kina är stora på det här.
Vart tar utslitna batterier vägen om 20 år?
Finns en del aspekter att fundera över när det gäller el-fordon, inte emot dom alls, men man kan ju fundera iaf.

Ja. Brytningen av mineralerna som behövs till batterier orsakar en del miljöproblem ja.
Men sen ska man inte glömma att det går åt enorma mängder energi för att tillverka lithiumbatterier också. Dom siffror jag sett säger att den elenergi som går åt för att producera batteriet till en Tesla genererar utsläpp av koldioxid i storleksordningen vad en dieselbil släpper ut på 20 000 - 30 000 mils körning.
till stor del pga att majoriteten av all batteritillverkning sker i regioner i kina där kolkraft står för en stor del av elproduktionen.

Dvs redan när teslan rullar av bandet har den orsakat utsläpp motsvarande vad många bilar körs på 15. Det gör ju beräkningen av miljöpåverkan under livscykeln lite sämre för elbilarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja. Brytningen av mineralerna som behövs till batterier orsakar en del miljöproblem ja.
Men sen ska man inte glömma att det går åt enorma mängder energi för att tillverka lithiumbatterier också. Dom siffror jag sett säger att den elenergi som går åt för att producera batteriet till en Tesla genererar utsläpp av koldioxid i storleksordningen vad en dieselbil släpper ut på 20 000 - 30 000 mils körning.
till stor del pga att majoriteten av all batteritillverkning sker i regioner i kina där kolkraft står för en stor del av elproduktionen.

Dvs redan när teslan rullar av bandet har den orsakat utsläpp motsvarande vad många bilar körs på 15. Det gör ju beräkningen av miljöpåverkan under livscykeln lite sämre för elbilarna.

Eller en grovt förenklad syn på det hela är att miljöbelastningen korrelerar med priset.
https://cornucopia.cornubot.se/2019/06/priset-pa-en-vara-eller-tjanst-speglar.html

Kanske även stämmer på elbilar vs fossilbilar? Antagligen måste man plocka bort skatter och bidrag ur kalkylen också för att det ska stämma.

Man kan nog slå hål på den teorin med ganska många exempel men det ligger nog lite sanning i den också.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hmm. Men det spelar väl ingen roll vem som spenderar enligt resonemanget ovan.

Köper du en klippning för 600:- SEK blir klimatbelastningen för denna större än om klippningen kostade 100:- SEK. För alla de där pengarna går till något annat, som går till något annat osv till i slutändan det enda vi som människor inte kan skapa själva - energi.

Om "de där pengarna" går till något annat, dvs spenderas, så spelar det ingen roll om jag klipper mig för 100 kr(som sedan av frisören går till något annat) och lägger resterande 500 kr på något annat eller om jag klipper mig för 600 kr som sedan av frisören går till något annat?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmm. Men det spelar väl ingen roll vem som spenderar enligt resonemanget ovan.



Om "de där pengarna" går till något annat, dvs spenderas, så spelar det ingen roll om jag klipper mig för 100 kr(som sedan av frisören går till något annat) och lägger resterande 500 kr på något annat eller om jag klipper mig för 600 kr som sedan av frisören går till något annat?

För mig spelar det roll om det är jag eller frisören som spenderar resten av pengarna! :fakta
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja. Brytningen av mineralerna som behövs till batterier orsakar en del miljöproblem ja.
Men sen ska man inte glömma att det går åt enorma mängder energi för att tillverka lithiumbatterier också. Dom siffror jag sett säger att den elenergi som går åt för att producera batteriet till en Tesla genererar utsläpp av koldioxid i storleksordningen vad en dieselbil släpper ut på 20 000 - 30 000 mils körning.
till stor del pga att majoriteten av all batteritillverkning sker i regioner i kina där kolkraft står för en stor del av elproduktionen.

Dvs redan när teslan rullar av bandet har den orsakat utsläpp motsvarande vad många bilar körs på 15. Det gör ju beräkningen av miljöpåverkan under livscykeln lite sämre för elbilarna.

Jag vet inte var du hittat de siffrorna men det är fel. Jättefel. Det är ca 1000-2000 mil. Förutsatt att du använder en dieselgenerator att producera elen till tillverkningen. Och dessutom förutsätter att du samtidigt tillverkar hela drivlinan för förbränningsmotorn och sedan vaskar den.
Men eftersom ingen batteritillverkare kör sina fabriker på dieselgeneratorer eller tillverkar en extra uppsättning förbränningsmotor+drivlina som de senare vaskar blir det en skev jämförelse.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Återvinning av ”uttjänta” batterier går att göra nästan hundraprocentigt då det redan är i stort sett sorterade metaller.

Det gäller bara att hitta de där uttjänta elbilsbatterierna först. Av hittillsvarande erfarenhet att döma så håller de längre än resten av bilen.

Mobiltelefonbatterier däremot - där har vi det stora problemet och de står för mer än 75% av batteriproduktionen idag.


Buy quality, cry once
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet inte var du hittat de siffrorna men det är fel. Jättefel. Det är ca 1000-2000 mil. Förutsatt att du använder en dieselgenerator att producera elen till tillverkningen. Och dessutom förutsätter att du samtidigt tillverkar hela drivlinan för förbränningsmotorn och sedan vaskar den.
Men eftersom ingen batteritillverkare kör sina fabriker på dieselgeneratorer eller tillverkar en extra uppsättning förbränningsmotor+drivlina som de senare vaskar blir det en skev jämförelse.

Ok. Jag hade inte exakt rätt siffror. Min övre gräns var lite väl hög men kontentan är ungefär densamma

Enligt IVL Svenska Miljöinstitutets rapport från 2017 så genererar tillverkningen av ett 100 kWh stort batteri ca 15-20 ton koldioxidutsläpp baserat på att elmixen är 50-70% fossilbaserat vid tillverkningen (Vilket stämmer relativt väl för många delar av Kina där batterier tillverkas.)

Om du då jämför det med en hyfsat bränslesnål dieselbil så släpper den enligt officiella siffror ut ca 100g/km. Exempelvis Mercedes E 220 d som släpper ut 102g/km.

Det betyder att om man räknar snällt med 15 ton utsläpp så kan dieselbilen köras 150 000 km eller 15 000 mil innan den genererat lika stora utsläpp som ett 100 kWh batteri genererat vid sin tillverkning.
Räknar man elakt så blir det 20 000 mil.

Vill man ha det lättfattligt och sammanställt så.
https://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

Sen är det självklart så att vissa delar av en elbil genererar lägre utsläpp vid tillverkningen än motsvarande bensin eller dieselbil men det är relativt marginella skillnader.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller en grovt förenklad syn på det hela är att miljöbelastningen korrelerar med priset.
https://cornucopia.cornubot.se/2019/06/priset-pa-en-vara-eller-tjanst-speglar.html

Kanske även stämmer på elbilar vs fossilbilar? Antagligen måste man plocka bort skatter och bidrag ur kalkylen också för att det ska stämma.

Man kan nog slå hål på den teorin med ganska många exempel men det ligger nog lite sanning i den också.

Det kan nog ligga en del i det. En Tesla är ju rätt dyr i inköp och har ett batteri som orsakat en hel del utsläpp.
Det är troligen inte frågan om någon jätteexakt korrelation som går att räkna på rakt av men.....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top